Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Jak zmieniły się SUV-y na przestrzeni dwóch dekad?

Data publikacji: Autor: (ip)

Toyota RAV4

Kultowa już Toyota RAV4 została po raz pierwszy zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Genewie w 1994 roku i w tym samym roku trafiła do salonów. Subkompaktowa terenówka miała trzydrzwiowe nadwozie o długości zaledwie 3740 mm – dla porównania najnowsza generacja Yarisa jest dłuższa od pierwszej generacji RAV4 o ponad 20 cm! Odmiana pięciodrzwiowa miała natomiast długość na poziomie 4150 mm. Stosunkowo lekkie samonośnie nadwozie, napęd na cztery koła (dostępna była również wersja 2x4) i dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM spowodowały, że samochód szybko zyskał na popularności – w pierwszym miesiącu liczba zamówień osiągnęła liczbę 8 tysięcy, dwukrotnie przekraczając planowaną miesięczną produkcję. W pierwszym roku model ten znalazł 53 tys. klientów, a po trzech latach roczna sprzedaż wzrosła trzykrotnie. Sukces Toyoty zwrócił uwagę innych producentów, którzy rozpoczęli prace nad własnymi kompaktowymi SUV-ami.

Fot. Toyota W ostatnich latach SUV-y stały się niezwykle popularnym segmentem praktycznie na każdym z rynków europejskich. Ostatnie dane pokazują, że auta z takim nadwoziem zwiększyły swój udział w ciągu roku z 24,4 proc. do około 28 proc. i pod względem wolumenu grają pierwsze skrzypce na całym rynku. Oto jak zmieniły się popularne modele SUV-ów, które pojawiły się na rynku przed dwoma dekadami i są produkowane do dzisiaj.

Pierwsze modele mające cechy samochodów, które dzisiaj określa się mianem SUV-ów, pojawiły się już w latach 70., ale popularność tego segmentu zaczęła dynamicznie rosnąć w latach 90. Ponad dwie dekady temu Toyota tworząc model RAV4 – Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive – stworzyła równocześnie segment kompaktowych SUV-ów.

Redakcja poleca:

Uwaga kierowcy. Nowa metoda złodziei!
Czy dealerzy poważnie traktują klientów?
Najstarszy Polak który zdał egzamin na prawo jazdy

Zobacz także: Testujemy elektrycznego Golfa

Wcześniej na rynku funkcjonowały auta terenowe osadzone na ramie, których głównym zadaniem było poruszanie się po niedostępnych dla cywilnych pojazdów obszarach. Wykorzystywane były głównie w armii i miały relatywnie ubogie wyposażenie, stanowiące zaledwie ułamek luksusu dostępnego w ówczesnych samochodach osobowych.

Rosnąca popularność samochodów z napędem na cztery koła wśród klientów prywatnych sprawiła, że z czasem producenci zaproponowali dobrze wyposażone SUV-y 4x4. Prócz umiejętności poruszania się po wertepach oferowały wyposażenie znane z aut osobowych. Jak zmieniły się modele, które pojawiły się na rynku w latach 90.?

Zapraszamy do galerii zdjęć.

Toyota RAV4

Kultowa już Toyota RAV4 została po raz pierwszy zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Genewie w 1994 roku i w tym samym roku trafiła do salonów. Subkompaktowa terenówka miała trzydrzwiowe nadwozie o długości zaledwie 3740 mm – dla porównania najnowsza generacja Yarisa jest dłuższa od pierwszej generacji RAV4 o ponad 20 cm! Odmiana pięciodrzwiowa miała natomiast długość na poziomie 4150 mm. Stosunkowo lekkie samonośnie nadwozie, napęd na cztery koła (dostępna była również wersja 2x4) i dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM spowodowały, że samochód szybko zyskał na popularności – w pierwszym miesiącu liczba zamówień osiągnęła liczbę 8 tysięcy, dwukrotnie przekraczając planowaną miesięczną produkcję. W pierwszym roku model ten znalazł 53 tys. klientów, a po trzech latach roczna sprzedaż wzrosła trzykrotnie. Sukces Toyoty zwrócił uwagę innych producentów, którzy rozpoczęli prace nad własnymi kompaktowymi SUV-ami.

Fot. Toyota

Toyota RAV4

Kultowa już Toyota RAV4 została po raz pierwszy zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Genewie w 1994 roku i w tym samym roku trafiła do salonów. Subkompaktowa terenówka miała trzydrzwiowe nadwozie o długości zaledwie 3740 mm – dla porównania najnowsza generacja Yarisa jest dłuższa od pierwszej generacji RAV4 o ponad 20 cm! Odmiana pięciodrzwiowa miała natomiast długość na poziomie 4150 mm. Stosunkowo lekkie samonośnie nadwozie, napęd na cztery koła (dostępna była również wersja 2x4) i dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM spowodowały, że samochód szybko zyskał na popularności – w pierwszym miesiącu liczba zamówień osiągnęła liczbę 8 tysięcy, dwukrotnie przekraczając planowaną miesięczną produkcję. W pierwszym roku model ten znalazł 53 tys. klientów, a po trzech latach roczna sprzedaż wzrosła trzykrotnie. Sukces Toyoty zwrócił uwagę innych producentów, którzy rozpoczęli prace nad własnymi kompaktowymi SUV-ami.

Fot. Toyota

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości