Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 39058 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Serwisy Specjalne / Jeep Grand Cherokee

Jeep dla Ciebie: Osiem biegów. Czy to ma sens?

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot. Jeep Sześciobiegowe skrzynie przestały kogokolwiek dziwić. Powoli standardem staje się siedem, a nawet osiem przełożeń. Czy multiplikowanie biegów ma sens?

Fot. JeepSkrzynia biegów jest niezbędnym podzespołem każdego samochodu z silnikiem spalinowym - zwiększa moment obrotowy silnika, jak również rozwiązuje kwestię ograniczonego zakresu obrotów użytecznych. Innymi słowy - dzięki skrzyniom biegów możemy cieszyć się dobrymi przyspieszeniami, wysoką prędkością maksymalną i umiarkowanym zużyciem paliwa.

Ostatnie lata upłynęły pod znakiem szukania sposobów na zwiększanie wydajności samochodów. Jednym z rozwiązań, które przyniosły świetne efekty okazały się ośmiobiegowe, automatyczne skrzynie biegów. Podnoszą komfort jazdy, poprawiają przyspieszenia oraz ograniczają zużycie paliwa. Za jedną z najlepszych przekładni na rynku uchodzi „automat” 8HP firmy ZF, który jest elementem standardowego wyposażenia m.in. w nowym Jeepie Grand Cherokee.

Duża liczba przełożeń pozwala na "skrócenie" niskich biegów, co usprawnia szybkie starty z miejsca, jak również ułatwia holowanie przyczepy czy jazdę w terenie, gdy na kołach niezbędny jest wysoki moment obrotowy. Z kolei najwyższe biegi są długo zestopniowane. Tego typu rozwiązanie jest określane mianem „downspeeding” - przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa poprzez zmniejszenie obrotów silnika przy szybkiej jeździe.

Fot. Kacper RogacinDla lepszego zobrazowania sytuacji dodajmy, że montowany do wspomnianego Jeepa Grand Cherokee silnik 3.0 CRD na ósmym biegu przy 90 km/h pracuje w tempie 1500 obr./min, a przy autostradowych 140 km/h obrotomierz wskazuje jedynie 2300 obr./min. ZF oszacowało, że obecność dwóch dodatkowych biegów ogranicza zużycie paliwa o 6%, a jeżeli silnik posiada system wygaszania na czas postoju, oszczędności rosną do 11%.

Ogromny wpływ na subiektywną ocenę automatycznych skrzyń biegów ma praca elektroniki sterującej. Niechęć do redukowania biegów czy niepotrzebne utrzymywanie silnika na wysokich obrotach nie przypadnie do gustu żadnemu kierowcy. Aby uniknąć tego typu scenariuszy, inżynierowie Jeepa przygotowali 40 indywidualnych map, dzięki którym skrzynia jest w stanie dopasować się do warunków. Inteligentne oprogramowanie uwzględnia m.in. przyspieszenie poprzeczne i wzdłużne, zmiany nachylenia drogi oraz przyczepności, jak również częstotliwość zmiany przełożeń, a następnie wybiera optymalną strategię zmiany biegów.

Jeżeli kierowca wciąż będzie czuł niedosyt, po przestawieniu skrzyni w tryb ręczny będzie mógł samodzielnie wybierać biegi łopatkami przy kierownicy.

Fot. Jeep

Fot. Jeep

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • looper (gość)

    Nie lepiej od razu skrzynie bezstopniową, albo jak w hybrydach, silniki elektryczne są umieszczane bezpośrednio na osiach kół, a silnik spalinowy napędza elektryczny generator.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Jeep Grand Cherokee zdjęcia

Jeep Grand Cherokee dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Jeep Grand Cherokee opinie

Oceń swoje auto

Jeep Grand Cherokee Cena