Jeep Grand Cherokee 3.0 V6
Data publikacji: Autor: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Pojazd łączy luksus spotykany w samochodach klasy premium z cechami aut typu SUV. Zaprezentowany został w 2009 roku na salonie samochodowym w Nowym Yorku. Konstrukcja została oparta na nadwoziu typu Uni-Frame, które łączy ramę z typowym nadwoziem samonośnym. W połowie zeszłego roku amerykańska marka poddała model modernizacji. Lifting przeprowadzony z udziałem włoskich projektantów z grupy Fiata obejmował przednią część pojazdu, lampy tylne oraz stylistykę wnętrza. Gama silników, w jakie wyposażany jest nowy Grand Cherokee obejmuje trzy jednostki benzynowe: 3.0 286 KM, 5.7 HEMI 352 KM i 6.4 HEMI 468 KM oraz dwie wysokoprężne 3.0 o mocach 190 i 250 KM. W ofercie znajduje się aż pięć wersji kompletacji wyposażenia: Laredo, Limited, Overland, Overland Summit oraz STR8.
Grand Cherokee charakteryzuje się klasycznymi ponadczasowymi liniami nadwozia, jest połączeniem auta rodzinnego i luksusowego samochodu terenowego. Model zachwyca rozmiarami, jego długość wynosi 4828mm, szerokość 2153mm, a wysokość 1781mm. Duże gabaryty pojazdu powodują, że wnętrze jest naprawdę pokaźnych rozmiarów. Miejsca nie brakuje zarówno na przednich fotelach jak i tylnej kanapie. Łatwy sposób zajmowania miejsc jest cechą charakterystyczną dla nadwozi typu SUV, nie inaczej jest w Grand Cherokee. Dobrze wyprofilowane fotele przednie powodują, że siedzi się w nich bardzo wygodnie i nawet przy dłuższych trasach nie odczuwa się zbytniego zmęczenia. Stylistyka, wyposażenie oraz standard wykończenia nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z samochodem klasy premium. Luksusowe wnętrze uzupełnia funkcjonalny bagażnik. Podstawowa jego objętość to 457 litrów do wysokości rolety i aż 787 litrów do dachu. Po złożeniu siedzeń tylnych objętość bagażnika wzrasta do 1554 litrów.
Sercem testowanego modelu był trzylitrowy silnik wysokoprężny opracowany przez inżynierów z włoskiego VM Motori. Konstrukcja wyposażona została w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek znanej firmy Garret oraz w układ zasilania MultiJet II, którego autorem jest Fiat Powertrain. Jednostka o pojemności skokowej 2987 ccm dysponuje maksymalną mocą 250KM osiąganą przy prędkości obrotowej 4000 obr/min. Moment obrotowy silnika, który wynosi 570Nm pozwala, ważące 2430 kg auto rozpędzić do prędkości 100km/h w czasie niespełna 8,2 sekundy. Pozytywnie zaskakuje średnie zużycie paliwa, Grand Cherokee potrafi zadowolić się ilością 7,5 litrów oleju napędowego na 100km (dane producenta) w trybie jazdy mieszanej. Zbiornik paliwa o pojemności 93,5 litra powoduje, że nie będziemy często gościć na stacji benzynowej. Pojazd znakomicie radzi sobie zarówno na asfalcie jak i na drodze nieutwardzonej. Silnik jest bardzo dynamiczny oraz charakteryzuje się bardzo cichą i równomierną pracą. Napęd na koła jezdne przenoszony jest za pośrednictwem 8 biegowej automatycznej skrzyni biegów, która bardzo szybko i płynnie zmienia przełożenia. W wersji Oveland Summit zastosowano system napędu na cztery koła Quadra-Drive II, wykrywa on potencjalny poślizg koła i odpowiednio rozdziela moment na pozostałe koła. Kierowca ma dodatkowo możliwość za pośrednictwem systemu zarządzania trakcją Selec-Terrain wyboru jednego z pięciu trybów: Piasek, Błoto, Auto, Śnieg lub Skały. System odpowiednio dostosowuje właściwości pojazdu tak, aby uzyskać optymalną przyczepność. Zastosowany w testowanym modelu pneumatyczny układ zawieszenia Quadra-Lift pozwala regulować wysokość zawieszenia w zależności od potrzeb. Pozycji jest pięć: wysokość standardowa, tryb Off -road 1, tryb Off -road 2, tryb parkingowy oraz tryb Aero. Maksymalny prześwit, jaki można uzyskać to aż 287 mm, co pozwala poruszać się w naprawdę trudnym terenie. Zawieszenie zostało zestrojone tak, że można się poczuć jak w luksusowej limuzynie, płynnie wybiera nierówności, a do wnętrza nie dostają się prawie żadne odgłosy jego pracy, czasami jedynie mogą być odczuwalne przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
Wybrane dane techniczne Jeepa Grand Cherokee i konkurentów:
Marka / model |
Jeep Grand Cherokee |
Audi Q7 |
Mercedes M350 |
Wersja |
Overland Summit |
- |
- |
Cena (zł) |
289 900 |
255 000 |
288 800 |
Silnik |
Diesel |
Diesel |
Diesel |
Pojemność (cm3) |
2987 |
2967 |
2987 |
Moc (KM) |
250 |
245 |
258 |
Moment obrotowy (Nm) |
570 |
550 |
620 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
8,2 |
7,8 |
7,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
202 |
216 |
224 |
Średnie spalanie (l/100 km) |
7,5 |
7,4 |
6,8 |
Skrzynia biegów |
Automatyczna 8-biegowa |
Automatyczna 8-biegowa |
Automatyczna 7-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) |
457 |
775 |
690 |
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

- Poprzednie zdjęcie
- 1 / 43
- Następne zdjęcie
Jeep Grand Cherokee Fot:Robert Kulczyk – Info-Ekspert