Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jazda bez powietrza

Ryszard Polit
Możliwość kontynuowania jazdy bez powietrza w oponie wydaje się nieprawdopodobna, a jednak możliwa. Udowodnił to Michelin.

Możliwość kontynuowania jazdy bez powietrza w oponie wydaje się nieprawdopodobna, a jednak możliwa. Pod warunkiem, że samochód jest wyposażony w system PAX, którego pomysłodawcą jest firma Michelin.

 

fot. Michelin
fot. Michelin

Producent gwarantuje, że z przebitą oponą systemu PAX można jechać jeszcze 200 km pod warunkiem, że prędkość nie przekroczy 80 km/h. System PAX składa się ze specjalnej obręczy, opony i czujnika ciśnienia powietrza w oponie. Obręcz, o innym niż dotychczas kształcie, przytrzymuje oponę w sposób mechaniczny, zapobiegając jej zsunięciu. Opona jest połączona z obręczą przez naprężenie osnowy, dlatego nie może się z niej zsunąć. W dotychczasowym systemie stopka opony jest dociskana do obręczy przez ciśnienie powietrza. Opona w systemie PAX ma sztywne boki i w środku umieszczony pierścień wspierający. W wypadku utraty powietrza na tym pierścieniu opiera się ciężar pojazdu. W każdej oponie zainstalowany jest czujnik stale mierzący ciśnienie w oponach. W razie przebicia opony i utraty ciśnienia, kierowca jest o tym natychmiast informowany. Wówczas powinien zmniejszyć prędkość jazdy do 80 km/h i dojechać do punktu serwisowego.

 

fot. Renault
fot. Renault

Zastosowanie systemu PAX umożliwia producentom samochodów rezygnację z koła zapasowego, co zmniejsza masę pojazdu i pozwala powiększyć objętość bagażnika. Technicznym problemem pozostaje obniżenie masy opony i obręczy systemu PAX. Na razie opona i obręcz są cięższe niż tradycyjne rozwiązanie. W systemie PAX stosuje się obręcze z lekkich stopów i pierścień gumowy. Producent ciągle eksperymentuje, m.in. z zastąpieniem pierścienia gumowego przez lżejszy pierścień z tworzywa sztucznego (poliuretanu). Prowadzone są również badania nad najbardziej efektywnym czujnikiem mierzącym nie tylko ciśnienie powietrza w oponie, lecz również jego temperaturę. Bieżnik opony oraz skład mieszanki może być tak dobrany, by system PAX nadawał się do eksploatacji letniej i zimowej.

 

Rozpowszechnienie systemu PAX zależy od wielu czynników, sieci serwisów, ceny i akceptacji kierowców. Na razie tylko nieliczne auta wysokiej klasy wykorzystują ten system.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty