Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Jak zachować gwarancję

Data publikacji: Autor: Michał Głombiowski

Gwarancja jest coraz częściej brana pod uwagę przy zakupie nowego auta w naszym kraju. Dostrzegają to samochodowe koncerny oferując nabywcom nowe, atrakcyjniejsze warunki gwarancji.

Do niedawna polski rynek był przez część koncernów traktowany po macoszemu, gwarancja była z reguły dużo krótsza niż np. w Niemczech. Jednak coraz więcej firm stosuje standardy obowiązujące w Europie Zachodniej, proponując gwarancje dwu- i trzyletnie.

Kupujący auta przykładają dużą uwagę do długości gwarancji. Nic w tym dziwnego, każdy z nas chce mieć pewność, że kupuje dobry produkt, a w razie jakichkolwiek problemów odpowiedzialność za nie weźmie na siebie producent. W ferworze przeglądania kolejnych materiałów promocyjnych nie zwracamy jednak często uwagi na szczegóły. Okazuje się, że jeżeli nie chcemy stracić praw gwarancyjnych musimy spełnić ściśle określone przez gwaranta wymagania. Niestety, wiążą się one często z poniesieniem pewnych kosztów.

Najczęstszym wymogiem jest dopilnowanie dodatkowych przeglądów i zabiegów konserwacyjnych. Jeżeli zapoznamy się dokładnie ze szczegółami umowy odkryjemy, że gwarancja na nadwozie auta przewiduje, że w blachach nie pojawią się dziury, tylko jeżeli będziemy o nie dodatkowo dbać. Oznacza to, że po przejechaniu określonej przez producenta liczby kilometrów musimy oddać auto do serwisu, na zlikwidowanie powstałych w czasie eksploatacji uszkodzeń (np. odbicia od kamieni pryskających spod kół samochodów). Przegląd taki musi objąć także naprawienie mikropęknięć i dokonanie odpowiedniej konserwacji podwozia i nadwozia. Nie trzeba dodawać, że odbywa się on zwykle na nasz koszt. Mamy więc do wyboru zapłacenie za usługę lub utratę gwarancji. Zwykle też z długoletniej gwarancji na blachy samochodu wyłączony jest lakier i gwarancja na niego przyznawana jest na dużo krótszy okres niż zabezpieczenie na perforację. Warto pamiętać też, że zachowanie gwarancji wiąże się zwykle z koniecznością naprawiania samochodu jedynie w autoryzowanym serwisie lub punkcie naprawczym z nim współpracującym. Oznacza to, że jakiekolwiek naprawy lub przeróbki (np. zamontowanie szyberdachu) w innych warsztatach kończy się zwykle wygaśnięciem umowy gwarancyjnej. Nieznajomość tych szczegółów jest najczęstszą przyczyną jej utraty. Pamiętajmy więc o starannym przeczytaniu umowy.

Ważne szczegóły
Zasady zachowania gwarancji różnią się w zależności od producenta i marki samochodu. Najczęściej jednak obejmują następujące szczegóły:
 

  • dodatkowe przeglądy i konserwację

  • Dotyczy to zwłaszcza gwarancji na nadwozie i podwozie auta. Zachowanie kilkuletniej gwarancji wymaga dokonywania zabiegów konserwacyjnych w autoryzowanym serwisie. Producent podaje zwykle liczbę kilometrów, po których przejechaniu należy udać się do warsztatu.
     
  • lakier mniej chroniony

  • Producenci często oddzielają zabezpieczenie lakieru i perforacji blach. Długoletnie gwarancje na perforację nie obejmują uszkodzeń lakieru, który chroniony jest zwykle przez dużo krótszy okres.
     
  • eksploatacja

  • Gwarancją nie są objęte części samochodu podlegające normalnemu zużyciu eksploatacyjnemu, takie jak olej, filtry, szczęki hamulcowe itp.
     
  • naprawy tylko w autoryzowanym serwisie

  • Nie dopuszcza się nawet najmniejszych napraw w serwisach nieautoryzowanych
     
  • limit kilometrów

  • Zdarza się, że gwarancje przyznawane są na długi okres, ale określają dodatkowo limit kilometrów. Jeżeli wyjeździmy więcej, gwarancja automatycznie wygasa.

    Łatwo stracić, trudno odzyskać
    Jeżeli uważamy, że gwarancja na samochód została odebrana nam niesłusznie, najlepiej najpierw spróbować wyjaśnić kwestię z dilerem. Sprzedawcy, nie chcąc stracić klienta, często starają się iść nam na rękę w kwestiach budzących wątpliwości. Jeżeli to nie pomoże, pozostaje nam niestety tylko droga sądowa, co jak wiemy, wiąże się zwykle z kosztami, nerwami i długim okresem oczekiwania na rozpoczęcie rozprawy i wyrok. Warto wcześniej zgłosić sprawę Federacji Konsumentów, gdzie możemy uzyskać pomoc. Jednak zanim wynajmiemy prawnika, zapoznajmy się dokładnie z umową gwarancyjną - jeżeli nie dopełniliśmy jej postanowień mamy niewielkie szanse, by odzyskać gwarancję. W sytuacjach spornych konieczna może okazać się interwencja sądu.

    Przykładowe okresy gwarancyjne

    Toyota  
    Gwarancja mechaniczna 3 lata (lub 100 000 km, zależy co nastąpi wcześniej) - obejmuje koszt holowania pojazdu do najbliższego dilera
    Gwarancja na lakier i korozję powierzchni 3 lata
    Gwarancja na perforację blachy 6 lat
    Fiat  
    Gwarancja mechaniczna 2 lata
    Gwarancja na lakier 3 lata
    Gwarancja na perforację blachy 8 lat (12 lat w przypadku Fiata Stilo)
    Renault  
    Gwarancja mechaniczna 1 rok
    Gwarancja na lakier 3 lata
    Gwarancja na perforację blachy 12 lat
    Nissan  
    Gwarancja mechaniczna 3 lata (lub 100 000 km)
    Gwarancja na lakier 3 lata
    Gwarancja na perforację blachy 6 lub 12 lat
    Daewoo  
    Gwarancja mechaniczna 3 lata (lub 100 000 km), Matiz - 2 lata
    Gwarancja na lakier 3 lata
    Gwarancja na perforację blachy 6 lat
    Skoda  
    Gwarancja mechaniczna 2 lata
    Gwarancja na lakier 3 lata
    Gwarancja na perforację blachy 10 lat
    Opel  
    Gwarancja mechaniczna 2 lata
    Gwarancja antykorozyjna 12 lat, Omega - 10 lat, Movano i Frontera - 6 lat

    Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
    ul. Nowowiejska 25, 00-665 Warszawa
    tel. (0-22) 66052 71
    e-mail: consumer@skp.pl

    Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

    Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

    Tagi:

    Brak komentarzy - napisz pierwszy

    Najnowsze motofakty

    Wszystkie artykuły

    Motofakty mazowieckie

    Top 5 motofaktów

    Testy i porównania

    Premiery i nowości