Jak zachować przyczepność

Rzeczoznawcy - PZM
Wprowadzony po raz pierwszy ponad 20 lat temu w samochodach marki Mercedes - Benz układ ABS ułatwia kierowcy utrzymanie panowania nad pojazdem.

Wprowadzony po raz pierwszy ponad 20 lat temu w samochodach marki Mercedes -Benz układ ABS, jest zespołem urządzeń zmniejszających ryzyko blokady i, co z tym związane, poślizgu kół samochodu przy nagłym hamowaniu na mokrej czy śliskiej nawierzchni. Dzięki tej właściwości ułatwia on kierowcy utrzymanie panowania nad pojazdem. 

Jak zachować przyczepność

Początek dał ABS
System składa się z elektronicznego układu sterowania, czujników prędkości obrotowej kół jezdnych oraz elementów wykonawczych. W czasie procesu hamowania sterownik otrzymuje sygnały z 4 czujników mierzących prędkość obrotową kół i analizuje je. Jeśli prędkość któregoś z kół jest mniejsza niż innych (koło zaczyna się ślizgać), wtedy zmniejsza ciśnienie płynu dochodzące do cylinderka hamulców, utrzymuje właściwą siłę hamowania i doprowadza do jednakowej przyczepności wszystkich kół samochodu.
Układ ma rozbudowaną funkcję diagnozy. Po włączeniu zapłonu uruchamiany jest specjalny test sprawdzający poprawność działania urządzenia. Podczas jazdy kontrolowane jest działanie wszystkich połączeń elektrycznych. Nieprawidłowości w pracy urządzenia są sygnalizowane czerwoną lampką świecącą się na tablicy przyrządów - jest to sygnał ostrzegawczy dla kierowcy.

 

Niedoskonałości systemu
W trakcie badań i eksploatacji wykazano niedoskonałości systemu. ABS z założenia oddziałuje na ciśnienie w przewodach hamulcowych i sprawia, że koła - zachowując maksymalną przyczepność między oponą a podłożem - toczą się po nawierzchni i nie dochodzi do ich zablokowania. Jednak na nawierzchniach o różnej przyczepności, jeśli np. koła lewej strony pojazdu toczą się po asfalcie, a prawej po poboczu, na skutek występowania różnych współczynników tarcia między oponą a podłożem, mimo właściwie działającego systemu ABS, pojawia się moment zmieniający tor jazdy samochodu. Dlatego w systemie sterowania hamulcami, w którym już działa ABS, dobudowuje się urządzenia rozszerzające jego funkcje.
 
Skutecznie i precyzyjnie
Ważną rolę odgrywa tu elektroniczny rozdzielacz siły hamowania EBV, produkowany od 1994 r. Skutecznie i precyzyjnie zastępuje on pracę powszechnie stosowanego mechanicznego korektora siły hamowania. W odróżnieniu od wersji mechanicznej jest to urządzenie inteligentne. W przypadku konieczności ograniczenia siły hamowania poszczególnych kół może uwzględnić dane o: warunkach jazdy, różnej przyczepności nawierzchni po lewej i prawej stronie pojazdu, pokonywaniu zakrętów, znoszeniu lub zarzucaniu pojazdu. Informacje uzyskiwane są także z czujników, będących podstawą dla funkcjonowania ABS-u.
Masowa skala produkcji spowodowała zmniejszenie kosztów wytwarzania układu ABS, który coraz częściej wchodzi w skład standardowego wyposażenia aut popularnych. We współczesnych samochodach klas wyższych, łącznie z układami stabilizującymi tor jazdy i zapobiegającymi poślizgowi przy ruszaniu, ABS wchodzi w skład pakietu bezpieczeństwa.
»

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty