Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Jelcz RTO 043 "Ogórek"

Data publikacji: Autor: Dariusz Lisowski, Adrian Werner

Swojsko brzmiącą nazwę autobus zawdzięczał specyficznemu wyglądowi. Był zaokrąglony po bokach i niewiele różnił się wyglądem z przodu i z tyłu.

Niejeden z nas pamięta, że zanim na ulicach naszych miast pojawiły się Neoplany, najpopularniejszy środek transportu miejskiego były Ikarusy. Jeszcze wcześniej jedynymi autobusami były Jelcze, budowane na licencji czeskiej i francuskiej.

Jelcz RTO 043 - tak oficjalnie brzmiała nazwa produkowanego na licencji Skody autobusu. Popularnie zwany był on "ogórkiem". Swojsko brzmiącą nazwę zawdzięczał specyficznemu wyglądowi. Był zaokrąglony po bokach, niewiele różnił się wyglądem z przodu i z tyłu. Przednie szyby z powodzeniem mogły być zamontowane z tyłu. Swym wyglądem bardziej przypominał wagon kolejowy niż dzisiejsze autobusy.

Opisywany "ogórek", to jedyny poruszający się po ulicach Trójmiasta, w pełni sprawny tego typu pojazd. Jest on własnością pana Jana Kiliana, właściciela firmy transportowej. Pan Janek stał się jego posiadaczem w 1994 roku. Autobus był w dobrym stanie, miał tylko 57 tys. kilometrów przebiegu, i choć karoseria pomalowana była pędzlem, całość wyglądała dobrze.
Jelcz pana Jana to model turystyczny: drzwi otwierają się ręcznie, w środku pojazd posiada dodatkowe siedzenia, które w razie potrzeby można rozłożyć. W ten sposób zyskujemy kilka dodatkowych siedzeń, ale tracimy możliwość poruszania się wzdłuż pojazdu.

Kariera Skody, a później Jelcza RTO, rozpoczęła się w Polsce na początku lat sześćdziesiątych. Polscy kierowcy początkowo "zabijali się" o nie, wcześniej wszyscy jeździli na polskich Sanach. Możliwość wyruszenia w trasę "ogórkiem" to było swego rodzaju wyróżnienie. Trzeba było wykazać się nie lada umiejętnościami, żeby dostąpić tego zaszczytu. Dziś wygląda to trochę inaczej. "Ogórka" trzeba znać i lubić, żeby płynnie nim jeździć. Niezsychronizowana skrzynia biegów (każdy bieg trzeba "wrzucać" na dwa razy), specyficzna, bardzo głośna praca silnika, to powody dla których kierowcy niechętnie wyruszają nim w trasę. Sam właściciel nie powierzyłby go każdemu kierowcy. Musiałby to być wypróbowany, doświadczony pracownik. Pan Janek otrzymywał propozycje kupna autokaru, zainteresowany był nim właściciel muzeum spod Warszawy, a także pewien niemiecki przewoźnik, który został oczarowany socjalistycznym cudem techniki rodem z Czechosłowacji. Obu panom nie udało się przekonać właściciela do pozbycia się unikatowego pojazdu. Marzeniem pana Jana byłoby zdobycie przyczepy, która stanowiłaby idealny dodatek do tak dobrze zachowanego zabytkowego autokaru.

Wśród wielu wozów będących w posiadaniu pana Jana, ten pełni specjalną funkcję. Jest oczkiem w głowie właściciela, dlatego wyznaczany jest przeważnie do "zadań specjalnych". W obliczu powracającej mody na retrosamochody, coraz większym zainteresowaniem cieszą się w roli "limuzyn ślubnych" stare poczciwe Warszawy, Wartburgi czy Syreny. Idealnym uzupełnieniem byłby autokar dla gości, pozostający w tym samym klimacie.

Wybrane dane techniczne
- pojemność 11787 cm3
- zużycie paliwa na 100 km ok. 35 litrów
- miejsc siedzących 52

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • V8 (gość)

    w nim to sie mozna w berka bawic, hahahaha!!!

  • piotr (gość)

    ogórek jest do tej pory moim ulubionym autobusem co rok biorę mojego syna na wycieczkę po krakowie czerwono kremowym jelczem. wiąże znim wiele wspomnień mam kilka detali z wnętrza jak zegarek przełącznik kierunków deskę z zegarami i stary kasownik .ps,. wiem gdzie stoi cały w wersii turystycznej z szybami w dachu może go kiedyś kupię ....

  • Adam (gość)

    Witam szukam inforamcji o "ogórku", interesuje mnie kupno takiego autobusu, jeżeli ktoś ma namiar na ogórka prosze o kontakt, mój mail explorator221@o2.pl z góry dziękuje

  • hektor521 (gość)

    to super sprzety z mojej mlodosci,chetnie takiego kupie do malego remontu,moj numer 880559535

  • ogorek

    www.zabytkowyogorek.prv.pl

  • lj40

    Witam Poszukuję informacji na temat Jelcza "ogórka". Zamierzam takiego kupić, proszę o jakieś dane, gdzie takowy stoi. Szukam już od dawna, niestety bezskutecznie. Jeśli ktoś wie lub posiada "ogórka", proszę o kontakt na lj40@wp.pl

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Gosc (gość)

    Kiedys jak bylem młodym szoferem to takim autobusem zjeżdżałem Polskę miłe wspomnienia ale praca ciezka

  • Michał (gość)

    Też chętnie takie cudo bym kupił. Mój telefon to: 502-262-325

  • Bogdan (gość)

    Poszukuję ogórka do kupna.Dam prowizję za pomoc w kupnie.Mój tel.666 885 088 Dzięki

  • Komentarz usunięty.
  • Darek (gość)

    Kupię ogórka może być do remontu mój telefon 600 952 666 Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości