Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zabezpieczyć motocykl lub skuter przed kradzieżą? Poradnik

Karol Biela
Jak zabezpieczyć motocykl lub skuter przed kradzieżą? Poradnik
Jak zabezpieczyć motocykl lub skuter przed kradzieżą? Poradnik
Ryzyko kradzieży pojazdu to zmora wszystkich motocyklistów. Chociaż większość stosuje różne zabezpieczenia, nie wszystkie z nich są skuteczne.
Jak zabezpieczyć motocykl lub skuter przed kradzieżą? Poradnik
Jak zabezpieczyć motocykl lub skuter przed kradzieżą? Poradnik

Liczba kradzieży motocykli i skuterów powoli spada (patrz niżej), ale właściciele jednośladów nadal muszą mieć się na baczności.
 

Łańcuch, kłódka a może immobiliser

 

Jest wiele sposobów zabezpieczenia naszych ukochanych dwóch kółek. Standardem stosowanych w większości motocykli są blokady kierownicy, choć dla doświadczonego złodzieja nie stanowią one większego problemu.

 

Zobacz: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą? FOTOPORADNIK

Dlatego z biegiem lat producenci jednośladów coraz częściej wyposażają swoje maszyny w immobilisery, czyli elektroniczne systemy zabezpieczeń. 

Praca takiego układu polega na wysłaniu przez kluczyk sygnału do jednostki zamontowanej przy stacyjce, która odczytuje poprawny kod i pozwala na uruchomienie silnika.

Problem tylko wtedy, gdy na nasz motocykl zasadzi się ekipa jeżdżąca dostawczakiem. Złodzieje nie będą musieli nawet odpalać silnika.

 

Dlatego zalecanym przez nas rozwiązaniem jest obowiązkowe przypięcie maszyny do latarni, solidnej rury w garażu, czy innego motocykla (w trakcie zlotu czy weekendowej wyprawy). 

Jak przyznają policjanci zajmujący się tego rodzaju przestępstwami, każde zabezpieczenie utrudniające życie panów o lepkich rączkach podnosi szansę na to, że zrezygnują z dalszych prób kradzieży. Po prostu stracą tyle czasu, że nie będą chcieli dłużej ryzykować. 

W sklepach zabezpieczeń motocykli i skuterów nie brakuje. Do wyboru mamy szeroką gamę łańcuchów z solidnymi kłódkami, których zamki zabezpieczone są przed rozwierceniem.

Cena takich profesjonalnych zestawów to - w zależności m.in. od długości łańcucha - co najmniej kilkaset złotych. Niektórzy zamiast profesjonalnego zabezpieczenia wybierają zwykły łańcuch z marketu budowlanego i zakupioną w tym samym miejscu kłódkę. Fakt - tak jest taniej - ale rozwiązanie polecamy tylko tym, którzy z jakiegoś powodu przestali lubić swoją maszynę.

U-lock i DiscLock

 

Podobnym do łańcuchowego zabezpieczenia jest U-lock, który swoją nazwę wziął od kształtu pręta przytwierdzającego.

Ceny w zależności od użytych materiałów i średnicy uchwytu „U” zaczynają się od około 100 zł i dochodzą nawet do 1000 zł.

Łańcuch lub U-lock trzeba zapiąć możliwie ciasno, aby przestępca nie miał zbyt dużo miejsca. Wtedy trudniej będzie mu wyłamać zamek lub posłużyć się nożycami do metalu.

 

Chociaż wszystkie profesjonalne zestawy mają naciągnięty na łańcuch worek lub gumę, to i tak stosując łańcuch pamiętajmy o tym, że po kilkudziesięciu cyklach przypinania i odpinania możemy porysować swoją felgę czy inne plastikowe elementy motocykla.

Jeśli zdecydowaliśmy się na zabezpieczenie kłódką i łańcuchem lub U-lockiem, przypinajmy naszą maszynę do solidnych elementów na ulicy (jak latarnia, metalowa barierka z grubych prętów) .

Garażując nasze dwa kółka wykorzystajmy grubą rurę kanalizacyjną czy specjalnie przygotowany na to hak.

Warto pamiętać, że nawet zestaw za 1000 złotych od najlepszego producenta łączący przednie koło i kosz na śmieci nie da takiej pewności jak przypięcie tylnego koła lub ramy do mocnej balustrady.

Kolejnym elementem stosowanym powszechnie przez motocyklistów jest tzw. DiscLock, czyli blokada tarczy hamulcowej

Urządzenie to zakłada się na przednią lub tylna tarczę hamulcową, co uniemożliwia jazdę jednośladem.

Coraz częściej producenci DiscLocków stosują czułe alarmy dźwiękowe, które uruchamiają się w momencie wykrycia ruchu i emitują dźwięki o głośności ponad 100 dB.

Dzięki sygnałowi dźwiękowemu złodziej może zaniechać dalszych prób kradzieży, ale też - jak przyznają złośliwi - zamyślony motocyklista przypomni sobie o założonym na przedniej lub tylnej tarczy DiscLocku przed ruszeniem z miejsca. A przyznać trzeba, że takie wypadki się zdarzają.

GPS lub radiowy system lokalizacji

 

Wśród nietypowych układów przeciwkradzieżowych ciekawie prezentuje się radiowy system lokalizacji. Rozwiązanie to nie jest tanie, ale trzeba pamiętać, że coraz częściej po naszych drogach poruszają się motocykle czy trajki warte nawet 100 tysięcy złotych. 

Metoda działania systemu radiowej lokalizacji jest zaawansowana technologicznie i logistycznie. 

– Jeżeli klient zauważy, że skradziono mu motocykl lub quada dzwoni najpierw na policję, następnie informuje nasze 24-godzinne centrum telefoniczne. My po zweryfikowaniu tej informacji na policji potwierdzamy zgłoszenie i wysyłamy w powietrze dwa samoloty, które w trzy godziny potrafią zeskanować całą Polskę wzdłuż i wszerz – tłumaczy Łukasz Jarząb, konsultant sprzedaży firmy Gannet Guard Systems S.A. zajmującej się radiowym systemem lokalizacji pojazdów. 

– Kiedy już wiemy, gdzie jest skradzione mienie, wysyłamy w teren nasze busy, które z dokładnością do trzech centymetrów namierzają ścisłą lokalizację poszukiwanego pojazdu – dodaje Łukasz Jarząb.

Niektóre firmy stosują namierzanie skradzionych pojazdów poprzez system GPS. Niestety technologia ta - powszechnie używana np. przez firmy transportowe - nie jest stuprocentowo skuteczna.

Przestępca może całkowicie legalnie zakupić sobie zagłuszarkę, która zakłóca sygnał GPS. Urządzenie sprawia, że nie działa nawigacja samochodowa czy telefon komórkowy w promieniu trzech metrów.

System radiowej lokalizacji działa wszędzie, nawet na parkingu podziemnym czy pod wodą i nie można go zagłuszyć.

 

Zobacz: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą? FOTOPORADNIK

Aby ograniczyć ryzyko kradzieży motocykla, warto zawsze:

 

- przypinać łańcuch lub U-locka od ramy lub tylnego koła do stabilnych konstrukcji (latarnia, balustrada, stojak na rowery),

- nie parkować w miejscach, gdzie nikt nie chodzi - potencjalny świadek zniechęca złodzieja do kradzieży,

- poprosić o rzucenie okiem na nasz motocykl portiera, pracownika ochrony obiektu itp.,

- stosować drugie zabezpieczenie jak alarm dźwiękowy lub coraz bardziej popularne DiscLocki z alarmem.

 

Statytystyki kradzieży motocykli i skuterów

Policja zanotowała od stycznia do września 20110 r. 1197 przypadków kradzieży motocykli i skuterów. Dla porównania w 2008 r. było 1979 takich przestępstw. W tym czasie liczba motocykli zarejestrowanych wzrosła o niecałych 70 tys. do 975 tys. sztuk.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty