Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakość paliw. UOKiK skontrolował stacje paliw

Mariusz Michalak
Fot. Wojciech Matusik
Fot. Wojciech Matusik
Codziennie do baków samochodowych wlewane są hektolitry paliwa. Jednak czy na pewno jest ono dobrej jakości? UOKiK opublikował raport z pierwszych miesięcy 2021 r., dotyczący jakości paliw (od początku roku do 30 kwietnia).

UOKiK opublikował raport z pierwszych miesięcy 2021 r., dotyczący jakości paliw. Skontrolowano ponad 500 podmiotów w całej Polsce. Badaniu poddano próbki paliw oraz biopaliw ciekłych. Jak przedstawiają się wyniki kontroli? Zaskakująco dobrze! Tylko 2,26 proc. próbek nie spełniło wymagań.

“Chrzczone paliwo” na celowniku UOKiK

- Celem kontroli dostępnych na stacjach benzynowych paliw jest zapewnienie im najwyższej jakości, a także bezpieczeństwa użytkowania dla konsumentów i przedsiębiorców. Każda ze sprawdzonych próbek opisywana jest odpowiednim symbolem, który wskazuje czy spełnione zostały dane normy - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. - Literą D oznaczane są próbki, które spełniły wszystkie parametry założone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki. Dobrą wiadomością dla kierowców jest to, że do kwietnia bieżącego roku tylko 12 próbek nie uzyskało takich oznaczeń- dodaje.

Sytuacja niestety nie zawsze wygląda tak “różowo”. Jak pokazały kontrole przeprowadzone w poprzednich miesiącach, stacjom paliw nadal zdarzają się wpadki w tym zakresie. Dlatego UOKiK regularnie prowadzi badania, by dostarczać kierowcom rzetelnych danych dotyczących jakości paliw.

Jakość paliw. Co wykazała kontrola?

Olej napędowy sprzedawany w lutym przy ul. Dworcowej 26A w Chełmży miał zaniżony parametr stabilności oksydacyjne. Może to powodować powstawanie osadów i pogarszać właściwości eksploatacyjne paliwa.

Dlaczego ważne jest, by tankować dobre paliwo?

Paliwo gorszej jakości nie spowoduje od razu awarii silnika w samochodzie. Niemniej, regularne tankowanie benzyny czy oleju napędowego niespełniających norm, może z czasem doprowadzić do kosztownych napraw. Przyjrzymy się poszczególnym parametrom. Zbyt duża zawartość siarki powoduje szybsze zużycie katalizatora. Z kolei jeśli temperatura zapłonu jest zbyt wysoka, zwiększa spalanie i poziom emisji substancji, a zbyt niska może doprowadzić do wybuchu par oleju podczas tankowania. Niewłaściwa odporność na utlenianie, może skutkować zatkaniem dysz wtryskiwaczy. Zbyt duża zawartość wody może z kolei doprowadzić do zatkania filtra paliwa, w sytuacji gdy temperatura spadnie poniżej zera. Niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego przyspieszy natomiast proces odkładania się nagaru w silniku, a także skutkuje szybszym spalaniem.

Zobacz także: Jeep Compass w nowej odsłonie

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty