Nowy Jeep Compass jest kluczowym modelem, uzupełniającym portfolio amerykańskiej marki w kategorii kompaktowych SUV-ów. To segment wykazujący tendencję wzrostową na całym świecie – według prognoz ma zwyżkować o niemal 20 proc. rok do roku, by osiągnąć wartości sprzedaży rzędu 7,5 mln sztuk w 2020 r. W samej tylko Europie sprzedaż samochodów w tym segmencie kształtuje się obecnie na poziomie ponad 1,6 mln sztuk i w 2020 r. powinna osiągnąć poziom 2 mln. Compass ma być kolejnym mocnym akcentem w portfolio Jeepa, który coraz lepiej radzi sobie na naszym rynku.
Polacy, wraz z mieszkańcami siedmiu innych krajów, jako pierwsi na świecie będą mieli szansę kupienia nowego Compassa. Model pojawi się w salonach Jeepa w lipcu tego roku i będzie dostępny równolegle na najważniejszych rynkach europejskich, w tym we Włoszech i Francji, w Niemczech, Hiszpanii, Austrii, Belgii oraz Szwajcarii. Według danych producenta w okresie od stycznia do kwietnia br. sprzedaż Jeepa wzrosła w Polsce o 13 proc. w stosunku do roku poprzedniego, co jest elementem zwiększonej popularności aut amerykańskiej marki na całym Starym Kontynencie (19 proc. wzrostu).
W mieście, na wsi i w terenie
Compass to SUV segmentu C, bezpośrednia konkurencja dla aut takich jak Volkswagen Tiguan, Nissan X-Trail czy Mazda CX-5. Jednak w odróżnieniu do aut innych producentów, Jeep zdecydowanie stawia na własności terenowe, czego dowodem jest wersja Trailhawk. Testowany przez nas egzemplarz został wyposażony w najmocniejszy silnik Diesla o pojemności dwóch litrów i mocy 170 KM, połączony z 9-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Dzięki momentowi obrotowemu o wartości 350 Nm, Jeep świetnie radzi sobie w terenie i nie brakuje mu siły nawet w momencie wspinania się na strome wzgórza. Jego możliwości terenowe są w głównej mierze zasługą dwóch inteligentnych systemów napędu 4x4: Jeep Active Drive oraz Jeep Active Drive Low (z przełożeniem pełzającym 20:1).
W celu zapewnienia lepszych parametrów jezdnych, system zarządzania trakcją Selec-Terrain w wersji Trailhawk posiada opcję Selec-Speed, zawierającą funkcję automatycznej kontroli zjazdu (Hill Descent Control), w ramach której komputer pokładowy decyduje o hamowaniu i dodawaniu gazu, aby bezpiecznie zjechać ze wzgórza – kierowca musi jedynie zmieniać kierunek jazdy. Każdy z inteligentnych trybów może w razie potrzeby przekazać do 100 proc. dostępnego momentu obrotowego na wybrane z kół. Jeep Selec-Terrain oferuje aż pięć różnych trybów jazdy: Auto, Snow (na śnieg), Sand (piaszczyste drogi), Mud (błoto), a w wersji Trailhawk także dodatkowy Rock (skały). W razie potrzeby napęd w Compassie może być przekazywany tylko na przednią oś, co zapewnia zmniejszenie zużycia paliwa. Gdy wymagana jest pełna siła pociągowa, natychmiast aktywowany jest system napędu 4x4 Jeep Active Drive lub Active Drive Low 4x4.
Model Trailhawk ma również podwyższony o 2,5 cm prześwit (do 21,6 cm), płyty osłonowe podwozia, czerwony tylny hak holowniczy, wyjątkowo krótki zwis przedni i tylny. Kąt najazdu wynosi 30 stopni, rampowy – 24,4 stopnia, a zejścia – 33,6 stopnia. Jego cechą charakterystyczną są także 17-calowe obręcze kół z oponami do jazdy w terenie.[page_break]
Niemniej terenowy mieszczuch
Mieliśmy także możliwość przetestowania bardziej cywilnej wersji Jeepa Compassa – z opcją wyposażenia Limited, napędzaną silnikiem Diesla o mocy 140 KM połączonego z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. To typowa „bulwarówka”, wyposażona we wszystkie możliwe udogodnienia oferowane przez Jeepa. Potencjalni nabywcy nowego Compassa mogą wybrać jedną z opcji systemu multimedialnego Uconnect z 5,0-, 7,0- lub 8,4-calowym ekranem dotykowym. Konsola centralna pozwala na wygodne sterowanie wszystkimi funkcjami, a pomocne w trakcie jazdy okazują się przyciski wielofunkcyjnej kierownicy. System konsoli środkowej jest czytelny, a ekran dotykowy responsywny, dzięki czemu obsługa systemu nie sprawa problemu również podczas jazdy.
Jeep w swoich autach postawił również na wysoką jakość dźwięku. Dzięki współpracy z Beats, do nowego Compassa trafiły głośniki połączone z mocnym subwooferem. Jak zawsze w przypadku produktów marki Beats, najbardziej zadowoleni będą miłośnicy muzyki o głębszym basowym brzmieniu.
Wnętrze Compassa zaskakuje doborem materiałów oraz sposobem spasowania elementów (co nie zawsze bywa oczywistością w przypadku aut koncernu FCA). Nowoczesna stylistyka, wygodne, skórzane, wentylowane i podgrzewane fotele, mnogość schowków i duża ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów nie kolidują z terenową stylistyką i charakterystyką Jeepa. Uwagę zwracają detale, takie jak oznakowanie marki na lusterkach bocznych czy umieszczone na karoserii emblematy oznaczające wersję Compassa.
Naszpikowany elektroniką
Dużą zaletą Jeepa jest możliwość wyboru pomiędzy klasycznym tempomatem a opcją zbliżeniową, automatycznie dostosowującą prędkość do pojazdu poprzedzającego. Auto wyposażono również w system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu oraz monitorowania martwych pól widzenia, a także technologię wykrywania obiektów na drodze podczas cofania, kamerę cofania, w pełni automatyczny system wspomagania parkowania równoległego i prostopadłego, system stabilizacji toru jazdy z funkcją zapobiegania przewróceniu się pojazdu oraz sześć poduszek powietrznych w standardzie. W celu zwiększenia poziomu ochrony pasażerów, Compass otrzymał - pełniący rolę „klatki bezpieczeństwa” - szkielet nadwozia wykonany w ponad 65 proc. ze stali o wysokiej wytrzymałości.
Jeep Compass oferuje osiem kombinacji układów przeniesienia napędu (4x2 i 4x4), w tym dwa silniki benzynowe (1.4 MultiAir2 Turbo i oferowany tylko poza rynkiem UE 2.4 Tigershark), dwa silniki Diesla (1.6 MultiJet II i 2.0 MultiJet II) oraz dwie skrzynie biegów: dziewięciostopniową automatyczną oraz sześciobiegową manualną.
Podsumowane
Nowy Jeep Compass jest propozycją nie tylko dla miłośników marki. To dobrze zbalansowane połączenie miejskiego SUV-a oraz auta o charakterze typowej terenówki. Nowoczesna stylistyka oraz udogodnienia w postaci inteligentnych systemów mają szansę skusić potencjalnych odbiorców. Popularność marki w Polsce stale rośnie, przez co nowy Compass może stać się poważnym rynkowym konkurentem dla aut z koncernu VAG czy niezwykle popularnych w naszym kraju japońskich i koreańskich crossoverów i SUV-ów. Szczególnie wśród miłośników offroadu.
Plusy:
- świetne właściwości terenowe, szczególnie w wersji Trailhawk
- nowoczesna stylistyka, agresywny muskularny wygląd
- wysoka jakość materiałów i bogate wyposażenie
Minusy:
- wysoka cena
- słabe osiągi (niższa niż u konkurencji prędkość maksymalna oraz słabsze przyspieszenie przy podobnych mocach)
Ceny i wybrane dane techniczne Jeep Compass Trailhawk i i konkurentów:
Marka/model | Jeep Compass Trailhawk | Mazda CX-5 SkyPassion | Seat Ateca Xcellence |
Cena (zł) | od 161 900 | od 158 900 | od 148 400 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV-5d | SUV-5d | SUV-5d |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4 394/1 819/1 635 | 4 555/1 840/1 670 | 4 363/1 841/1 625 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1 550/1 550 | 1 585/1 590 | 1 572/1 544 |
Rozstaw osi (mm) | 2 636 | 2 700 | 2 630 |
Masa własna (kg) | 1 619 | 1 540 | 1 514 |
Pojemność bagażnika (l) | 772 | 503 | 510 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 51 | 58 | 50 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | diesel | diesel | diesel |
Pojemność (cm3) | 1 956 | 2 191 | 1 968 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | Automatyczna/9 | Automatyczna/6 | Automatyczna/7 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr/min | 170 KM przy 4 000 | 175 KM przy 4 500 | 190 KM przy 3 500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 370 Nm przy 1 750 | 420 Nm przy 2 000 | 400 Nm przy 1 900-3 300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,1 | 9,4 | 7,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 204 | 212 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,7 | 5,5 | 5,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 148 | 144 | 135 |
Redakcyjny test Jeepa Renegade
Redakcyjny test Jeepa Cherokee
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?