Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36078 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Kia Niro. Nowy crossover z napędem hybrydowym

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. / fot. Michał Kij Crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym.

Kia Niro ma zaledwie 4,35 m długości, ale dzięki stosunkowo wysokiemu nadwoziu zapewnia sporo miejsca pięciu podróżnym. Rozstaw osi równy 2,7 m jest podobny, jak w sporym sedanie. Choć grube, plastikowe osłony biegnące wzdłuż progów i nadkoli sugerują co innego, nowa Kia ma napędzaną tylko jedną, przednią oś. Wnętrze jest zgodne z aktualnymi standardami firmy: estetycznie i dość spokojnie stylizowane, wykończone materiałami o bardzo dobrej jakości. Rozrywkę i informację zapewnia Kia Connected Services wykorzystujący usługi TomTom. Na tunelu środkowym jest bezprzewodowa ładowarka. Informacja o stanie naładowania telefonu pojawia się na desce rozdzielczej.

Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. / fot. KiaNa potrzeby samochodu stworzono zupełnie nową płytę podłogową. Została opracowana specjalnie z myślą o hybrydowym układzie napędowym. Projektanci starali się, aby jego elementy nie ograniczały przestronności wnętrza i nie wpływały negatywnie na własności jezdne. Z tego powodu akumulatory litowo-jonowe umieszczono nisko, pod tylną kanapą. W konstrukcji Niro szeroko wykorzystano stal o wysokiej wytrzymałości. Niektóre elementy, mi.in. pokrywy silnika i bagażnika wykonano ze stopów lekkich. Przednie zawieszenie składa się z kolumn MacPherson i sprężyn śrubowych. Tylne, również niezależne, wykorzystuje podwójne wahacze i sprężyny śrubowe. Przy obu osiach znalazły się stabilizatory. Elementy zawieszenia mocowane są do ram pomocniczych umieszczonych z przodu i z tyłu. Kia Niro ma zapewniać bezpieczną i przyjemną jazdę przy każdej prędkości, również na autostradzie.

Do napędu służy benzynowy silnik 1.6 GDi o mocy 105 KM. Pracuje w cyklu Atkinsona (ze zwłoką przy zamykaniu zaworów podczas cyklu sprężania), co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i podniesienia sprawności jednostki napędowej. Silnik ma układ recyrkulacji spalin EGR, obniżający emisję toksycznych związków. System odzyskiwania ciepła spalin przyspiesza rozgrzewanie się silnika podgrzewając płyn chłodzący, który przepływa przez „odnogę” obejmującą układ wydechowy.

Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. / fot. KiaSilnikowi spalinowemu pomaga 44-konny (32 kW) silnik elektryczny. Moment obrotowy przenosi do kół dwusprzęgłowa, zautomatyzowana skrzynka 6DCT. Akumulator jest nowoczesną konstrukcję, która przy masie 33 kg ma pojemność 1,56 kWh.

Producent podaje, że nadwozie ma współczynnik oporu powietrza równy 0,29. Przednie fotele odchudzono o 1,3 kg w porównaniu z tymi, jakie mają inne modele Kii. Są to elementy, które sumując się sprawiają, że Niro jest „energooszczędne” . Wydziela 88 g dwutlenku węgla na kilometr, a w cyklu mieszanym spala 3,8 l/100km.

Praktycznie nastawiony kierowca może wyznaczyć sobie własny cel pod postacią niskiego spalania. W jego osiągnięciu pomaga układ Eco-DAS, który jest odpowiednikiem systemu wykorzystywanego w europejskich ciężarówkach jeżdżących na długich dystansach, np. w Scanii. Wykorzystując sygnał GPS i mapy systemu nawigacyjnego Eco-DAS steruje układem napędowym w taki sposób, aby pokonywać wzniesienia zużywając jak najmniej energii, a nawet próbując ją odzyskiwać i podładowywać akumulator.

Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. / fot. KiaSamochód ma praktycznie komplet nowoczesnych systemów zapewniających bezpieczeństwo jazdy, a ich ukoronowaniem jest Vehicle Stability Management (VSM), który stabilizuje auto podczas hamowania i pokonywania zakrętów. Posługuje się przy tym systemem ESP oraz elektrycznie wspomaganym układem kierowniczym.

Kia zamierza do 2020 r. zmniejszyć zużycie paliwa swoich samochodów o 25% w porównaniu z rokiem 2014. Chce do tego czasu obniżyć również masę aut o 5%. Nowy, hybrydowy crossover Niro to krok w tym kierunku. Wykorzystuje szereg urządzeń, które przynoszą drobne oszczędności i w sumie mogą znacząco wpłynąć na spalanie, które w cyklu mieszanym wynosi 3,8 l/100km. Co istotne, dzięki napędowi hybrydowemu utrzymuje się na tym samym poziomie w cyklu miejskim! Jeżeli wybierzemy flagową wersję XL z efektownymi kołami w rozmiarze  225/45 R18, średnie spalanie wzrośnie do wciąż doskonałych 4,4 l/100km.

Sprzedaż Niro już się rozpoczęła. Podobnie jak inne modele będzie oferowane z 7-letnią gwarancją (do 150 000 km).

Kia Niro - dane techniczne

Marka/model Kia Niro
Cena (zł) brak danych 
Typ nadwozia/liczba drzwi hatchback/5
Liczba miejsc 5
Wymiary i masy  
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4355/1805/1535
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1555/1569 (z kołami 18'')
Rozstaw osi (mm) 2700
Masa własna (kg) 1425
Pojemność bagażnika (l) 421
Pojemność zbiornika paliwa (l) 45
Układ napędowy  
Rodzaj paliwa benzyna
Pojemność (cm3) 1580
Liczba cylindrów 4
Napędzana oś przednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń zautomatyzowana/6
Osiągi  
Moc (KM) 105 przy 5700 obr./min
Moment obrotowy (Nm) 147 przy 4000 obr./min
Silnik elektryczny  
Moc (KM/kW) 44/32 przy 1798-2500 obr./min
Moment obrotowy (Nm) 170 przy 500-1798 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,5 s
Prędkość maksymalna (km/h) 162
Średnie spalanie (l/100 km) 3,8
Emisja CO2 (g/km) 88
Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. / fot. Michał Kij

Nowy crossover, który zadebiutował podczas Chicago Auto Show, trafił właśnie do polskich salonów Kia. Model Niro został skonstruowany od podstaw i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. / fot. Michał Kij

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Przemek ohp (gość)

    Jestem ciekaw ile na trasie będzie palił prZy 90 A W mieście krótkie odcinki 4km w jedną stronę jeśli 5l to kupuję odrazu

  • Kijanka (gość)

    Dostałem jako zastępcze Nissana Qashqaia z Gold rent zamiast mojej Kii Sportage. Chwaliłem sobie moją Kijankę ale jak pojeździłem kilka dni Nissanem to jednak biorę Nissana... Uważam, że ceny w Kia są zdecydowanie zawyżone. Tej Niro także. Wolałbym już CHR z Toyoty w tej klasie. Choć uważam, że to dużo jak na tak małe samochody... Co do samej hybrydy to znajomy ma hybrydę i chwalił ją przez pierwsze pół roku. Potem spalanie wzrosło i już nie było tak pięknie. Z bateriami też miał jakieś przygody.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Kia zdjęcia

Kia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Kia Cena

Części dla marki Kia

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

659 zł