Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36063 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Porady / Eksploatacja Artykuł sponsorowany

Jak zmniejszyć zużycie paliwa?

Data publikacji: Autor: Motofakty.pl

Fot. Motofakty.pl Współczesne samochody są bliskie perfekcji. Ich konstruktorzy poświęcają setki godzin na dopracowanie jednostek napędowych, optymalne zestopniowanie skrzyń biegów czy ukształtowanie elementów odpowiadających za współczynnik oporu aerodynamicznego. Największy wpływ na zużycie paliwa wciąż ma jednak kierowca. Czy swoimi zachowaniami może zmniejszyć spalanie?

Fot. Motofakty.plKto chciałby podróżować oszczędnie, powinien przede wszystkim przeanalizować swój styl jazdy. Jest on czynnikiem w największym stopniu wpływającym na zużycie paliwa – zarówno w autach z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Badania wykazują, że optymalizując styl jazdy można zmniejszyć spalanie nawet o 20-25%.

Priorytetowo należy potraktować zwiększenie płynności jazdy. Trzeba pamiętać, że każde przyspieszanie i zbędne hamowanie oznacza bezpowrotną stratę paliwa oraz niepotrzebne wytracanie siły pędu samochodu. Niekorzystnych procesów można uniknąć, obserwując drogę nawet 200-300 metrów przed maską i starając się przewidywać zachowania innych kierowców. Jeżeli ktoś włącza się do ruchu bądź widzimy korek, zdejmijmy nogę z gazu – elektronika odetnie dopływ paliwa do cylindrów i rozpocznie się proces hamowania silnikiem.

Fot. Motofakty.plW trakcie rozpędzania pedał gazu należy wciskać zdecydowanie, nawet w 75%. Celem jest szybkie uzyskanie pożądanej prędkości, ustabilizowanie jej i włączenie możliwie wysokiego biegu, na którym silnik będzie zużywał najmniejsze ilości paliwa. By ograniczyć spalanie, producenci samochodów coraz częściej stosują sześciostopniowe skrzynie biegów. Jeżeli zostaną należycie zestopniowane, nie tylko poprawiają osiągi aut, ale również ograniczają zużycie paliwa i natężenie hałasu w kabinie, co jest szczególnie odczuwalne podczas jazdy z prędkościami autostradowymi. Jeszcze kilka lat temu 6-biegowe skrzynie były „luksusem” zarezerwowanym dla mocniejszych wersji silnikowych. Teraz stają się coraz powszechniejsze. W przypadku nowego Fiata Tipo można się nimi cieszyć już w bazowej, 95-konnej wersji 1.4 16V.

Fot. Motofakty.plW trakcie rozpędzania należy zwracać uwagę na obroty. Zbyt wysokie nie poprawiają przyspieszenia, ale windują zużycie paliwa i poziom hałasu w kabinie. W nowym Fiacie Tipo dobranie optymalnego biegu oraz momentu jego włączenia nie stanowi problemu – w komputerze pokładowym znajduje się ikona, która o tym przypomina. Wskaźnik ten jest obligatoryjny we wszystkich samochodach, których silniki spełniają normę Emisji Euro 5 lub Euro 6.

Obowiązkowe nie są natomiast komputery pokładowe ze wskaźnikiem chwilowego zużycia paliwa. Jeżeli znajdują się na wyposażeniu naszego samochodu, warto z nich korzystać. Relatywnie proste rozwiązanie dosadnie przypomni nam, ile kosztuje dynamiczna bądź szybka jazda. Przykładowo - różnica w spalaniu na autostradzie przy 140 km/h i po zwolnieniu do 120 km/h wynosi ok. 1 l/100km. Można zastanowić się, czy zależy nam na szybkim dotarciu do celu, czy jednak warto nieco zwolnić i sporo zaoszczędzić.

Fot. Motofakty.plPodróż warto zaplanować z jeszcze jednego powodu – korzystniejsze będzie utrzymywanie stałej, nawet wysokiej prędkości od samego początku, niż wolniejsza jazda i późniejsze próby odrabiania straconego czasu. Przykładowo – samochód zużyje mniej paliwa na autostradzie, którą pokonamy jadąc 140 km/h niż w przypadku jazdy najpierw z prędkością 120 km/h, a później 160 km/h.

Szczególnie podczas jazdy z wysokimi prędkościami istotne stają się właściwości aerodynamiczne nadwozia samochodu. Możemy je pogorszyć, przewożąc na dachu stelaż nieużywanego bagażnika czy jadąc z otwartymi szybami. Ostatnie z wymienionych potrafią wywołać bardzo duże zawirowania powietrza, które podniosą średnie zużycie paliwa nawet o kilkanaście procent.  Samochód zużycie mniej paliwa, jeżeli jego wnętrze będziemy chłodzili klimatyzacją.

Fot. Motofakty.plA skoro o „klimie” mowa. Pamiętajmy, że powinna być włączana tylko, gdy jej praca jest konieczna. Rozważnie korzystajmy także z ogrzewania szyb, lusterek czy podgrzewania fotele. Kompresor klimatyzacji jest wprawiany w ruch przez silnik spalinowy, a prąd pochodzi z alternatora połączonego z jednostką napędową. Dodatkowe opory powodują zwiększenie zużycie paliwa.

Fot. Motofakty.plZ tego samego powodu należy kontrolować ciśnienie powietrza w ogumieniu. Utrzymując je na zalecanym przez producenta poziomie, będziemy mogli cieszyć się najlepszym kompromisem miedzy komfortem, właściwościami jezdnymi i zużyciem paliwa. Eksperci od eko-jazdy rekomendują podniesienie ciśnienia w kołach o 0,2-0,5 atmosfery ponad zalecane – obniży to opory toczenia przy niewielkim wpływie na właściwości jezdne czy komfort.

Wpływ na zużycie paliwa ma też ogólny stan techniczny samochodu. Brudne filtry, zużyte świece zapłonowe, klocki hamulcowe, które ocierają o tarcze czy pracujący w trybie awaryjnym silnik oznaczają wyższe wydatki pod dystrybutorem.


Fot. Motofakty.pl

Fot. Motofakty.pl

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Driver (gość)

    pirdylona reklama f i a t a

  • pytam się (gość)

    A jak mam zmniejszyć spalanie w SKODZIE, albo FORDZIE??

  • Audi (gość)

    Moja Audi A4b5 z 2001 roku pali na trasie ok 5,2 l /100 km w mieście ok 6,5/100 km na 183 litrach przejechałem 3141 km do rezerwy cykl mieszany wyszło po obliczeniu ok 5,8

  • Tomcio (gość)

    "Współczesne samochody są bliskie perfekcji.".. stary co Ty ćpasz? Też chcę...

  • sraty pierdaty reklama (gość)

    reklama reklama i jeszcze raz reklama. wiadomo że 1.4 1.6 16V i biorąc coraz to większa masa samochodów to auta o tej pojemności muszą łykać około 9,3 litra i sciemą jest opcja wyłączania podgrzewania lusterek, szyby czy klimy. Może przestańmy używać kierownicy bo zbyt duża oporność jest przy użyciu wspomagania kierownicy.

  • mefed (gość)

    kot miał dobrego nauczyciela ten się nauczył jak jeździć ekonomicznie.. ja miałem i jak chcę bardziej ekonomicznie jechać spełniam kilka warunków.. m.in. hamowanie silnikiem czy jazda na biegu 5 odpowiednio do mocy silnika..

  • jojo (gość)

    W dobrych warunkach pogodowych (słonecznej pogodzie) wyłącz zbędne oświetlenie, zaoszczędzisz na paliwie i ochronisz środowisko wbrew pazernemu państwu i producentom paliw.

  • tomix (gość)

    Pod koniec lat 50-tych jeden z amerykańskich konstruktorów zbudował silnik benzynowy,który zastosowany w samochodzie osobowym,spalał 0,18 litra (to nie pomyłka: słownie zero przecinek osiemnaście) litra benzyny na 100 km.Ów konstruktor zaginął w niewyjaśnionych okolicznościach podczas wyjazdu na ryby,jego silnik i cała dokumentacja trafiła do archiwum państwowego i jest bardzo dobrze strzeżona.Dziwnym (?) zbiegiem okoliczności zginął też (w windzie) prywatny detektyw,wynajęty przez żonę tegoż konstruktora a potem sama żona zginęła potrącona przez samochód,którego nie znaleziono (jak i też kierowcy).Jak spekulowali dziennikarze piszący o tym,prawdopodobnie silnik o tych niezwykłych właściwościach,wypłynie,gdy nastąpi prawdziwy kryzys paliwowy na świecie.A dlaczego?Kasa,misiu,kasa...

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    przypominam : owszem hamować silnikiem ale ino wtedy gdy już niestety zachodzi konieczność hamowania. Sednem ekojazdy jest UNIKANIE SYTUACJI WYMAGAJĄCEJ HAMOWANIA co oznacza zaniechanie zawczasu niepotrzebnego rozpędzania a czasem wrzucenie luzu

  • Stary (gość)

    Stary sprawdzony sposób: https://youtu.be/L_Av6UdAoU0

  • dr Kaftan (gość)

    wszytko Lipa.. Centrum w szczycie i tak stoi i rusza się jak pieszy.. dlatego ja zawsze gaszę silnik i udając awarię proszę dobrych ludzi by popchali ! ;) zero spalin Full Ekologia i Oszczędność :D :P

  • Komentarz usunięty.
  • ohyda (gość)

    W co drugim artykule reklama shitowego fiata.

  • Podaj podpis (gość)

    silnik spalinowy wykorzystuje paliwa energetycznie w 30%,, brawo, aczkolwiek z rowerami na plecach i 120km/h spalam 5.5, 1.6crdi /2009r

  • Napiszcie lepiej (gość)

    jak marnujemy czas i paliwo przy takich eksperymentach jak na Kościelnej. Co za durni idioci kierują naszym miastem? Brak koordynacji, remonty w jednej okolicy , niekończące się a Dyndalski inżynier ruchu wstydu nie ma że dureń bez wyobraźni?

  • Ed (gość)

    We fiatach można dużo zaoszczędzić na paliwie bo częściej stoją w warsztatach niż jeżdżą. O tym autor zapomniał wspomnieć:-)

  • Karolina (gość)

    Żadne zabiegi nie pomogą gdy na każdym skrzyżowaniu będziemy czekać na pełny cykl zmiany świateł,często w weekend przy pustych ulicach,gdy swobodnie można stosować zasadę pierwszeństwa jak przy migających żółtych. Może ronda zamiast paliwożernych skrzyżowań? Paranoja-w terenie niepełne 6l w mieście 13-14l. A wszystko podobno w trosce o środowisko...

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    nauczałem od dawna : jedynie skuteczne rozwiązanie na pełne upłynnienie ruchu to WIDOCZNE Z DALEKA czasoodmierzacze. Zasada pierwszeństwa i ronda owszem mogą się we tem względu sprawdzić ale ino wtedy, gdy jest wystarczająca widoczność wzajemna pojazdów z różnych ulic dochodzących, tak by będąc 150 m od skrzyżowania kierowca wiedział czy będzie musiał komuś ustąpić ( i w razie gdyby tak już zacząć zwalniać )

  • Komentarz usunięty.
  • ceodwa (gość)

    To nie są dobre rady dla wyścigowców i czempionów zawodów o najkrótszy czas z Balic do Murckowskiego w Katowicach. Oni nie chcą oszczędzać.

  • takitam (gość)

    najlepiej jeździć rowerem

  • jag (gość)

    Reklama z motywem przewodnim. A na poważnie oczywiście, pędzelkiem od świateł do świateł nie tylko sporo kosztuje, ale zmniejsza płynność ruchu.

  • alfa68 (gość)

    Jeżeli autor uważa,że obecne samochody są bliskie perfekcji to chyba żyjemy w odmiennych światach. Albo inaczej autor żyje w wirtualnej rzeczywistości. Rożnica jest taka,że średniej klasy samochodem wyprodukowanym 30 lat temu można było latami jeździć bez wizyty u mechanika a i koszty tej wizyty były stosunkowo nieduże. Teraz te "perfekcyjne" samochody wykonane są na przejechanie minimalnej ilości kilometrów aby kupować kolejne "perfekcyjne". Nadto mają poważne uszkodzenia już na gwarancji, ale prawdziwa tragedia jest gdy ona minie bo wtedy niejednokrotnie naprawa potrafi zrujnować człowieka.

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    jednakowoż częstokroć szybkowściekli użytkownicy są współwinni tego przedwczesnego zużycia deptając gaz i hamulec całkowicie bezmyślnie

  • nie jeździć do sklepu 300m - lepiej, zdrowiej z buta ... (gość)

    ...

  • WODNIK (gość)

    ŻEBY ZMNIEJSZYĆ ZUŻYCIE PALIWA ,TO TRZEBA SKONTROLOWAĆ WSZYSTKIE STACJE PALIW W POLSCE,POD KĄTEM JAKOŚCI PALIW.POTEM DO DIESLA DOLEWAMY OLEJ 2T,ZGODNIE Z ZALECENIAMI INTERNAUTÓW NA NECIE.ORAZ DO OLEJU SILNIKOWEGO DOLEWAMY PRZY WYMIANIE DODATEK MOTORLIFE.STOSÓJĄC TE WSZYSTKIE WYMIENIONE PARAMETY MAMY PEWNOŚĆ ŻE SPALANIE SPADNIE OD 0,5-2,0 L/100.

  • ja wiem! (gość)

    kupić typo!!!!!!!!!

  • MAK (gość)

    Od 15 lat Fiat przy każdym nowym silniku zapewnia Klientów że teraz zmniejszono zużycia paliwa o minimum 5% - można sprawdzić internet jest najlepszą encyklopedią. Czyli na dobrą sprawę powinniśmy się już zbliżać do zużycia paliwa na poziomie 0/100 km. Za 5 lat przy tym marketingu pojazdy Fiata powinny zacząč same produkować paliwo a konkluzja jest taka że jak paliły dużo tak palą. Jak się czyta dane tech. to zawsze wskazana norma jest uzyskana w warunkach laboratoryjnych o zminimalizowanych oporach toczenia. To nie fair ale dotyczy to większości marek na rynku niektórzy nawet muszą kłamać 2 razy, raz przy emisji spalin a drugi raz przy zużyciu paliwa.Kolejna ściema to serwis co 2 lata lub 30 czy 40 tys km po co.? Abyś max za 5 lat był zmuszony kupić nowy bo ... stary okazał się nie tak trwały jak Cię zapewniano ...samochód nie jest już luksusem. Kolejny aspekt nie mniej ważny to że jesteśmy gadżeciarzami i każdy chce mieć coś nowego a to moje 5-cio letnie już nie jest takie COOL.

  • jacek winkler (gość)

    mam śkode i jezdze na ukrainskim paliwie z przemytu opo znajomosciach i taniej

  • Kuba Błaszczykowski (gość)

    a generatory HHO ?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Tipo zdjęcia

Fiat Tipo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł