Kia Cee’d kontra Hyundai i30

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Po małym Picanto, Cee’d jest kolejnym udanym modelem firmy Kia
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Po małym Picanto, Cee’d jest kolejnym udanym modelem firmy Kia
Są ładne, bogato wyposażone i mają atrakcyjna cenę. Oba kompakty produkuje ten sam koncern, więc nic dziwnego, że są do siebie podobne, ale jednak inne.
 
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Po małym Picanto, Cee’d jest kolejnym udanym modelem firmy Kia
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Po małym Picanto, Cee’d jest kolejnym udanym modelem firmy Kia

 

Porównując listę wyposażenia i ceny, inni rywale z segmentu C pozostają niemal bez szans. Kia Cee’d i Hyundai i30 na tym polu są bezkonkurencyjni. Czy to wystarczy, by świętować sukcesy na europejskim rynku. Wiemy, że Koreańskim kompaktom brakuje dobrych zawieszeń, mocnych silników, a przede wszystkim renomy marki.

 

Cechy szczególne

 

Łączy je niemal wszystko, dzieli naprawdę niewiele. Montowane są na identycznej płycie podłogowej, z tych samych podzespołów. Mają takie same

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Elegancka sylwetka i30 z pewnością może się podobać
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Elegancka sylwetka i30 z pewnością może się podobać

drzwi, pokrywy bagażników, układy napędowe i wiele innych elementów. Stylistycznie, różnią się jednak na tyle, by nie można było ich pomylić.

 

Kia Cee’d zadebiutowała niemal w tym samym czasie, co Toyota Auris.  Nie miałoby to większego znaczenia, gdyby nie fakt, że te auta są do siebie podobne. Co więcej, porównania pokazały, jak ogromny postęp dokonał się w koreańskiej technologii. Hyundai i30 dopiero teraz wkracza na rynek, ale już wiadomo, że zarówno on jak i Cee’d w niektórych kategoriach są lepsze np. od Aurisa czy Focusa.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Poprawna stylistyka i dobrze zachowane proporcje, dzięki nim Cee’d zyskuje coraz większą popularność
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Poprawna stylistyka i dobrze zachowane proporcje, dzięki nim Cee’d zyskuje coraz większą popularność

 

Każda wersja i30 jest droższa od podobnego modelu Cee’da o 2000 zł. Wynika to przede wszystkim z faktu, że Hyundai mierzy nieco wyżej. Właścicielami i30 mają być stateczni i bardziej zamożni klienci. Kia ma trafić do ludzi młodych, m.in. za sprawą sztywniejszego zawieszenia. Hyundai, jest nieco lepiej wykonany, prowadzi się bardziej dostojnie i komfortowo. We wnętrzu i30 jest też nieco więcej miejsca dla pasażerów tylnej kanapy. Dodatkowe 2 cm wygospodarowano dzięki cieńszym przednim fotelom.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Szczególnie z tyłu widać sporo stylistycznych zapożyczeń z innych modeli
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Szczególnie z tyłu widać sporo stylistycznych zapożyczeń z innych modeli

 

Zdawać by się mogło, że najwięcej różnic znajdziemy w wyposażeniu obu aut. Tymczasem w i30 poza kilkoma drobiazgami, nie ma nic, czego nie znaleźlibyśmy w Kia Cee’d. Rozbieżności są naprawdę nieduże i wynikają raczej z konstrukcji cennika. Kia proponuje cztery, Hyundai pięć poziomów wyposażenia. Trzeba jednak przyznać, że sześć poduszek powietrznych i radio CD dostępne w najtańszym modelu, to więcej niż oferuje konkurencja. 

 

Silniki

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Do podświetlenia wskaźników użyto bardzo mocnego czerwonego światła
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Do podświetlenia wskaźników użyto bardzo mocnego czerwonego światła

 

Porównujemy wersje z najtańszymi silnikami. W obu autach pracuje silnik 1.4 16V. Moc 109 KM zapewnia wystarczającą dynamikę, choć aby żwawo poruszać się po mieście należy dość zdecydowanie traktować pedał gazu. Skutek? W samochodach robi się dość głośno i ponad średnią wzrasta zużycie paliwa. Znacznie lepiej spisują się silniki Diesla. Nawet najsłabszy 90-konny 1.6 CRDi jest godny polecenia. Wprawdzie od 0 do 100 km/h przyspiesza o ponad 3 sekundy wolniej, za to lepiej radzi sobie podczas wyprzedzania.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze wykonano z dobrych, miękkich materiałów
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze wykonano z dobrych, miękkich materiałów

Zużywa mniej tańszego paliwa, a kulturą pracy nie odbiega od europejskiej konkurencji. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Europejski rynek przyzwyczaił kierowców do precyzyjnych układów kierowniczych i wysokiego komfortu podróży. Ta dziedzina, od zawsze była piętą Achillesa azjatyckich

Fot. Bartłomiej Bałdyga: W bagażniku mieści się pełnowymiarowe koło zapasowe
Fot. Bartłomiej Bałdyga: W bagażniku mieści się pełnowymiarowe koło zapasowe

konstruktorów. Ale i tu udało się osiągnąć duży postęp. Kia i Hyundai zostały wyposażone w elektryczne, progresywne wspomaganie.

 

Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się podczas manewrów na parkingu, i o dziwo, działa całkiem nieźle podczas szybkiej jazdy. O zawieszeniach można powiedzieć, że są poprawne. Twardsze w Kia i komfortowe w i30. W obu autach pracują jednak dość głośno i nie zapewniają takiej precyzji jakiej mogliśmy się spodziewać. Podczas jazdy dość wyraźnie

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Przestronny bagażnik i płaska podłoga po złożeniu siedzeń to kolejne atuty i30
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Przestronny bagażnik i płaska podłoga po złożeniu siedzeń to kolejne atuty i30

odczuwa się także różnicę pomiędzy wyciszeniem obu aut. Zdecydowanie korzystniej pod tym względem wypada Hyundai.

 

Podsumowanie

 

Cena jest jedną z dwóch największych różnic między oboma samochodami. Kolejna, to stylistyka, która jak zwykle pozostaje indywidualną sprawą każdego z nas. Należy też się zastanowić czy interesuje nas większy komfort i30, czy sztywniejsze zawieszenie Kia. Oba pojazdy stanowią jednak interesującą alternatywę dla ich popularniejszych rywali.

  

Wybrane dane techniczne

 

 

Kia Cee’d

Hyundai i30

Typ silnika

benzynowy, rzędowy

benzynowy, rzędowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1396

1396

Moc maksymalna (KM/obr/min)

109/6200

109/6200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

137/5000

137/5000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,6

11,7

Prędkość maksymalna (km/h)

187

187

Pojemność bagażnika (l)

340/1300

340/1250

Pojemność zbiornika paliwa (l)

53

53

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,2/7,6

5,2/7,6

Długość x szerokość x wysokość (cm)

423,5/179/148

424,5/177,5/148

Rozstaw osi (cm)

265

265

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

5*/12

3*/12

Cena (zł)

46 900

48 900

* gwarancja na cały samochód 

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Kia Cee’d Comfort

Hyundai i30 Classic

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

2000 zł

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

-/-

-/-

Klimatyzacja

3500 zł

-

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Kia Cee’d

Hyundai i30

Przestronność wnętrza

remis

Silnik

                                        remis 

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

 +

Zużycie paliwa

                                       remis

Wyposażenie

remis

Cena

 +

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty