Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36078 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Jeep Cherokee 2,1 TD

Data publikacji: Autor: Wawrzyniec Rozenberg

 Samochód na każdą drogę.

Przejdź do: Dane techniczne | Zalety i wady

Jeep Cherokee, jego większy brat Grand Cherokee i starszy Wrangler zawsze uchodziły za nadzwyczaj solidne pojazdy.

Słowo "jeep" od czasu II Wojny światowej stało się synonimem auta terenowego. Jeepy produkowane są przez koncern Chrysler w USA oraz w Austrii - z tego kraju trafiają na europejski rynek.

W salonie
W gdyńskim salonie BMG, który jest dilerem tych amerykańskich samochodów, przed miesiącem zakończono już sprzedaż Jeepów Cherokee z silnikiem 2,5 l. Nowy model ma wejść na rynek w 2001 r., ale nie był jeszcze prezentowany. Nie wiadomo też ile będzie kosztował. W sprzedaży jest cała gama Jeepów Grand Cherokee. Najtańszy z czterolitrowym silnikiem benzynowym kosztuje 181 500 zł. Za bogato wyposażone auto z silnikiem diesla 3,1 l zapłacić trzeba 188 600 zł. Jeden z droższych modeli, napędzany silnikiem widlastym o poj 4,7 l oferowany jest za ponad 220 tys. zł. W sprzedaży znajdują się też Jeepy Wranglery z czterolitrowym silnikiem. Podstawowa wersja Sport kosztuje 100 tys. zł, a nieco bogatsza Sahara 119 tys. zł.

Na giełdzie
Samochody terenowe coraz częściej pojawiają się na giełdach. Przeważnie są to Suzuki Vitara, Nissany Patrole, Mitsubishi Pajero, Toyoty 4 Runner, Ople Frontera, Łady Niva i oczywiście Jeepy Cherokee i Wrangler.
Większość wielkich poducentów stara się mieć w swojej ofercie również samochody terenowe. Obecnie panuje na nie moda. Cherokee zalicza się do grupy najbardziej pożądanych. Ma doskonałą opinię solidnego i niezawodnego pojazdu, zdolnego do pokonania piaszczystych wzniesień i podmokłych terenów. Niestety, te niezaprzeczalne atuty przekładają się na cenę - są to jedne z najdroższych samochodów w swojej klasie. Dotyczy to Jeepów wszystkich roczników, od kilkuletnich do wyprodukowanych w latach osiemdziesiątych.

Sprzedanie na giełdzie drogiego, terenowego auta nie jest łatwe. Kupujący długo zastanawiają się zanim podejmą decyzję wydania niebagatelnej kwoty. Miłośnicy pojazdów terenowych wybierają chętniej tańsze marki, nie przejmując się zbytnio ich awaryjnością.

Bardzo sprawny jedenastolatek
Jan Müler ze Skarszew sprzedawał na giełdzie samochodowej w Pruszczu Jeepa Cherokee z 1989 r. Auto lśniło metalizowanym lakierem i zostało wycenione na 30 tys. zł. Właściciel twierdził, że wszystkie jego mechanizmy funkcjonują bez zarzutu. Jedyne co wymienił w czasie trzyletniej eksploatacji to opony. Jego zdaniem, silnik wysokoprężny o pojemności 2,1 l spisywał się bardzo dobrze. Terenowy samochód posiadał wspomaganie kierownicy, immobilliser, centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby, 4 światła tropiące i uzbrojenie zewnętrzne zwane chomątami. Można ustawiać napęd na 2 lub 4 koła. Zainteresowanie samochodem było dość duże. Potencjalni nabywcy usiłowali jednak negocjować cenę, lecz właściciel nie był skory do upustów, twierdząc, że nie spieszy mu się ze sprzedażą.

Bez poślizgów
Trzy lata temu wymieniłem Renault Megane na Jeepa Cherokee i nie zawiodłem się na nim - powiedział Jan Müler. - Prowadzę firmę budowlaną, więc terenowy samochód dobrze się sprawdzał. Przy włączonym napędzie na 4 koła, nawet zaspy śnieżne nie są w stanie zagrodzić mu drogi. Nie wpadałem też w poślizg na oblodzonej jezdni. Jeep przydał się niejednokrotnie do ciągnięcia przyczepy. Nie "męczy˝" się również z dużą przyczepą kempingową.
Auto w zasadzie nie nadaje się do częstych, dalekich podróży. Ma zbyt sztywne zawieszenie. Już przy prędkości 130 km/godz. silnik staje się zbyt głośny. Posiadałem wiele pojazdów, począwszy od wysłużonej Warszawy.
Najsolidniejszym z nich jest właśnie Jeep Cherokee. Dobrze też wspominam Megane, za jego elegancki styl. Najbardziej uciążliwa była Warszawa. Zawsze były jakieś kłopoty z gaźnikiem i ręczny hamulec był wciąż rozregulowany. Właśnie za tę usterkę zapłaciłem dwa mandaty.

Do początku artykułu

Dane techniczne

Wymiary (mm) 4240 X 1790 X 1625
Rozstaw osi (mm)) 2576
Rozstaw kół (mm) 1473 przód
1473 tył
Masa własna (kg) 1640
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 2230
Objętość bagażnika (l) 1011/2033
Silnik rzędowy umieszczony poprzecznie
4 cylindry
Pojemność (cm sześc.) 2088
Moc (KM) 80
Stopień sprężenia 21,5
Zawieszenie przednie oś sztywna, sprężyna śrubowa
ze stabilizatorem poprzecznym
Zawieszenie tylne oś sztywna i resor piórowy
Układ kierowniczy wspomaganie w seryjnym wyposażeniu
Hamulce ABS w seryjnym wyposażeniu
Rozpędzanie 0-100 km/godz. 13
Prędkość maksymalna (km/godz.) 160
Zużycie paliwa przy 100 km/godz 9,1
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej 13,9

Ceny na giełdach

Rok produkcji Cena
1988 25 000 zł
1989 27 000 zł
1990 28 500 zł
1991 30 000 zł
1992 32 000 zł
1993 35 000 zł
1994 38 000 zł
1995 40 000 zł

Zalety

  • Swobodna jazda w terenie
  • Staranne wykonanie
  • Niezawodny silnik i zawieszenie
  • Bogate wyposażenie

    Wady

  • Wysoka cena samochodu
  • Duże zużycie paliwa
  • Kosztowne części i serwis
  • Męcząca jazda na długich trasach

    Ceny fabrycznych części

    Zderzak przedni 800 zł
    Reflektor 820 zł
    Łożysko przedniego koła 312 zł
    Pasek rozrządu 520 zł
    Klocki hamulcowe komplet przód 432 zł
    Tarcza hamulca przedniego koła 806 zł
    Filtr oleju 50 zł
    Filtr powietrza 120 zł
    Amortyzator przedni 450 zł
    Pióro wycieraczki 60 zł

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Jeep Cherokee zdjęcia

Jeep Cherokee dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Jeep Cherokee Cena