Wszystko
o samochodach

Porady / Samochód zimą

Jak zadbać o lakier

Data publikacji: Autor: Michał Głombiowski

 Podobnie, jak przed okresem zimowym wymieniamy opony czy płyn do spryskiwaczy, należy także przygotować powłokę lakierniczą do zmienionych warunków eksploatacji.

Kontrolowanie stanu nadwozia w samochodzie i jego odpowiednie zabezpieczenie przed niekorzystnymi warunkami, nie tylko pozwoli cieszyć się dłużej dobrym stanem auta, ale jest również jednym z wymogów od których zależy zachowanie gwarancji antykorozyjnej. Nie obejmuje ona bowiem uszkodzeń wynikłych z eksploatacji, a do takich zaliczają się rysy czy odpryski na lakierze.

Przed przystąpieniem do konserwacji lakieru
należy dokładnie umyć cały samochód.
Fot. Robert Kwiatek

- Podobnie, jak przed okresem zimowym wymieniamy opony czy płyn do spryskiwaczy, należy także przygotować powłokę lakierniczą do zmienionych warunków eksploatacji - twierdzi Ryszard Ostrowski, właściciel firmy ANRO z Gdańska. Większość drobnych napraw lakierniczych możemy wykonać samodzielnie. Pozwoli to uniknąć postępującej korozji i sporych wydatków na późniejszą naprawę. Dotyczy to jednak tylko niewielkich uszkodzeń powłoki lakierniczej, większe odpryski lub głębokie rysy wymagają zwykle interwencji profesjonalnego lakiernika.

 

- Współczesne metalizowane lakiery samochodowe składają się z kilku warstw i nie posiadając odpowiedniego sprzętu trudno usunąć powstałe na nich uszkodzenia - mówi Ryszard Ostrowski. - Samodzielne naprawy nie pozwolą zupełnie zlikwidować rysy, jednak mogą zabezpieczyć nadwozie przed postępującą korozją.

W następnym etapie możemy udać się do specjalistycznej firmy, gdzie lakier naszego auta zostanie poddany gruntownej renowacji.

 

Dziesięć kroków do trwałego lakieru

1. Pierwszym krokiem jest dokładne umycie samochodu, najlepiej zarówno od spodu i jak z zewnątrz. Aby środki konserwujące mogły dobrze spełnić swoją rolę, nadwozie musi być idealnie czyste. Jest to o tyle istotne, ze podczas następnych etapów konserwacji, wszelkie zanieczyszczenia, które pozostały na lakierze, mogą go dodatkowo uszkodzić.

2. Skontrolujmy stan podwozia, które w zimie jest bardziej narażone na działanie niekorzystnych warunków. Szukajmy widocznych uszkodzeń, rys i ubytków, zwłaszcza w okolicy nadkoli i progów. Miejsca te możemy pokryć specjalnymi, przystosowanymi do tego masami na bazie kauczuku i tworzyw sztucznych.
3. Następny etap to kontrola nadwozia. Wymaga ona dokładnych oględzin - naszą uwagę powinny zwrócić wszystkie odpryski na lakierze, zadrapania, ślady rdzy. Jeżeli uszkodzenia lakieru nie są bardzo głębokie i nałożona fabrycznie warstwa gruntująca jest w dobrym stanie, wystarczy uszkodzenie pokryć lakierem. Można użyć specjalnych lakierów w aerozolu lub pojemniczku z pędzelkiem.

4. Jeżeli uszkodzenie jest głębsze, najpierw zabezpieczamy je nanosząc warstwę gruntującą - farbę lub preparat antykorozyjny. Po jego wyschnięciu nakładamy lakier.

5. Więcej wysiłku wymaga zabezpieczenie uszkodzenia pokrytego już rdzą. Korozję musimy dokładnie usunąć za pomocą skrobaka, preparatu antykorozyjnego lub papieru ściernego. Dopiero potem możemy położyć warstwę gruntującą i lakier na dokładnie oczyszczoną i odtłuszczoną powierzchnię.

6. Jeżeli odnajdziemy pęcherzyki odchodzącego lakieru lub uginające się pod naciskiem wzgórki farby, należy je oderwać i usunąć lakier do tego miejsca, gdzie trzyma się blachy. Następnie użyć preparatu antykorozyjnego i dopiero później lakieru.

7. Po wyschnięciu nałożonej farby (zgodnie z instrukcją producenta) wyrównujemy jej warstwę bardzo drobnym papierem ściernym.

8. Możemy użyć specjalnej pasty polerskiej, której lekko ścierne właściwości pozwolą pozbyć się z powierzchni nadwozia zanieczyszczeń i zarysowań.

9. Na koniec pozostaje nam zabezpieczyć nadwozie nakładając wosk samochodowy lub inne preparaty zabezpieczające i nabłyszczające lakier. Woskowanie można wykonać samodzielnie, wygodniej jednak skorzystać z usług firm samochodowych, w których oferowana jest taka czynność.

10. Podczas eksploatacji samochodu zimą nie zapominajmy o okresowym kontrolowaniu stanu lakieru i usuwaniu na bieżąco jego uszkodzeń. Po każdym myciu dokonajmy konserwacji uszczelek drzwi oraz zamków, aby zapobiec ich przymarznięciu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • gronostaj (gość)

    "Jeżeli odnajdziemy pęcherzyki odchodzącego lakieru lub uginające się pod naciskiem wzgórki farby, należy je oderwać i usunąć lakier do tego miejsca, gdzie trzyma się blachy. Następnie użyć preparatu antykorozyjnego i dopiero później lakieru." Zgadzam się, ale lepiej takie naprawy zlecić specjalistom i przed zimą odwiedzić tak jak ja serwis-lakierniczy.pl (swoją drogą bardzo dobry) i tam wykonać wszelkie zabezpieczenia.

  • Mirek (gość)

    a najlepiej przed zima wejsc w interneta i zrobic darmowa reklame w komentarzu dla naiwnych.

  • franko (gość)

    Niby wszystko fajnie niby w punk ale zabrakło mi tutaj info o powłoce ceramicznej. Teraz to bardzo popularna opcja ochrony lakieru. Ciekawskich odsyłam do http://k2.com.pl/blog/powloka-ceramiczna-na-lakier-k2-gravon gdzie to zagadnienie jest fajnie opisane.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości