Kia Cee’d (2006 – 2012)

Dariusz Dobosz
Kia cee'd - Ten model niema wad, typowych dla wcześniejszych aut z Korei, Fot: Kia
Kia cee'd - Ten model niema wad, typowych dla wcześniejszych aut z Korei, Fot: Kia
Model Cee’d to godny zainteresowania samochód - niedrogi, funkcjonalny, dobrze wykończony i mało kłopotliwy w utrzymaniu.

Firma Kia nigdy nie oferowała wcześniej samochodu, skonstruowanego specjalnie dla Europejczyków. Kompaktowy Cee’d był

Kia cee'd - Ten model niema wad, typowych dla wcześniejszych aut z Korei, Fot: Kia
Kia cee'd - Ten model niema wad, typowych dla wcześniejszych aut z Korei, Fot: Kia

pierwszy i stał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Nie miał mankamentów, typowych dla wcześniejszych aut z Korei, co zwiększyło jego konkurencyjność. Nieźle wyglądał, poprawnie się prowadził, miał przyjemne, dobrze wykończone wnętrze i silniki o przyzwoitej dynamice. Na dodatek producent zaproponował przystępną cenę i siedmioletnią gwarancję mechaniczną. Mógł sobie na to pozwolić, bowiem Cee’d produkowany na Słowacji prezentował wysoki poziom jakościowy. Jego potwierdzenie stanowi mała awaryjność samochodu. Mocną stroną modelu jest możliwość wyboru jednej z trzech wersji nadwoziowych. Każda z nich ma inny charakter i zupełnie inną funkcjonalność. Najbardziej uniwersalny jest pięciodrzwiowy hatchback z przeciętnym bagażnikiem o pojemności 340/1300 l. W zastosowaniach typowo rodzinnych lepiej sprawdzi się pięciodrzwiowe kombi, droższe ale dłuższe aż o 23 cm i dysponujące przepastnym bagażnikiem (535/1665 l). Trzydrzwiowy hatchback o nazwie Pro Cee’d ma sportowy charakter, co widać w nadwoziu o dynamicznej stylizacji. Koreański kompakt to

Kia cee'd - Samochód jest prosty w obsłudze, Fot: Kia
Kia cee'd - Samochód jest prosty w obsłudze, Fot: Kia

samochód prosty w obsłudze i tani w utrzymaniu. Nie wymaga specjalistycznych warsztatów i daje możliwość stosowania tańszych części zamiennych albo zamienników. W przypadku egzemplarzy, które mają jeszcze gwarancję trzeba pamiętać, że jej utrzymanie wymaga stawiania się na regularne przeglądy do autoryzowanych stacji obsługi Kia, według zaleceń instrukcji obsługi. A to niestety wiąże się z dodatkowymi wydatkami.

Silniki
Model Cee’d wszedł na rynek w 2006 r. z silnikami benzynowymi 1.4 (109 KM), 1.6 (122 KM) i 2.0 (143 KM) oraz turbodieslami 1.6 CRDi (90 lub 115 KM) i 2.0 CRDi (140 KM). W 2008 r. moc silnika 1.6 wzrosła do 126 KM. W 2009 r., przy okazji modernizacji samochodu, pojawił się benzynowy silnik 1.4 o mocy 90 KM, a mocniejszy silnik 1.4 (109 KM) zyskał wersję z fabryczną instalacją gazową LPG. Miejsce dwulitrowego turbodiesla zajął silnik 1.6 CRDi o mocy 128 KM. Z punktu widzenia codziennej eksploatacji wystarczająco dobrze spisują się nawet

Kia cee'd - Deska rozdzielcza jest funkcjonalna, Fot: Kia
Kia cee'd - Deska rozdzielcza jest funkcjonalna, Fot: Kia

podstawowe silniki benzynowe. Są wystarczająco dynamiczne a przy tym oszczędne. Najsłabszy turbodiesel jest nieco ospały i stanowi dobrą propozycję dla tych, którzy chcą jeździć oszczędnie a nie dynamicznie. Do sprawnej jazdy z rodziną i bagażami potrzebna jest przynajmniej wersja 115-konna. W modelu Cee’d brakuje niestety wersji silnikowej o sportowych aspiracjach. Nawet najmocniejszy „benzynowiec” i najmocniejszy turbodiesel nie potrafią zapewnić przyśpieszenia do setki poniżej 10 s.

Eksploatacja
W kwestii silników są raczej dobre wiadomości – psują się rzadko i nie wymagają stałego nadzoru ze względu na łańcuch rozrządu w napędzie rozrządu (1.4 i 1.6). Paski w rozrządzie mają wersje dwulitrowe, ale z powodzeniem wytrzymują one wyznaczone

Kia cee'd - Bagażnik kombi ma pojemność 535/1665l, Fot: Kia
Kia cee'd - Bagażnik kombi ma pojemność 535/1665l, Fot: Kia

instrukcją przebiegi. Charakterystyczną cechą silników modelu Cee’d jest cicha praca w zakresie niskich i średnich obrotów. Na wysokich obrotach jednostki napędowe stają się hałaśliwe, ale nie jest to wadą samych silników a raczej układów wydechowych. Wady instalacji elektrycznej pojawiają się rzadko. Wyjątkiem jest radioodtwarzacz, który miewa rozmaite kaprysy. Bywa, że naprawa jest nieopłacalna i trzeba wymienić kompletne urządzenie. Podwozie auta jest proste i stosunkowo trwałe. Zawieszenia nie są kłopotliwe, ich podstawowe elementy można łatwo i tanio wymienić. Nadwozie egzemplarzy sprzed 2008 r. ma tendencję do korodowania. Rdza może pojawić się na pokrywie bagażnika albo w tylnych, bocznych częściach dachu. Ponieważ Kia miała problemy z jakością powłok lakierniczych na początku produkcji można natknąć się na używane egzemplarze malowane w ramach akcji serwisowej producenta. Łatwo to sprawdzić albo na podstawie wpisu w książce gwarancyjnej albo podczas wizyty w placówce dealerskiej, która kiedyś wykonała taką usługę.

Ważniejsze daty

2006 - premiera modelu cee'd pierwszej generacji, Fot: Kia
2006 - premiera modelu cee'd pierwszej generacji, Fot: Kia

2006 – premiera modelu Cee’d pierwszej generacji

2007 - rozpoczęcie produkcji hatchback 5d i kombi 5d, Fot: Kia
2007 - rozpoczęcie produkcji hatchback 5d i kombi 5d, Fot: Kia

2007 – rozpoczęcie produkcji, wersje nadwoziowe hatchback 5d oraz kombi 5d

2008 - wersja ProCee'd (hatchback 3d), Fot: Kia
2008 - wersja ProCee'd (hatchback 3d), Fot: Kia

2008 – wersja ProCee’d (hatchback 3d)

2009 - niewielka modernizacja modelu, Fot: Kia
2009 - niewielka modernizacja modelu, Fot: Kia

2009 – niewielka modernizacja modelu

2012 - premiera modelu cee'd drugiej generacji, Fot: Kia
2012 - premiera modelu cee'd drugiej generacji, Fot: Kia

2012 – premiera modelu Cee’d drugiej generacji

Zalety

  • niezła dynamika silników
  • poprawne prowadzenie
  • dobry komfort jazdy
  • przyzwoite wykończenie
  • duży bagażnik (kombi)
  • mała awaryjność
  • niskie koszty utrzymania

Wady
- banalny wygląd
- przeciętny bagażnik (hatchback)
- hałaśliwość na wysokich obrotach

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/ obr/min)

Maks moment obr (Nm/ obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie Zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

1.4

1396

90/6000

137/5000

180

11,6

5,8

1.4

1396

109/6200

137/5000

187

11,6

6,1

1.6

1591

122/6200

154/4200

192

10,9

6,4

2.0

1975

143/6000

186/4600

205

10,4

7,1

Silniki Wysokoprężne

1.6 CRDi

1582

90/4000

235/1750-

2500

172

13,8

4,7

1.6 CRDi

1582

115/4000

255/1900-

2750

188

11,7

4,7

1.6 CRDi

1582

128/4000

255/1900-

2750

197

11,0

4,5

2.0 CRDi

1991

140/4000

304/1800-2500

205

10,3

5,6

Ceny:

Rocznik/cena

2006

2007

2008

2009

2010

1.4

25,0

28,0

32,0

36,5

40,5

1.6

26,0

29,5

34,0

40,0

44,5

2.0

 

33,5

36,5

48,5

51,5

1.6 crdi

28,5

32,0

37,0

44,0

50,0

2.0 crdi

 

37,0

40,5

50,0

56,5

Podsumowanie
Kia Cee’d nie wyróżnia się ani wyglądem, ani rozwiązaniami technicznymi. To zwykły samochód do zwykłej, codziennej eksploatacji, ale poprawnie zaprojektowany i poprawnie wykonany. Prezentuje ten rodzaj przeciętności, który nie kojarzy się z tandetą, a raczej z czymś, co sprawdza się w codziennym użytkowaniu i prawidłowo spełnia postawione zadania. Nie sprawia wyjątkowej frajdy z jazdy, ale nie jest też kłopotliwy i nie nadwyręża portfela swojego właściciela. Choćby dlatego warto rozejrzeć się za nim na rynku wtórnym, ofert nie brakuje.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty