Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeep Compass – najbardziej terenowy w swoim segmencie

Bartłomiej Pobocha
Jeep Compass – testKręte uliczki Lizbony, malownicze trasy wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, strome skaliste drogi parku narodowego Sintra–Cascais. To idealne środowisko dla nowego Jeepa Compassa, najbardziej terenowego wśród kompaktowych SUV-ów segmentu C, który zaskakuje wyglądem, jakością i imponuje w terenie.  fot. Bartłomiej Pobocha
Jeep Compass – testKręte uliczki Lizbony, malownicze trasy wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, strome skaliste drogi parku narodowego Sintra–Cascais. To idealne środowisko dla nowego Jeepa Compassa, najbardziej terenowego wśród kompaktowych SUV-ów segmentu C, który zaskakuje wyglądem, jakością i imponuje w terenie. fot. Bartłomiej Pobocha
Kręte uliczki miast, malownicze trasy wzdłuż wybrzeża i strome skaliste drogi to idealne środowisko dla nowego Jeepa Compassa, najbardziej terenowego wśród kompaktowych SUV-ów. Nowy Compass zaskakuje wyglądem i jakością, a także imponuje dzielnością w terenie.

Nowy Jeep Compass jest kluczowym modelem, uzupełniającym portfolio amerykańskiej marki w kategorii kompaktowych SUV-ów. To segment wykazujący tendencję wzrostową na całym świecie – według prognoz ma zwyżkować o niemal 20 proc. rok do roku, by osiągnąć wartości sprzedaży rzędu 7,5 mln sztuk w 2020 r. W samej tylko Europie sprzedaż samochodów w tym segmencie kształtuje się obecnie na poziomie ponad 1,6 mln sztuk i w 2020 r. powinna osiągnąć poziom 2 mln. Compass ma być kolejnym mocnym akcentem w portfolio Jeepa, który coraz lepiej radzi sobie na naszym rynku.

Jeep Compass – testKręte uliczki Lizbony, malownicze trasy wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, strome skaliste drogi parku narodowego Sintra–Cascais. To idealne
Jeep Compass – test

Kręte uliczki Lizbony, malownicze trasy wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, strome skaliste drogi parku narodowego Sintra–Cascais. To idealne środowisko dla nowego Jeepa Compassa, najbardziej terenowego wśród kompaktowych SUV-ów segmentu C, który zaskakuje wyglądem, jakością i imponuje w terenie.

fot. Bartłomiej Pobocha

Polacy, wraz z mieszkańcami siedmiu innych krajów, jako pierwsi na świecie będą mieli szansę kupienia nowego Compassa. Model pojawi się w salonach Jeepa w lipcu tego roku i będzie dostępny równolegle na najważniejszych rynkach europejskich, w tym we Włoszech i Francji, w Niemczech, Hiszpanii, Austrii, Belgii oraz Szwajcarii. Według danych producenta w okresie od stycznia do kwietnia br. sprzedaż Jeepa wzrosła w Polsce o 13 proc. w stosunku do roku poprzedniego, co jest elementem zwiększonej popularności aut amerykańskiej marki na całym Starym Kontynencie (19 proc. wzrostu).

W mieście, na wsi i w terenie

Compass to SUV segmentu C, bezpośrednia konkurencja dla aut takich jak Volkswagen Tiguan, Nissan X-Trail czy Mazda CX-5. Jednak w odróżnieniu do aut innych producentów, Jeep zdecydowanie stawia na własności terenowe, czego dowodem jest wersja Trailhawk. Testowany przez nas egzemplarz został wyposażony w najmocniejszy silnik Diesla o pojemności dwóch litrów i mocy 170 KM, połączony z 9-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Dzięki momentowi obrotowemu o wartości 350 Nm, Jeep świetnie radzi sobie w terenie i nie brakuje mu siły nawet w momencie wspinania się na strome wzgórza. Jego możliwości terenowe są w głównej mierze zasługą dwóch inteligentnych systemów napędu 4x4: Jeep Active Drive oraz Jeep Active Drive Low (z przełożeniem pełzającym 20:1).

Jeep Compass – testKręte uliczki Lizbony, malownicze trasy wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, strome skaliste drogi parku narodowego Sintra–Cascais. To idealne
Jeep Compass – test

Kręte uliczki Lizbony, malownicze trasy wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, strome skaliste drogi parku narodowego Sintra–Cascais. To idealne środowisko dla nowego Jeepa Compassa, najbardziej terenowego wśród kompaktowych SUV-ów segmentu C, który zaskakuje wyglądem, jakością i imponuje w terenie.

fot. Bartłomiej Pobocha

W celu zapewnienia lepszych parametrów jezdnych, system zarządzania trakcją Selec-Terrain w wersji Trailhawk posiada opcję Selec-Speed, zawierającą funkcję automatycznej kontroli zjazdu (Hill Descent Control), w ramach której komputer pokładowy decyduje o hamowaniu i dodawaniu gazu, aby bezpiecznie zjechać ze wzgórza – kierowca musi jedynie zmieniać kierunek jazdy. Każdy z inteligentnych trybów może w razie potrzeby przekazać do 100 proc. dostępnego momentu obrotowego na wybrane z kół. Jeep Selec-Terrain oferuje aż pięć różnych trybów jazdy: Auto, Snow (na śnieg), Sand (piaszczyste drogi), Mud (błoto), a w wersji Trailhawk także dodatkowy Rock (skały). W razie potrzeby napęd w Compassie może być przekazywany tylko na przednią oś, co zapewnia zmniejszenie zużycia paliwa. Gdy wymagana jest pełna siła pociągowa, natychmiast aktywowany jest system napędu 4x4 Jeep Active Drive lub Active Drive Low 4x4.

Model Trailhawk ma również podwyższony o 2,5 cm prześwit (do 21,6 cm), płyty osłonowe podwozia, czerwony tylny hak holowniczy, wyjątkowo krótki zwis przedni i tylny. Kąt najazdu wynosi 30 stopni, rampowy – 24,4 stopnia, a zejścia – 33,6 stopnia. Jego cechą charakterystyczną są także 17-calowe obręcze kół z oponami do jazdy w terenie.[page_break]

Niemniej terenowy mieszczuch

Jeep Compass – testKręte uliczki Lizbony, malownicze trasy wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, strome skaliste drogi parku narodowego Sintra–Cascais. To idealne
Jeep Compass – test

Kręte uliczki Lizbony, malownicze trasy wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, strome skaliste drogi parku narodowego Sintra–Cascais. To idealne środowisko dla nowego Jeepa Compassa, najbardziej terenowego wśród kompaktowych SUV-ów segmentu C, który zaskakuje wyglądem, jakością i imponuje w terenie.

fot. Bartłomiej Pobocha

Mieliśmy także możliwość przetestowania bardziej cywilnej wersji Jeepa Compassa – z opcją wyposażenia Limited, napędzaną silnikiem Diesla o mocy 140 KM połączonego z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. To typowa „bulwarówka”, wyposażona we wszystkie możliwe udogodnienia oferowane przez Jeepa. Potencjalni nabywcy nowego Compassa mogą wybrać jedną z opcji systemu multimedialnego Uconnect z 5,0-, 7,0- lub 8,4-calowym ekranem dotykowym. Konsola centralna pozwala na wygodne sterowanie wszystkimi funkcjami, a pomocne w trakcie jazdy okazują się przyciski wielofunkcyjnej kierownicy. System konsoli środkowej jest czytelny, a ekran dotykowy responsywny, dzięki czemu obsługa systemu nie sprawa problemu również podczas jazdy.  

Jeep w swoich autach postawił również na wysoką jakość dźwięku. Dzięki współpracy z Beats, do nowego Compassa trafiły głośniki połączone z mocnym subwooferem. Jak zawsze w przypadku produktów marki Beats, najbardziej zadowoleni będą miłośnicy muzyki o głębszym basowym brzmieniu.

Jeep Compass – testKręte uliczki Lizbony, malownicze trasy wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, strome skaliste drogi parku narodowego Sintra–Cascais. To idealne
Jeep Compass – test

Kręte uliczki Lizbony, malownicze trasy wybrzeża Oceanu Atlantyckiego, strome skaliste drogi parku narodowego Sintra–Cascais. To idealne środowisko dla nowego Jeepa Compassa, najbardziej terenowego wśród kompaktowych SUV-ów segmentu C, który zaskakuje wyglądem, jakością i imponuje w terenie.

fot. Bartłomiej Pobocha

Wnętrze Compassa zaskakuje doborem materiałów oraz sposobem spasowania elementów (co nie zawsze bywa oczywistością w przypadku aut koncernu FCA). Nowoczesna stylistyka, wygodne, skórzane, wentylowane i podgrzewane fotele, mnogość schowków i duża ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów nie kolidują z terenową stylistyką i charakterystyką Jeepa. Uwagę zwracają detale, takie jak oznakowanie marki na lusterkach bocznych czy umieszczone na karoserii emblematy oznaczające wersję Compassa.

Naszpikowany elektroniką

Dużą zaletą Jeepa jest możliwość wyboru pomiędzy klasycznym tempomatem a opcją zbliżeniową, automatycznie dostosowującą prędkość do pojazdu poprzedzającego. Auto wyposażono również w system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu oraz monitorowania martwych pól widzenia, a także technologię wykrywania obiektów na drodze podczas cofania, kamerę cofania, w pełni automatyczny system wspomagania parkowania równoległego i prostopadłego, system stabilizacji toru jazdy z funkcją zapobiegania przewróceniu się pojazdu oraz sześć poduszek powietrznych w standardzie. W celu zwiększenia poziomu ochrony pasażerów, Compass otrzymał - pełniący rolę „klatki bezpieczeństwa” - szkielet nadwozia wykonany w ponad 65 proc. ze stali o wysokiej wytrzymałości.

Jeep Compass oferuje osiem kombinacji układów przeniesienia napędu (4x2 i 4x4), w tym dwa silniki benzynowe (1.4 MultiAir2 Turbo i oferowany tylko poza rynkiem UE 2.4 Tigershark), dwa silniki Diesla (1.6 MultiJet II i 2.0 MultiJet II) oraz dwie skrzynie biegów: dziewięciostopniową automatyczną oraz sześciobiegową manualną.

Podsumowane

Nowy Jeep Compass jest propozycją nie tylko dla miłośników marki. To dobrze zbalansowane połączenie miejskiego SUV-a oraz auta o charakterze typowej terenówki. Nowoczesna stylistyka oraz udogodnienia w postaci inteligentnych systemów mają szansę skusić potencjalnych odbiorców. Popularność marki w Polsce stale rośnie, przez co nowy Compass może stać się poważnym rynkowym konkurentem dla aut z koncernu VAG czy niezwykle popularnych w naszym kraju japońskich i koreańskich crossoverów i SUV-ów. Szczególnie wśród miłośników offroadu.

Plusy:

  • świetne właściwości terenowe, szczególnie w wersji Trailhawk
  • nowoczesna stylistyka, agresywny muskularny wygląd
  • wysoka jakość materiałów i bogate wyposażenie

Minusy:
- wysoka cena
- słabe osiągi (niższa niż u konkurencji prędkość maksymalna oraz słabsze przyspieszenie przy podobnych mocach)

Ceny i wybrane dane techniczne Jeep Compass Trailhawk i i konkurentów:

Marka/modelJeep Compass TrailhawkMazda CX-5 SkyPassionSeat Ateca Xcellence
Cena (zł)od 161 900 od 158 900od 148 400
Typ nadwozia/liczba drzwiSUV-5dSUV-5dSUV-5d
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4 394/1 819/1 6354 555/1 840/1 6704 363/1 841/1 625
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1 550/1 5501 585/1 5901 572/1 544
Rozstaw osi (mm)2 6362 7002 630
Masa własna (kg)1 6191 5401 514
Pojemność bagażnika (l)772503510
Pojemność zbiornika paliwa (l)515850
Układ napędowy   
Rodzaj paliwadieseldieseldiesel
Pojemność (cm3)1 9562 1911 968
Liczba cylindrów444
Napędzana oś4x44x44x4
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńAutomatyczna/9Automatyczna/6Automatyczna/7
Osiągi   
Moc (KM) przy obr/min170 KM przy 4 000175 KM przy 4 500190 KM przy 3 500
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min370 Nm przy 1 750420 Nm przy 2 000400 Nm przy 1 900-3 300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,19,47,5
Prędkość maksymalna (km/h)190204212
Średnie spalanie (l/100 km)5,75,55,3
Emisja CO2 (g/km)148144135

Redakcyjny test Jeepa Renegade

Redakcyjny test Jeepa Cherokee

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty