Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37589 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Wiadomości / Technologia

Kamery zamiast lusterek. Tak działają cyfrowe lusterka. Od kwietnia w Polsce

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

System został wprowadzony w Japonii w 2018 roku jako pierwszy na świecie w seryjnie produkowanym samochodzie. Zastępuje konwencjonalne lusterka boczne kompaktowymi, zewnętrznymi kamerami o wysokiej rozdzielczości, podłączonymi do monitorów, zamontowanych wewnątrz auta. Jak przekonuje Lexus rozwiązanie zapewnia lepszą widoczność obszaru za pojazdem oraz wzdłuż jego boków we wszystkich warunkach jazdy, zmniejszając lub eliminując martwe pole. Obraz jest automatycznie dostosowywany do sytuacji, aby zapewnić lepszą widoczność podczas skręcania lub cofania.

Fot. Lexus Lexus wprowadza w Europie do luksusowego hybrydowego sedana ES 300h cyfrowe lusterka boczne. Rozwiązanie to zadebiutuje w Europie na Salonie Samochodowym w Genewie 2020, równolegle z rozpoczęciem sprzedaży w Polsce i na innych wybranych rynkach (w Polsce od kwietnia 2020 r.)

System został wprowadzony w Japonii w 2018 roku jako pierwszy na świecie w seryjnie produkowanym samochodzie. Zastępuje konwencjonalne lusterka boczne kompaktowymi, zewnętrznymi kamerami o wysokiej rozdzielczości, podłączonymi do monitorów, zamontowanych wewnątrz auta. Jak przekonuje Lexus rozwiązanie zapewnia lepszą widoczność obszaru za pojazdem oraz wzdłuż jego boków we wszystkich warunkach jazdy, zmniejszając lub eliminując martwe pole. Obraz jest automatycznie dostosowywany do sytuacji, aby zapewnić lepszą widoczność podczas skręcania lub cofania.

Cyfrowe lusterka. Jak to działa?

System został wprowadzony w Japonii w 2018 roku jako pierwszy na świecie w seryjnie produkowanym samochodzie. Zastępuje konwencjonalne lusterka boczne kompaktowymi, zewnętrznymi kamerami o wysokiej rozdzielczości, podłączonymi do monitorów, zamontowanych wewnątrz auta. Jak przekonuje Lexus rozwiązanie zapewnia lepszą widoczność obszaru za pojazdem oraz wzdłuż jego boków we wszystkich warunkach jazdy, zmniejszając lub eliminując martwe pole. Obraz jest automatycznie dostosowywany do sytuacji, aby zapewnić lepszą widoczność podczas skręcania lub cofania.

Fot. Lexus Ergonomicznie zaprojektowany system umożliwia obserwowanie otoczenia samochodu, ograniczając ruchy głową w lewo i prawo, aby ograniczyć obciążenie kierowcy. Dwa pięciocalowe, kolorowe monitory są umieszczone u podstawy przednich słupków i ściśle dopasowane do wysokości umieszczonych na drzwiach tradycyjnych lusterek, dzięki czemu mieszczą się w intuicyjnej linii wzroku kierowcy. Oznacza to, że kierowca nie musi znacząco zmieniać swoich przyzwyczajeń i naturalnego sposobu spoglądania w lusterka.

Kamery są umieszczone w cienkich, aerodynamicznych obudowach. Ponieważ są mniejsze niż boczne lusterka, redukują hałas wiatru i w mniejszym stopniu ograniczają widoczność po przekątnej.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Urządzenia mają wbudowane ogrzewanie, aby uniknąć zamarzania lub zaparowania i są zamontowane tak, aby nie były narażone na zasłonięcie kroplami deszczu lub płatkami śniegu. W razie potrzeby, za pomocą przełącznika w desce rozdzielczej, kierowca może aktywować urządzenie usuwające zaparowanie, by zawsze mieć dobrą widoczność.

System wyposażono w czujnik luminescencyjny, automatycznie redukujący podczas nocnej jazdy odblaski reflektorów pojazdów jadących za samochodem, zapewniając kierowcy lepszą widoczność do tyłu.

Cyfrowe lusterka. Automatyczne poszerzanie obrazu

System został wprowadzony w Japonii w 2018 roku jako pierwszy na świecie w seryjnie produkowanym samochodzie. Zastępuje konwencjonalne lusterka boczne kompaktowymi, zewnętrznymi kamerami o wysokiej rozdzielczości, podłączonymi do monitorów, zamontowanych wewnątrz auta. Jak przekonuje Lexus rozwiązanie zapewnia lepszą widoczność obszaru za pojazdem oraz wzdłuż jego boków we wszystkich warunkach jazdy, zmniejszając lub eliminując martwe pole. Obraz jest automatycznie dostosowywany do sytuacji, aby zapewnić lepszą widoczność podczas skręcania lub cofania.

Fot. Lexus Kiedy kierowca korzysta z kierunkowskazów lub włącza wsteczny bieg, cyfrowe boczne monitory automatycznie poszerzają obraz po bokach auta i za samochodem, eliminując martwe pole i pomagając bezpieczniej wykonywać manewry. Ikona w rogu ekranu ostrzega kierowcę o zmianie proporcji. Po zakończeniu manewru skrętu, zmiany pasa lub parkowania, system automatycznie powraca do standardowych ustawień. Kierowca może również ręcznie włączyć rozszerzony widok albo wyłączyć tę funkcję.

System można regulować za pomocą takich samych, jak w przypadku konwencjonalnych lusterek, zewnętrznych elementów sterujących w panelu drzwi kierowcy. Funkcja menu zapewnia dostęp do ustawień systemu, w tym jasności i – unikatowej dla systemu Lexusa – funkcji automatycznego składania kamer po zaparkowaniu samochodu. System ma również funkcję monitorowania martwego pola.

Cyfrowe lusterka. Automatyczne linie

Cyfrowe lusterka boczne pomagają również kierowcy w bezpiecznym manewrowaniu, automatycznie wyświetlając linie referencyjne. Podczas parkowania linie wskazują odległości 20 i 50 cm od tylnego zderzaka oraz 50 cm wzdłuż każdego z boków samochodu. Są one widoczne na obrazie na żywo z kamer, a także w postaci ikon na wyświetlaczu, obrazującym widzianą z góry pozycję samochodu.

System został wprowadzony w Japonii w 2018 roku jako pierwszy na świecie w seryjnie produkowanym samochodzie. Zastępuje konwencjonalne lusterka boczne kompaktowymi, zewnętrznymi kamerami o wysokiej rozdzielczości, podłączonymi do monitorów, zamontowanych wewnątrz auta. Jak przekonuje Lexus rozwiązanie zapewnia lepszą widoczność obszaru za pojazdem oraz wzdłuż jego boków we wszystkich warunkach jazdy, zmniejszając lub eliminując martwe pole. Obraz jest automatycznie dostosowywany do sytuacji, aby zapewnić lepszą widoczność podczas skręcania lub cofania.

Fot. Lexus Podczas jazdy autostradowej, kierowcy łatwiej ocenić bezpieczne odległości od innych uczestników ruchu za pomocą linii odniesienia, wskazujących na drodze odległości 5, 10 i 15 metrów, podczas jazdy z prędkością do 70 km/h. Przy wyższych prędkościach, odległości te wynoszą 5, 10, 15 i 30 metrów.

Cyfrowe lusterka. Kwestie prawne

W Europie, tak jak w wielu innych częściach świata prawo wymaga, aby samochody poruszające się po drogach były wyposażone w klasyczne lusterka. Nowość budzi wiele kontrowersji i wymagać będzie zmian w obowiązującym prawie. Pytanie jak długo naszym ustawodawcom zajmie dostosowanie prawa do nowej sytuacji.

Cyfrowe lusterka. Nowość dobrze znana

Chociaż Lexus ES faktycznie rozpoczął rewolucję, to pomysł stworzenia samochoduz kamerami zamiast lusterek nie jest niczym nowym. Od wielu lat na salonach samochodowych możemy oglądać koncepty pozbawione tych małych, ale jakże istotnych elementów nadwozia właśnie na rzecz kamer. Lexus już w 2003 roku prezentował koncept LF-S wyposażony właśnie w taką technologię. Zalety stosowania kamer zamiast lusterek dostrzegli również inni producenci, w tym Audi, BMW czy Mercedes.

To tutaj jest produkowany Volkswagen ID.3

System został wprowadzony w Japonii w 2018 roku jako pierwszy na świecie w seryjnie produkowanym samochodzie. Zastępuje konwencjonalne lusterka boczne kompaktowymi, zewnętrznymi kamerami o wysokiej rozdzielczości, podłączonymi do monitorów, zamontowanych wewnątrz auta. Jak przekonuje Lexus rozwiązanie zapewnia lepszą widoczność obszaru za pojazdem oraz wzdłuż jego boków we wszystkich warunkach jazdy, zmniejszając lub eliminując martwe pole. Obraz jest automatycznie dostosowywany do sytuacji, aby zapewnić lepszą widoczność podczas skręcania lub cofania.

Fot. Lexus

System został wprowadzony w Japonii w 2018 roku jako pierwszy na świecie w seryjnie produkowanym samochodzie. Zastępuje konwencjonalne lusterka boczne kompaktowymi, zewnętrznymi kamerami o wysokiej rozdzielczości, podłączonymi do monitorów, zamontowanych wewnątrz auta. Jak przekonuje Lexus rozwiązanie zapewnia lepszą widoczność obszaru za pojazdem oraz wzdłuż jego boków we wszystkich warunkach jazdy, zmniejszając lub eliminując martwe pole. Obraz jest automatycznie dostosowywany do sytuacji, aby zapewnić lepszą widoczność podczas skręcania lub cofania.

Fot. Lexus

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Merc (gość)

    Ale bzdury. W Mercedesie Actrosie MP5 już od zeszłego roku normalnie są sprzedawane kamery. I raczej nikt nie zmienił prawa. A swoją drogą to bardzo głupi pomysł. W wspomnianej ciężarówce to kamera kłamie na temat odległości a w nocy g...widać.

  • Komentarz usunięty.
  • Adam (gość)

    Niedawno widziałem takie rozwiązanie w tramwaju./Łódź/.

  • tozalezy (gość)

    To zależy, może z czasem, ale obecnie tradycyjne rozwiązania bezpieczniejsze. Nawet prius z lusterkami wygląda ładniej.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Lexus ES dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Lexus ES opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl