Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jazda z przyczepą. Czy każdy może ciągnąć przyczepę?

Bogusław Korzeniowski
Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy nie są wystarczające do wyruszenia zestawem samochód + przyczepa. Problemem może się bowiem okazać… instalacja elektryczna doprowadzona do gniazda przy haku holowniczym.Fot. Bogusław Korzeniowski
Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy nie są wystarczające do wyruszenia zestawem samochód + przyczepa. Problemem może się bowiem okazać… instalacja elektryczna doprowadzona do gniazda przy haku holowniczym.Fot. Bogusław Korzeniowski
Wynajem przyczepy kampingowej na wakacje? A może wynajem lawety, aby jechać po samochód, czy łódkę? A może jedynie wypożyczenie malej przyczepy bagażowej, a przewieźć materiał do remontu mieszkania? Oto najważniejsze aspekty jazdy z przyczepą i wskazanie kto może z nią jeździć:

Prawo jazdy? Z kategorią B można dużo

O tym jaka kategoria prawa jazdy uprawnia nas do ciągnięcia przyczepy regulują ART 6 Ustawy o Kierujących pojazdami, ART. 62 Prawo o Ruchu Drogowym i Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r.

Ustawa o Kierujących Pojazdami Art. 6 ust. 1

Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

6) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

ust. 2: Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy
Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy nie są wystarczające do wyruszenia zestawem samochód + przyczepa. Problemem może się bowiem okazać… instalacja elektryczna doprowadzona do gniazda przy haku holowniczym.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Kodeks Drogowy Art. 62.

1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. zgodnie z którym stosunek dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) samochodu do DMC przyczepy musi wynosić 1,33:1. W uproszczeniu – DMC samochodu musi być o 1/3 większe niż DMC przyczepy.

Przepisy regulują więc, że sama kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nie przekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą. Dodatkowo DMC przyczepy nie może przekraczać masy własnej pojazdu ciągnącego i DMC pojazdy musi być o 1/3 większe niż przyczepy, a DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t.

Jak sprawdzaliśmy na przykładzie dużej przyczepy kampingowej Hobby 420 de Luxe z roku 2013, której wymiary to 630 cm długości, 230 cm szerokości i 259 cm wysokości, jej DMC wynosi 1200 kg. Oznacza to, że możemy ją ciągnąć każdym samochodem który ma masę własną większą niż 1200 kg, DMC minimum 1600 kg, ale nie jest większa niż 2300 kg (suma DMC zespołu przekroczyłoby 3500 kg).

W tym wypadku ważne więc, aby zobaczyć ile wynosi masa własna pojazdu. Jak sprawdzaliśmy trzydrzwiowy Golf 1,0 ma masę własną 1150 kg (DMC -1730 kg), trzydrzwiowy Golf 1,5 – 1205 kg (DMC – 1780 kg), a trzydrzwiowy Golf 1,6 TDI – 1226 kg (DMC – 1800 kg) co oznacza, że nie każdy model ma prawo ciągnąć przykładową przyczepę (Rozporządzenie Ministra spełnia każdy, ale ART. 62 nie).

Paradoksalnie wspomnianej przyczepy nie mogą ciągnąć VW Caravella gdyż jej DMC wynosi ponad 3000 kg, ani VW Sharan 2,0 TDI 184 KM którego DMC wynosi 2400 kg (czyli zespół pojazdu i przyczepy przekroczy 3500 kg). Ciekawostką jest, że Sharan 1,4 TSI mający DMC 2300 kg spełnia wymóg „zespołu pojazdów nie przekraczającego 3500 kg”.

Aby nie zagmatwać tematu przypominam, że cały czas wspominamy o fakcie podróży z przyczepą kierowcy mającego jedynie prawo jazdy B. W przypadku posiadania dodatkowych uprawnień mamy znacznie większe prawa.

Ustawa o Kierujących Pojazdami Art. 6 ust. 1

Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

12) kategorii B+E, C+E lub D+E - pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;

Oznacza to zatem, że posiadający prawo jazdy B+E ma uprawnienia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5 t i ciągnięcia przyczepy o DMC również nie przekraczającej 3,5t

Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy
Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy nie są wystarczające do wyruszenia zestawem samochód + przyczepa. Problemem może się bowiem okazać… instalacja elektryczna doprowadzona do gniazda przy haku holowniczym.

Fot. Bogusław Korzeniowski

W praktyce musimy jednak pamiętać o przepisie Art. 62 i przytoczonym Rozporządzeniu Ministra (przyczepa nie cięższa niż masa własna pojazdu i DMC samochodu o 1/3 większa niż DMC przyczepy). W efekcie, jeżeli przyjmiemy, że DMC samochodu to 3500 kg , to DMC przyczepy może wynieść maksymalnie 2600 kg. Tym samym mając kategorię B+E można jechać zestawem 6,1 tony.

Dopuszcza się również ciągnięcie przyczepy lekkiej (czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg), praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego. A zatem łączna DMC takiego zespołu pojazdów z przyczepą lekką może wynosić maksymalnie 4,25 t (ponieważ 3,5t + 750kg = 4,25t).

Niedawno do przepisów o ciągnięciu przyczep doszedł nowych przepis: Rozporządzenie Min. Infr. i Bud. z dn. 20 maja 2016 w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami:

2.2.4 W polach kolumny oznaczonej liczbą 12 umieszcza się liczbowe oznaczenia kodów i subkodów, które określają następujące ograniczenia w korzystaniu z uprawnień lub informacje dodatkowe:

(...) 96 - pojazdy kategorii B łączone z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, przy czym dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu pojazdów przekracza 3500 kg, ale nie przekracza 4250 kg;

Kod 96 potrzebny jest więc, jeśli ciągniemy przyczepę inną niż lekka (taką, której DMC > 750kg) i jeśli DMC samochodu wraz z przyczepą jest większe niż 3,5t ale nie przekracza 4,25t. Tutaj również spełniony musi być warunek, że DMC przyczepy nie może przekraczać masy własnej samochodu, co wynika z przytoczonego wcześniej art. 62 ust. 1 .

Dopuszczalne zatem staje się ciągnięcie wspomnianej przyczepy kampingowej Hobby 420 de Luxe z roku 2013 z wymienionymi wyżej pojazdami Caravella, czy Sharan bez konieczności posiadania uprawnień B + E. Wyrobienie kodu 96 pozwala na ciągnięcie nie tylko przyczep kempingowych. W zakresie uprawnień znajdują się również lawety samochodowe, oraz inne przyczepy o różnorakim zastosowaniu (dla koni, do przewozu łodzi, motocykli itd.)

Uzyskanie uprawnień „Kod 96” jest znacznie prostsze (i tańsze) niż w przypadku kategorii B+E. Nie musimy bowiem uczestniczyć w szkoleniu teoretycznym (20 godzin), ani praktycznym (15 godzin), ale przystępujemy jedynie do egzaminu praktycznego. Tak więc zamiast kosztów ok 1000 zł za naukę i 200 zł za egzamin, płacimy jedynie 170 zł za egzamin (B+E wymagany jest egzamin teoria + praktyka stąd inna cena).

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6 z silnikiem benzynowym SKyActiv-G 2.0 165 KM

Aspekty techniczne

Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy nie są wystarczające do wyruszenia zestawem samochód + przyczepa. Problemem może się bowiem okazać… instalacja elektryczna doprowadzona do gniazda przy haku holowniczym.

Wprawdzie obecnie nikt nie montuje w nowych samochodach gniazd siedmio- pinowych (zwane też jako siedmio-bolcowe), ale w samochodach które kupiliśmy z hakiem, możemy je spotkać. Składają się one z siedmiu przewodów obsługujących podstawowe światła, takie jak: kierunkowskazy, światła pozycyjne oraz stop. Gniazdo przyczepy 7 pin przeznaczone jest do obsługi lekkiej przyczepy o wadze do 750 kg.

Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy
Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy nie są wystarczające do wyruszenia zestawem samochód + przyczepa. Problemem może się bowiem okazać… instalacja elektryczna doprowadzona do gniazda przy haku holowniczym.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Bardziej rozbudowanym i nowocześniejszym jest gniazdo trzynasto-pinowe (zwane także trzynasto-bolcowym). Ta rozbudowana wiązka z obsługuje światło hamowania, kierunkowskazy, światła pozycyjne, światło cofania, umożliwia ładowanie akumulatora przyczepy kempingowej oraz podpięcie przewodu stałego plusa, dzięki któremu podłączymy na przykład lodówkę znajdującą się w przyczepie kempingowej. Gniazdo przyczepy 13 pin przeznaczone jest do holowania przyczepy kempingowej lub innej przyczepy o wadze powyżej 750 kilogramów.

Ważne też, aby przed wyruszeniem z przyczepą (bez względu na fakt przypięcia przyczepy kampingowej o DMC 1200 kg, czy lekkiej/towarowej poniżej 750 kg) skontrolować działanie świateł w przyczepie. Umieszczona obok haka holowniczego kostka jest bowiem narażona na działanie czynników atmosferycznych i przewody mogą zaśniedzieć, ulec zabrudzeniu i pokazywać wadliwe informacje świetlne. Wprawdzie podczas przeglądu rejestracyjnego samochodu, pojazd wyposażony w hak ma sprawdzane poprawne działanie połączeń gniazda, ale musimy pamiętać, że połączenia mogą ulec uszkodzeniu także podczas normalnej eksploatacji.

Dozwolone wymiary pojazdu (zestawu pojazdów) są uwarunkowane przepisami jako:

    wysokość - 4 m

    szerokość – 2,55 m

    długość samochód + przyczepa campingowa/przyczepa – 18,75 m.

Nie ma natomiast wskazań na temat lusterek bocznych i Dz. U. Nr 32, z 2003r., poz. 262 - z późniejszymi zmianami wskazuje jedynie wyposażenie: w lusterka zewnętrzne zapewniające pełną widoczność do tyłu z miejsca kierowcy, na czas przejazdu - w odniesieniu do pojazdu silnikowego ciągnącego przyczepę o szerokości większej niż szerokość pojazdu ciągnącego.

Jazda z przyczepą

O ile w przypadku przyczepy lekkiej, wypożyczonej na stacji benzynowe, aby przewieźć pralkę, lodówkę, sofę, czy materiały do remontu mieszkania, problem jazdy praktycznie nie istnieje, to jazda z dużą przyczepą jest wyzwaniem.

Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy
Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy nie są wystarczające do wyruszenia zestawem samochód + przyczepa. Problemem może się bowiem okazać… instalacja elektryczna doprowadzona do gniazda przy haku holowniczym.

Fot. Bogusław Korzeniowski

W przypadku przyczepy lekkiej, gdy będziemy mieć problem z wjazdem/parkowaniem tyłem, po prostu ją odpinamy i trzymając dyszel rękami, ustawiamy w idealne miejsce. Gdy jednak wypożyczymy dużą przyczepę kampingową niezbędne jest poświęcić nieco czasu na manewrowanie i technikę jazdy w zestawie.

Płynne ruszanie pojazdem z przyczepą wymaga większych obrotów silnika. W celu przyspieszania konieczne jest też bardziej zdecydowane operowanie pedałem gazu, bo zespół rozpędza się wolniej. Większej uwagi wymagają także wszelkie manewry. Podczas prowadzenia pojazdu z przyczepą ze względu na zwiększony opór oraz rozmiar zestawu trudniejsze jest wyprzedzanie. Trzeba również brać pod uwagę, że wydłuża się nasza droga hamowania, a podczas gwałtownego hamowania może wystąpić trudność w utrzymaniu prostego toru jazdy przyczepy
Szczególną ostrożność trzeba zachować na zakrętach. Pamiętajmy, że koła przyczepy toczą się wtedy po mniejszym łuku i należy uważać, by nie zawadzić o chodnik lub pojazd stojący w pobliżu jezdni.
Podczas jazdy z przyczepą obowiązuje nas również jazda z odpowiednią prędkością. Na autostradzie i na drodze ekspresowej dwujezdniowej i o dwóch pasach ruchu maksymalna dozwolona prędkość w takim przypadku to 80 km/h, a na pozostałych drogach – 70 km/h. W terenie zabudowanym dotyczą nas takie same prędkości jak aut bez przyczepy.

Samochód + przyczepa

Warto też zapamiętać kilka zasad jazdy z przyczepą:

Istotne jest stabilne umocowanie ładunku i odpowiednie jego ułożenie. – Bagaż należy układać w pobliżu dyszla i na wysokości osi, aby nie obciążać nadmiernie tyłu przyczepki. Jednocześnie nie można zapomnieć o maksymalnym nacisku na hak holowniczy pojazdu, ponieważ zbyt duży nacisk na tył auta wpłynie na pogorszenie jego właściwości w związku z odciążeniem przedniej osi

Zużycie paliwa w przypadku jazdy z dużą przyczepą wrasta od 15% do 50%. Wszystko zależy jak szybko będziemy jechać i w jakim terenie.

Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy
Niestety sam fakt, że posiadamy prawo jazdy kategorii B, samochód o masie własnej pozwalającej na jazdę z dużą przyczepą kempingową i hak holowniczy nie są wystarczające do wyruszenia zestawem samochód + przyczepa. Problemem może się bowiem okazać… instalacja elektryczna doprowadzona do gniazda przy haku holowniczym.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Podmuchy bocznego wiatru mogą doprowadzić do wypadku podczas jazdy z dużą przyczepą kampingową, a koleiny i zbyt duża szybkość, podczas jazdy to często powód wypadków ze zbyt ciężką przyczepą. W przypadku bocznych podmuchów przyczepa będzie „żaglem” prowadzącym cały zestaw, a utrata stateczności kierunkowej przez ciężką przyczepę, może pociągnąć samochód z toru jazdy.

Skrzynia biegów idealna do ciągnięcia przyczepy to AUTOMAT. Jak powiedział mi kiedyś konstruktor firmy Volvo: „stoisz pod górę z przyczepą i ruszasz. Nie pal sprzęgła…. Nie da się…”

Najkorzystniejszy silnik w modelu ciągnącym przyczepę to diesel. Nie dość, że zużycie paliwa jest w tych modelach mniejsze niż w wersjach benzynowych (a więc po zwiększeniu zużycia wynikającego z jazdy z przyczepą, będzie znacznie mniejsze niż w przypadku benzyny) to dodatkowo charakterystyka momentu obrotowego jest korzystniejsza do pracy „muła pociągowego”

Wybierając się w dalszą podróż z przyczepą, pamiętajmy o tym, by posiadać w pojeździe dodatkowy trójkąt ostrzegawczy. Gdyby przyczepa uległa awarii i trzeba było ją pozostawić po zabezpieczeniu takiego miejsca, będziemy potrzebować trójkąta. Aby móc kontynuować jazdę autem także potrzebujemy trójkąta, ponieważ jest to obowiązkowy element wyposażenia samochodu.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty