Wszystko
o samochodach

Porady / Opony Artykuł sponsorowany

Jakie opony wielosezonowe wybrać i czy w ogóle warto je kupić?

Data publikacji:

AdobeStock Wielu ekspertów przekonuje, że każdy kierowca powinien w swoim samochodzie stosować dwa komplety opon – letnie i zimowe. Ma to podnosić bezpieczeństwo i komfort jazdy. Warto jednak zastanowić się, czy w polskim klimacie zakup ogumienia zimowego jest konieczny? Dużo w tym kontekście zależy od sposobu eksploatacji samochodu, ale rozwiązaniem, które zdecydowanie warto wziąć pod uwagę, jest zakup opon wielosezonowych zwanych również całorocznymi. Czym się charakteryzują i jakie opony wielosezonowe wybrać? Oto garść wskazówek!

Opony wielosezonowe – charakterystyka

Ogumienie letnie od zimowego różni się przede wszystkim mieszanką, która zmienia swoją charakterystykę pod wpływem temperatury. Opony wielosezonowe są natomiast próbą połączenia właściwości obu typów. Gumy całoroczne są więc zdecydowanie twardsze od tych do jazdy zimą, ale jednocześnie pod wpływem ujemnych temperatur nie tracą plastyczności oraz elastyczności. Dzięki temu dobrze przylegają do nawierzchni drogi, zapewniając przyczepność, a także odprowadzają spod kół błoto pośniegowe zimą oraz wodę latem. Warto pamiętać też o wytrzymałości – opony wielosezonowe, dzięki twardej mieszance nie zużywają się tak szybko, jak zimowe przy wyższej temperaturze. W tym kontekście zakup opon wielosezonowych jest znacznie bardziej opłacalny niż dwóch osobnych kompletów.

Jakie opony wielosezonowe wybrać?

Na rynku jest niezwykle szeroki wybór opon wielosezonowych – z przykładową ofertą można zapoznać się między innymi pod tym linkiem: https://www.emag.pl/opony/c. Opony całoroczne, podobnie jak inne typy, opisane są za pomocą wielu współczynników. Są to: rozmiar, indeks nośności, indeks prędkości które należy dostosować do modelu samochodu. Poza tym warto zwrócić uwagę na tak zwaną Europejską Etykietę Opony, czyli etykietę zawierającą informacje dotyczące konkretnego modelu. Chodzi o wskaźnik oporu toczenia, który wpływa na zużycie paliwa – im gorszy, tym mniej ekonomiczna opona, a także o przyczepność na mokrej nawierzchni. Oba parametry opisane są skalą literową od „A” (najlepsze właściwości) do „G” (najgorsze). Jest tam również informacja o hałasie, który generuje opona podczas jazdy.

Wybór opony wielosezonowej – o tym trzeba pamiętać

Wybierając opony wielosezonowe, trzeba patrzeć na jej podstawowe parametry, które w dużej mierze determinują jej właściwości. Warto jednak mieć w pamięci, że są informacje, których nie sposób znaleźć na etykiecie opony jak zastosowana mieszanka gumy, czy sposób produkcji. Mają one niebagatelny wpływ na zachowanie opony w trakcie jazdy, czyli w skrócie mówiąc na jej jakość. Ta natomiast najczęściej idzie w parze z ceną. Należy z dużą rezerwą podchodzić do najtańszych opon wielosezonowych. Różnica w drodze hamowania czy przyczepności na zakrętach może być naprawdę duża. Testy, które bez problemu można znaleźć w internecie, pokazują, że przy teoretycznie tym samym typie opon różnych producentów, rozbieżność w długości hamowania może wynosić nawet kilka metrów. Te kilka metrów w skrajnej sytuacji może zaważyć na życiu pieszego, który wtargnie na jezdnię, a także własnym zdrowiu czy nawet życiu przy awaryjnym hamowaniu.

Opony wielosezonowe – czy warto ją kupić?

Opona wielosezonowa przy polskim klimacie może być wyborem zarówno rozsądnym, jak i bezpiecznym. W ostatnich latach zimy są najczęściej łagodne, a dni z silnymi opadami śniegu i dużym mrozem jest niewiele. Przez pozostały czas temperatura jest dodatnia lub tylko nieznacznie spada poniżej zera, a śnieg szybko znika z ulic. To warunki, które można uznać za odpowiednie do zastosowania opon wielosezonowych. Zakup takiego ogumienia powinny rozważać osoby, które jeżdżą przede wszystkim po mieście lub często uczęszczanych trasach, gdzie nie zalega śnieg, nie występuje gołoledź czy oblodzenie. Jeśli natomiast z samochodu korzysta się po drogach o niewielkim natężeniu ruchu lub w górach czy innym „pofalowanym” terenie, opony zimowe mogą okazać się mimo wszystko lepszym wyborem.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Janek (gość)

    Nie wyobrażam sobie wracać do opon sezonowych. Jednak opony całoroczne to duża wyga, a bardzo dobrze się sprawdzają w moich warunkach miejskich. Jeżdżę rok czasu na Ykohamie 4S AW21 i dają radę. Polecam niedowiarkom spróbować możliwości opon całoroczny.

  • Darmio (gość)

    Dla mnie dobra opona całoroczna to taka która poradzi sobie na śniegu i mokrej drodze nie gorzej niż opona zimowa. Bo na suchej drodze to każda będzie dobra. Jak na razie mam drugi sezon Geolandary G015 z Yokohamy i nie mam żadnych zastrzeżeń. W przypadku jazdy po śniegu nie wiedzę różnicy w porównaniu z zimówkami.

  • krzyzak (gość)

    jakie by opony nie były to trzeba je odpowiednio konserwować i do tego polecam produkt K2 Bold

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości