Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Jaskółka

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Toyota: Toyota 2000 GT z 1966 roku była popisem japońskiej techniki – 6-cylindrowy, rzędowy silnik z pojemności 2 l osiągał 150 KM mocy. Atrakcyjne nadwozie stworzył Niemiec - Albrecht Goertz. Nadwozie tego samochodu zaprojektował Niemiec, wnętrzności dołożyli Japończycy, a jeździł nim także James Bond.

Toyota 2000 GT była jaskółką zapowiadającą inwazję aut japońskich na zagraniczne rynki. Jaskółka jednak była tak mała, że przeleciała niezauważona.

 

W latach 60. ubiegłego stulecia motoryzacyjny przemysł japoński coraz śmielej atakował zagraniczne rynki. Trwałe, chociaż nieco pokraczne, auta nie powodowały u europejskiej i amerykańskiej konkurencji poczucia zagrożenia. W japońskiej inwazji czołową rolę odegrała Toyota, bodaj najbardziej doświadczony producent samochodów z kraju Kwitnącej Wiśni. Fot. Toyota: Toyota 2000 GT z 1966 roku by³a popisem japoñskiej techniki – 6-cylindrowy, rzêdowy silnik z pojemno¶ci 2 l osi±ga³ 150 KM mocy. Atrakcyjne nadwozie stworzy³ Niemiec - Albrecht Goertz.

 

Japończycy potrzebowali sukcesu i analizując historię motoryzacji, postanowili zbudować samochód sportowy. Sport ma bowiem to do siebie, że obowiązują w nim proste reguły – wygrywa najlepszy, bez względu na markę i renomę producenta. W 1963 r. w Toyocie powołano zespół inżynierów, Fot. Toyota: Ten samochód to obecnie kolekcjonerski rarytas – sprzedano tylko 337 egzemplarzy. jego zadaniem było zaprojektowanie auta sportowego.

Głównym szefem został Jiro Kawano, który dokładnie prześledził konkurencyjne konstrukcje. Na horyzoncie pojawił się ekscentryczny Niemiec Albrecht Goertz, opromieniony sławą projektanta pięknego sportowego modelu BMW 507 (1956 r.). Jak głosi plotka, ów przedsiębiorczy przybysz przedstawił swoje rysunki firmie Datsun, która je odrzuciła, szczęśliwie dla Toyoty. Po Fot. Toyota:
Bogato wyposa¿ona tablica przyrz±dów. pewnych poprawkach Toyota zakupiła projekt dwuosobowego nadwozia. Było rzeczywiście urzekające i co najważniejsze – europejskie. Resztą zajęli się już Japończycy.

 

Rzędowy, 6-cylindrowy silnik z pojemności 2 l osiągał 150 KM mocy i współpracował z ręczną, 5-biegową skrzynią przekładniową. O nowoczesności konstrukcji świadczy głowica Fot. Toyota: Silnik z dwoma wa³kami w g³owicy zosta³ zaprojektowany przez konstruktorów japoñskich. z dwoma wałkami rozrządu, zaprojektowana zresztą przez Yamahę. Nadwozie montowano do centralnej ramy, tak jak w europejskim Lotusie Elan, a wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu zapewniało znakomite własności jezdne. Toyota jeździła jak po sznurku, co w aucie sportowym nie jest bez znaczenia. Prędkość maksymalna wynosiła 206 km/h, a czas rozpędzana do 97 km/h – 10,5 s.

 

Pojazd zaprezentowano w 1966 r. By zachęcić klientów amerykańskich, Toyota 2000 GT brała z powodzeniem udział w wyścigach SCCA Production w klasie C. Pojazd został specjalnie przystosowany przez słynnego Carrolla Shelby – twórcę AC Fot. Toyota: Toyota 2000 GT bra³a równie¿ udzia³ w wy¶cigach w USA – z powodzeniem, ale nie mia³o to wp³ywu na wzrost sprzeda¿y. Cobra. Promocja trwała dalej. Toyota 2000 GT dołączyła do zacnego grona samochodów, których używał  agent Jej Królewskiej Mości James Bond w filmie „Żyje się tylko dwa razy”. Mimo to sprzedano tylko 337 egzemplarzy tego modelu. Toyota 2000 GT pokazała jednak duże możliwości techniczne przemysłu japońskiego.

 

Toyota wycofała na pewien czas z produkcji aut sportowych, ale jej drogą podążył Datsun, którego model 240Z z 1969 r. osiągnął sukces. Konkurencja, szczególnie amerykańska, boleśnie odczuła poczynania Japończyków i niejeden stołek prezesa zmienił właściciela. 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • V8 (gość)

    pierwsze widze i jestem pod wrazeniem! spojzcie na tyl, wnetrze i ciasna komore silnika- sportka jak ta lala! a datsun 240z jest super!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości