Przy okazji wprowadzenia zelektryfikowanych Jeepów na rynek pojawiło się ich nowe oznakowanie. Chodzi o logo 4xe, które będzie umieszczane m.in. na nadwoziach obu modeli.
Jeep od początku swojego istnienia jest marką jednoznacznie kojarzoną z pojazdami typu SUV. A dziś ten rodzaj samochodów stanowi już 40 proc. europejskiego rynku. W salonach sprzedaży różnych marek jest obecnie dostępnych około setki różnej wielkości crossoverów i SUV-ów. Tylko w tym roku odbyło się 13 premier.
Szybko rosnąca popularność SUV-ów nie uchroniła ich przed restrykcyjnymi przepisami dotyczącymi czystości spalin. Jednym z pomysłów na obniżenie emisji CO2 przez silniki spalinowe jest łączenie ich funkcji z bezemisyjnymi silnikami elektrycznymi. Przy okazji zyskano na poprawie parametrów napędów wszak hybrydy są nie tylko ekonomiczniejsze od napędów tradycyjnych, ale oferują również lepsze od nich osiągi.
Gdyby nie nowe znaczki 4xe oraz dodatkowa klapka maskująca gniazda do podłączenia wtyczek, które pojawiły się na nadwoziach hybrydowych Jeepów Renegade i Compassie pewnie od razu trudno byłoby je odróżnić od wersji z napędem konwencjonalnym.
Jeep 4xe. Na benzynę i prąd
Z przodu pod maską zarówno Renegade jak i Compassa znajduje się turbodoładowany silnik benzynowy 1,3 l, który w zależności od wersji generuje 130 albo 180 KM i tylko on napędza koła przedniej osi. Cały zespół hybrydowy tzn. wraz z oboma silnikami elektrycznymi oferuje moc 190 lub 240 KM. Znajdujący się obok jednostki spalinowej silnik elektryczny pełni jedynie rolę prądorozrusznika o mocy 18 kW (52 Nm). Drugi motor zasilany prądem elektrycznym (45 kW/250 Nm) ulokowano z tyłu. Ten odpowiada za napęd tylnych kół. Akumulator trakcyjny (11,4 kWh) znajduje się w tunelu centralnym.
Renegade 4xe i Compass 4xe są autami czteronapędowymi, choć nie mają mechanicznego połączenia osi przedniej i tylnej. Każda z osi ma swój napęd, przednie koła napędza motor benzynowy, a tylne elektryczny. Oba modele 4xe wyposażone są w nową, sześciostopniową, automatyczną skrzynię biegów.
Kiedy pojazd porusza się tylko w trybie elektrycznym, co czyni go wyjątkowo użytecznych w ruchu miejskim, napędza go wyłącznie tylny motor i w ten sposób hybrydowy Jeep jest autem tylnonapędowym. Można wtedy nim jechać z prędkością do 130 km/h.
Jeep 4xe. Można wybierać tryb jazdy
Do dyspozycji kierowcy w obu nowych modelach 4xe oddano trzy tryby pracy - hybrydowy, elektryczny i E-save. Wybiera się je za pomocą selektora trybu jazdy umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów. We wszystkich trybach jazdy układ hamulcowy z systemem rekuperacji energii odzyskuje energię podczas pasywnych faz jazdy (takich jak zwalnianie lub lekkie hamowanie).
Jest w tych Jeepach sterowanie systemem zarządzania trakcją Selec-Terrain z trybami jazdy: Auto, Snow, Mud & Sand oraz Rock - w tym nowego trybu Sport zapewniającego lepszą reakcję przepustnicy i układu kierowniczego.
Jeep 4xe. 4x4 na dwa sposoby
W Renegade 4xe i Compassie 4xe są dwa różne tryby napędu 4x4. W zależności od sytuacji kierowca może wybrać pierwszy tryb 4WD Lock: ta funkcja na stałe włącza napęd 4x4 przy prędkościach do 15 km/h, utrzymując w ciągłej pracy przedni silnik elektryczny, aby zapewnić przyczepność 4x4 przy niskich prędkościach przy stałym rozdziale momentu obrotowego między dwie osie. Przy prędkościach powyżej 15 km/h, napęd AWD jest dostępny na żądanie. Pełną funkcjonalność napędu na cztery koła modeli 4xe zapewnia funkcja „Powerlooping”, w sytuacji niskiego poziomu naładowania akumulatora. Gwarantuje ona, że silnik elektryczny przedni, mechanicznie połączony z silnikiem spalinowym, nieprzerwanie wytwarza prąd o wysokim napięciu, aby zasilać silnik elektryczny tylny i zapewniać maksymalną przyczepność niezależnie od stanu naładowania akumulatora.
Drugi tryb 4WD Low pozwala w pełni wykorzystać osiągi i moc pojazdu do pokonywania szczególnie trudnego terenu, np.jazdy po piasku lub skałach. W wersjach Trailhawk tryb Rock systemu Selec-Terrain można wybrać jedynie w trybie 4WD Low.
Jeep 4xe. Ładowanie
Technologia plug-in pozwala baterię trakcyjną ładować ze źródła zewnętrznego. Są dwa sposoby. W pierwszym podłącza go do zwykłego domowego gniazdka 230 V za pomocą kabla znajdującego się na wyposażeniu i wówczas trwa to ok. 5 godzin, w drugim do ładowarki easyWallbox, z którą czas ładowania nie przekracza 2 godzin.
Korzystając z funkcji „E-Control”, kierowca może ustawić najkorzystniejszy czas rozpoczęcia ładowania akumulatora, na przykład wybierając najbardziej opłacalne przedziały czasowe. Może również zaprogramować ładowanie z domu za pomocą smartfona.
Ekskluzywne wyposażenie sprawia, że modele Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe są najbardziej zaawansowanymi technologicznie SUV-ami w historii marki. Wewnątrz kabiny pasażerskiej dostępny jest 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT oraz system multimedialny Uconnect NAV z ekranem dotykowym 8,4", kompatybilny z Apple CarPlay, Android Auto i Radio DAB. Oba wyświetlają określone informacje na temat zelektryfikowanej jazdy.
Przy okazji polskiej prezentacji Jeepa Renegade 4Xe zapowiedziano rychłe pojawienie się również z napędem mieszanym modelu Wrangler.
Podstawowe dane techniczne Jeepa Renegade 4Xe i Jeepa Compassa 4Xe
Renegade 1.3 Turbo T4 4xe PHEV AT6 240KM e-AWD | Compass 1.3 turbo PHEV 240 KM (wersja S) | |
Liczba i układ cylindrów | R4 | R4 |
Pojemność skokowa (ccm ) | 1332 | 1332 |
Moc silnika spalinowego (kW/obr./min.) | 132/5750 | 132/5750 |
Moc silnika elektrycznego (kW) | 45 | 44 |
Moc silnika spalinowego (KM/obr./min.) | 180/5750 | 180/5750 |
Moc silnika elektrycznego (KM) | 60 | 60 |
Max. moment obrotowy silnika spalinowego (Nm/obr./min.) | 270/1850 | 270/1850 |
Max. moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm) | 250 | 250 |
Skrzynia biegów | sześciostopniowa, automatyczna | sześciostopniowa, automatyczna |
Przyspieszenie: 0-100 km/h (s) | 7,1 | 7,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 199 | 200 |
Zużycie paliwa – cykl mieszany/min–max (l/100km) | 2,2-2,3 | 2,1 |
Zbiornik paliwa (l) | 36,5 | 36,5 |
Masa własna (kg) | 1770 | 1860 |
Maksymalna wysokość z relingami dachowymi (mm) | 1718 | 1649 |
Szerokość (mm) | 1805 | 1874 |
Długość (mm) | 4236 | 4394 |
Rozstaw osi (mm) | 2570 | 2636 |
Prześwit (mm) | 201 | 201 |
Pojemność bagażnika (l) | 330/1277 | 420/1230 |
Dopuszczalna masa ciągniętej przyczepy z hamulcem (kg) | 1150 | 1250 |
Głębokość brodzenia (mm) | 40 (50 Trailhawk) | 406 |
Kąt natarcia/zejścia/rampowy | 28/28/18 | 16/32/18 |
Pojemność akumulatora (kWh) | 11,4 | 11,4 |
Zasięg elektryczny (km) | 43-44 | 50-52 |
Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym (km/h) | 130 | 130 |
Najszybsze dostępne ładowanie (godz.) | <2 | <2 |
Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?