Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie auto na firmę? Własny samochód a całkowity koszt posiadania

promocja
Hybrydowa Toyota Prius
Hybrydowa Toyota Prius
Kupno samochodu firmowego to złożone zadanie. Wybór odpowiedniego modelu i najkorzystniejszego środka finansowania to nie wszystko. Równie istotne są pozostałe wydatki związane z eksploatacją auta.
Hybrydowa Toyota Prius
Hybrydowa Toyota Prius

Na całkowity koszt użytkowania samochodu składają się nie tylko jego cena wyjściowa, kwota ubezpieczenia czy zużycie paliwa. W dłuższej perspektywie ważne są także ceny serwisu oraz prognozowana wartość samochodu, kiedy zechcemy go odsprzedać. Dokonanie dokładnych obliczeń może wydawać się skomplikowane i czasochłonne, ale warto wykonać tę pracę starannie, ponieważ pochopna decyzja może wiązać się z utratą nawet kilkunastotysięcznych oszczędności.

Koszty początkowe

Choć cena samochodu to jeden z najważniejszych składników ogólnego kosztu samochodu, przedsiębiorstwa często kupują nowe auta nie za gotówkę, a w leasingu lub korzystając z kredytu. W takim wypadku należy porównywać wysokość rat w takim samym okresie czasu, doliczając kwotę pierwszej wpłaty. Składają się na nią: cena katalogowa auta, wysokość rabatu, oprocentowanie i prowizja. Koszty finansowania zwykle nie są małe, dlatego mogą w większym stopniu wpłynąć na całkowity koszt zakupu i wysokość raty niż niewielkie różnice w cenach podobnych modeli różnych producentów, dlatego warto od razu o nie pytać w salonie. Ostatnio pojawiła się na polskim rynku interesująca oferta kredytu z dopłatą z funduszy europejskich. Bezzwrotna dopłata w wysokości 9 proc. ceny może pokryć koszt finansowania. Dopłaty zostały wynegocjowane przez Toyotę i Deutsche Bank i dotyczą nowych samochodów Toyoty i Lexusa.

Koszty eksploatacyjne

Eksploatacja samochodu oznacza stałe wydatki. Warto zadbać o to, by firmowe auto było jak najoszczędniejsze, zwłaszcza jeśli planujemy pokonywać nim duże odległości. Różnica tylko jednego litra paliwa na każde 100 km pozwala zaoszczędzić około 530 zł po przejechaniu 10 000 km. Pomocne okazują się niezależne rankingi zużycia paliwa, które pozwalają na weryfikację często zbyt optymistycznych danych deklarowanych przez producenta. Te ostatnie wyniki są uzyskiwane w warunkach laboratoryjnych, a nie rzeczywistych, drogowych. Z obserwacji wynika, że największe różnice można zaobserwować w przypadku aut z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi, a najmniejsze wśród samochodów z napędem hybrydowym.

Kolejnym czynnikiem, który należy uwzględnić przy wyborze samochodu, jest koszt jego serwisowania. Ten zależy od awaryjności samochodu, zakresu gwarancji oraz ceny części. Warto sprawdzić na forach i w analizach portali motoryzacyjnych, co się zwykle psuje w modelach, które bierzemy pod uwagę, jak często i ile kosztuje naprawa. Na przykład silniki turbodoładowane, filtry cząstek stałych, rozruszniki w samochodach z systemem Start Stop mogą nas narazić na poważne wydatki. Jeśli chodzi o gwarancję, to zbyt długa lista części uznanych za materiały eksploatacyjne, niepodlegające ochronie gwarancyjnej, może sprawić, że taka gwarancja prawie niczego nam nie gwarantuje, zapowiada jedynie drogie przeglądy. W tej sytuacji wydłużanie gwarancji jest korzystne wyłącznie dla dealera, bo przywiązuje klientów do obsługi w autoryzowanym serwisie.

Jeżeli chcemy całkowicie kontrolować wydatki na serwis, możemy skorzystać z pakietów serwisowych oferowanych przez niektórych producentów.

Odsprzedaż, czyli wartość rezydualna

Ostatnią częścią składową kosztu samochodu, ale wcale nie mniej ważną, jest jego cena w chwili odsprzedaży. Firmy wymieniają samochody, gdy przestają one przynosić korzyści podatkowe, najpóźniej po pięciu latach, ponieważ tyle wynosi okres amortyzacji nowych aut w Polsce. Jak sprawdzić, który model samochodu i jakiej marki będzie pod tym katem najkorzystniejszy? Tutaj z pomocą przychodzą firmy zajmujące się profesjonalną wyceną pojazdów, najpopularniejsza to EurotaxGlass. Na wartość używanego samochodu wpływa wiele czynników, m.in. marka i opinie o modelu, jego popularność, stan samochodu, standard wyposażenia oraz jego historia.

Dla przykładu w popularnym segmencie B w kategorii pojazdów trzyletnich z przebiegiem do 12000 km na pierwszym miejscu znajduje się Toyota Yaris z uśrednioną wartością rezydualną na poziomie 48,9 proc. ceny katalogowej modelu (benzyna i diesel). Cena rezydualna Volkswagena Polo to 45,0 proc., a Skody Fabii już tylko 43,4 proc. Średnia w tej klasie wynosi 45,0 proc.. Z kolei wśród aut kompaktowych w wersjach hatchback/liftback pod względem wartości rezydualnej przewodzą: Toyota Auris – 49 proc., Volkswagen Golf – 48,1 proc. i Skoda Octavia – 47,1 proc.

Samochody renomowanych marek w końcowym rozrachunku nie muszą być zatem droższe. Kosztują więcej w chwili zakupu, ale przy odsprzedaży również, skuteczniej utrzymując swoją wartość w porównaniu z konkurencją. Ponadto samochód lepszej marki wspiera wizerunek firmy, a także stanowi dodatkową motywację dla jej pracowników. 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty