Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Jaki akumulator?

Data publikacji: Autor: (bał)

Co to znaczy, że akumulator jest bezobsługowy? Czy można „ocieplać” akumulator, a jeśli tak, to czym? Jak ładować akumulator?

Obecnie w sprzedaży znajdują się niemal wyłącznie tzw. akumulatory bezobsługowe. Nie oznacza to jednak, że eksploatując taką baterię nie musimy w ogóle przejmować się jej stanem.

 

Bezobsługowość rozumieć można bardziej jako ograniczenie obsługi do niezbędnego minimum. Tradycyjny, kwasowy akumulator rozruchowy wymaga od nas stałej, minimum comiesięcznej kontroli. Te nowocześniejsze, określane mianem "bezobsługowych", choć praktyczniejsze, zmuszają do ścisłego przestrzegania warunków eksploatacyjnych, inaczej mogą stracić swe walory. Tak zwane baterie bezobsługowe wydają się być pozbawione korków, jednak i tak muszą mieć otwory umożliwiające wymianę gazów. W porównaniu ze swym poprzednikiem, akumulator bezobsługowy wymaga znacznie mniej uwagi, dzięki mniejszym ubytkom elektrolitu (spowodowanym odparowaniem wody z roztworu). Jednak dbałość o to, by płyty były całkowicie zanurzone w elektrolicie, nadal pozostaje podstawowym obowiązkiem użytkownika.

Czy można stosować akumulatory o wyższej pojemności niż to zaleca instrukcja samochodu?
W przypadku, kiedy wyposażenie samochodu wymaga większego poboru prądu, można stosować akumulatory o wyższych parametrach niż to zaleca producent pojazdu. W celu odpowiedniego doboru akumulatora do wyposażenia samochodu najlepiej udać się do autoryzowanej przez producenta akumulatora stacji obsługi lub punktu sprzedaży, gdzie na podstawie katalogu, w którym uwzględnione są modele samochodów z różnym wyposażeniem, sprzedawca dobierze nam odpowiedni model.

Czy można wcześniej, zanim się rozładuje, sprawdzić stan naładowania akumulatora?

 

Akumulator obsługowy można sprawdzić poprzez pomiar gęstości elektrolitu przyrządem o nazwie aerometr. Jest to najdokładniejszy pomiar. Dokonujemy go 30 minut po zakończeniu pracy silnika lub ładowania. Wskazanie 1,28 g/cm sześc. oznacza, iż akumulator jest w pełni naładowany, 1,14 g/ cm sześc. jest to graniczna dopuszczalna gęstość elektrolitu, wartość 1,1 g/cm sześc. oznacza, że akumulator jest całkowicie rozładowany. Akumulatory bezobsługowe można sprawdzić używając przyrządu o nazwie „tester do pomiaru napięcia pod obciążeniem” Wszystkie te operacje należy wykonać w stacji obsługi, która dysponuje takimi urządzeniami.

Jak ładować akumulator?
W przypadku, gdy wystąpiła konieczność doładowania akumulatora należy wymontować go z samochodu i odłączyć biegun ujemny, a następnie dodatni. Przy wyjmowaniu akumulatora trzeba uważać, aby go nie przechylać - w ten sposób unikniemy wycieku elektrolitu. Po odłączeniu akumulatora ulegają skasowaniu dane zawarte w urządzeniach elektronicznych samochodu, może wówczas zachodzić konieczność ponownego wprowadzenia danych. Następnie należy podłączyć akumulator do prostownika, po uprzednim wykręceniu korków, jeżeli takowe posiada.

 

W trakcie ładowania wydziela się wodór i tlen, dlatego ładowanie powinno się przeprowadzać w pomieszczeniu o dobrej wentylacji. Akumulator ładujemy prądem stałym. Na rynku występują prostowniki z automatyczną regulacją prądu ładowania oraz z możliwością wysterowania tego prądu W tym drugim przypadku należy przyjąć wartość prądu równą 0,1 pojemności akumulatora.

 

Ładowanie akumulatora powinno trwać od kilku do kilkunastu godzin, najczęściej praktykowane jest podłączenie go do prostownika na noc. Prostowniki automatyczne same regulują proces i czas ładowania.


    Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

    Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

    Zobacz także

    Tagi:

    W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.

    Najnowsze motofakty

    Wszystkie artykuły

    Motofakty mazowieckie

    Top 5 motofaktów

    Testy i porównania

    Premiery i nowości