Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38520 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Jeep Compass 1.4 T-MultiAir 170 KM 4x4 A9. Zużycie paliwa i wrażenia z jazdy (cz. 2)

Data publikacji: Autor: Kamil Rogala

Nie jest wielką tajemnicą, że większość aut z napędem na cztery koła i z terenowymi aspiracjami, w teren zjeżdża bardzo rzadko. Dlatego też rynek został zdominowany przez miejskie crossovery, które mają podwyższone zawieszenie i dodatki, aby wyglądały groźnie. Z Jeepem jest nieco inaczej, natomiast Compass stara się pogodzić dwa światy – miasto i teren. Co z tego wyszło?
Fot. Kamil Rogala Nie jest wielką tajemnicą, że większość aut z napędem na cztery koła i z terenowymi aspiracjami, w teren zjeżdża bardzo rzadko. Dlatego też rynek został zdominowany przez miejskie crossovery, które mają podwyższone zawieszenie i dodatki, aby wyglądały groźnie. Z Jeepem jest nieco inaczej, natomiast Compass stara się pogodzić dwa światy – miasto i teren. Co z tego wyszło?

Jeep Compass. Dynamika i zużycie paliwa

Nie jest wielką tajemnicą, że większość aut z napędem na cztery koła i z terenowymi aspiracjami, w teren zjeżdża bardzo rzadko. Dlatego też rynek został zdominowany przez miejskie crossovery, które mają podwyższone zawieszenie i dodatki, aby wyglądały groźnie. Z Jeepem jest nieco inaczej, natomiast Compass stara się pogodzić dwa światy – miasto i teren. Co z tego wyszło?
Fot. Kamil RogalaAuto może wydawać się nieco ospałe w normalnej jeździe. Trochę szkoda, bowiem 170 KM oraz masa nieco ponad półtorej tony mogłyby przełożyć się na nieco lepszą dynamikę. Być może napędy oraz 9-stopniowa przekładnia mają negatywny wpływ na ten aspekt. A jak ze zużyciem paliwa?

Auto w mieście zużywa około 12 l/100km, w trasie (droga ekspresowa) było to około 8 litrów, przy prędkościach autostradowych do wyniku trzeba było dołożyć około jednego litra. Nieco bardziej dynamiczna jazda skutkowała podwyższeniem zużycia o 1,5-2 litry. Owszem, mamy względnie mocny silnik benzynowy o niewielkiej pojemności, 9-biegowy automat oraz napęd na cztery koła, ale trudno pozbyć się wrażenia, że Jeep Compass ma nieco zbyt duży apetyt na paliwo przy przeciętnej dynamice.

Jeep Compass. Wrażenia z jazdy

Nie jest wielką tajemnicą, że większość aut z napędem na cztery koła i z terenowymi aspiracjami, w teren zjeżdża bardzo rzadko. Dlatego też rynek został zdominowany przez miejskie crossovery, które mają podwyższone zawieszenie i dodatki, aby wyglądały groźnie. Z Jeepem jest nieco inaczej, natomiast Compass stara się pogodzić dwa światy – miasto i teren. Co z tego wyszło?
Fot. Kamil RogalaGdzie zatem szukać zalet? W jeździe! I to nie w warunkach miejskich, po obwodnicach i autostradach, tylko w terenie! Owszem, Jeep poradzi sobie w mieście, jest zwrotny i komfortowy, w trasie też nie ma na co narzekać, choć oczywiście nie będzie tak stabilny jak kompakt, a i wyciszenie przy pewnych prędkościach już sobie nie radzi, ale wystarczy zjechać z ubitego szlaku, aby dostrzec prawdziwy charakter tego auta. Jazda w terenie!

Jasne, nie ma co mówić o kopnym błocie, kamieniołomach czy totalnych bezdrożach daleko od cywilizacji. Ale leśne dukty po ulewnych deszczach, głębokie błotniste kałuże (brodzenie do 40,6 cm), wyschnięte koleiny i piaszczyste, polne ścieżki to coś, w czym Jeep Compass czuje się jak ryba w wodzie. Nie ma zbyt wielu terenowych ustawień, bowiem napęd 4x4 Jeep Active Drive ma tylko cztery tryby: automatyczny, śnieg, piach i błoto, możemy również włączyć blokadę napędu, ale te wszystkie możliwości mają wymierne korzyści w praktyce. W trybie automatycznym i bez blokady napędu, jazda po błotnistej leśnej ścieżce jest jak prowadzenie pijanego – nie wiadomo do którego rowu zmierza. Ale po wyborze odpowiedniego trybu wszystko się zmienia i z walki o przetrwanie robi się świetna zabawa i jazda bokami.

Poza tym zastosowane opony całoroczne to świetne rozwiązanie, które nawet latem dają kierowcy namiastkę terenowych możliwości. Ich nieco bardziej agresywny bieżnik sprawdzi się w lekkim terenie o wiele lepiej, niż letnie ogumienie. Poza tym auto jest dość zwrotne (średnica zawracania to 11 metrów), co daje przewagę nie tylko w mieście, ale pozwala na sprawniejsze lawirowanie w terenie. Kąt natarcia to 16,8, zejścia to imponujące 31,7, zaś rampowy to 22,9. Poza tym prześwit prawie 21 cm daje przewagę nie tylko w mieście podczas atakowania wysokich krawężników czy np. zimą, gdy musimy przebić się zapomnianymi przez drogowców bocznymi drogami, ale także w terenie dając pewność, że nie zaczepimy podwoziem np. o garb stworzony z kolein.

Zobacz także: Czy można nie płacić OC kiedy auto tylko stoi w garażu?

Tak, dzielność Jeepa Compassa w terenie pozwala w znacznym stopniu zniwelować wspomniane wcześniej wady. Dlatego też wybierając auto uniwersalne, należy rozpatrzyć wszystkie aspekty tego modelu bo może się okazać, że niewątpliwe terenowe zalety będą dla kogoś kluczowe, zaś wspomniane wady kompletnie nieistotne.

Jeep Compass. Podsumowanie

Nie jest wielką tajemnicą, że większość aut z napędem na cztery koła i z terenowymi aspiracjami, w teren zjeżdża bardzo rzadko. Dlatego też rynek został zdominowany przez miejskie crossovery, które mają podwyższone zawieszenie i dodatki, aby wyglądały groźnie. Z Jeepem jest nieco inaczej, natomiast Compass stara się pogodzić dwa światy – miasto i teren. Co z tego wyszło?
Fot. Kamil RogalaJeep Compass to bardzo ciekawe auto. Co prawda nie wpisuje się w obecną modę i nie pasuje do swoich modnych i wymuskanych konkurentów w segmencie, ale w przeciwieństwie do nich, nie zawiedzie w terenie. Obecnie jest bardzo niewiele tak dzielnych aut na rynku. Większość to tylko ładnie wyglądające uterenowione hatchbacki, które zapewne nigdy nie ujrzą nieutwardzonej drogi. Compass na takiej drodze czuje się wyśmienicie i tę radość z jazdy w terenie w ogromnych dawkach przekazuje kierowcy.

Porównanie Jeepa Compassa do wybranych konkurentów:

 

Jeep Compass (Limited) 1.4 t-MultiAir 170 KM 4x4 (AT9)

Hyundai Tucson (N-Line) 1.6 T-GDI 177 KM 4WD (AT7)

SsangYong Korando (Sapphire) 1.5 T-GDI 163 KM AWD (AT6)

Cena (zł, brutto)

142 400

142 900

147 800

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Długość/szerokość (mm)

4394/1819

4480/1798

4450/1870

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1540/1540

1620/1631

1590/1610

Rozstaw osi (mm)

2636

2670

2675

Pojemność bagażnika (l)

368

513

551

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1549

1637

1525

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

62

50

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1368

1591

1497

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 9-biegowa

automatyczna, 7-biegowa

automatyczna, 6-biegowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

170

177

163

Moment obrotowy (Nm)

250

265

280

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,5

9,1

b.d.

Prędkość maksymalna (km/h)

200

201

193

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

7,9

8,3

7,9

Emisja CO2 (g/km)

184

188

180

Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie

Nie jest wielką tajemnicą, że większość aut z napędem na cztery koła i z terenowymi aspiracjami, w teren zjeżdża bardzo rzadko. Dlatego też rynek został zdominowany przez miejskie crossovery, które mają podwyższone zawieszenie i dodatki, aby wyglądały groźnie. Z Jeepem jest nieco inaczej, natomiast Compass stara się pogodzić dwa światy – miasto i teren. Co z tego wyszło?
Fot. Kamil Rogala

Nie jest wielką tajemnicą, że większość aut z napędem na cztery koła i z terenowymi aspiracjami, w teren zjeżdża bardzo rzadko. Dlatego też rynek został zdominowany przez miejskie crossovery, które mają podwyższone zawieszenie i dodatki, aby wyglądały groźnie. Z Jeepem jest nieco inaczej, natomiast Compass stara się pogodzić dwa światy – miasto i teren. Co z tego wyszło?
Fot. Kamil Rogala

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • damos (gość)

    Fajne autko, tylko ten przód tragedia niestety. Mogliby to inaczej rozwiązać

  • czyzyk (gość)

    Mała pojemność spora moc. C-hr ma dla przykładu 2.0 i moc 184KM inaczej się to tam zbiera i jednostka nie jest wysilona

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Jeep Compass zdjęcia

Jeep Compass dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Jeep Compass Cena