Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Jak zmieniały się samochody na przestrzeni lat?

Data publikacji: Autor: Kamil Rogala

Jak zmieniały się samochody na przestrzeni lat?

Gdy w 1967 roku Giorgetto Giugiaro zabierał się za projektowanie pierwszej generacji Volkswagena Golfa, zapewne nie spodziewał się, że jego dzieło, które pojawiło się na rynku kilka lat później zapoczątkuje prawdziwą rewolucję na rynku aut kompaktowych. Na przykładzie zarówno Golfa, ale i innych długowiecznych modeli, możemy prześledzić proces transformacji samochodów na przestrzeni ostatnich 30-40 lat. Gdy w 1967 roku Giorgetto Giugiaro zabierał się za projektowanie pierwszej generacji Volkswagena Golfa, zapewne nie spodziewał się, że jego dzieło, które pojawiło się na rynku kilka lat później zapoczątkuje prawdziwą rewolucję na rynku aut kompaktowych. Na przykładzie zarówno Golfa, ale i innych długowiecznych modeli, możemy prześledzić proces transformacji samochodów na przestrzeni ostatnich 30-40 lat.

Gdy na rynku pojawiały się takie modele, jak Volkswagen Golf, Ford Fiesta, Honda Civic, Toyota Corolla czy też BMW Serii 5 bądź Mercedes Klasy S, zapewne nikt nie przewidywał, że przetrwają tak wiele lat oraz kilka kolejnych generacji. Mało kto również wyobrażał sobie, jak będzie wyglądała motoryzacja za 20, 30 czy też 40 lat. Zakres postępu, rozwoju oraz zmiany priorytetów najlepiej obrazują poszczególne generacje najdłużej produkowanych modeli. Wystarczy wspomnieć, że ostatnio bardzo chętnie porównuje się pierwsze generacje modeli (wówczas) kompaktowych z nowymi przedstawicielami niższych segmentów.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

„Nowe modele są przeważnie większe (gabarytowo), przestronniejsze, niekiedy mocniejsze (pod względem mocy silnika) i dodatkowo lepiej wyposażone pod kątem wygody pasażerów oraz bezpieczeństwa czynnego i biernego, niż poprzednie generacje aut. Dobrym przykładem tej ewolucji jest popularny model Golf. W latach 70-tych, gdy wprowadzono go do produkcji, mierzył 3,7m długości. Obecnie produkowany ma ponad 4,2m. Większe i lepiej wyposażone auta to także znaczna waga i wzrost zużycia paliwa. Dlatego producenci pojazdów coraz częściej stosują wytrzymałe, ale jednocześnie lżejsze materiały do konstrukcji elementów karoserii i osprzętu. Redukcja masy pojazdów to jeden ze współczesnych kierunków w motoryzacji.” – zauważa Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego.

Redakcja poleca:

Prawo jazdy. Co oznaczają kody w dokumencie?
Ranking najlepszych ubezpieczycieli 2017
Rejestracja auta. Nietypowy sposób na oszczędności

Volkswagen Golf – siedem generacji pogoni za perfekcją

Volkswagen Golf to chyba najlepszy przykład samochodu, który przetrwał tak wiele generacji i cieszy się niesłabnącą popularnością w swojej klasie. Ba! Dla rzeszy jest wyznacznikiem jakości w segmencie C i wielu producentów stara się do niego równać. Oczywiście niemieckie auto ma zarówno wielu zwolenników, jak i przeciwników, którzy uważają, że jest to przykład nudnej i mało emocjonującej motoryzacji, zaś zmiany z generacji na generację są bardzo zachowawcze, ale wystarczy porównać pierwszą generację z najnowszą, aby rozwiać wszelkie wątpliwości. Na tapetę porównawczą weźmiemy pierwszą oraz siódmą generacją Golfa. Aby szanse były równe, wybraliśmy nadwozie 3-drzwiowe oraz podstawowe, najsłabsze silniki benzynowe oraz wysokoprężne w gamie dostępnej dla danej generacji.

- Golf I (1974 – 1983, kabriolet produkowany do 1993, w RPA produkcja trwała do 2009 roku)

Jak zmieniały się samochody na przestrzeni lat?

Gdy w 1967 roku Giorgetto Giugiaro zabierał się za projektowanie pierwszej generacji Volkswagena Golfa, zapewne nie spodziewał się, że jego dzieło, które pojawiło się na rynku kilka lat później zapoczątkuje prawdziwą rewolucję na rynku aut kompaktowych. Na przykładzie zarówno Golfa, ale i innych długowiecznych modeli, możemy prześledzić proces transformacji samochodów na przestrzeni ostatnich 30-40 lat.Trzydrzwiowe nadwozie pierwszego Golfa mierzyło 3815 mm długości, 1610 mm szerokości oraz 1410 mm wysokości przy rozstawie osi 2390 mm. Pojemność bagażnika 357 litrów zapewniała sporo przestrzeni, zaś minimalna masa pojazdu na poziomie około 750 kg sprawiała, że auto mimo skromnej mocy było żwawe i zwinne.

Podstawowa jednostka benzynowa 1.1 generowała 50 KM oraz 79 Nm momentu obrotowego, co przekładało się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 16,8 sekundy oraz prędkość maksymalną 140 km/h. Jak na dzisiejsze standardy, są to wartości mniej niż mierne. Jeszcze gorzej było w silniku wysokoprężnym 1.5 D o takiej samej mocy oraz z momentem obrotowym na poziomie 80 Nm. Przyspieszenie do setki trwało aż 18 sekund, zaś prędkość maksymalna była tak samo skromna – 140 km/h.

Oprócz tego pod maską mógł pojawić się między innymi motor 1.1 o mocy 60 KM, 1.6 o mocy 65 KM oraz topowy 1.8 w wersji GTI (od 1982 roku) o mocy 112 KM. Zapewniał on sprint do setki w czasie 8,5 sekundy oraz prędkość maksymalną 190 km/h. Jeśli chodzi o silnik Diesla, oprócz wyżej wspomnianej, była jeszcze jednostka 1.6 o mocy 54 lub 70 KM.

- Golf VII (2012 – teraz)

Jak zmieniały się samochody na przestrzeni lat?

Gdy w 1967 roku Giorgetto Giugiaro zabierał się za projektowanie pierwszej generacji Volkswagena Golfa, zapewne nie spodziewał się, że jego dzieło, które pojawiło się na rynku kilka lat później zapoczątkuje prawdziwą rewolucję na rynku aut kompaktowych. Na przykładzie zarówno Golfa, ale i innych długowiecznych modeli, możemy prześledzić proces transformacji samochodów na przestrzeni ostatnich 30-40 lat.Najnowsza generacja Golfa oznaczona numerkiem VII przeszła w zeszłym roku kurację odświeżającą. Auto z trzydrzwiowym nadwoziem mierzy 4255 mm długości, 1799 mm szerokości oraz 1452 mm wysokości. Rozstaw osi to 2631 mm zaś waga wersji z najsłabszym silnikiem benzynowym to 1205 kg. Przestrzeń bagażowa to 380 litrów.

Podstawową jednostką benzynową jest silnik 1.0 TSI o mocy 85 KM z momentem obrotowym 160 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,9 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 179 km/h. Podstawowy silnik wysokoprężny to 1.6 TDI o mocy 90 KM z momentem obrotowym rzędu 230 Nm. Osiągi dość podobne do wersji benzynowej – przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 11,9 sekundy oraz prędkość maksymalna 185 km/h.

Oprócz tego zwolennicy „benzyn” mogą zdecydować się na silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM, jak również wersję 1.4 TSI generujący 125 lub 150 KM oraz 1.5 TSI o mocy 130 lub 150 KM. Topowa odmiana R dysponuje silnikiem 2.0 TSI o mocy aż 310 KM. Wśród silników wysokoprężnych oprócz wspomnianej 90-konnej wersji 1.6 TDI jest także odmiana 115-konna i 150-konny 2.0 TDI. Jest również topowa wersja wysokoprężna GTD o mocy 184 KM oraz hybryda 1.4 TSI PHEV o mocy 204 KM. Dla miłośników ekologii przygotowano model E-Golf z silnikiem elektrycznym o mocy 115 KM.

Jak zmieniały się samochody na przestrzeni lat?

Gdy w 1967 roku Giorgetto Giugiaro zabierał się za projektowanie pierwszej generacji Volkswagena Golfa, zapewne nie spodziewał się, że jego dzieło, które pojawiło się na rynku kilka lat później zapoczątkuje prawdziwą rewolucję na rynku aut kompaktowych. Na przykładzie zarówno Golfa, ale i innych długowiecznych modeli, możemy prześledzić proces transformacji samochodów na przestrzeni ostatnich 30-40 lat.

Jak zmieniały się samochody na przestrzeni lat?

Gdy w 1967 roku Giorgetto Giugiaro zabierał się za projektowanie pierwszej generacji Volkswagena Golfa, zapewne nie spodziewał się, że jego dzieło, które pojawiło się na rynku kilka lat później zapoczątkuje prawdziwą rewolucję na rynku aut kompaktowych. Na przykładzie zarówno Golfa, ale i innych długowiecznych modeli, możemy prześledzić proces transformacji samochodów na przestrzeni ostatnich 30-40 lat.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • stachura (gość)

    Oj niektóre to sie bardzo pozmieniały jak by tak na przykład porównać starego rodiusa a nowego to niebo a ziemia hehe

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości