Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeep. Nowy Wrangler Rubicon 392 łączy 4x4 z silnikiem V8 o mocy aż 470 KM

Stanisław Rochowicz
W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach do komory silnika Wranglera wraca jednostka V8. Jak podaje producent nowy model nie będzie sprzedawany w Europie, a najbliżej nas będzie go można nabyć na Bliskim Wschodzie, gdzie pojawi się pod koniec 2021 roku.Fot. Jeep
W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach do komory silnika Wranglera wraca jednostka V8. Jak podaje producent nowy model nie będzie sprzedawany w Europie, a najbliżej nas będzie go można nabyć na Bliskim Wschodzie, gdzie pojawi się pod koniec 2021 roku.Fot. Jeep
W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach do komory silnika Wranglera wraca jednostka V8. Jak podaje producent nowy model nie będzie sprzedawany w Europie, a najbliżej nas będzie go można nabyć na Bliskim Wschodzie, gdzie pojawi się pod koniec 2021 roku.

Dla entuzjastów poszukujących wrażeń, legendarnych zdolności terenowych i nowego poziomu osiągów szosowych, Jeep zaprezentował właśnie napędzanego silnikiem V8 Wranglera Rubicon 392 na rok modelowy 2021 przeznaczonego dla Klientów na rynku północnoamerykańskim.

Najwszechstronniejszy, najszybszy i najmocniejszy Wrangler korzysta z 6,4-litrowej jednostki V8 generującej moc 470 KM i moment obrotowy o wartości 637 Nm. Współpracujący z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite i dwubiegową skrzynią rozdzielczą Selec-Trac typu „full-time”, silnik rozpędza Jeepa Wranglera Rubicon 392 od 0 do 60 mil/h (0-96 km/h) w 4,5 sekundy i pokonuje ćwierć mili w 13 sekund.

Podczas jazdy po bezdrożach mocną jednostkę napędową Wranglera Rubicon 392 z certyfikatem Trail Rated® uzupełniają wytrzymałe osie Dana 44, przełożenie całkowite 3,73, blokada przekładni hydrokinetycznej, 2-calowy (5 cm) lift zawieszenia i standardowe 33-calowe opony montowane na 17-calowych obręczach z pierścieniem beadlock.

W rezultacie otrzymujemy Jeepa Wranglera oferującego niespotykany dotąd poziom brodzenia w wodzie o głębokości sięgającej 32,5 cala (82,5 cm), prześwit wynoszący 10,3 cale (26,1 cm), ulepszone artykulację zawieszenia i zwrotność oraz większe kąty natarcia (44,5 stopnia), rampowy (22,6 stopnia) i zejścia (37,5 stopnia).

Jeep Wrangler Rubicon 392. Moc maksymalna, duży moment obrotowy.

W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach
W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach do komory silnika Wranglera wraca jednostka V8. Jak podaje producent nowy model nie będzie sprzedawany w Europie, a najbliżej nas będzie go można nabyć na Bliskim Wschodzie, gdzie pojawi się pod koniec 2021 roku.
Fot. Jeep

Po raz pierwszy od prawie 40 lat wprowadzono do Wranglera jako opcję fabryczną 6,4-litrową (392 cali sześciennych) jednostkę V8. Dostosowana specjalnie do Jeepa Wranglera Rubicon 392 z jego funkcjonalnym wlotem powietrza na masce, generuje moc 470 KM i moment obrotowy o wartości 470 lb./ft. (637 Nm).

Prawie 75% maksymalnego momentu obrotowego Wranglera Rubicon 392, mającego krytyczne znaczenie dla osiągów na drodze, jak i na szlaku, jest dostępne tuż powyżej prędkości biegu jałowego. Zapewnia to ekscytujące osiągi i dotyczy zarówno przyspieszenia od 0 do 60 mph (0-96 km/h) w 4,5 sekundy, jak i pełzania po stromych wzniesieniach.

Wysokie osiągi 6,4-litrowego silnika V8 to zasługa m.in. żeliwnego bloku cylindrów i aluminiowych głowic wzbogaconych o aktywny kolektor dolotowy, zmiennych fazy rozrządu, dwóch świec zapłonowych na cylinder, zaworów wydechowych wypełnionych sodem, zaworów ssących z drążonym trzpieniem oraz dysz oleju chłodzących tłoki. Silnik Wranglera Rubicon 392 jest wyposażony w tylną miskę olejową, wysoko zamontowany alternator i kolektory wydechowe o swobodnym przepływie.

Technologia Fuel Saver umożliwia oszczędność paliwa poprzez dezaktywację cylindrów. Jak to działa? Silnik płynnie i bez zakłóceń przechodzi w oszczędny tryb czterocylindrowy w momencie, gdy jego obciążenie jest niewielkie, a więc na przykład podczas jazdy autostradą ze stałą prędkością. Wysokowydajna pompa zamontowana na zbiorniku dostarcza paliwa silnikowi V8 nawet w najbardziej wymagających warunkach.

Funkcjonalny, podniesiony wlot powietrza na masce doprowadza do silnika Wranglera Rubicon 392 chłodne, gęstsze powietrze z zewnątrz, zapewniając tym samym jego lepszą wydajność.

W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach
W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach do komory silnika Wranglera wraca jednostka V8. Jak podaje producent nowy model nie będzie sprzedawany w Europie, a najbliżej nas będzie go można nabyć na Bliskim Wschodzie, gdzie pojawi się pod koniec 2021 roku.
Fot. Jeep

Inżynierowie Jeepa postarali się, aby silnik V8 Wranglera Rubicon 392 otrzymywał chłodne powietrze, niezależnie od terenu i pogody. System wlotu powietrza Hydro-Guide™ we Wranglerze Rubicon 392 zawiera trójpoziomowy układ kanałów z szeregiem odpływów, obejmujących m.in. jednokierunkowy odpływ w komorze powietrza, który odprowadza wodę – do 15 galonów (56 litrów) na minutę – z dala od powietrza wpływającego do silnika. Dzięki temu Wrangler Rubicon 392 może bez obaw brodzić w wodzie o głębokości do 32,5 cala (82,5 cm), nawet gdy tryska ona na maskę.

Jeśli funkcjonalne szczeliny chłodzące na pokrywie silnika Wranglera Rubicon 392 zostaną zatkane przez śnieg/błoto/zabrudzenia, jednostkę napędową wspomaga dodatkowy wlot powietrza w masce, umożliwiając Wranglerowi Rubicon 392 osiągnięcie maksymalnej prędkości nawet przy całkowicie zablokowanych szczelinach.

Standardowy aktywny, dwusystemowy układ wydechowy zapewnia donośny i niepowtarzalny dźwięk. Przy wyższych obciążeniach silnika automatycznie otwierają się zawory, aby zmniejszyć ciśnienie wsteczne w układzie wydechowym. Kierowca może również aktywować system za naciśnięciem przycisku.

Zapewniający doskonałą wydajność, wygląd i dźwięk, dwururowy układ wydechowy jest zakończony unikatowymi poczwórnymi końcówkami.

Jeep Wrangler Rubicon 392. Ukierunkowany na osiągi

W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach
W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach do komory silnika Wranglera wraca jednostka V8. Jak podaje producent nowy model nie będzie sprzedawany w Europie, a najbliżej nas będzie go można nabyć na Bliskim Wschodzie, gdzie pojawi się pod koniec 2021 roku.
Fot. Jeep

Ośmiostopniowa skrzynia automatyczna TorqueFlite 8HP75, dostosowana do przenoszenia wysokiego momentu obrotowego, zapewnia szybką i precyzyjną zmianę przełożeń zarówno w normalnych, jak i w wymagających warunkach jazdy. Przekładnia ta umożliwia również kierowcy przełączanie biegów za pomocą nowych aluminiowych łopatek przy kierownicy – użytych po raz pierwszy w Jeepie Wranglerze.

Elektronicznie sterowana ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów samoczynnie dostosowuje parametry swojej pracy do aktualnej sytuacji na drodze. Jej zaawansowane oprogramowanie korzysta z kilku parametrów wejściowych pozwalających określić odpowiednie warunki jazdy i dopasować właściwy schemat zmiany biegów. Rezultatem jest działanie przekładni optymalnie dostosowane praktycznie do każdej sytuacji drogowej.

