Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

James Allison o nowych przepisach w F1

(red)
Fot. Lotus Renault GP
Fot. Lotus Renault GP
FIA ogłosiła wprowadzenie nowego zakazu dotyczącego mapowania silników, który wejdzie w życie od Grand Prix Europy w Walencji. Zespół prasowy Lotus Renault GP porozmawiał z dyrektorem technicznym ekipy, Jamesem Allisonem, aby dowiedzieć się, co to może oznaczać dla LRGP.

FIA ogłosiła wprowadzenie nowego zakazu dotyczącego mapowania silników, który wejdzie w życie od Grand Prix Europy w Walencji. Zespół prasowy Lotus Renault GP porozmawiał z dyrektorem technicznym ekipy, Jamesem Allisonem, aby dowiedzieć się, co to może oznaczać dla LRGP.


Fot. Lotus Renault GP
Fot. Lotus Renault GP


FIA wystosowała ostatnio zawiadomienie i wygląda na to, że zespoły nie będą mogły używać mapowania swoich silników jak dotychczas. Czy możesz powiedzieć nam coś więcej o nowej sytuacji?

JA:
Decyzja FIA zmusi wszystkie zespoły (bez względu czy korzystają z dmuchanej podłogi) do zmiany sposobu postępowania. Najważniejsze zmiany na GP w Silverstone są następujące: kiedy kierowca całkowicie zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, mapowanie ECU musi być ustawione w taki sposób, aby silnik (bez żadnych wyjątków) zamykał przepustnicę - poprzednio była możliwa konfiguracja mapowania tak, aby pozostawić otwartą przepustnicę i zredukować moc silnika innymi sposobami. Ponadto, kiedy kierowca całkowicie odpuszcza pedał przyspieszenia, mapowanie ECU musi być skonfigurowane tak, aby odciąć dopływ paliwa do silnika - ma to zapobiec tzw. "gorącemu nadmuchowi", gdzie energia gazów z układu wydechowego jest zwiększona poprzez zapłon. Na koniec, ze skutkiem natychmiastowym, nie będzie możliwości przeprogramowania konfiguracji ECU pomiędzy kwalifikacjami i wyścigiem, co ma doprowadzić do zaniechania stosowania skrajnych ustawień ECU na kwalifikacje - poprzednio dostęp elektroniczny do ECU w warunkach parku zamkniętego był jasno dozwolony.

**CZYTAJ TAKŻE

Nick Heidfeld posumowuje GP KanadyKubica wróci na tor w barwach innego zespołu?

**

Jak Twoim zdaniem wpłynie to na LRGP w porównaniu z innymi zespołami?
JA:
Nie jest łatwo ocenić wpływ zmian na naszą konkurencyjność. Strata dla każdego bolidu z dmuchaną podłogą będzie wynikać z dwóch oddzielnych efektów - jak dużo stracisz docisku aerodynamicznego, a do tego, jak mocno utrata docisku aerodynamicznego zaburzy balans bolidu. W wyniku nowych regulacji, wszystkie bolidy z dmuchaną podłogą stracą docisk aerodynamiczny podczas dohamowań. Niektóre zespoły stracą więcej, a niektóre mniej; trudno dokładnie powiedzieć jaka będzie relatywna strata LRGP. Jednakże, możliwe jest, że stracimy mniej, jeśli chodzi o rozłożenie balansu, ponieważ nasz przedni układ wydechowy wytwarza swój efekt blisko środka bolidu. A to oznacza, że układ wydechowy, który wydmuchuje spaliny z różną siłą, tak naprawdę nie zakłóci zbyt mocno balansu aerodynamicznego bolidu. Mając układ ze spalinami wydobywającymi się z tyłu, docisk z układu wydechowego jest generowany całkowicie na tylnej osi. Jako że nowe przepisy redukują efekt nadmuchu na wejściu w zakręt znacznie bardziej niż na jego wyjściu, istnieje możliwość, że układy wydechowe ze spalinami wydobywającymi się z tyłu mogą być bardziej narażone na niespokojne zachowanie podczas dohamowań i większą podsterowność na wyjściu w wyniku nowych ograniczeń. Dowiemy się tego na Silverstone!

Czy uważasz, że modyfikacja przepisów po siedmiu wyścigach sezonu jest sprawiedliwa?
JA:
Wolelibyśmy utrzymać status quo w pozostałej części sezonu.

Źródło: Lotus Renault GP

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty