Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeep Cherokee 2,1 TD

Wawrzyniec Rozenberg
Samochód na każdą drogę.

|

Jeep Cherokee, jego większy brat Grand Cherokee i starszy Wrangler zawsze uchodziły za nadzwyczaj solidne pojazdy.

Jeep Cherokee 2,1 TD

Słowo "jeep" od czasu II Wojny światowej stało się synonimem auta terenowego. Jeepy produkowane są przez koncern Chrysler w USA oraz w Austrii - z tego kraju trafiają na europejski rynek.

W salonie
W gdyńskim salonie BMG, który jest dilerem tych amerykańskich samochodów, przed miesiącem zakończono już sprzedaż Jeepów Cherokee z silnikiem 2,5 l. Nowy model ma wejść na rynek w 2001 r., ale nie był jeszcze prezentowany. Nie wiadomo też ile będzie kosztował. W sprzedaży jest cała gama Jeepów Grand Cherokee. Najtańszy z czterolitrowym silnikiem benzynowym kosztuje 181 500 zł. Za bogato wyposażone auto z silnikiem diesla 3,1 l zapłacić trzeba 188 600 zł. Jeden z droższych modeli, napędzany silnikiem widlastym o poj 4,7 l oferowany jest za ponad 220 tys. zł. W sprzedaży znajdują się też Jeepy Wranglery z czterolitrowym silnikiem. Podstawowa wersja Sport kosztuje 100 tys. zł, a nieco bogatsza Sahara 119 tys. zł.

Na giełdzie
Samochody terenowe coraz częściej pojawiają się na giełdach. Przeważnie są to Suzuki Vitara, Nissany Patrole, Mitsubishi Pajero, Toyoty 4 Runner, Ople Frontera, Łady Niva i oczywiście Jeepy Cherokee i Wrangler.
Większość wielkich poducentów stara się mieć w swojej ofercie również samochody terenowe. Obecnie panuje na nie moda. Cherokee zalicza się do grupy najbardziej pożądanych. Ma doskonałą opinię solidnego i niezawodnego pojazdu, zdolnego do pokonania piaszczystych wzniesień i podmokłych terenów. Niestety, te niezaprzeczalne atuty przekładają się na cenę - są to jedne z najdroższych samochodów w swojej klasie. Dotyczy to Jeepów wszystkich roczników, od kilkuletnich do wyprodukowanych w latach osiemdziesiątych.

Sprzedanie na giełdzie drogiego, terenowego auta nie jest łatwe. Kupujący długo zastanawiają się zanim podejmą decyzję wydania niebagatelnej kwoty. Miłośnicy pojazdów terenowych wybierają chętniej tańsze marki, nie przejmując się zbytnio ich awaryjnością.

Bardzo sprawny jedenastolatek
Jan Müler ze Skarszew sprzedawał na giełdzie samochodowej w Pruszczu Jeepa Cherokee z 1989 r. Auto lśniło metalizowanym lakierem i zostało wycenione na 30 tys. zł. Właściciel twierdził, że wszystkie jego mechanizmy funkcjonują bez zarzutu. Jedyne co wymienił w czasie trzyletniej eksploatacji to opony. Jego zdaniem, silnik wysokoprężny o pojemności 2,1 l spisywał się bardzo dobrze. Terenowy samochód posiadał wspomaganie kierownicy, immobilliser, centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby, 4 światła tropiące i uzbrojenie zewnętrzne zwane chomątami. Można ustawiać napęd na 2 lub 4 koła. Zainteresowanie samochodem było dość duże. Potencjalni nabywcy usiłowali jednak negocjować cenę, lecz właściciel nie był skory do upustów, twierdząc, że nie spieszy mu się ze sprzedażą.

Bez poślizgów
Trzy lata temu wymieniłem Renault Megane na Jeepa Cherokee i nie zawiodłem się na nim - powiedział Jan Müler. - Prowadzę firmę budowlaną, więc terenowy samochód dobrze się sprawdzał. Przy włączonym napędzie na 4 koła, nawet zaspy śnieżne nie są w stanie zagrodzić mu drogi. Nie wpadałem też w poślizg na oblodzonej jezdni. Jeep przydał się niejednokrotnie do ciągnięcia przyczepy. Nie "męczy˝" się również z dużą przyczepą kempingową.
Auto w zasadzie nie nadaje się do częstych, dalekich podróży. Ma zbyt sztywne zawieszenie. Już przy prędkości 130 km/godz. silnik staje się zbyt głośny. Posiadałem wiele pojazdów, począwszy od wysłużonej Warszawy.
Najsolidniejszym z nich jest właśnie Jeep Cherokee. Dobrze też wspominam Megane, za jego elegancki styl. Najbardziej uciążliwa była Warszawa. Zawsze były jakieś kłopoty z gaźnikiem i ręczny hamulec był wciąż rozregulowany. Właśnie za tę usterkę zapłaciłem dwa mandaty.

Dane techniczne

Wymiary (mm)4240 X 1790 X 1625
Rozstaw osi (mm))2576
Rozstaw kół (mm)1473 przód
1473 tył
Masa własna (kg)1640
Dopuszczalna masa całkowita (kg)2230
Objętość bagażnika (l)1011/2033
Silnikrzędowy umieszczony poprzecznie
4 cylindry
Pojemność (cm sześc.)2088
Moc (KM)80
Stopień sprężenia21,5
Zawieszenie przednieoś sztywna, sprężyna śrubowa
ze stabilizatorem poprzecznym
Zawieszenie tylneoś sztywna i resor piórowy
Układ kierowniczywspomaganie w seryjnym wyposażeniu
HamulceABS w seryjnym wyposażeniu
Rozpędzanie 0-100 km/godz.13
Prędkość maksymalna (km/godz.)160
Zużycie paliwa przy 100 km/godz9,1
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej13,9

Ceny na giełdach

Rok produkcjiCena
198825 000 zł
198927 000 zł
199028 500 zł
199130 000 zł
199232 000 zł
199335 000 zł
199438 000 zł
199540 000 zł

Zalety

  • Swobodna jazda w terenie
  • Staranne wykonanie
  • Niezawodny silnik i zawieszenie
  • Bogate wyposażenie
    Wady
  • Wysoka cena samochodu
  • Duże zużycie paliwa
  • Kosztowne części i serwis
  • Męcząca jazda na długich trasach
    Ceny fabrycznych części
Zderzak przedni800 zł
Reflektor820 zł
Łożysko przedniego koła312 zł
Pasek rozrządu520 zł
Klocki hamulcowe komplet przód432 zł
Tarcza hamulca przedniego koła806 zł
Filtr oleju50 zł
Filtr powietrza120 zł
Amortyzator przedni450 zł
Pióro wycieraczki60 zł

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty