Decyzję dotyczącą limitów emisji spalin podjęła Komisja Europejska. To kolejny krok w walce o ochronę środowiska. Restrykcyjnym ograniczeniom sprzeciwiali się niemieccy producenci samochodów. Chcieli oni, aby cięższe auta mogły wydzielać więcej CO2 i żeby kary były niższe. Koncerny z Włoch i Francji sugerowały jak najmniejsze odchylenia od przyjętego limitu i szybko rosnące kary.
Ostatecznie Komisja zaproponowała, by nowy limit emisji był uśrednioną wartością dla całej floty samochodów. Koncerny będą też mogły łączyć się w grupy, np. Porsche mogłoby wtedy obliczać swoją średnią razem z producentem małych aut, dzięki czemu obniżyłoby poziom emisji dwutlenku węgla.
Zdaniem przedstawicieli producentów, nowe przepisy dotyczące CO2 mogą przyczynić się do znacznego zwiększenia cen samochodów, średnio nawet o 1000 - 1500 euro (ok. 3600 - 5400 zł).
- Wdrożenie technologii pozwalających na ograniczenie emisji dwutlenku węgla jest coraz bardziej kosztowne, szczególnie w przypadku aut z silnikami diesla. Bardziej rygorystyczne normy skończą się zapewne podwyżkami cen samochodów - mówi Jakub dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Dziś sprzedawane w Europie auta emitują średnio ok. 160 g CO2 na kilometr. W Polsce średnia wynosi 155 g/km. Różnica jest wynikiem nieco innej struktury sprzedaży (większy udział samochodów mniejszych).
W rankingu segmentów najmniejszą średnią ważoną emisję CO2 mają samochody klasy mini (136 g/km) i małe (139 g/km). Najwięcej dwutlenku do atmosfery wylatuje z rur aut luksusowych (251 g/km), sportowych (217 g/km) i terenowych (213 g/km), co związane jest z większymi pojemnościami ich silników i większym zużyciem paliwa. Średnia dla modeli zasilanych benzyną wynosi 157 g/km, a dla diesli 152 g/km.
Źródło: Samar
Modele o największej emisji CO2
L.p. | Model | Pojemność silnika | Typ paliwa | Moc | Średnia emisja |
1. | Hummer H2 | 6,2 | Benzyna | 398 | 512 |
2. | Mercedes klasy M | 6,2 | Benzyna | 510 | 392 |
3. | Maybach 57 | 6,0 | Benzyna | 612 | 390 |
4. | Maybach 62 | 6,0 | Benzyna | 612 | 390 |
5. | Mercedes klasy R | 6,2 | Benzyna | 510 | 387 |
6. | Cadillac Escalade | 6,2 | Benzyna | 409 | 383 |
7. | Jeep Grand Cherokee | 6,1 | Benzyna | 420 | 381 |
8. | Porsche Cayenne | 4,5 | Benzyna | 340 | 380 |
9. | Porsche Cayenne | 4,5 | Benzyna | 450 | 378 |
10. | Porsche Cayenne | 4,5 | Benzyna | 521 | 378 |
Modele o najmniejszej emisji CO2
L.p. | Model | Pojemność silnika | Typ paliwa | Moc | Średnia emisja |
1. | Smart Fortwo | 0,8 | Diesel | 45 | 88 |
2. | Smart Fortwo | 0,8 | Diesel | 45 | 88 |
3. | Mini Cooper | 1,6 | Diesel | 110 | 104 |
4. | Toyota Prius | 1,5 | Hybryda | 78 | 104 |
5. | Citroen C1 | 1,0 | Benzyna | 68 | 109 |
6. | Honda Civic | 1,3 | Hybryda | 95 | 109 |
7. | Peugeot 107 | 1,0 | Benzyna | 68 | 109 |
8. | Toyota Aygo | 1,0 | Benzyna | 68 | 109 |
9. | Mini Clubman | 1,6 | Diesel | 110 | 109 |
10. | Fiat 500 | 1,3 | Diesel | 75 | 111 |
Źródło: Samar
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?