Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Jakie opony na lato

Data publikacji: Autor: (w)

Zima, która zaatakowała nas w zeszłym tygodniu pokazała, że nie należy za wcześnie rezygnować z zimowych opon. Wiele wskazuje na to, że dopiero teraz można pomyśleć o "przyodzianiu" auta w opony letnie.

L do 120 km/h
N do 140 km/h
P do 150 km/h
Q do 160 km/h
R do 170 km/h
S do 180 km/h
T do 190 km/h
H do 210 km/h
V do 240 km/h
W do 270 km/h
Y pow. 300 km/h

Przy okazji zwracam uwagę na tabelę, która pokazuje, kiedy używać opon zimowych, kiedy letnich i letnich high perfomance (najprościej tłumacząc: z najwyższymi indeksami prędkości).

Używane opony letnie poddajemy skrupulatnemu przeglądowi przed ich ponownym założeniem. Jeśli bieżnik jest mocno zużyty, należy przemyśleć sprawę zakupu nowych gum. Bieżnik, nawet jeśli jego wysokość przekracza minimalne 1,5 mm, może nie wykazywać się dostateczną przyczepnością na mokrej jezdni. Podczas jazdy przy obfitych opadach deszczu lub po kałużach, opony muszą odprowadzać duże ilości wody. Zużyty bieżnik ma ograniczone możliwości odprowadzania wody, co grozi aquaplaningiem. Zjawisko to występuje wówczas, kiedy opona nie usunie spod siebie wody - wtedy zamiast dotykać nawierzchni drogi, ślizga się po wodzie. Jest to równoznaczne z utratą sterowności.

Przy zakupie nowych opon trzeba kierować się wskazaniami producenta samochodu odnośnie doboru odpowiedniego rozmiaru i innych parametrów. Ważne jest dobranie odpowiedniego indeksu prędkości. Nie należy zakładać opon, których indeks prędkości jest niższy niż maksymalna prędkość samochodu. Indeks oznaczany jest literami według poniższego zestawienia.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości