Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kia Ceed 1,4 T-GDi Business Line. Wady, zalety, wrażenia z jazdy, ceny

Jakub Mielniczak
Do niedawna Kia była postrzegana jako producent aut solidnych, jednak pod wieloma względami nie przystających do przyzwyczajeń i oczekiwań europejskich klientów zorientowanych na produkty koncernów z naszego kontynentu. W tej chwili jesteśmy świadkami zmiany tego trendu. Oto najlepszy przykład - nowa Kia Ceed 1.4 T-GDi w kompletacji Business Line.Fot. Jakub Mielniczak
Do niedawna Kia była postrzegana jako producent aut solidnych, jednak pod wieloma względami nie przystających do przyzwyczajeń i oczekiwań europejskich klientów zorientowanych na produkty koncernów z naszego kontynentu. W tej chwili jesteśmy świadkami zmiany tego trendu. Oto najlepszy przykład - nowa Kia Ceed 1.4 T-GDi w kompletacji Business Line.Fot. Jakub Mielniczak
Do niedawna Kia była postrzegana jako producent aut solidnych, jednak pod wieloma względami nie przystających do przyzwyczajeń i oczekiwań europejskich klientów zorientowanych na produkty koncernów z naszego kontynentu. W tej chwili jesteśmy świadkami zmiany tego trendu. Oto najlepszy przykład - nowa Kia Ceed 1.4 T-GDi w kompletacji Business Line.
Do niedawna Kia była postrzegana jako producent aut solidnych, jednak pod wieloma względami nie przystających do przyzwyczajeń i oczekiwań europejskich
Do niedawna Kia była postrzegana jako producent aut solidnych, jednak pod wieloma względami nie przystających do przyzwyczajeń i oczekiwań europejskich klientów zorientowanych na produkty koncernów z naszego kontynentu. W tej chwili jesteśmy świadkami zmiany tego trendu. Oto najlepszy przykład - nowa Kia Ceed 1.4 T-GDi w kompletacji Business Line.

Fot. Jakub Mielniczak

Trzecia generacja Kii Ceed to jedna z gorących nowości tegorocznego salonu samochodowego w Genewie. Oprócz braku apostrofa w nazwie, koreański kompakt nieco urósł, zyskał nowy wygląd, a pod maskę trafiły nowe silniki. Auto zostało zaprojektowane przez europejskie centrum rozwojowe marki w Niemczech, a jego produkcja odbywa się w Żylinie na Słowacji. Do redakcyjnego testu trafił egzemplarz z najmocniejszym w gamie, 140-konnym silnikiem benzynowym połączonym z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. Topowa wersja wyposażenia Business Line zawiera w standardzie m.in 17-calowe felgi, światła LED oraz szereg asystentów kierowcy.

Nadwozie/wnętrze

Nowocześnie, ale zachowawczo - te dwa słowa najlepiej obrazują sylwetkę koreańskiego kompakta. Niczym nie zaskakuje, ale to, co oferuje, mimo wszystko może się podobać. Smukły przód z charakterystycznym grillem przywodzi na myśl Stingera. Podkreślający dynamikę auta ostro narysowany przedni zderzak z wkomponowanymi weń światłami przeciwmgłowymi schodzi dość nisko i trzeba na niego uważać przy podjeżdżaniu do krawężnika. Gdyby nie wyżej zamontowana tablica rejestracyjna, tył Ceeda przypominał by bardzo aktualne BMW serii 1. Dobre wrażenie nie mija po zajęciu miejsca za kierownicą. To właśnie po kabinie pasażerskiej widać największą pracę, którą wykonali konstruktorzy, by ich auto było godnym rywalem dla Volkswagena Golfa. Większość materiałów jest miękka w dotyku, spasowanie elementów wydaje się być solidne, a przez całą szerokość tablicy przyrządów jest poprowadzony szew nadający kokpitowi nieco szlachetności. Cieszą dopracowane detale - dźwięk zamykanych drzwi jest miły dla ucha i nie przypomina już stukania w metalową puszkę, a schowek na okulary w podsufitce wykończono miękkim materiałem. Zegary są czytelne, komputer umieszczony między nimi trochę mniej - niektóre skróty w jego menu przetłumaczono tak, że ciężko jest się domyślić co inżynier miał na myśli. Nie można narzekać na przestrzeń we wnętrzu - czwórka pasażerów o wzroście nie przekraczającym 185 cm będzie podróżować Ceedem wygodnie. Nie zabraknie miejsca ani nad głową, ani z tyłu, na wysokości kolan. Pochwały za wygodę siedzeń - te przednie nie męczą nawet w długiej trasie i mają dobre podparcie boczne. W fotelu kierowcy jest elektryczna regulacja podparcia lędźwiowego. Zakres ustawień kierownicy jest wystarczający i nikt nie powinien mieć problemu ze znalezieniem wygodnej pozycji do prowadzenia. Bagażnik o niezłej pojemności 395 l jest funkcjonalny, ma podwójną podłogę i haczyki na torby z zakupami. Czy są jakieś wady? Niewielkie - kieszenie w drzwiach są bardzo małe i wysunięte mocno do przodu, przez co sięganie do nich w czasie jazdy wymaga odrywania pleców od oparcia fotela. Ponadto, w redakcyjnym egzemplarzu były wyraźnie słyszalne stuki z okolic bagażnika. Mimo kilkukrotnego sprawdzania i eliminacji potencjalnych źródeł hałasu, nieprzyjemny dźwięk utrzymał się do końca testu. Menu systemu inforozrywki wymaga przyzwyczajenia, ale generalnie jest dość intuicyjne. Dobrze, że pozostawiono fizyczne przyciski przywoływania najczęściej używanych funkcji, w tym sterowanie głośnością za pomocą klasycznego pokrętła. Parowanie i współpraca ze smartfonem (iPhone) były absolutnie bezproblemowe. Urządzenie można ładować z dedykowanego do tego celu gniazda USB umieszczonego w dolnej części konsoli środkowej.


Do niedawna Kia była postrzegana jako producent aut solidnych, jednak pod wieloma względami nie przystających do przyzwyczajeń i oczekiwań europejskich
Do niedawna Kia była postrzegana jako producent aut solidnych, jednak pod wieloma względami nie przystających do przyzwyczajeń i oczekiwań europejskich klientów zorientowanych na produkty koncernów z naszego kontynentu. W tej chwili jesteśmy świadkami zmiany tego trendu. Oto najlepszy przykład - nowa Kia Ceed 1.4 T-GDi w kompletacji Business Line.

Fot. Jakub Mielniczak

Napęd

140-konny silnik zapewnia koreańskiemu kompaktowi całkiem niezłe osiągi. 8,9 s w sprincie 0-100 km/h i 211 km/h prędkości maksymalnej to wartości, które pozwalają na utrzymanie bardzo wysokiej dynamiki podróży także na trasie. 242 Nm maksymalnego momentu obrotowego są dostępne w przedziale 1500-3200 obr/min, dzięki czemu często do wyprzedzania nie trzeba redukować biegów. I dobrze, bo niestety tu dochodzimy do największej wady Ceeda - pracy skrzyni biegów. Skoki lewarka są długie, a jego prowadzenie nie jest precyzyjne - często zdarza się haczenie. W dodatku układ jest bardzo wrażliwy na dokładność wciskania pedału sprzęgła - jeżeli twoje auto pozwala ci na zmianę biegu przy pedale sprzęgła nie wciśniętym do samej podłogi to wiedz, że Ceed wymusi zmianę twoich przyzwyczajeń. W przeciwnym razie co chwila będziesz słyszał donośne zgrzytanie. Alternatywą dla skrzyni manualnej jest 7-biegowy, dwusprzęgłowy automat. Da się takowy zamówić do omawianego silnika, a przyjemność ta kosztuje 6000 zł. Na plus zaliczamy kulturę pracy motoru - jest bardzo dobrze wyciszony, a moc rozwija harmonijnie.
Producent deklaruje, że Ceed spali średnio 5,7 l/100 km. Takie spalanie owszem, wystąpi, ale w czasie bardzo spokojnej podróży drogami podmiejskimi. Realnie trzeba się nastawić na zużycie paliwa wynoszące średnio ok. 8 l/100 km. Podczas jazdy w mieście, w godzinach szczytu na wyświetlaczu komputera pokładowego pojawi się wartość 9 l/100 km. Agresywna jazda podniesie ten wynik o litr, półtora.

[b]Zobacz także: Testujemy Mazdę 6 z silnikiem benzynowym SKyActiv-G 2.0 165 KM[/b]

Podwozie

Konstruktorom dobrze udało się pogodzić komfort jazdy z pewnym zachowaniem auta w zakrętach. Kia w każdej chwili jest przewidywalna, nie wyprowadzają jej z równowagi nawet zapadnięte studzienki. Tu, gdzie problem ma np. Peugeot 308, Ceed jedzie stabilnie. Na plus zaliczamy także dobre wytłumienie pracy zawieszenia - do uszu pasażerów podczas jazdy nie dochodzą żadne stuki czy inne podejrzane dźwięki - brawo! Zastrzeżeń nie mamy do układu kierowniczego - daje niezłą informację zwrotną z przednich kół, a koło kierownicy wykończono przyjemną w dotyku skórą. Hamulce są skuteczne, nawet kilkukrotne hamowanie z wysokich prędkości autostradowych znoszą bez żadnych problemów.


Do niedawna Kia była postrzegana jako producent aut solidnych, jednak pod wieloma względami nie przystających do przyzwyczajeń i oczekiwań europejskich
Do niedawna Kia była postrzegana jako producent aut solidnych, jednak pod wieloma względami nie przystających do przyzwyczajeń i oczekiwań europejskich klientów zorientowanych na produkty koncernów z naszego kontynentu. W tej chwili jesteśmy świadkami zmiany tego trendu. Oto najlepszy przykład - nowa Kia Ceed 1.4 T-GDi w kompletacji Business Line.

Fot. Jakub Mielniczak

Bezpieczeństwo

Na pokładzie Ceeda Business Line znajduje się szereg systemów asystujących. Począwszy od systemu wykrywania zmęczenia kierowcy, przez asystenta świateł drogowych i system ostrzegający przed kolizją na asystencie pasa ruchu skończywszy. Działanie tego ostatniego jest dość natarczywe - układ dość silnie odbija kierownicą w momencie niesygnalizowanego najechania na linie oddzielające pasy ruchu. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że zdarza mu się mylić, zwłaszcza po zmroku. W czasie testu zdarzyło się, że kierownica zupełnie bez potrzeby odbijała, chociaż do wjechania na sąsiedni pas jeszcze sporo brakowało. Układ ten można wyłączyć, niestety aktywuje się ponownie przy kolejnym uruchomieniu silnika.

Ceny

Najtańszy Ceed, jaki można kupić w salonie kosztuje 61 990 zł. Tak wyceniono podstawowy wariant wyposażenia S połączony z wolnossącym benzyniakiem o pojemności 1,4 l i mocy 100 KM. Przygoda z turbodoładowanym motorem 1,4 T-GDi zaczyna się od 70 490 zł. Jeżeli spodoba się Państwu auto z naszych zdjęć odpowiemy krótko - taki egzemplarz kosztuje niecałe 88 000 zł. Nie jest to „full opcja” - dokupić można jeszcze m.in. pakiet zimowy (2000 zł, warto!) i lepszy system audio oparty na głośnikach JBL (1500 zł). Dostęp bezkluczykowy uszczupli portfel o kolejne 3500 zł. Tyle samo kosztuje szklany, panoramiczny dach. Dla porównania - 130-konny Volkswagen Golf 1,5 TSI Trendline startuje od 82 960 zł, Peugeot 308 1,2 PureTech 130 KM od 76 200 zł za wersję Active.


Do niedawna Kia była postrzegana jako producent aut solidnych, jednak pod wieloma względami nie przystających do przyzwyczajeń i oczekiwań europejskich
Do niedawna Kia była postrzegana jako producent aut solidnych, jednak pod wieloma względami nie przystających do przyzwyczajeń i oczekiwań europejskich klientów zorientowanych na produkty koncernów z naszego kontynentu. W tej chwili jesteśmy świadkami zmiany tego trendu. Oto najlepszy przykład - nowa Kia Ceed 1.4 T-GDi w kompletacji Business Line.

Fot. Jakub Mielniczak

Podsumowanie

Ceed to poprawne i dojrzałe auto, w którym poza skrzynią biegów trudno wskazać jakieś duże niedoróbki. Nie dostarczy emocji w drodze do pracy, ale będzie wiernie towarzyszyć w codziennym pokonywaniu kilometrów - czy to w mieście, czy w czasie wakacyjnych wyjazdów. Inną sprawą jest pogoń Koreańczyków za niemiecką konkurencją - tutaj dystans między rywalami zauważalnie zmalał i ci, którzy przyzwyczaili się do brylowania w swojej klasie, czują na plecach oddech. Czy oddech ten zmobilizuje ich do jeszcze większego dopracowania swoich produktów, a może spowoduje strach i oddanie zwycięstwa? - to pokaże czas i o tym zdecydują klienci.

PLUSY:

- bardzo dobra jakość wykonania wnętrza;
- kulturalnie pracujący silnik;
- pojemny bagażnik;
- dobre właściwości jezdne.

MINUSY:

nieprecyzyjna skrzynia biegów;
małe kieszenie w drzwiach.

 

Peugeot 308 1.2 Pure Tech 130 KM

Kia Ceed T-GDi 140 KM

Volkswagen Golf 1,5 TSI 130 KM

 
 
Pojemność skokowa i rodzaj silnika

1199 cm3, R3, benzynowy turbo

1353 cm3, R4, benzynowy turbo

1498 cm3, R4, benzynowy

 
 
Moc

130 KM przy 5500 obr./min

140 KM przy 6000 obr/min

150 KM przy 5000 obr/min

 
 
Moment obrotowy

230 Nm przy 1750 obr./min

242 Nm przy 1500-3200 obr/min

200 Nm przy 1400-4000 obr/min

 
 
Skrzynia biegów i napęd

6-biegowa manualna, napęd przedni

6-biegowa manualna, napęd przedni

6-biegowa manualna, napęd przedni

 
 
Liczba miejsc

5

5

5

 
 
Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1559\1533

Bd

Bd

 
 
Rozstaw osi (mm)

2620

2650

2637

 
 
Pojemność bagażnika (l)

398

395

380

 
 
Pojemność zbiornika paliwa (l)

53

50

50

 
 
Długość/szerokość/wysokość (mm)

4253/1804/1457

4310/1800/1447

4255/1799/1450

 
 
Typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback / 5

Hatchback / 5

Hatchback / 5

 
 
Prędkość maksymalna

208 km/h

210 km/h

210 km/h

 
 
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,4

8,9

9,1

 
 
Średnie zużycie paliwa

5,2 l/100 km (producent)

5,7 l/100 km (producent)

4,9 l/100 km (producent)

 
 
Emisja CO2 (g/km)

119

105

113

 
 
Masa własna (kg)

1190

1240

1171

 
 
Cena

od 76200 zł

od 70490 zł

od 82960 zł

 
 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty