Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Jaką myjnię wybrać?

Data publikacji: Autor: (PM)

Fot: Archiwum Polskapresse Według specjalistów wybór myjni samochodowej to problem nieco drugorzędny. W wielu wypadkach podstawowe znaczenie ma wykorzystywana chemia i stan powłoki lakierniczej naszego auta.
Różnorodność środków dostępnych na rynku jest bardzo duża. Każdy z nich Fot: Archiwum Polskapresse ma inny skład czy proporcje wykorzystanych substancji. Nie da się wykluczyć wchodzenia ze sobą w reakcję środków różnych, nawet bardzo markowych produktów. Zwykle nie prowadzi to do przeżarcia lakieru, ale może spowodować pokrycie samochodu nalotem czy zmatowienie powłoki woskowej, pozostałej po wcześniejszym myciu.  

Wrogiem dobrego mycia jest pośpiech. Na lakierach często osadzają się soki i żywice z drzew, bywa, że lśniącej czystości samochodowej karoserii nie uszanują też ptaki. Na lakierach osiadają także czasem cząstki smoły z rozgrzanych w czasie upałów asfaltów. Zwykle takich pamiątek nie usuwamy od razu, przez co mają czas zaschnąć co znacznie utrudnia usunięcie ich. Szybkie zmoczenie ich w czasie mycia i krótkie potraktowanie szamponem to za mało, żeby je usunąć. To minus zwłaszcza myjni automatycznych. Jeżeli z takich korzystamy warto wybrać program z myciem wstępnym, dający wodzie i środkom chemicznym nieco więcej czasu na penetrowanie zaschniętych zabrudzeń.

CZYTAJ TAKŻE

Czy należy bać się myjni?

Myjnia na telefon - nowość na naszym rynku


Odchody ptasie należy usuwać jak najszybciej, bo mają bardzo żrący charakter i pozostawienie ich na lakierze przez kilka tygodni może spowodować trwałe przebarwienia. Podobny charakter mają owady, rozbijające się o lakier podczas szybkiej jazdy. Ich wnętrzności także zawierają agresywne substancje, a dodatkowo uderzenie owada o powłokę lakierniczą wywołuje mikrouszkodzenia, które przyspieszają niszczenie lakieru. Swoje dokłada także środowisko w jakim żyjemy - na terenach przemysłowych w powietrzu jest znacznie więcej pyłów i zanieczyszczeń, które osadzają się na lakierach i przyspieszają ich niszczenie.

Zaschnięte zabrudzenia często nie poddają się zwykłemu myciu. Nie należy ich jednak usuwać mechanicznie - ścierać na siłę lub zdrapywać. Zwykle powoduje to większe uszkodzenia lakieru niż pozostające na nim zabrudzenia. Na rynku jest wiele preparatów do usuwania uporczywych zabrudzeń - inne dla substancji organicznych. inne dla nieorganicznych. Stosując je trzeba pamiętać, aby wybierać środki renomowanych, a przynajmniej sprawdzonych firm i ściśle stosować się do instrukcji stosowania. Wiele osób używa ich za dużo lub pozostawiają je na lakierze zbyt długo. W takich warunkach także ryzykujemy odbarwieniami czy uszkodzeniami powłoki lakierniczej.

Szczególnej uwagi wymagają samochody, które były poddawane naprawom lakierniczym. Od 2007 roku w Polsce stosowane są tylko lakiery wodorozcieńczalne. Jedną z ich cech jest to, że przez pierwszy miesiąc po nałożeniu jeszcze się utwardzają, a więc są mniej odporne na uszkodzenia. Trzeba o tym pamiętać decydując się na mycie samochodu, zwłaszcza w myjniach automatycznych.

Z drugiej strony uszkodzenia grożą im nie tylko w myjniach - są bardziej narażone np. na uderzenia drobnych kamyków podczas jazdy.

Czy kolor lakieru wpływa na trwałość? Zdaniem specjalistów nie wpływa. Ma natomiast znaczenie jego rodzaj. Lakiery metalizowane, zawierające drobinki metalu są mocniejsze, a perłowe, zawierające zwykle mikę tworzą jeszcze trwalsze powłoki. Opinie o znaczeniu koloru nie są jednak całkowicie bezpodstawne. Wynikają z tego, że na ciemnych barwach wyraźniej znać zarysowania czy uszkodzenia. W tym wypadku także ma znaczenie rodzaj lakieru - na lakierach z domieszkami, metalizowanych lub perłowych, także mniej są widoczne drobne uszkodzenia, niż na lakierach gładkich.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości