Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Kabriolet - więcej niż samochód

Data publikacji: Autor: Ryszard M.Perczak

 Wśród kilkudziesięciu nowych samochodów osobowych wprowadzanych każdego roku na rynek zazwyczaj przynajmniej kilka ma nadwozie typu kabriolet.

Mimo iż stanowią one zaledwie margines całej produkcji wybranego modelu, zawsze są ważną pozycją w ofercie danej marki. Świadczą one bowiem o jej prestiżu i wadze, jaką przywiązuje się do najbardziej wyszukanych oczekiwań klientów...

Kabriolet był pierwszy
Na pierwszy rzut oka może się wydać nieprawdopodobne, ale samochody z otwartymi nadwoziami mają znacznie dłuższą historię niż pojazdy wyposażone w stały dach. Dzieje pojazdu samobieżnego zaczynają się przecież od nadwozia, które dziś określilibyśmy jako kabriolet. Powód takiej kolejności w rozwoju samochodowych karoserii jest dość banalny. Nadwozia samochodu swój początek wzięły przecież od pojazdów konnych, a te - jak wiadomo - częściej występowały w formie odkrytej.

Z upływem czasu wraz z doskonaleniem pojazdów mechanicznych zmieniały się również ich nadwozia. Mimo iż zdecydowaną większość w gamie modeli osobowych stanowiły już w latach 20. auta ze stałym dachem, to jednak o kabrioletach wcale nie zapomniano. Kilka marek przeszło do historii motoryzacji tylko dlatego, że zaistniały pod postacią efektownych kabrio. W ponadstuletnich dziejach samochodu egzemplarze pozbawione dachu, niezależnie od szerokości geograficznej, budziły zawsze zainteresowanie. Raz, że były droższe od typowych aut, poza tym świadczyły o swoistej fantazji właściciela, a ponadto wyróżniały się z ulicznego tłumu seryjnych samochodów.

Niektóre rejony świata są wręcz stworzone dla kabrioletów. Poziom ich sprzedaży np. w Kalifornii jest najwyższy na świecie. Równie często tego typu auta można spotkać na wybrzeu we Francji, Włoch i Grecji. Niestety nasz polski klimat nie sprzyja powodzeniu samochodów pozbawionych dachu. Mimo to z roku na rok rośnie u nas liczba sprzedanych egzemplarzy z tym typem nadwozia.

Od yugo do porsche
Mimo iż kabriolety sprzedawane są nieporównywalnie rzadziej niż auta z nadwoziami zamkniętymi to jednak praktycznie pod każdą marką znajdziemy taką wersję. Z nadwoziem typu kabriolet są popularne i tanie modele oraz rasowe wyścigówki. Jest fiat punto i porsche 911. Nawet tak dość pospolita marka jak Zastawa miała swego czasu w tej grupie swojego reprezentanta w postaci yugo koral. Niektóre firmy, jak Saab mają w produkcji kabrioletów wyjątkowo bogatą przeszłość i duże doświadczenie. Pod postacią kabrioletu sprzedawane są m.in. opel astra, renault megane i volkswagen golf. W segmencie kompaktów na tę wersje nie doczekaliśmy się jedynie forda focusa i toyoty corolli. Bardzo ciepło został przyjęty peugeot 206 cc będący nadzwyczaj udanym połączeniem kabrioletu i samochodu osobowego ze sztywnym dachem.

Jesienią ubiegłego roku zaprezentowano po raz pierwszy audi A4 cabriolet. Jest to już drugie pokolenie "czwórki" w tym typie nadwozia. Jak przystało na ekskluzywny charakter marki także w tym modelu nie ma żadnych kompromisów. Rola kierowcy przy montażu bądź składaniu dachu sprowadza się do przyciśnięcia jednej dźwigni. Resztę wykonuje precyzyjny system. Ponieważ kabriolet to coś więcej niż samochód osobowy najmłodsze dziecko firmy i Ingolstadt wyposażono z przyzwoite silniki (2,4 - 170 KM lub 3,0 - 220 KM), które nadają im odpowiednią dynamikę.

Bez dachu
Współcześnie pod pojęciem kabriolet rozumie się samochody pozbawione dachu. Tymczasem kabriolety to także auta typu roadster i targa. Ale te różnice nie mają większego znaczenia. Istotny jest jedynie fakt, czy dach jest stały czy też nie.

Elitarność kabrioletów wynika nie tylko z faktu umiarkowanej ich podaży. Zbudowanie bezpiecznego samochodu pozbawionego dachu jest zadaniem znacznie trudniejszym niż najbardziej wyszukanego pod względem karoserii modelu wyposażonego w stały dach. Zapewnienie odporności na skręcanie, a także konieczność zastosowania specjalnych ochron w razie wywrotki do góry kołami zmuszają konstruktorów kabrioletów do specjalnych zabiegów technicznych. Proces projektowania i testowania tych samochodów jest znacznie bardziej skomplikowany i tym samym odpowiednio droższy.


Wśród aktualnie produkowanych samochodów z nadwoziami typu kabriolet najnowszą pozycją jest audi A4...

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości