Firma Kia nigdy nie oferowała wcześniej samochodu, skonstruowanego specjalnie dla Europejczyków. Kompaktowy Cee’d był
pierwszy i stał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Nie miał mankamentów, typowych dla wcześniejszych aut z Korei, co zwiększyło jego konkurencyjność. Nieźle wyglądał, poprawnie się prowadził, miał przyjemne, dobrze wykończone wnętrze i silniki o przyzwoitej dynamice. Na dodatek producent zaproponował przystępną cenę i siedmioletnią gwarancję mechaniczną. Mógł sobie na to pozwolić, bowiem Cee’d produkowany na Słowacji prezentował wysoki poziom jakościowy. Jego potwierdzenie stanowi mała awaryjność samochodu. Mocną stroną modelu jest możliwość wyboru jednej z trzech wersji nadwoziowych. Każda z nich ma inny charakter i zupełnie inną funkcjonalność. Najbardziej uniwersalny jest pięciodrzwiowy hatchback z przeciętnym bagażnikiem o pojemności 340/1300 l. W zastosowaniach typowo rodzinnych lepiej sprawdzi się pięciodrzwiowe kombi, droższe ale dłuższe aż o 23 cm i dysponujące przepastnym bagażnikiem (535/1665 l). Trzydrzwiowy hatchback o nazwie Pro Cee’d ma sportowy charakter, co widać w nadwoziu o dynamicznej stylizacji. Koreański kompakt to
samochód prosty w obsłudze i tani w utrzymaniu. Nie wymaga specjalistycznych warsztatów i daje możliwość stosowania tańszych części zamiennych albo zamienników. W przypadku egzemplarzy, które mają jeszcze gwarancję trzeba pamiętać, że jej utrzymanie wymaga stawiania się na regularne przeglądy do autoryzowanych stacji obsługi Kia, według zaleceń instrukcji obsługi. A to niestety wiąże się z dodatkowymi wydatkami.
Silniki
Model Cee’d wszedł na rynek w 2006 r. z silnikami benzynowymi 1.4 (109 KM), 1.6 (122 KM) i 2.0 (143 KM) oraz turbodieslami 1.6 CRDi (90 lub 115 KM) i 2.0 CRDi (140 KM). W 2008 r. moc silnika 1.6 wzrosła do 126 KM. W 2009 r., przy okazji modernizacji samochodu, pojawił się benzynowy silnik 1.4 o mocy 90 KM, a mocniejszy silnik 1.4 (109 KM) zyskał wersję z fabryczną instalacją gazową LPG. Miejsce dwulitrowego turbodiesla zajął silnik 1.6 CRDi o mocy 128 KM. Z punktu widzenia codziennej eksploatacji wystarczająco dobrze spisują się nawet
podstawowe silniki benzynowe. Są wystarczająco dynamiczne a przy tym oszczędne. Najsłabszy turbodiesel jest nieco ospały i stanowi dobrą propozycję dla tych, którzy chcą jeździć oszczędnie a nie dynamicznie. Do sprawnej jazdy z rodziną i bagażami potrzebna jest przynajmniej wersja 115-konna. W modelu Cee’d brakuje niestety wersji silnikowej o sportowych aspiracjach. Nawet najmocniejszy „benzynowiec” i najmocniejszy turbodiesel nie potrafią zapewnić przyśpieszenia do setki poniżej 10 s.
Eksploatacja
W kwestii silników są raczej dobre wiadomości – psują się rzadko i nie wymagają stałego nadzoru ze względu na łańcuch rozrządu w napędzie rozrządu (1.4 i 1.6). Paski w rozrządzie mają wersje dwulitrowe, ale z powodzeniem wytrzymują one wyznaczone
instrukcją przebiegi. Charakterystyczną cechą silników modelu Cee’d jest cicha praca w zakresie niskich i średnich obrotów. Na wysokich obrotach jednostki napędowe stają się hałaśliwe, ale nie jest to wadą samych silników a raczej układów wydechowych. Wady instalacji elektrycznej pojawiają się rzadko. Wyjątkiem jest radioodtwarzacz, który miewa rozmaite kaprysy. Bywa, że naprawa jest nieopłacalna i trzeba wymienić kompletne urządzenie. Podwozie auta jest proste i stosunkowo trwałe. Zawieszenia nie są kłopotliwe, ich podstawowe elementy można łatwo i tanio wymienić. Nadwozie egzemplarzy sprzed 2008 r. ma tendencję do korodowania. Rdza może pojawić się na pokrywie bagażnika albo w tylnych, bocznych częściach dachu. Ponieważ Kia miała problemy z jakością powłok lakierniczych na początku produkcji można natknąć się na używane egzemplarze malowane w ramach akcji serwisowej producenta. Łatwo to sprawdzić albo na podstawie wpisu w książce gwarancyjnej albo podczas wizyty w placówce dealerskiej, która kiedyś wykonała taką usługę.
Ważniejsze daty
2006 – premiera modelu Cee’d pierwszej generacji
2007 – rozpoczęcie produkcji, wersje nadwoziowe hatchback 5d oraz kombi 5d
2008 – wersja ProCee’d (hatchback 3d)
2009 – niewielka modernizacja modelu
2012 – premiera modelu Cee’d drugiej generacji
Zalety
- niezła dynamika silników
- poprawne prowadzenie
- dobry komfort jazdy
- przyzwoite wykończenie
- duży bagażnik (kombi)
- mała awaryjność
- niskie koszty utrzymania
Wady
- banalny wygląd
- przeciętny bagażnik (hatchback)
- hałaśliwość na wysokich obrotach
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.4 | 1396 | 90/6000 | 137/5000 | 180 | 11,6 | 5,8 |
1.4 | 1396 | 109/6200 | 137/5000 | 187 | 11,6 | 6,1 |
1.6 | 1591 | 122/6200 | 154/4200 | 192 | 10,9 | 6,4 |
2.0 | 1975 | 143/6000 | 186/4600 | 205 | 10,4 | 7,1 |
Silniki Wysokoprężne | ||||||
1.6 CRDi | 1582 | 90/4000 | 235/1750- 2500 | 172 | 13,8 | 4,7 |
1.6 CRDi | 1582 | 115/4000 | 255/1900- 2750 | 188 | 11,7 | 4,7 |
1.6 CRDi | 1582 | 128/4000 | 255/1900- 2750 | 197 | 11,0 | 4,5 |
2.0 CRDi | 1991 | 140/4000 | 304/1800-2500 | 205 | 10,3 | 5,6 |
Ceny:
Rocznik/cena | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
1.4 | 25,0 | 28,0 | 32,0 | 36,5 | 40,5 |
1.6 | 26,0 | 29,5 | 34,0 | 40,0 | 44,5 |
2.0 | | 33,5 | 36,5 | 48,5 | 51,5 |
1.6 crdi | 28,5 | 32,0 | 37,0 | 44,0 | 50,0 |
2.0 crdi | | 37,0 | 40,5 | 50,0 | 56,5 |
Podsumowanie
Kia Cee’d nie wyróżnia się ani wyglądem, ani rozwiązaniami technicznymi. To zwykły samochód do zwykłej, codziennej eksploatacji, ale poprawnie zaprojektowany i poprawnie wykonany. Prezentuje ten rodzaj przeciętności, który nie kojarzy się z tandetą, a raczej z czymś, co sprawdza się w codziennym użytkowaniu i prawidłowo spełnia postawione zadania. Nie sprawia wyjątkowej frajdy z jazdy, ale nie jest też kłopotliwy i nie nadwyręża portfela swojego właściciela. Choćby dlatego warto rozejrzeć się za nim na rynku wtórnym, ofert nie brakuje.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?