Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Katalizator

Data publikacji: Autor: Michał Głombiowski

 Oceniając stan techniczny kupowanego samochodu często zapominamy o skontrolowaniu sprawności katalizatora. Tymczasem nie brakuje nieuczciwych sprzedawców oferujących samochody z uszkodzonymi katalizatorami lub pozbawionych ich zupełnie.

Oceniając stan techniczny kupowanego samochodu często zapominamy o skontrolowaniu sprawności katalizatora. Tymczasem nie brakuje nieuczciwych sprzedawców oferujących samochody z uszkodzonymi katalizatorami lub pozbawionych ich zupełnie. Jeżeli w trakcie badania technicznego samochodu okaże się, że ten element wyposażenia jest niesprawny, to auto nie zostanie dopuszczone do ruchu.

Kompleksowa diagnoza stanu katalizatora nie jest
możliwa we własnym zakresie, musimy skorzystać
z pomocy wykwalifikowanych mechaników.
Fot. Robert Kwiatek

Katalizator jest wyposażeniem samochodu, którego stan trudno zdiagnozować samodzielnie. Samo urządzenie jest słabo widoczne, znajduje się pod spodem auta, zwykle ukryte za obudową. Kupując używany samochód warto jednak poświęcić nieco czasu na sprawdzenie tego elementu auta, gdyż jego naprawa zwykle okazuje się bardzo kosztowna. Pierwszym krokiem może być sprawdzenie, czy katalizator rzeczywiście w samochodzie jest zamontowany. Wymaga to jednak wjechania na kanał. Zdarza się, że niektóre pojazdy mają zamiast katalizatora wstawiony kawałek rurki. Nie trzeba być wprawionym mechanikiem, by taką "przeróbkę" dojrzeć na pierwszy rzut oka. Oczywiście, brak katalizatora nie wyklucza możliwości jego późniejszego montażu, jednak będziemy musieli liczyć się z wydatkiem wynoszącym zwykle od kilkuset do ponad 2 tysiący złotych.

Sprawdź stan katalizatora !

Przydatna kontrola
Uszkodzenia katalizatora najłatwiej wykryć poprzez zmierzenie poziomu toksyczności spalin - wyjaśnia Wojciech Kulesza, licencjonowany rzeczoznawca PZMot. - Objawy jego niesprawności są też zwykle zauważalne podczas eksploatacji samochodu. Spadek mocy, głośna praca silnika lub problemy z uruchomieniem mogą być sygnałami, że katalizator nie jest w pełni sprawny.

do prawidłowego działania wymaga ściśle określonego składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Za optymalną proporcję powietrza do benzyny uważa się 14,75:1. Tak dokładnie odmierzone dawki mieszanki zapewnić może tylko aparatura wtryskowa sterowana komputerem, dlatego katalizatory lepiej sprawdzają się w autach wyposażonych we wtrysk paliwa, niż w gaźnik. Ważną funkcję spełnia także sonda lambda umieszczona w układzie wydechowym za katalizatorem. Analizuje skład spalin i wysyła sygnały do komputera sterującego wtryskiem. Jeśli katalizator jest uszkodzony, trudno odkryć to gołym okiem. Dużo powie nam jednak kontrola spalin wydobywających się z rury wydechowej. Najistotniejszym wskaźnikiem jest procentowa zawartość tlenku węgla (CO) w spalinach. W samochodzie bez lub z uszkodzonym katalizatorem sięga ona od 1,5 do ok. 4 proc. Sprawnie działający katalizator obniża ten wskaźnik do ok. 0,03 proc., a nawet nieco poniżej.

Zawartość pozostałych związków (tlenki azotu, węglowodory i dwutlenek węgla) jest konsekwencją ilości CO. Badanie przeprowadzone na stacji diagnostycznej wykryje wszystkie pojawiające się nieprawidłowości, a wprawne oko mechanika powinno wykryć ewentualne uszkodzenia mechaniczne.

- Kupując używany samochód warto także dowiedzieć się od sprzedającego, czy wyposażenie to było już kiedyś wymieniane - mówi Wojciech Kulesza, licencjonowany rzeczoznawca PZMot. - Współczesne katalizatory są coraz bardziej wytrzymałe, jednak większość producentów zaleca jego wymianę po 120-150 tysiącach kilometrów przebiegu. Co prawda, zdarza się, że katalizatory wytrzymują bez szwanku nawet 250 tysięcy kilometrów, jednak decydując się na kupno auta z dużym przebiegiem na liczniku musimy liczyć się z tym, że niedługo może zaistnieć konieczność wymiany katalizatora, ze względu na zużycie eksploatacyjne.

Ważne zasady

  • Uważaj na paliwo, które tankujesz - nawet najmniejsza ilość benzyny ołowiowej może zniszczyć nieodwracalnie katalizator. O pomyłkę łatwo zwłaszcza wtedy, gdy tankujemy paliwo z kanistra.
  • Nie próbuj uruchamiać samochodu metodą "na pych"
  • Staraj się korzystać ze sprawdzonych stacji benzynowych, gdzie jakość paliwa jest dobra. Zanieczyszczone i niskiej jakości paliwo sprawia, że na skutek wysokiej temperatury pracy wkład katalizatora ulega stopnieniu. Prawidłowa temperatura pracy katalizatora to ok. 600 stopni C, przy paliwie zanieczyszczonym może ona wynieść nawet 900 stopni C.
  • Systematycznie kontroluj stan świec zapłonowych. Brak iskry w jednym z cylindrów powoduje spłynięcie nie spalonej benzyny do układu wydechowego zanieczyszczając katalizator.
  • Może ulec zniszczeniu pod wpływem uderzenia o kamień, krawężnik itp.
  • Niewskazane jest gwałtowne schłodzenie katalizatora, do którego dochodzi na przykład, gdy wjedziemy w głęboką kałużę.

  • Sprawdzić przed zakupem
    Wojciech Kulesza, licencjonowany rzeczoznawca PZMot
    - Przed kupnem używanego samochodu warto sprawdzić, jak wygląda wylot rury wydechowej. Jeżeli jest on mocno zakopcony, pokryty sadzą, to istotny znak, że układ wydechowy, a zwłaszcza katalizator, mogą być niesprawne. Dość łatwo sprawdzić też, czy katalizator był niedawno wymieniany, jednak wymaga to zwykle wjechania autem na kanał. Nowe wyposażenie będzie zwracać uwagę świeżym wyglądem i błyszczącą blachą, stosunkowo prosto więc skonfrontować zapewnienia sprzedającego z rzeczywistością. Przyjrzyjmy się także, czy katalizator nie ma śladów uszkodzeń mechanicznych. Wszelkie pęknięcia czy zgięcia mogą świadczyć o tym, że został on uderzony i jego ceramiczny wkład może być popękany.

    Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

    Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

    Zobacz także

    Tagi:

    Komentarze

    • turysta (gość)

      mam nową toyotę przejechałem 25000 km podczas mrozów poazd staną , po wymianie filtr nadal nie morzna było uruchomić pojazdu , po sholowaniu pojazdu okazało się po paru dniach że katalizatory są zapchane .Pojazd był tankowany cały czas na stacjach orlen , po ostatnim tankowaniu przejechał 350 km z orlenu powiadomili że paliwo było zgodne z normami i wytrzymałościowo .Jaka morze być przyczyna awari katalizatora

    • Marcin (gość)

      Nie mam pojęcia ale "morze" pisze się przez ż z kropką chyba, że masz na myśli np. morze bałtyckie... Pozdrawiam

    • ekspert (gość)

      prawdopodobnie wada fabryczna , niech wymieniaja na gwarancji

    • gość (gość)

      @Marcin, „morze” to „małe piwo”! :) Dodać należy do tego „staną” (pojazd), „morzna” czy „sholowaniu” i „awari”, nie wspominając już o: „paliwo było zgodne z normami i wytrzymałościowo” (what the fuck?)! Aż dziwne, że kretyn, który tak pisze, w ogóle nauczył się prowadzić samochód, a do tego jeszcze, chce rozwikłać zagadkę awarii katalizatora! :) To zdecydowanie za dużo jak na tak zjebany mózg!

    • gość 2 (gość)

      Do Pana "gość"... Za tak płytkie myślenie można w sądzie w wylądować "kolego"!!!!. Jest pewna, taka nieuleczalna choroba o której pewnie słyszałeś "inteligenciku" a wielu ludzi jest albo nie świadoma albo, stara się to kontrolować, co z resztą jest trudne ... Znam wybitnych uczonych oraz programistów pracujących obecnie dla MS Win... z dolegającą dysleksją. A że "turystę" na Orlenie oszukiwali to normalka "MOŚKU". Zwłaszcza na peryferiach... Polska ;)

    • Gość 3 (gość)

      Witam Was :) Ja tez zakupiłem używane autko z rocznika 98 Dokładnie Fiat Uno 1.4. W tej chwili mam problemy z katalizatorem i nie wiem co robić:/ Dokładnie wystąpiły te same objawy co opisał Pan ekspert. Proszę pomóżcie

    • ABC (gość)

      Sonda Lambda znajdująca się za katalizatorem nie ma wpływu na skład mieszanki, tylko ma za zadanie sprawdzać stan katalizatora - jest to sonda diagnostyczna. Pierwsza sonda regulacyjna znajdująca się w kolektorze wydechowym przed katalizatorem. Albo ten licencjonowany rzeczoznawca nie ma pojęcia o czym gada, albo redaktorek coś pokręcił.

    • Adam (gość)

      Nie ma różnicy w emisji spalin z katalizatorem i bez niego . Robiliśmy testy i parametry nie różnią się a bez kata silnik dysponuje większą mocą a z katem jest duszony taka jest prawda . Jego montaż nic nie daje a daje zarobić producentom tych bubli

    Dodaj komentarz

    Najnowsze motofakty

    Wszystkie artykuły
    Advertisement

    Motofakty mazowieckie

    Top 5 motofaktów

    Testy i porównania

    Premiery i nowości