Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Jakość paliw 2020. Zobacz gdzie nie tankować

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Wojciech Matusik Są już także wyniki kontroli jakości paliw przeprowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od stycznia do maja 2020 r. Dotyczą zarówno przedsiębiorców wybranych losowo, jak i tych, na których były skargi.

Jakość paliw 2020. Ile wykryto nieprawidłowości?

Od początku roku do końca maja 2020 r. Inspekcja Handlowa pobrała i zbadała łącznie 632 próbki paliw ciekłych, w tym 316 próbek oleju  napędowego i 316 próbek benzyn. 22 próbki paliw ciekłych (3,48 proc.) nie  spełniały wymagań jakościowych, w tym 20 próbek ON (6,33 proc.) i 2 próbki  Pb 95 (0,63 proc.).  W przypadku gazu skroplonego (LPG) od początku roku do końca maja pobrano i zbadano 133 próbki, 2 próbki nie spełniały wymagań jakościowych, co stanowi 1,77 proc.

Jakość paliw 2019. Co stwierdziła kontrola UOKiK?

W przypadku losowo pobranych próbek paliw ciekłych w 2019 r. wymagań nie spełniało 1,37 proc. (rok wcześniej – 1,90 proc.). Podobnie jak w 2018 r., nieprawidłowości rzadziej dotyczyły benzyny (1,01 proc.) niż oleju napędowego (1,86 proc). Próba losowa była nieznacznie większa niż w poprzednim roku: łącznie inspektorzy zbadali 1023 próbki pobrane na 1023 stacjach.

Najwięcej nieprawidłowości wystąpiło w województwach: podlaskim – 5,88 proc., zachodniopomorskim – 5,66 proc. i kujawsko-pomorskim – 4,92 proc. zbadanych próbek. Natomiast w województwach lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim IH nie zakwestionowała żadnej z próbek pobranych losowo.

Przeprowadzone w 2019 r. losowe badania jakości gazu skroplonego (LPG) wykazały nieprawidłowości w przypadku 0,60 proc. sprawdzonych próbek (rok wcześniej było to 1,43 proc.).

Jak co roku Inspekcja Handlowa prowadziła również kontrole stacji, na które skarżyli się kierowcy, wytypowanych przez organy ścigania oraz tych, na których w poprzednich latach stwierdziła nieprawidłowości. Z pobranych 658 próbek oleju napędowego i benzyny na 520 stacjach inspektorzy zakwestionowali 2,74 proc. (nastąpiła poprawa, bo rok wcześniej było to 6,63 proc.). Zastrzeżenia częściej dotyczyły oleju napędowego – 4,46 proc. próbek (rok wcześniej – 9,98 proc.). W przypadku benzyny, kontrola w 2019 r. nie ujawniła nieprawidłowości (rok wcześniej 0,82 proc.). W ramach kontroli gazu LPG inspektorzy zakwestionowali 1,92 proc. próbek, a więc nastąpiła nieznaczna poprawa w stosunku do 2018 r., gdy było to 2 proc. Najwięcej odstępstw od wymagań jakościowych paliw ciekłych było w województwach: zachodniopomorskim (13,64 proc.) i lubuskim (13,04 proc.).

Jakość paliw. Kwestionowane parametry

Najczęściej kwestionowanymi parametrami w przypadku oleju napędowego były: tzw. stabilność oksydacyjna, czyli odporność na utlenianie podawana w godzinach. Utlenianie objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania. Prowadzić to może m.in. do zatykania filtrów paliwa, zanieczyszczenia zaworów wtryskowych oraz innych usterek układu paliwowego.

W zakresie benzyny badania najczęściej ujawniały przypadki niedotrzymania wartości określonych dla parametru prężność par. Niespełnienie tego parametru może mieć wpływ na pogorszenie pracy silnika. Może on dławić się i gasnąć. Drugim, najczęstszym uchybieniem były niewłaściwe parametry destylacji. Destylacja wpływa na płynność pracy silnika oraz jego zdolność do osiągnięcia maksymalnej mocy. Niedotrzymanie tego parametru prowadzi do niewłaściwego spalania oraz nadmiernego zużywania silnika.

W przypadku gazu LPG zastrzeżenia dotyczyły złych wyników badania działania korodującego na miedź, co grozi rdzewieniem niektórych elementów silnika.

Zobacz także: TOP 10 sposobów na mniejsze spalanie

Jakość paliw. Gdzie szukać informacji?

Listę stacji i hurtowni paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK można znaleźć na stronie internetowej urzędu na specjalnie przygotowanej mapie. Pokazane są tu stacje i hurtownie w konkretnych miejscowościach. Pod mapą znajduje się legenda wyjaśniająca symbole i litery użyte w tabelach. Litera D oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone w przepisach prawa.

Jakość paliw. Gdzie zgłosić nieprawidłowości?

Uważasz, że złe paliwo uszkodziło silnik? Poniosłeś koszty naprawy? W takiej sytuacji mamy prawo złożyć reklamację u właściciela stacji. O stacji, która sprzedaje paliwo złej jakości, poinformować warto też UOKiK, Warto zawiadomić także Inspekcję Handlową.

Jeżeli podczas tankowania do pełna dystrybutor na stacji paliw wskazał ilość paliwa o kilka litrów większą niż mieści się w baku pojazdu, zwrócić należy się do Głównego Urzędu Miar. Inspektorzy Urzędu Miar mogą skontrolować wskazaną stację i sprawdzić, czy licznik w dystrybutorze wskazuje prawidłową ilość tankowanego paliwa.

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • lechita (gość)

    Takie państwo właśnie mamy, gdzie okrada się obywatela podatkami nie dając nic w zamian . To obywatel ma wskazywać gdzie jest złe paliwo, to obywatel ma wskazać policji kto go okradł, itd. itd. Obywatel nie może bronić się skutecznie przed napaścią bo może zrobić krzywdę bandycie. Urzędnik nie odpowiada za popełnione, świadomie lub nie, błędy. Płacimy urzędnikom, policji, sądom, rządzącym wielkie pieniądze by samemu załatwiać to co ONI,ONI, powinni robić. Piękne mamy ,, państwo'', w którym prawo chroni złodzieja, a karze ofiarę, gdzie my obywatele jesteśmy sługami urzędniczej kasty. Na dzień dzisiejszy natychmiast powinno się, nie zwolnić, ale wywalić na pysk 100000 ,,urzędników''to może pozostali zaczęliby pracować, choćby ze strachu przed zwolnieniem. Słyszymy, że za kilka lat pracujący będzie musiał utrzymać dwóch, trzech emerytów, ale nikt nie mówi ilu musimy utrzymywać leniwych urzędników?

  • Artur (gość)

    Zgadzam się z przedmówcą w 100%

  • kremok (gość)

    Ja raz moje tivoli zatankowałem na stacji krzak, i czym prędzej musiałem jechać na porządna stację, aby wymieszać paliwo. Dlatego trzeba uważać z tym tankowaniem, bo nawet dobre jednostki jak w moim ssangu mogą mieć problemy z gorszej jakości paliwem

  • Paweł (gość)

    Ja omijam.stacje na orlenie i to nie jest nagonka na orlen.Po prostu,paliwo może spełnia normy ale jest przeciętnej jakości.Testowałem pb 95 i 98 na RÓŻNYCH orlenach i nigdy nie spadło mi spalane poniżej magicznej liczby.Dlatego stwierdziłem nie tankuje na polskich stacjach bo okradają nas podwójnie niszczą silniki paliwo może i spełnia normy ale nie daje kopa a gorszą moc przyśpieszenie.

  • Grizzly (gość)

    W styczniu zatankowałem LPG na BP w Żarskiej Wsi (A4). Normalnie na autostradzie autko pali ok. 8,5-8,7 l/100km. Na paliwie wymienionej wcześniej stacji doszło do 11 l/100km a silnik " rzęził ostatkiem sił " Dopiero po przejechaniu 230 km i zatankowaniu LPG na ARALU zaczął pracować w miarę normalnie.

  • Skarga złożona do dyrekcji w w-wie przez klijenta pan SŁYK PIOTR Dąbrówka- zabłotnia 59a (gość)

    od dłószego czasu tankowałem paliwo na stacji paliw w miejscowości Dobrut 18 to jest stacja nr.111 w dniach 02.06. 2020r Dyst;2Pb 95/12.170l cena 4.11zł/l oraz Pb98,5l,cena 4.48zł/l oraz w dniu 25.06.2020rtankowałem benzynę Dyst; 2Pb 98 5.020l/,4.51to tankując na niej paliwo samochód przestał jeżdzić w tej chwily stoi na warsztacie u mechanika do naprawy w dnu 29.06. 2020r o godzinie 13;51 dzwoniłem do dyrektora firmy AMIC z reklamacją w dniu 02,07. 2020r została złożona też reklamacja do kierownika stacji paliw w dobrucie nr 18 jest stacja paliw AMIG POLSKA Sp. z.o.o. ul.Ogrodowa58, OO-876 Warszawa AMIC ENERGY 111 Orońsko Dobrut18 tel. 48/685 61 27 stację tą omijać szerokim łukiem na stacji nie dość że jest złe paliwo to jeszcze oszukują na litrach to robią pracownicy stacji bo jeden z pracowników który tam pracował za darmo tankował paliwo .tym powinna się zająć państwowa Inspekcja handlowa i sprawdzać CPN jest poniżej krytyki kierowcy narzekają na tą stację proszę kontrolować.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości