Grand Cherokee piątej generacji (WK2) produkowany jest od 2010 roku. To pierwsza wersja tego modelu, która posiada
wielowahaczowe zawieszenie pneumatyczne (system Quadra-Lift). Pozwala ono regulować prześwit w zakresie 105 mm. Maksymalnie może wynosić 27 cm.
O tym, że w przeciwieństwie do większości oferowanych SUV-ów Grand Cherokee nie udaje pojazdu terenowego, lecz faktycznie nim jest, świadczy zastosowanie stałego napędu na 4 koła Quadra-Trac. Współpracuje on z systemem Selec-Terrain, który pozwala na dostosowanie trybu pracy przekładni i dyferencjału do konkretnego podłoża (np. śnieg, kamienie, błoto). Dodatkowo, Grand Cherokee został wyposażony w elektroniczny reduktor, asystenta zjazdu ze wzniesienia oraz podjazdu. Niestety, testowany egzemplarz posiadał 20-calowe koła z typowo szosowymi oponami, które utrudniały jazdę w trudniejszym terenie.
Wewnątrz Grand Cherokee w wersji Overland odnajdziemy materiały wysokiej jakości. Skórzaną tapicerką pokryto nie tylko podgrzewane i wentylowane fotele, lecz również boczne panele drzwiowe, deskę rozdzielczą i podłokietnik. Zastrzeżenia można mieć do konsoli centralnej, którą wykonano z twardego plastiku, zdecydowanie odbiegającego jakością od pozostałych elementów wnętrza.
Wynoszący 2915 mm rozstaw osi sprawia, że pojazd ten zapewnia bardzo dużą ilość miejsca dla piątki pasażerów, bez względu na to, czy zajmą miejsce w pierwszym, czy drugim rzędzie foteli. Inżynierom udało się wygospodarować bagażnik o stosunkowo małej pojemności 457 litrów. Konkurenci oferują więcej. Ciekawym rozwiązaniem jest natomiast możliwość dotarcia do zawartości bagażnika poprzez niezależnie otwieraną tylną szybę.
Klienci w naszym kraju mogą wybierać spośród trzech potężnych jednostek benzynowych o pojemnościach 3,6, 5,7 oraz 6,4-litra. Dla miłośników Diesli przewidziano tylko jeden silnik. Jest nim 3-litrowy, sześciocylindrowy motor RA 630 produkcji włoskiej firmy VM Motori.
Jednostka ta bardzo dobrze radzi sobie z ważącym ponad 2300 kg Jeep'em. W dużym stopniu jest to zasługa potężnego momentu obrotowego, wynoszącego 550 Nm, który dodatkowo jest dostępny już od 1800 obr./min. Moc 241 KM sprawia, że auto ochoczo reaguje na dodanie gazu. Pierwsze 100 km/h pojawia się na liczniku po upływie 8,2 sekundy, zaś wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na wartości 202 km/h.
Silnik współpracuje z pięciobiegową skrzynią automatyczną, która dobrze sprawuje się podczas spokojnej jazdy po mieście.
Jednak w przypadku gwałtownego wciśnięcia pedału gazu przekładnia zbyt długo zwleka z redukcją biegu. Może to sprawiać problemy podczas wykonywania np. manewru wyprzedzania. Choć wielu producentów stosuje już przekładnie o 6, 7 a nawet 8 biegach, Jeep pozostał wierny skrzyni o zaledwie pięciu przełożeniach, co nie pozostaje bez wpływu na ekonomię jazdy.
O ile w trasie możliwe jest uzyskanie wyniku na poziomie nawet 8,5 l/100 km, o tyle jazda tym autem w zakorkowanym mieście przekłada się na spalanie rzędu 14-15 l/100 km. Należy jednak zaznaczyć, że auto nie posiada systemu start&stop. Średnio, podczas testu Jeep Grand Cherokee zadowalał się 10,5 litra oleju napędowego na 100 km.
Prezentowana wersja samochodu kosztuje 248 tys. zł. Nie jest to mała kwota, jednak w zamian za to otrzymujemy pojazd wyposażony w m.in. 7 poduszek powietrznych, ABS wraz z ESP, aktywny tempomat z radarem, dwustrefową klimatyzację, układ monitorowania martwego pola i reflektory biksenonowe, którym możemy podróżować w komfortowych warunkach nie tylko po utwardzonych nawierzchniach.
Wybrane dane techniczne:
Marka/model | Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland | Mercedes Klasy M 350 CDI BlueTec | Volkswagen Tuareg 3.0 TDI 4XMotion |
Pojemność silnika (ccm) | 2987 | 2987 | 2967 |
Moc (KM) | 241 | 258 | 245 |
Moment obr. (Nm) | 550 | 620 | 550 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 8,2 | 7,4 | 7,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 202 | 224 | 220 |
Średnie spalanie (l./100 km) | 8,3 | 6,8 | 7,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 218 | 194 | 198 |
Skrzynia biegów | Automatyczna, 5-bieg. | Automatyczna, 7-bieg. | Automatyczna, 8-bieg. |
Pojemność bagażnika (l.) | 457 | 690 | 580 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Cena (zł) | 248 000 | 284 000 | 226 590 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?