Przełożenia skrzyni biegów zapewniają odpowiednią reakcję we właściwym czasie – od pełzania po przeszkodach na szlaku do płynnego dostarczania mocy przy dużych prędkościach na autostradzie, co jest wynikiem mniejszych stopni przełożeń pomiędzy biegami.

Układ napędowy Wranglera Rubicon 392 wspiera się funkcjami Torque Reserve i AMax shifting, zapewniającymi maksymalne przyspieszenie podczas ruszania na twardej nawierzchni. Torque Reserve, czyli funkcja wykorzystania silnika stosowana przez zawodników drag racing, zarządza przepływem paliwa do cylindrów i steruje wyprzedzeniem lub opóźnieniem zapłonu, aby zrównoważyć obroty i moment obrotowy w celu zmaksymalizowania wydajności. AMax shifting –poprawiająca osiągi funkcja zastosowana w Jeepie Grand Cherokee Trackhawk – maksymalizuje moment obrotowy poprzez koordynację czasu zmiany biegów i zarządzania momentem obrotowym silnika.

Napęd Jeepa Wranglera Rubicon 392 stale dostarcza moment obrotowy do wszystkich kół.

W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach
W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach do komory silnika Wranglera wraca jednostka V8. Jak podaje producent nowy model nie będzie sprzedawany w Europie, a najbliżej nas będzie go można nabyć na Bliskim Wschodzie, gdzie pojawi się pod koniec 2021 roku.
Fot. Jeep

Sercem układu jest system napędu 4x4 Selec-Trac typu „full-time”, a więc aktywna skrzynia rozdzielcza o przełożeniu redukcyjnym równym 2,72:1. Pozwala ona na wybór jednego z czterech trybów jazdy: 4WD Auto/4WD High/Neutral/4WD Low. Po załączeniu odpowiedniego programu skrzynia rozdzielcza działa automatycznie, stale przekazując moment obrotowy do kół obu osi. Co ważne, pozwala również na „zwykłe” holowanie Wranglera Rubicon 392.

Offroadowy Wrangler Rubicon 392 zapewnia legendarne możliwości, z których słynie Jeep. Jest to zasługą:
Systemu Off-road Plus z trybami Sand and Rock: wciśnięcie przycisku maksymalizuje możliwości trakcyjne Jeepa Wranglera Rubicon 392. Tryby te regulują pracę przepustnicy, moment zmiany biegów i sterowanie napędem tak, aby uzyskać maksymalne osiągi podczas jazdy z większą prędkością po piasku, a także w trakcie pełzania po skałach z minimalną szybkością. Program jazdy Off-road Plus daje również kierowcy możliwość zblokowania tylnej osi przy dużych prędkościach podczas jazdy w ustawieniu „4WD High".

System Selec-Speed Control zarządza prędkością pojazdu w trybie „4WD Low" podczas jazdy w terenie bez konieczności naciskania hamulca. Selec-Speed Control jest aktywowany przyciskiem na desce rozdzielczej, a kierowca może wskazać prędkość docelową 1-5 mph (1-8 km/h) za pomocą wyboru przełożenia dźwignią zmiany biegów Electronic Range Select.

Wrangler Rubicon 392 doskonale radzi sobie w zjazdach z niską prędkością, dzięki możliwości hamowania 6,4-litrowym silnikiem V8, zmienionemu sterowaniu blokadą konwertera momentu obrotowego skrzyni biegów i przełożeniu 48:1, które pozwala zarządzać prędkością pojazdu bez konieczności używania pedału hamulca.

Jeep Wrangler Rubicon 392. Wytrzymała rama

W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach
W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach do komory silnika Wranglera wraca jednostka V8. Jak podaje producent nowy model nie będzie sprzedawany w Europie, a najbliżej nas będzie go można nabyć na Bliskim Wschodzie, gdzie pojawi się pod koniec 2021 roku.
Fot. Jeep

Podwozie Jeepa Wranglera Rubicon 392 obejmuje udoskonalone szyny ramy, przednie górne wahacze i żeliwne zwrotnice kół, aby w pełni wykorzystać moc i moment obrotowy 6,4-litrowego silnika V8. Wytrzymałe hamulce sprawiają, że Wrangler Rubicon 392 zatrzymuje się bardzo sprawnie bez względu na podłoże.

Swoje zdolności terenowe Wrangler Rubicon 392 zawdzięcza szerokiemu rozstawowi osi, przedniej i tylnej osi Dana 44 heavy-duty z grubszymi rurami, a także elektronicznej blokadzie przedniej i tylnej osi Tru-Lock. Elektronicznie rozłączany przedni stabilizator poprzeczny maksymalizuje skok zawieszenia w najbardziej wymagających warunkach terenowych.

Aby ulepszyć stosowane w Jeepie Wranglerze niezawodne zawieszenia typu five-link z przodu i z tyłu, Wrangler Rubicon 392 pojawia się z fabrycznie podniesionym o 2 cale (5 cm) prześwitem oraz ze specjalnie stuningowanymi, wysokiej klasy aluminiowymi amortyzatorami jednorurowymi FOX, które zapewniają płynniejszą pracę oraz wyższy komfort.
Jeep Rubicon 392 na rok modelowy 2021 zachowuje oryginalne wzornictwo Wranglera, z szerokim rozstawem osi oraz trapezoidalnymi poszerzeniami błotników. Fabrycznie podniesione o 2 cale (5 cm) zawieszenie dodaje pojazdowi charakteru i prezencji.

Rubicon 392 ma brązowe akcenty, które wyróżniają najmocniejszego Jeepa Wranglera w historii. Brąz wypełnia napis „Rubicon" na masce, pojawia się również z przodu samochodu oraz na haku holowniczym, a także wokół naklejki FOX Shocks. Brązowy jest też obrys znaczka Jeep i emblematu Trail Rated.

W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach
W Detroit pokazano właśnie nowy model Jeep Wrangler Rubicon 392, który wkrótce wejdzie do sprzedaży na rynku północnoamerykańskim. Po prawie 40 latach do komory silnika Wranglera wraca jednostka V8. Jak podaje producent nowy model nie będzie sprzedawany w Europie, a najbliżej nas będzie go można nabyć na Bliskim Wschodzie, gdzie pojawi się pod koniec 2021 roku.
Fot. Jeep

Przejęta z Jeepa Gladiatora Mojave, o 40 mm podniesiona maska o agresywnym wyglądzie z wlotem zimnego powietrza zapewnia większą głębokość brodzenia. Z każdej strony samochód ozdobiony jest znaczkiem „392", informującym o największej liczbie cali sześciennych, jakie kiedykolwiek były dostępne pod maską Jeepa Wranglera.

Konstrukcja grilla zapewnia większy przepływ powietrza i lepsze chłodzenie śmiocylindrowej jednostki napędowej.
Felgi mają wymiary 17x7,5 cala i wyposażone są w opcjonalny czarny pierścień beadlock, dostępny wśród akcesoriów Mopar. Wykończone skórą wnętrze ozdobione jest wyjątkowymi szwami w kolorze brązowym. Skórzane fotele o nazwie Rubicon 392 zapewniają kierowcy wysoki komfort, dzięki zintegrowanym górnym podparciom, które utrzymują stabilną pozycję tułowia. Aby dostosować się do nowej specyfikacji silnika, zestaw wskaźników przyjmuje zupełnie inną charakterystykę i design. Po raz pierwszy dostępna w Jeepie Wranglerze, obszyta skórą, wysokiej klasy kierownica z łopatkami do zmiany biegów, umożliwia kierowcy zarządzanie momentem obrotowym 470 lb.-ft. (637 Nm) poprzez ręczne „wymuszanie” przełożeń.

System multimedialny Uconnect w standardzie ma 8,4-calowy ekran dotykowy. Po wgraniu Off-road Pages właściciele samochodów mogą monitorować kąty nachylenia i przechyłu, wysokość, współrzędne GPS, rozdział mocy w układzie napędowym oraz wiele innych danych.

Jeep Wrangler Rubicon 392 na rok modelowy 2021 jest dostępny w dziewięciu kolorach nadwozia do wyboru: czarnym, białym Bright, czerwonym Firecracker, Granite Crystal Metallic, Punk 'n Metallic, Sarge Green Metallic, Snazzberry Metallic, Sting-Gray Metallic i Billet Silver Metallic – wszystkie występują w połączeniu z czarnym wnętrzem.

Zobacz także: Kierunkowskazy. Jak poprawnie korzystać? 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty