Jazda z bagażem w świat

Mariusz Urbanke
Bagażnik powinien być nie tylko dobrej jakości, musi być też fachowo zamontowany, fot.Arkadiusz Ławrywianiec
Bagażnik powinien być nie tylko dobrej jakości, musi być też fachowo zamontowany, fot.Arkadiusz Ławrywianiec
Gdy kupujesz bagażnik samochodowy, zwróć uwagę przede wszystkim na jakość i bezpieczeństwo

Czas ruszać w wielką wakacyjną podróż. Ale jak się spakować, jak przewieźć rower, gdzie zmieścić ciuchy żony i zabawki

Bagażnik powinien być nie tylko dobrej jakości, musi być też fachowo zamontowany, fot.Arkadiusz Ławrywianiec
Bagażnik powinien być nie tylko dobrej jakości, musi być też fachowo zamontowany, fot.Arkadiusz Ławrywianiec

dzieci? Ten problem rozwiązują bagażniki samochodowe - na dach, na hak i tylną klapę. Dziś radzimy, na co zwrócić uwagę przy ich zakupie.

- Kiedy klient prosi mnie, żebym polecił mu bagażnik dobry i tani, to ja od razu pytam: a po co panu dwa? Bo nie da się połączyć wysokiej jakości z bardzo niską ceną - tłumaczy Jacek Radosz, dyrektor handlowy przedsiębiorstwa ZPH Taurus, które jest generalnym przedstawicielem znanej szwedzkiej firmy Thule.

Kto fachowo zamontuje nam bagażnik
Od razu daje też przykłady boksów, które pękają pod wpływem wysokiej temperatury i bagażników na rowery, które potrafią oderwać się od auta w czasie jazdy.

- W internecie można dziś kupić wszystko, nawet towary, które udają produkty znanych firm - mówi Jacek Radosz. - Niestety, są one często kiepsko wykonane. Tymczasem z naszego długiego doświadczenia wiemy, że liczy się przede wszystkim wysoka jakość, a więc bezpieczeństwo oraz walory użytkowe produktu.

W Polsce nie ma co prawda norm określających, jakie parametry musi spełniać bagażnik, ale jednym z filarów strategii firmy Thule jest bezpieczeństwo. Aż w trzech krajach działają Centra Kontroli Jakości, w których produkty poddawane są rygorystycznym testom, w zakresie przewyższającym powszechnie obowiązujące standardy.

- Przy zakupie warto też zadać sobie pytanie, kto zamontuje nam bagażnik - mówi Jacek Radosz. - Boks czy bagażnik na dachu samochodu to dodatkowe kilkadziesiąt kilogramów, które - zwłaszcza przy przewozie rowerów - mają istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. W naszej firmie i u naszych przedstawicieli można od ręki, fachowo zamontować bagażnik - dodaje.

Relingi, czyli to się może przydać
Najłatwiej montuje się bagażniki dachowe do samochodów wyposażonych w specjalne relingi. Kupuje się po prostu poprzeczne belki, do których mocowany jest boks lub uchwyt rowerowy czy też narciarski. Trudniej montuje się belki bazowe z tzw. stopami i zestawem dopasowującym bezpośrednio do dachu auta
- Co jakiś czas, podczas przerw w podróży trzeba skontrolować, czy żaden z elementów montażowych się nie poluzował - radzi Jacek Radosz.

Jak bezpiecznie przewozić rowery
Nieco bardziej skomplikowane jest przygotowanie auta do   przewożenia roweru. Możemy go zamocować na aucie co najmniej na trzy sposoby: montując specjalne uchwyty na belkach bazowych na dachu, na klapie, bądź na  haku holowniczym samochodu. - Bezpieczne, dobrej jakości uchwyty powinny zachować się stabilnie nawet przy większych prędkościach - radzi Jacek Radosz. - Trzeba jednak zachować szczególną ostrożność przy pokonywaniu zakrętów, przejazdów kolejowych oraz hamowaniu. Zamocowanie roweru na bagażnik nie jest trudne, poradzi sobie z tym każdy, jeśli ma uchwyty, w których - dzięki przemyślanej konstrukcji - rama i koła roweru same ustawiają się we właściwej pozycji. Później wystarczy jednoślad przypiąć i gotowe.

Co można przewieźć na haku samochodowym
Mocowania dachowe mają wiele zalet, choćby takie, że umieszczone na nich rowery nie brudzą się w czasie jazdy, nie zasłaniają świateł tylnej szyby, czy rejestracji. Jednak wraz z modą na SUV-y i samochody kombi wzrosło też zainteresowanie bagażnikami rowerowymi montowanymi na  tylnej klapie. Jest to nieco gorsze rozwiązanie z powodu większego zużycia paliwa.
Wśród kierowców panuje opinia, że bagażnik umieszczony z tyłu samochodu sprawia, że opory powietrza będą mniejsze. Tymczasem jest wręcz przeciwnie, badania w tunelach aerodynamicznych potwierdzają, że największy wpływ na wzrost zużycia paliwa mają zawirowania powietrza, które powstają za samochodem. Rower umieszczony poprzecznie z tyłu auta będzie więc zwiększał zużycie paliwa - przy większych prędkościach - znacząco.

W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest zakup bagażnika montowanego na haku samochodowym. Jedyna jego wada to kłopot z tablicą rejestracyjną. - W wielu krajach rozwiązano to w ten sposób, że wydawana jest trzecia tablica - na bagażnik rowerowy - mówi Jacek Radosz. - W Polsce to niemożliwe. Staramy się pomagać klientom i dajemy im tablicę, na którą można przepisać numery i zawiesić na bagażniku.

Mocowanie rowerów z tyłu samochodu ma oczywiście wiele zalet. Największa to ta, że mamy do dyspozycji cały dach i możemy na nim zamontować boks na bagaże, co przy wyjazdach w dalszą podróż ma duże znaczenie.

Zapamiętaj, to ważne

  • Przy wyborze uchwytów do montażu roweru nie powinniśmy stawiać na jak najniższe koszty, ale na jakość. Ma to ogromne znaczenie w czasie jazdy, zwłaszcza w momencie nagłego hamowania - oderwany rower może nie tylko zniszczyć twoje auto, ale i być przyczyną groźnego wypadku.
  •  Bardzo ważne jest również zamocowanie bagażników bazowych. Każde auto ma nieco inne punkty montażowe - trzeba się skontaktować z serwisem albo dobrym fachowcem od bagażników, żeby montaż był prawidłowy. Inaczej możesz zniszczyć bagażnik i auto.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty