Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak czytać dane techniczne samochodów? Zużycie paliwa

Bogusław Korzeniowski
Zapewne każdy spotkał się z sytuacją, gdy wymarzony samochód, dokładnie sprawdzany w wielu katalogach i porównywany z danymi technicznymi innych modeli, nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. Skąd biorą się te rozbieżności? Oto najważniejsze aspekty, o których warto pamiętać...Fot, Archiwum
Zapewne każdy spotkał się z sytuacją, gdy wymarzony samochód, dokładnie sprawdzany w wielu katalogach i porównywany z danymi technicznymi innych modeli, nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. Skąd biorą się te rozbieżności? Oto najważniejsze aspekty, o których warto pamiętać...Fot, Archiwum
Zapewne każdy spotkał się z sytuacją, gdy samochód, dokładnie sprawdzany w wielu katalogach i porównywany z danymi technicznymi innych modeli, nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. Skąd biorą się te rozbieżności? Oto najważniejsze aspekty, o których warto pamiętać...

Zużycie paliwa.  Dane katalogowe a rzeczywistość

Jest rzeczą prawie niemożliwą, aby ten sam model samochodu zużywał identyczne ilości paliwa, podczas eksploatacji przez różnych kierowców. Kilkakrotnie członkowie naszej redakcji brali udział w jazdach oszczędnościowych Mercedesami czy Toyotami, gdzie identyczne modele, na tej samej trasie miały zużycie paliwa różniące się nawet o 20% (sic!). Wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy, wyczucia samochodu oraz czytania drogi (uwzględniane ukształtowania terenu, skrzyżowań, łuków itd.).

Skoro różnice w zużyciu paliwa tego samego modelu mogą być tak kolosalne, to porównywanie zużycia paliwa odmiennych samochodów byłoby abstrakcją. Nie dość, że mamy dwa samochody o różnych parametrach „paliwożerności”, to dodatkowo mamy kierowców o różnym temperamencie i umiejętnościach.

Test NEDC

Zapewne każdy spotkał się z sytuacją, gdy wymarzony samochód, dokładnie sprawdzany w wielu katalogach i porównywany z danymi technicznymi innych modeli,
Zapewne każdy spotkał się z sytuacją, gdy wymarzony samochód, dokładnie sprawdzany w wielu katalogach i porównywany z danymi technicznymi innych modeli, nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. Skąd biorą się te rozbieżności? Oto najważniejsze aspekty, o których warto pamiętać...

Fot, Archiwum

Stąd też wprowadzano test NEDC (New European Driving Cycle) polegający na realizacji na hamowni określonej drogi ruchu, w której jest rozpędzanie, zwalnianie i jazda z określoną prędkością, a także zatrzymanie pojazdu. Dzięki temu wszystkie samochody przechodzą identyczny test, co ogranicza możliwości wyboru trasy i umiejętności kierowcy, a jest jedynie laboratoryjnym wskazaniem - identycznym dla każdego badanego modelu - zużycia paliwa.

Test ten przewiduje - trwający 780 sekund - cykl miejski i pozamiejski trwający 400 sekund. W czasie części miejskiej pojazd poddawany jest czterem identycznym cyklom: rozpędzanie auta do prędkości 15 km/h, do 32 km/h oraz do 50 km/h, a po każdym rozpędzeniu następuje trwające określony czas zatrzymanie. W sumie w czasie tego trwającego 13 minut testu, samochód zatrzymuje się na nieco ponad 3 minuty. Cykl pozamiejski polega na stałym rozpędzeniu pojazdu do 70 km/h, do 100 km/h i do 120 km/h. W tym wypadku nie ma już zatrzymywania, a jedyną zmianą stałego przyrostu prędkości jest pojedyncze zmniejszenie z prędkości 70 km/h do 50 km/h.

Teoretycznie jest to zatem trasa jaką pokonują kierowcy codziennie, ale tylko pozornie. Możemy przyjąć, że tak jedzie samochód na drodze bez zakrętów i bez innych użytkowników ruchu. Ponadto okazało się, że do testów firmy przygotowują samochody(co zresztą nie było zabronione) w których zastosowane są specjalne opony o niskich oporach toczenia (które dodatkowo mają ponad normatywne ciśnienie), maksymalnie zmniejszona jest masa pojazdu, zaklejane są szczeliny pomiędzy blachami karoserii i szybami, oraz wyłączone wszystkie urządzenia elektryczne i klimatyzacja.

Test WLTP

Aby urealnić testy i uniknąć przygotowywania samochodów do przeprowadzenia testu NEDC od 1 września 2017 pojazdy poddawane są testowi WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures), przeprowadzanym w warunkach bliższych rzeczywistej eksploatacji.

