Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak wyrejestrować i złomować samochód? Przepisy

Regina Skibińska
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Samochód można wyrejestrować z kilku powodów, m.in. kradzieży, wywozu z Polski albo kasacji. Trzeba przy tym dopełnić kilku formalności.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Jeżeli z jakichś przyczyn nie możemy użytkować samochodu, to warto go wyrejestrować, żeby nie płacić składki za ubezpieczenie OC. Kodeks drogowy przewiduje możliwość wyrejestrowania pojazdu w następujących przypadkach:

  • przekazanie pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów,
  • kradzież pojazdu,
  • wywóz pojazdu z kraju, jeśli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicą,
  • zniszczenie (kasacja) pojazdu za granicą,
  • udokumentowana trwała i zupełna utrata posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności,
  • przekazanie niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów.

Jak wyrejestrować samochód?

Auto możemy wyrejestrować w wydziale komunikacji, w którym zostało ono zarejestrowane. Udajemy się tam z dowodem tożsamości. Potrzebne będą także następujące dokumenty:

  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu, jeżeli była wydana,
  • tablice rejestracyjne (nie dotyczy wyrejestrowania z powodu kradzieży),
  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli dowód własności jest wystawiony na osobę prowadzącą działalność gospodarczą,
  • wypis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), jeżeli pojazd stanowi własność osoby prawnej,
  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu (10 zł).

Dodatkowe dokumenty

W zależności od przyczyny wyrejestrowania pojazdu, potrzebne będą dodatkowe dokumenty.

Jeśli chcemy wyrejestrować samochód z powodu kradzieży, potrzebne będzie oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań i zaświadczenie z policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu lub postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży pojazdu wystawione przez właściwy organ.

W przypadku demontażu pojazdu musimy przedstawić zaświadczenie o przekazaniu pojazdu lub zespołu pojazdu posiadającego nr VIN lub nr nadwozia, podwozia lub ramy do stacji demontażu pojazdów wyznaczonej przez wojewodę.

Jeżeli przyczyną wyrejestrowania jest wywiezienie pojazdu za granicę, to potrzebujemy dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu za granicę ze stosownym oświadczeniem lub kopii dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą. W przypadku kasacji pojazdu za granicą musimy okazać dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą. W obu tych sytuacjach do wniosku o wyrejestrowanie trzeba dołączyć dokumenty sporządzone w języku obcym wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.

W przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu potrzebny będzie dokument potwierdzający ten fakt, np. zeznania świadków oraz zaświadczenie o wniesieniu opłaty na rzecz gminy. Wysokość tej opłaty ustalana jest indywidualnie i wynosi ok. 1000 zł.

Jak zezłomować pojazd?

Jeżeli nasz samochód nie nadaje się już do eksploatacji, możemy oddać pojazd do stacji demontażu albo punktu zbierania pojazdów. Ważne jest, żeby stacja była legalna, czyli posiadała zezwolenie marszałka województwa. 

Po oddaniu auta do demontażu otrzymamy zaświadczenie o demontażu, w którym znajdzie się oświadczenie przedsiębiorcy o unieważnieniu dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, oraz tablic rejestracyjnych. Zaświadczenie to jest sporządzane w trzech egzemplarzach: po jednym dla właściciela samochodu, organu rejestrującego i przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu. W terminie 30 dni od demontażu trzeba złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu.

Jeżeli auto jest niekompletne, to stacja demontażu może pobrać opłatę od właściciela. O pojeździe niekompletnym można mówić wtedy, gdy zawiera on wszystkie istotne elementy i jego masa jest nie mniejsza niż 90 proc. masy nowego pojazdu. Opłata nie może być wyższa niż 10 zł za każdy brakujący kilogram.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty