Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Jakość paliw. UOKiK skontrolował stacje paliw

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Wojciech Matusik Codziennie do baków samochodowych wlewane są hektolitry paliwa. Jednak czy na pewno jest ono dobrej jakości? UOKiK opublikował raport z pierwszych miesięcy 2021 r., dotyczący jakości paliw (od początku roku do 30 kwietnia).

UOKiK opublikował raport z pierwszych miesięcy 2021 r., dotyczący jakości paliw. Skontrolowano ponad 500 podmiotów w całej Polsce. Badaniu poddano próbki paliw oraz biopaliw ciekłych. Jak przedstawiają się wyniki kontroli? Zaskakująco dobrze! Tylko 2,26 proc. próbek nie spełniło wymagań.

“Chrzczone paliwo” na celowniku UOKiK

- Celem kontroli dostępnych na stacjach benzynowych paliw jest zapewnienie im najwyższej jakości, a także bezpieczeństwa użytkowania dla konsumentów i przedsiębiorców. Każda ze sprawdzonych próbek opisywana jest odpowiednim symbolem, który wskazuje czy spełnione zostały dane normy - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. - Literą D oznaczane są próbki, które spełniły wszystkie parametry założone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki. Dobrą wiadomością dla kierowców jest to, że do kwietnia bieżącego roku tylko 12 próbek nie uzyskało takich oznaczeń- dodaje.

Sytuacja niestety nie zawsze wygląda tak “różowo”. Jak pokazały kontrole przeprowadzone w poprzednich miesiącach, stacjom paliw nadal zdarzają się wpadki w tym zakresie. Dlatego UOKiK regularnie prowadzi badania, by dostarczać kierowcom rzetelnych danych dotyczących jakości paliw.

Jakość paliw. Co wykazała kontrola?

Olej napędowy sprzedawany w lutym przy ul. Dworcowej 26A w Chełmży miał zaniżony parametr stabilności oksydacyjne. Może to powodować powstawanie osadów i pogarszać właściwości eksploatacyjne paliwa.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Dlaczego ważne jest, by tankować dobre paliwo?

Paliwo gorszej jakości nie spowoduje od razu awarii silnika w samochodzie. Niemniej, regularne tankowanie benzyny czy oleju napędowego niespełniających norm, może z czasem doprowadzić do kosztownych napraw. Przyjrzymy się poszczególnym parametrom. Zbyt duża zawartość siarki powoduje szybsze zużycie katalizatora. Z kolei jeśli temperatura zapłonu jest zbyt wysoka, zwiększa spalanie i poziom emisji substancji, a zbyt niska może doprowadzić do wybuchu par oleju podczas tankowania. Niewłaściwa odporność na utlenianie, może skutkować zatkaniem dysz wtryskiwaczy. Zbyt duża zawartość wody może z kolei doprowadzić do zatkania filtra paliwa, w sytuacji gdy temperatura spadnie poniżej zera. Niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego przyspieszy natomiast proces odkładania się nagaru w silniku, a także skutkuje szybszym spalaniem.

Zobacz także: Jeep Compass w nowej odsłonie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości