Choć GITD nie zdążył jeszcze zamontować wszystkich zaplanowanych w województwie rejestratorów, wiadomo już, że w
ciągu najbliższych miesięcy w regionie pojawią się kolejne "pułapki" na niefrasobliwych zmotoryzowanych. W określeniu punktów, w których urządzenia zostaną zainstalowane pomoże m.in. Politechnika Gdańska.
W pomorskim miało pojawić się 18 nowych fotoradarów inspektoratu, spośród 300, których rozmieszczenie zaplanowano w całym kraju. Do tej pory w województwie udało się umieścić 14 spośród nich. W najbliższym czasie - jak zapowiadają pracownicy GITD - zostaną zainstalowane 4 kolejne.
Tymczasem już na przełomie kwietnia i maja br., prawdopodobnie zostanie rozpisany przetarg, dzięki któremu GITD "wzbogaci się" o kolejne 100 urządzeń.
Pracownicy Inspektoratu nie zdradzają jeszcze ile spośród nich trafi na Pomorze. Wiadomo natomiast, że oprócz fotoradarów w regionie mają pojawić się nowe urządzenia rejestrujące wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle oraz urządzenia wykonujące odcinkowy pomiar prędkości.
- Szacunkowy koszt setki nowych urządzeń wyniesie 16,2 mln zł - informuje Łukasz Majchrzak z Wydziału Analiz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego i wyjaśnia: - Decyzję co do lokalizacji miejsc montażu fotoradarów podejmuje GITD. Jednak w typowaniu najbardziej zagrożonych, na których powinny zostać umieszczone fotoradary pomogą wspólnie Politechnika Gdańska i Politechnika Krakowska.
Uczelnie - jak zauważa przedstawiciel inspektoratu - wystąpiły ze wspólną ofertą. Analiza, którą przeprowadzą dla GITD będzie kosztowała ok. 58 tys. zł. Efekty pracy naukowców mają zostać przedstawione do 15 kwietnia br.
- Dzięki ich pomocy zostanie wybranych około 200 punktów w całej Polsce dla fotoradarów, 40 dla odcinkowego pomiaru prędkości i 30 skrzyżowań dla rejestratorów wjazdu na czerwonym świetle - wylicza Majchrzak i zauważa, że musi zostać określona większa liczba lokalizacji niż ilość urządzeń, aby później inspektorat miał możliwość wyboru.
- Wspólnie z Politechniką Krakowską opracowujemy metodykę wyboru niebezpiecznych odcinków dróg krajowych i skrzyżowań. Pod uwagę bierzemy obiektywne kryteria: pierwsze to analiza tych miejsc, gdzie występuje największe ryzyko wypadku, drugie, związane z przekroczeniami prędkości. - zdradza dr inż. hab. Kazimierz Jamroz z katedry inżynierii drogowej Politechniki Gdańskiej, zaangażowany w projekt fotoradarowej mapy dla GITD.
- W naszych działaniach, przy pierwszej lokalizacji tych niebezpiecznych miejsc, korzystamy z map Eurolab. Zwracamy uwagę na "czarne odcinki". Właśnie z powodu przekroczenia dopuszczalnej prędkości ginie tu najwięcej osób. Mapa dla GITD powstaje na bazie analizy częstotliwości wypadków i pomiaru prędkości w tych niebezpiecznych miejscach - dodaje naukowiec.
Tymczasem plany zakupu kolejnych fotoradarów, budzą wątpliwości ekspertów.
- Najpierw powinna zostać przeprowadzona weryfikacja tego, gdzie fotoradary mają stać i gdzie już stoją. Potem należałoby przenieść urządzenia z miejsc, w których nie powinny one być umieszczone i dopiero kolejnym, ostatnim, krokiem powinno być uzupełnienie ewentualnych "braków" przez nabycie nowych urządzeń - stwierdza Janusz Popiel ze Stowarzyszenia Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach i Kolizjach "Alter Ego". - Ciągle nie możemy się doprosić rzetelnej analizy tego, co jest przyczyną wypadków: twierdzenie, że jest to nadmierna prędkość, to kompletna bzdura - podkreśla specjalista i zauważa, że do większości niebezpiecznych zdarzeń na drogach dochodzi w wyniku błędu kierującego lub utraty panowania nad pojazdem.
- Chciałbym zwrócić uwagę, że od tego roku w Wielkiej Brytanii, która miała największą liczbę fotoradarów w Europie, zmieniły się przepisy i likwidowana jest ponad połowa tych urządzeń - wyjaśnia Janusz Popiel. - W tej chwili fotoradary będą mogły stać tylko w tych miejscach, gdzie w ciągu trzech lat doszło do co najmniej ośmiu wypadków - dodaje.
To czy fotoradary zainstalowane przy polskich szosach faktycznie stoją tam, gdzie powinny, sprawdzi Najwyższa Izba Kontroli. Inspektorzy w najbliższym czasie zbadają m.in. czy urządzenia zostały ustawione w newralgicznych punktach i czy faktycznie mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
źródło: Dziennik Bałtycki
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?