Nowy cykl badań - opracowany przez ekspertów z Europy, Japonii i Indii - odwołuje się do rzeczywistych warunków, w jakich podróżują kierowcy. Zaowocowało to kilkoma różnicami, z których najważniejsze to:

  • Wydłużenie czasu trwania testu z 20 minut do 30 minut;
  • Ograniczenie postoju z niepracującym silnikiem z 25% do 13% (silnik jest krócej wyłączony mimo dłuższego testu);
  • Zwiększenie średniej prędkości całej trasy z 34 km/h do 46,6 km/h, oraz maksymalnej prędkości w czasie testu o 10 km/h (ze 121 km/h do 131 kmh);
  • Temperatura w komorze testowej wynosi 14 stopni Celsjusza (w NEDC 20-30 stopni Celsjusza.);
  • Sprawdzanie dwóch egzemplarzy jednego modelu – wersji najlżejszej o najniższych oporach (wąskie opony, ubogie wyposażenie, najmniejszy silnik) oraz najcięższej o najwyższych oporach (zazwyczaj wersja z górnej półki cenowej);
  • W przypadku NEDC test zakładał 62% w cyklu miejskim i 38% w pozamiejskim. W WLTP wartości te to odpowiednio: 52% i 48%.
  • Test przeprowadzany jest w czterech etapach. 
Zapewne każdy spotkał się z sytuacją, gdy wymarzony samochód, dokładnie sprawdzany w wielu katalogach i porównywany z danymi technicznymi innych modeli,
Zapewne każdy spotkał się z sytuacją, gdy wymarzony samochód, dokładnie sprawdzany w wielu katalogach i porównywany z danymi technicznymi innych modeli, nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. Skąd biorą się te rozbieżności? Oto najważniejsze aspekty, o których warto pamiętać...

Fot, Archiwum

W pierwszym etapie badana jest konsumpcja przy poruszaniu się z niskimi prędkościami. Ten etap testu trwa 589 s, w czasie którego auto pokonuje 3 km, rozpędza się maksymalnie do 56,5 km/h. W tym etapie testu samochód stoi przez 26,5 proc. czasu testu. (Tę część przyjmujemy jako jazdę miejską).

Drugi etap to test eksploatacji ze średnią prędkością. Trwa on 433 s, w czasie którego auto pokonuje 4,7 km, rozpędzając się do 76,6 km/h. Samochód stoi przez 11,1 proc. czasu testu. (Tę część możemy traktować jako jazdę w terenie zabudowanym).
Trzeci etap sprawdza zapotrzebowanie na paliwo przy wyższych prędkościach. Próba ta trwa 455 sek. W tym czasie auto pokonuje dystans 7,2 km i rozpędza się do 97,4 km/h. W tym etapie testu samochód jest nieruchomy przez 6,8% trwania próby. (Ta część ma odwzorowywać jazdę w terenie pozamiejskim).

Ostatnim etapem jest test autostradowy. Ta część próby trwa 323 s, w tym czasie auto pokonuje 8,3 km i rozpędza się do 131,3 km/h. Samochód stoi przez 2,2 proc. czasu testu.

Zapewne każdy spotkał się z sytuacją, gdy wymarzony samochód, dokładnie sprawdzany w wielu katalogach i porównywany z danymi technicznymi innych modeli,
Zapewne każdy spotkał się z sytuacją, gdy wymarzony samochód, dokładnie sprawdzany w wielu katalogach i porównywany z danymi technicznymi innych modeli, nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. Skąd biorą się te rozbieżności? Oto najważniejsze aspekty, o których warto pamiętać...

Fot, Archiwum

Pomimo większego rygoru badawczego, także cykl WLTP pozostaje czysto laboratoryjnym procesem. Nie można więc sugerować się, że „mój samochód zużywa więcej niż dane”. Dane wg WLTP możemy tylko porównywać w przypadku dwóch różnych modeli, gdyż w tym celu został on stworzony.

Warto przy tym zwrócić uwagę na trzy aspekty:

  • Zużycie paliwa w cyklu WLTP jest zbliżone do rzeczywistości i rozbieżności między faktycznym spalaniem samochodu, a danymi w poszczególnych cyklach nie jest już znacząco niższe;
  • Porównywanie faktycznego zużycia paliwa do danych wg NEDC daje potężne różnice;
  • Porównując samochody w katalogu musimy patrzeć wg jakiego cyklu opracowano dane. Jeżeli badania dwóch modeli wykonane były innymi metodami, porównanie nie ma sensu. Najlepiej porównywać dane opracowywane wg WLTP.

Jak zatem widać, procedura testu WLTP stara się być jak najbardziej zbliżona do normalnej, codziennej eksploatacji pojazdu. Nie możemy jednak zapominać o tym, że nadal pozostaje ona uśrednionym pomiarem laboratoryjnym.

Zobacz także: Taki jest Opel Corsa szóstej generacji.__

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty