Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Jazda na "zimówkach" będzie w Polsce obowiązkowa?

Data publikacji: Autor: Sławomir Cichy

Fot. Janusz Wójtowicz Obecnie w Polsce nie ma obowiązku zmiany opon z letnich na zimowe. Z tego powodu wielu kierowców w ogóle nie zmienia ogumienia, co odbija się na bezpieczeństwie podróży. Posłów trudno jednak przekonać do zmiany prawa.
Fot. Janusz Wójtowicz Obowiązkową zmianę ogumienia na zimowe forsowała w styczniu w Sejmie posłanka Beata Małecka-Libera z PO. Gdyby przepisy weszły w życie, brak odpowiednich opon od listopada do kwietnia niósłby ze sobą ryzyko mandatu, tak jak w większości krajów Europy.

CZYTAJ TAKŻE

Czas na opony zimowe

Kiedy zakładać opony zimowe?


Od 1 listopada dołączyły do nich Czechy. Na drogach oznaczonych znakiem "Zimní výbava", samochody mogą poruszać się wyłącznie na oponach zimowych. Tak stanowi nowa czeska ustawa. Przed wyjazdem na narty wykaz wszystkich dróg z obowiązkowym ogumieniem zimowym warto sprawdzić na www.rsd.cz.

- Nasze stanowisko w sprawie zimówek jest niezmienne od lat. W każdym "zimowym" komunikacie przypominamy kierowcom, że zimówki zwiększają bezpieczeństwo - mówi Janusz Jończyk z KWP w Katowicach.

Ekspert motoryzacyjny i instruktor szkoły bezpiecznej jazdy Marek Kopeć przytacza jednoznaczne dane. - Żeby zatrzymać auto jadące na letnich oponach z prędkością 50 km/h, droga hamowania wynosi 63 metry. Na zimówkach skraca się o połowę do 32 m. Zdecydowanie więc zwiększają bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy - mówi. Na letnich oponach kierowcy mogą mieć kłopoty nie tylko z hamowaniem, ale z ruszaniem na skrzyżowaniach, a start na światłach pod górkę może się w ogóle nie udać - dodaje Kopeć, którego kursanci przechodzą obowiązkowo takie próby w trakcie szkolenia.

Przyjęło się, że opony letnie na zimowe należy zmienić, kiedy temperatura powietrza wynosi nie więcej niż 7 st. C i prognozy mówią o tendencji spadkowej. W Polsce to przełom października i listopada. Różnica w budowie opon letnich i zimowych sprowadza się nie tylko do stosowania specjalnych mieszanek gumy. Ważną cechą zimówek jest ich konstrukcja i budowa bieżnika, który ma szerokie lamelowe rowki, duże kostki. Dzięki temu, opona lepiej dostosowuje się do warunków drogowych, odprowadza większą ilość wody, śniegu czy błota pośniegowego.

Źródło: Dziennik Zachodni

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • gilbert3

    Polski kierowca jest dojną krową dla pożałowania godnych (tfu) polityków różnej maści, którzy myślą, że wraz z wzrostem akcyzy rosną ich notowania. Dajcie kierowcom obowiązki - jeździć zgodnie z przepisami, zakładać zimówki, ale na litość boską przestańcie być sługusami UE, która w ekstremalny sposób napędza nam inflację i doprowadza do kryzysu w transporcie.

  • Komentarz usunięty.
  • sceptyk (gość)

    A co z oponami uniwersalnymi (całorocznymi)? Będą wycofane całkowicie?

  • max (gość)

    Ustawa o oponach zimowych niedoprecyzowana ,a z obowiązkiem używania ciepłych zimowych kalesonów ,co jest b.ważne ze względów zdrowotnych.

  • pff (gość)

    Ja w zimei smigałem na letnich i powiem wam ze nie odstawalem od kierowcow na zimowkach a majac okazje jezdzic na zimokach nie odczulem zadnej roznicy zachowywaly sie tak samo jak letnie roznieca moze jest jak sie kupi opone za 300 400 zl to guma musi byc wtedy lepsza wiadomo. Kolejny glupi obowiazek wzrosna tylko ceny opon przez ten przepis

  • pff (gość)

    Ja w zimei smigałem na letnich i powiem wam ze nie odstawalem od kierowcow na zimowkach a majac okazje jezdzic na zimokach nie odczulem zadnej roznicy zachowywaly sie tak samo jak letnie roznieca moze jest jak sie kupi opone za 300 400 zl to guma musi byc wtedy lepsza wiadomo. Kolejny glupi obowiazek wzrosna tylko ceny opon przez ten przepis

  • PITI (gość)

    Czy Ta :ibera ma w prawo jazdy ? czy wie oczym mówi i co proponuje, do czego chce zmusić społeczństwo, przecież każdy głupi odrazu sie dopmyśli,ze ktoś jej musiał kase za te przepisy zaproponować albo jakieś stanowisko

  • Michał (gość)

    Ludzie czy wy w tym rządzie jesteście normalni? w niemczech jest ten przepisy ale zezwala też uzywania opon wielosezonowych, a w polsce nie. Czyli mam wyrzucić dobre opony i kupić 2 pary tak? bez sensu te wielosezonówki dają rade w zime chyba ze konkretna ślizgawka jest ale wtedy zimówki tez sie poddają chyba że mają kolce

  • Mb (gość)

    Tylko Dębica Navigator 2 w Polsce się sprawdzi

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości