Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kia Carens

Jerzy Dyszy
Kia Carens, Fot: Jerzy Dyszy
Kia Carens, Fot: Jerzy Dyszy
W segmencie minivanów w Polsce Kia nie zajmowała jeszcze na poważnie żadnej pozycji. Nowy model – Carens – może to bardzo szybko zmienić.

Każdy poważny producent samochodów ma w swej ofercie kompaktowe minivany (MPV), na które zapotrzebowanie utrzymuje

Kia Carens, Fot: Jerzy Dyszy
Kia Carens, Fot: Jerzy Dyszy

się przecież niezmiennie na dobrym poziomie. Tak powinno być również w przypadku Kii, która wraz z Hyundaiem jest jednym z największych koncernów samochodowych na świecie. Tymczasem w Europie bardziej znany jest duży minivan Carnival, a tylko niewielu przypomni sobie, że istnieje także mniejszy - Carens. Auto zadebiutowało w roku 1999, miało już na różnych rynkach kilka generacji, ale było na tyle nieciekawe stylistycznie i niekonkurencyjne wobec europejskich rywali, że choć oferowane w kilku krajach, nie podbiło Starego Kontynentu.

Koreańczycy postanowili zdecydowanie zmienić ten stan rzeczy. Właśnie wchodzi w Europie i w Polsce do sprzedaży całkiem nowa Kia Carens IV generacji, która bez wątpienia stanie się na tym rynku mocnym graczem, rozpychając się między francuskimi (Renault Scenic i C4 Picasso), niemieckimi (Opel Zafira, Ford C-Max i VW Touran) czy japońskimi (Mazda 5, Toyota Verso) konkurentami. Co ciekawe, szefowie Kii nie myśleli o zmianie nazwy. Carens pozostaje, ale wszystko w niej będzie teraz lepsze.

Kia Carens, Fot: Jerzy Dyszy
Kia Carens, Fot: Jerzy Dyszy

W przeciwieństwie do wielu konkurentów, Carens nie nawiązuje wprost do żadnego znanego nam koreańskiego modelu z segmentu C. To częściowo samodzielna konstrukcja, oparta na platformie o dość dużym rozstawie osi (teraz zwiększonym do 2750 mm) i z prostym zawieszeniem – z przodu kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej, z tyłu z wahacze wleczone połączone belką skrętną. Układy napędowe to mieszanka oferty z Kii Cee'd i znacznie większej Optimy – czterocylindrowe, wolnossące jednostki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem 1,6 GDI 135 KM, 2.0 GDI 166 KM, oraz dwie wersje turbodiesla CRDI 1,7 dm3 115 i 136 KM. Dostępne są sześciobiegowe skrzynie manualne lub, dla dwóch najmocniejszych silników, klasyczny sześciobiegowy automat z możliwością ręcznej zmiany biegów łopatkami przy kierownicy.

Dużym atutem nowej Carens będzie jej stylizacja. Jest nowoczesna, nawiązuje do wyglądu współczesnych Kii z charakterystycznym przodem auta, a dzięki wysiłkom głównego stylisty marki Petera Schreyera sprawia wrażenie lekkości oraz dynamiki. Auto ma wymiary typowe dla segmentu C (długość 4525 mm, szerokość 1805 mm), ale dzięki wspomnianemu bardzo dużemu rozstawowi osi i sporej wysokości (1610 mm), oferuje wewnątrz wiele miejsca. Uzyskano to m. in. dzięki znacznemu przesunięciu do przodu słupków A oraz utrzymaniu sporej szerokości wnętrza. Dostępna jest także (za dopłatą 2500 zł) opcja siedmiomiejscowa, ze składanymi na płasko w podłodze bagażnika dwoma fotelami trzeciego rzędu. Kompromis pomiędzy ilością miejsca na tylnych (trzech oddzielnych) fotelach, a miejscem dla pasażerów

Kia Carens, Fot: Jerzy Dyszy
Kia Carens, Fot: Jerzy Dyszy

ostatniego rzędu lub pojemnością bagażnika, uzyskano umożliwiając przesuwanie w sporych granicach foteli drugiego rzędu. Możliwe jest też oczywiście indywidualne składanie ich oparć, a także składanie oparcia fotela pasażera z przodu. Pojemność bagażnika w opcji siedmiomiejscowej nie jest wielka (103 dm3), ale po złożeniu tylnych siedzeń rośnie ona do 492 dm3 (w wersji pięciomiejscowej do 536 dm3), a maksymalnie wynosi 1694 dm3.

Pod podłogą bagażnika mieszczą się jeden lub dwa obszerne schowki – to popularny obecnie wybieg, powodujący, że bagażnik po łatwym złożeniu oparć siedzeń wydaje się całkiem płaski i nie przeszkadza w nim tylna burta. Gdzie w takim razie zmieścić koło zapasowe? Jego tzw. dojazdową wersję zamocowano od spodu, co załatwia sprawę, ale w razie awarii może się okazać uciążliwe.  

Nowa Carens charakteryzuje się absolutnie „europejskim”, nowoczesnym wystrojem wnętrza, dalekim od niektórych nieco zwariowanych francuskich rozwiązań stylistycznych, ale też mniej nudnym od propozycji niemieckich. Nie poczujemy się zawiedzeni, tym bardziej, że jakość wykonania i materiały są także całkiem dobre. Koreańczycy (a może ich europejscy

Kia Carens, Fot: Jerzy Dyszy
Kia Carens, Fot: Jerzy Dyszy

doradcy) wybrali naprawdę bogate wyposażenie, a przeglądając listę opcji odnajdziemy większość elektronicznych „bajerów” i typowych dodatków oferowanych w najnowszych samochodach. Jeździ się Kią Carens także przyjemnie i bezstresowo, a choć minivana nie można przecież nazwać autem sportowym, widać troskę w poszukiwaniu kompromisu pomiędzy komfortem i pewnym prowadzeniem.

Można oczywiście wykazać, że Kia nie dysponuje tak szeroką gamą silników jak Europejczycy, a te które są, znajdują się o pół generacji z tyłu wobec najnowszych turbodoładowanych i downsizingowanych propozycji z Niemiec czy Francji. Jednak zapewne i tak większość nabywców wybierze przyzwoite jednostki wysokoprężne 1,7 dm3. Sześciobiegowe skrzynie (także automatyczne) działają zupełnie dobrze, układ kierowniczy czy hamulce nie budzą zastrzeżeń, a cały samochód wydaje się naprawdę poprawny. Nie należy się więc dziwić, że polski importer przewiduje już w tym roku sprzedaż ponad 500 sztuk tego zupełnie nowego modelu, co ma od razu postawić go na dobrej pozycji w segmencie.

Ceny Kii Carens, dostępnej w salonach od kwietnia tego roku, sięgać będą od 66 000 zł (benzynowe 1.6 GDI, wersja S), do 100 500 zł (wysokoprężne 1.7 CRDI 136 KM wersja XL). Skrzynia automatyczna wymaga dopłaty 4500 zł.  

Wybrane dane techniczne Kii Carens i konkurentów:

marka/model

Kia Carens 1.7 CRDI 136 KM 6b wersja M

Ford C-Max 2.0 TDCI 140 KM 6b wersja Trend

VW Touran 2.0 TDI 140 KM 6b wersja Comfortline

Cena (zł)

Od 79 490

Od 84 000

Od 99 590

typ nadwozia/liczba drzwi

minivan/5d

minivan / 5d

minivan / 5d

liczba miejsc

5/7

5

5/7

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4525/1805/1610 (bez relingów)

4380/1830/1625

4397/1794/1674

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1563/1576

1545/1560

1541/1514

rozstaw osi (mm)

2750

2650

2678

masa własna (kg)

ok. 1500

od 1415

od 1505

pojemność bagażnika (l)

103 (7m)/492-536/1694

430 - 1725

695 - 1989

pojemność zbiornika paliwa (l)

58

60

60

Układ napędowy

rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

typ silnika

Wysokoprężny, turbodoładowany DOHC 16V

Wysokoprężny, turbodoładowany DOHC 16V

Wysokoprężny, turbodoładowany DOHC 16V

pojemność (cm3)

1685

1997

1968

liczba cylindrów

R4

R4

R4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

136/4000

140/3750

140/4200

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

330/1750-2500

320/1750 - 2750

320/1750 - 2500

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

10,4

9,6

9,9

Prędkość maks. (km/h)

191

201

201

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,1

5,1

5,3

Średnia emisja CO2 (g/km)

134

134

139

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty