Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kia Optima Hybrid: ekodynamika

Paweł Puzio
Kia Optima Hybrid: ekodynamika
Kia Optima Hybrid: ekodynamika
Kia stawia na hybrydy. W połowie roku do produkcji wejdzie flagowy model Optima w wersji hybrydowej.
Kia Optima Hybrid: ekodynamika
Kia Optima Hybrid: ekodynamika

Kia Optima Hybrid zapewnia iście sportowe osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 9,2 sekundy i prędkość maksymalną 195 km/h − przy obniżonym o 40,7 proc., w stosunku do standardowej Kii Optima, zużyciu paliwa.

Samochód Kia Optima Hybrid wyposażony jest równoległy system hybrydowy, w skład którego wchodzi jednostka benzynowa o pojemności 2,4 litra sprzężona z niewielkim silnikiem elektrycznym. Napęd na koła przednie przenoszony jest poprzez sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów − lecz bez tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej. 

Umieszczony pomiędzy silnikiem elektrycznym a spalinowym specjalny zespół sprzęgający pozwala na odłączenie jednostki benzynowej, umożliwiając „zero-emisyjną” jazdę w trybie pełnego napędu elektrycznego od chwili startu − aż do momentu osiągnięcia prędkości 100 km/h. Konfiguracja systemu nie wymaga stosowania silnika elektrycznego ani generatora prądowego o większej mocy, czyli urządzeń zwiększających masę i koszt produkcji pojazdu.

Ruszając z miejsca, Kia Optima Hybrid korzysta z napędu elektrycznego (Electric Mode). Wraz ze wzrostem prędkości jazdy, hybrydowy rozrusznik/generator (HSG) o mocy 8,5 kW uruchamia jednostkę spalinową i powoduje przejęcie przezeń napędu samochodu, zamykając zespół sprzęgłowy. W tym momencie silnik elektryczny przełącza się w tryb hybrydowy i pracuje jako napęd wspomagający (podczas intensywnego przyspieszania lub jazdy pod górę) oraz generator prądowy, ładujący w miarę potrzeby baterię akumulatorów litowo-polimerowych. W przypadku zatrzymania pojazdu na czas dłuższy niż kilka sekund, pracujący silnik spalinowy zostaje automatycznie wyłączony − z myślą o zmniejszeniu do minimum zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin.

Podczas hamowania silnik elektryczny przetwarza energię kinetyczną w energię elektryczną, która uzupełnia stan baterii akumulatorów. Rozrusznik HSG działa także jako generator prądowy, doładowujący akumulatory na postoju. Bez względu na sposób jazdy i warunki drogowe w trakcie codziennej eksploatacji samochodu napęd hybrydowy działa automatycznie i niezauważalnie dla użytkownika.

Zastosowany w samochodzie Kia Optima Hybryd elektryczny silnik synchroniczny IPM 30 kW (tryb Electric Mode) ma moc 40,7 KM i moment obrotowy 205 Nm od 0 do 1400 obr/min. System napędu hybrydowego (silnik elektryczny i spalinowy) rozwija łącznie 209 KM przy momencie obrotowym 265 Nm, dostarczając wrażeń niezwykle płynnej i satysfakcjonującej jazdy.

Samochód Kia Optima Hybrid wyposażony jest w skonstruowaną wspólnie z LG Chem baterię akumulatorów litowo-polimerowych, które ze względu na optymalne proporcje pomiędzy oddawaną mocą, gęstością energetyczną oraz stabilnością termiczną nadają się doskonale do zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki wysokiej trwałości i niezawodności działania, stosowana w Kii Optimie bateria akumulatorów nie wymaga wymiany w całym okresie eksploatacji pojazdu − tj. przez co najmniej 10 lat lub 240.000 km przebiegu.

Paweł Puzio

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty