Wszystko
o samochodach

Porady / Wyposażenie

Katalizatory

Data publikacji: Autor: (I)

Jeżeli w trakcie okresowego badania technicznego samochodu okaże się, że katalizator jest niesprawny, to auto nie zostanie dopuszczone do ruchu.

Warto więc zadbać o to, by katalizator w naszym pojeździe był w dobrym stanie technicznym, bowiem uszkodzony może być przyczyną poważnych kłopotów.

- W większości pojazdów, producent zaleca wymianę katalizatora po 120 tys. kilometrów - mówi Dariusz Piaskowski, właściciel firmy Mebus, specjalizującej się w naprawie i wymianie układów wydechowych. - W praktyce jednak wygląda to różnie. W zależności od producenta, katalizator może wytrzymać od 20 tys. km do nawet 250 tysięcy kilometrów.

Jednym z podstawowych objawów niesprawnego katalizatora jest spadek mocy pojazdu wynikający z zapchania układu wydechowego kruszącym się monolitem. Praca silnika jest wtedy głośna lub występują problemy z jego uruchomieniem. W takim przypadku, oprócz katalizatora często niezbędna jest również wymiana tłumika.

We współczesnych samochodach montowane są katalizatory ceramiczne, choć coraz częściej pojawiają się także katalizatory metaliczne.
- Katalizator ceramiczny jest w porównaniu z metalicznym mniej odporny na uszkodzenia mechaniczne - powiedział Dariusz Piaskowski. - Moim zdaniem jednak przez 20 lat, czyli od czasu kiedy jest stosowany w samochodach, jego konstrukcja się sprawdziła i nie powinno dochodzić tu do wielkich zmian.
Często panuje przekonanie, że części samochodowe zagranicznych firm są zdecydowanie lepsze. Jeżeli chodzi o katalizatory, to wyroby polskich producentów dorównują najlepszym.
- Polskie katalizatory posiadają niemiecki certyfikat dopuszczający do użytku na tamtym rynku, co świadczy o ich dobrej jakości - tłumaczy Dariusz Piaskowski. - Ich wytrzymałość wynosi około 80 tysięcy kilometrów. Na uszkodzenia katalizatora wpływają również awarie eksploatacyjne pojazdu, wynikające ze zużywania się silnika i jego podzespołów. Zdarza się, że mechanik po wielogodzinnej kontroli dopiero po badaniu spalin dochodzi do tego, że przyczyną niesprawności pojazdu był uszkodzony katalizator.

Zalecana ostrożność
Katalizator może zniszczyć najmniejsza choćby ilość etyliny, czyli benzyny ołowiowej. By uniknąć pomyłki producenci w autach z katalizatorami montują wlewy paliwa o mniejszej średnicy. Zdarza się jednak, że wlewamy paliwo nie z dystrybutora, a np. z kanistra. Jeśli nie jesteśmy pewni pochodzenia benzyny lepiej jej nie wlewać. Nawet, gdy będziemy musieli kupić na stacji benzynowej nowy kanister.
Uszkodzić katalizator może także niespalona benzyna, która dostaje się do układu wydechowego przy zapalaniu "na pych".

Dla katalizatora duże znaczenie ma także jakość paliwa - zanieczyszczone i niskiej jakości sprawia, że na skutek wysokiej temperatury pracy, która w tym przypadku może być wyższa o 50 proc. wkład katalizatora ulega stopnieniu. Prawidłowa temperatura pracy katalizatora to ok. 600o C, przy paliwie zanieczyszczonym może ona wynieść nawet 900o C. Warto więc tankować na stacjach sprawdzonych, gdzie mamy pewność, że jakość paliwa jest dobra.
Zniszczenie katalizatora powoduje także niesprawna świeca zapłonowa. Nie oszczędzajmy więc i dokonujmy okresowych przeglądów zgodnie z zaleceniami producenta, nawet po upływie gwarancji.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości