Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37726 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Kia Sorento IV. Silniki, wyposażenie, systemy bezpieczeństwa

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Kia Sorento 

Nowe Sorento stoi na szczycie gamy SUV-ów oferowanych przez markę Kia w Europie. Nowa platforma podłogowa jest przystosowana do zastosowania hybrydowych zespołów napędowych, także hybrydowych typu plug-in

Fot. Kia Nowe Sorento stoi na szczycie gamy SUV-ów oferowanych przez markę Kia w Europie. Nowa platforma podłogowa jest przystosowana do zastosowania hybrydowych zespołów napędowych, także hybrydowych typu plug-in

Kia Sorento IV. Wygląd zewnętrzny

Nowe Sorento jest flagowym modelem odświeżonej linii SUV-ów marki Kia, która obejmuje również modele Stonic, Seltos i Sportage, a także Telluride (oferowany w Ameryce Północnej i na wybranych rynkach). Nowy model jest efektem współpracy studiów projektowych Kia Motors na świecie.

Nadwozie ma ostre linie i krawędzie i jest zauważalnie bardziej wyrzeźbione niż karoseria poprzednika o bardziej zaokrąglonych krawędziach. Przód Sorento zwraca uwagę charakterystyczną dla samochodów marki Kia osłoną chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa, która jest teraz szersza i optycznie obejmuje nawet reflektory. Wyposażono je w nowe światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED i przypominające swym kształtem zarys tygrysiego oka. Wygląd uzupełnia szeroki, prostokątny wlot powietrza w zderzaku oraz kurtyny powietrzne po bokach, których zadaniem jest odpowiednie kierowanie przepływem powietrza wokół samochodu. Zderzak od dołu jest zabezpieczony przez płytę ochronną, co nadaje SUV-owi solidnego wyglądu. Nowy model ma 1.900 mm szerokości, czyli jest o 10 mm szerszy niż Sorento trzeciej generacji.

Kia Sorento 

Nowe Sorento stoi na szczycie gamy SUV-ów oferowanych przez markę Kia w Europie. Nowa platforma podłogowa jest przystosowana do zastosowania hybrydowych zespołów napędowych, także hybrydowych typu plug-in

Fot. Kia Proporcje Sorento sprawiają, że z profilu auto wydaje się dłuższe niż jest w rzeczywistości. Nowy model jest o tylko 10 mm dłuższy niż jego poprzednik i mierzy 4.810 mm długości, ale ma krótsze zwisy z przodu i z tyłu. Dzięki nowej platformie podłogowej o 35 mm zwiększył się rozstaw osi Sorento, który teraz mierzy 2.815 mm. Nowe Sorento wygląda nie tylko na dłuższe, ale również na niższe niż poprzedni model, mimo że jest od niego o 10 mm wyższe. Optycznie wydłuża je też długa pokrywa silnika, którą uzyskano między innymi przez przesunięcie przedniego słupka o 30 mm dalej od przedniej osi.

Nowe Sorento zachowało charakterystyczny szeroki słupek D, potęgujący wrażenie solidności nadwozia oraz wyraźnie zaznaczone nadkola, czyli detale, które do tej pory definiowały wszystkie trzy generacje flagowego SUV-a marki Kia. W nowym Sorento widać również charakterystyczne detale zapożyczone z innych nowych modeli, jak – na przykład – „podcięty” słupek C oraz głębokie przetłoczenie na drzwiach z wyraźnie zaznaczonymi krawędziami.

Sorento czwartej generacji, inspirowane wyglądem modelu Telluride, ma pionowe lampy z tyłu, które zachodzą na boki nadwozia. Jego ostre krawędzie, bardzo techniczny z wyglądu przód i liczne poziome linie sprawiają, że samochód wydaje się szerszy niż jest w rzeczywistości. Po bokach tylnego zderzaka znajdują się atrapy końcówek układu wydechowego i, podobnie jak z przodu, atrapa płyty ochronnej, która współgra z estetyką typową dla SUV-ów. Pod względem stylistyki nowe Sorento nawiązuje do innych nowych modeli marki Kia, jak Telluride i ProCeed. Nazwa modelu jest umieszczona centralnie na pokrywie bagażnika. Zintegrowany z nią spojler ukrywa tylną wycieraczkę, co nie tylko poprawia widoczność do tyłu, ale również nie zakłóca minimalistycznego wyglądu tylnej części nadwozia.

Nowe Sorento będzie dostępne w Europie z 10 lakierami nadwozia oraz z 17-, 18-, 19- lub – po raz pierwszy w ofercie – nawet 20-calowymi obręczami kół z lekkich stopów do wyboru.

Kia Sorento IV. Wnętrze 

Wnętrze opiera się m.in. na umieszczonych blisko siebie ekranach na desce rozdzielczej. 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników optycznie łączy się z 10,25-calowym dotykowym ekranem systemu multimedialnego, który znajduje się pośrodku deski rozdzielczej. Podstawowe funkcje menu uruchamia się za pomocą dotykowych pól po obu stronach centralnego ekranu. Poniżej niego znajdują się przyciski do obsługi klimatyzacji. Bardzo mocny, przyciągający wzrok akcent na konsoli środkowej stanowią pionowe otwory wentylacyjne z chromowanym obramowaniem, które mają swoją kontynuację na tunelu środkowym.

Kia Sorento 

Nowe Sorento stoi na szczycie gamy SUV-ów oferowanych przez markę Kia w Europie. Nowa platforma podłogowa jest przystosowana do zastosowania hybrydowych zespołów napędowych, także hybrydowych typu plug-in

Fot. Kia Kabina nowego Sorento jest wyposażona w oświetlenie Mood Lighting. Na półce, u podstawy konsoli środkowej znajduje się bezprzewodowa ładowarka do smartfona. Do Sorento czwartej generacji jest oferowany system audio firmy BOSE, który zapewnia ogromną moc i znakomite brzmienie.

Zobacz także: Felgi. Jak o nie zadbać?

Jakość wykonania kabiny podkreślają elementy wykonane z metalu, skórzana tapicerka i wytłaczane satynowe powierzchnie, które znajdują się nie tylko na desce rozdzielczej, ale w różnych miejscach kabiny. W Europie Sorento będzie oferowane z tapicerką, do wyboru, z czarnej tkaniny, skóry (czarnej lub szarej) lub czarnej pikowanej skóry Nappa.

Kia Sorento IV. Funkcjonalność

Nowe Sorento zostało skonstruowane na platformie podłogowej trzeciej generacji opracowanej dla SUV-ów średniej wielkości. Nowa platforma pozwala wygospodarować więcej miejsca w kabinie i większy bagażnik.

Nową platformę cechują zwarta konstrukcja przedziału silnikowego, krótsze zwisy z przodu i z tyłu nadwozia oraz o 35 mm większy rozstaw osi niż w Sorento trzeciej generacji. Umożliwia ona nie tylko zaprojektowanie samochodu o zgrabniejszych proporcjach, ale również – po raz pierwszy – zastosowanie do napędu Sorento hybrydowego układu napędowego.

W hybrydowym Sorento akumulator znajduje się pod podłogą kabiny. Dzięki temu duży SUV ma ogromną kabinę dla maksymalnie siedmiu pasażerów oraz jeden z największych w klasie bagażników, który – w zależności od wersji Sorento – liczy 821 litrów pojemności (w modelu siedmioosobowym) lub 910 litrów (w aucie dla 5 osób). Oznacza to, że flagowy SUV marki Kia może wygodnie pomieścić pięć dorosłych osób i spory bagaż. W modelach siedmioosobowych, przy wykorzystaniu wszystkich miejsc, pojemność bagażnika zwiększono o 32% w porównaniu z pojemnością bagażnika Sorento poprzedniej generacji. Teraz wynosi ona 187 litrów (według VDA, w modelu z silnikiem Diesla) lub 179 litrów w Sorento z napędem hybrydowym. Przyciski umieszczone w bocznej ścianie przedziału bagażowego pozwalają szybko i wygodnie złożyć oparcie drugiego rzędu siedzeń również od strony bagażnika.

Dzięki nowej platformie Sorento czwartej generacji oferuje więcej miejsca dla pasażerów wszystkich trzech rzędów siedzeń, zapewniając im więcej miejsca na głowę, nogi i ramiona niż większość konkurentów. Za sprawą nowej platformy we flagowym SUV-ie marki Kia przybyło sporo miejsca na nogi zwłaszcza dla osób podróżujących w pierwszym i drugim rzędzie. Więcej jest go także dla pasażerów w trzecim rzędzie.

Sorento zawsze było popularne wśród osób, które poszukują auta 7-osobowego. Model nowej generacji ułatwia życie pasażerom podróżującym z tyłu jeszcze bardziej niż poprzednik. Większy rozstaw osi sprawia, że siedzenia drugiego rzędu można przesunąć o 45 mm bardziej do przodu, co pozwala wygospodarować szersze przejście do trzeciego rzędu oraz więcej miejsca na stopy i nogi dla pasażerów zajmujących miejsca w trzecim rzędzie. Na słupku C umieszczono uchwyt, na którym pasażerowie trzeciego rzędu mogą się wesprzeć podczas zajmowania miejsca w kabinie. Podłokietniki dla pasażerów trzeciego rzędu przedłużono o 100 mm, co zapewnia lepsze podparcie dla łokci. W podłokietnikach jest nie tylko uchwyt na kubek, ale również miejsce na smartfona.

Kia Sorento IV. Układy napędowe

Flagowy SUV marki Kia po raz pierwszy będzie oferowany ze zelektryfikowanymi układami napędowymi. Do wyboru będą wersje hybrydowa i hybrydowa typu plug-in.

Hybrydowy układ napędowy Sorento składa się z 1,6-litrowej jednostki napędowej T-GDi (turbodoładowanej z bezpośrednim wtryskiem benzyny), silnika elektrycznego o mocy 44,2 kW i litowo-jonowego akumulatora o pojemności 1,49 kWh. Akumulator znajduje się pod podłogą i nie ogranicza ani przestrzeni w kabinie, ani pojemności bagażnika.

 Kia Sorento 

Nowe Sorento stoi na szczycie gamy SUV-ów oferowanych przez markę Kia w Europie. Nowa platforma podłogowa jest przystosowana do zastosowania hybrydowych zespołów napędowych, także hybrydowych typu plug-in

Fot. Kia Maksymalna moc hybrydowego układu napędowego wynosi 230 KM, a maksymalny moment obrotowy – 350 Nm, co zapewnia świetne osiągi przy bardzo niskim zapotrzebowaniu na paliwo i niskiej emisji dwutlenku węgla. Nowy 1,6-litrowy silnik T-GDi jest wyposażony w nowatorską technologię CVVD (Continuous Variable Valve Duration), dzięki której czas otwarcia zaworów może być zmienny i zależy od warunków jazdy. Zasługą systemu CVVD są lepsze osiągi silnika szczególnie w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych wału korbowego oraz niższe zużycie paliwa.

 Moment obrotowy jest przekazywany do kół za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej i zintegrowanego z nią elektrycznego urządzenia, które umożliwia jednoczesny transfer momentu obrotowego jednostki napędowej i silnika elektrycznego, przy minimalnych stratach energii. W efekcie reakcja na przyspieszenie przy dowolnej prędkości jazdy jest natychmiastowa.

W chwili rozpoczęcia sprzedaży hybrydowe Sorento będzie oferowane na wybranych rynkach w Europie. Później, do końca 2020 roku, dołączą pozostałe kraje. Do końca tego roku oferta poszerzy się o Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in.

 W chwili rynkowego debiutu nowego Sorento nabywcy w Europie do wyboru będą mieli również wersję napędzaną nowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 litra, który należy do rodziny „Smartstream”. Ta jednostka napędowa dysponuje maksymalną mocą 202 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 441 Nm. Nowy aluminiowy blok silnika jest o 19,5 kg lżejszy od żeliwnego, stosowanego w poprzedniej wersji tej jednostki napędowej. Cały silnik waży o 38,2 kg mniej niż analogiczna jednostka napędowa w Sorento trzeciej generacji. Silnik 2.2 CRDi seryjnie współpracuje z nową 8-stopniową przekładnią o dwóch sprzęgłach (8DCT), które pracują w kąpieli olejowej. Nowa skrzynia biegów zapewnia tak samo płynną zmianę przełożeń, jak klasyczne przekładnie automatyczne, ale daje lepszy efekty jeśli chodzi o zmniejszenie zużycia paliwa niż 8-stopniowe automatyczne skrzynie biegów.

Dane dotyczące zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla nowego Sorento zostaną opublikowane w późniejszym terminie, przed rozpoczęciem sprzedaży auta w drugiej połowie 2020 roku.

Kia Sorento IV. Nowoczesne technologie

Nowy tryb jazdy terenowej – Terrain Mode – zwiększa możliwości Sorento w trudnym terenie w porównaniu z poprzednikami. Terrain Mode, w połączeniu z opcjonalnym napędem na cztery koła, sprawia, że Sorento lepiej radzi sobie w błocie oraz na śniegu i w piasku. W każdym z trybów jazdy, wybieranym za pomocą pokrętła na konsoli środkowej, Terrain Mode kontroluje system stabilizacji toru jazdy (ESC), a także podział momentu obrotowego między cztery koła. System dostosowuje również moment zmiany biegów, aby zapewnić autu i utrzymać jak najlepszą przyczepność kół do podłoża w różnych warunkach.

W zależności od wersji wyposażenia na desce rozdzielczej znajdują się 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego oraz nowy 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników. Obydwa ekrany zapewniają wysoki kontrast i przejrzystość wyświetlanych informacji. W standardzie jest oferowany system z 8-calowym ekranem dotykowym. Wszystkie urządzenia informacyjno-rozrywkowe umożliwiają bezproblemowe podłączenia smartfona za pośrednictwem Apple CarPlay™ lub Android Auto™.

Nowe Sorento oferuje również zestaw usług cyfrowych UVO Connect, który za pośrednictwem ekranu dotykowego w samochodzie i smartfona dostarcza kierowcom cennych informacji. Dzięki usłudze Kia Live i za pomocą opcjonalnego 10,25-calowego ekranu dotykowego, system wyświetla aktualne informacje o natężeniu ruchu, prognozę pogody, interesujące miejsca oraz szczegóły dotyczące parkingów (cenę, lokalizację oraz dostępność miejsc). System UVO Connect umożliwia kierowcom również wysyłanie trasy przejazdu opracowanej na smartfonie do samochodu oraz sprawdzanie lokalizacji auta.

System multimedialny umożliwia także jednoczesne sparowanie za pośrednictwem łącza Bluetooth dwóch smartfonów, dzięki czemu z jednego można korzystać do realizacji połączeń telefonicznych, a z drugiego do streamingu muzyki. Pasażerowie z przodu mają do dyspozycji dwa złącza USB do ładowania urządzeń przenośnych. Osoby podróżujące w drugim rzędzie siedzeń mogą korzystać z gniazd USB, które są umieszczone w oparciach przednich foteli oraz z dwóch gniazd, które znajdują się na konsoli środkowej. Pasażerowie trzeciego rzędu również mają dostęp do gniazd ładowania USB, co oznacza, że każdy z siedmiu pasażerów może podczas jazdy ładować urządzenie przenośne.

 Sorento jest dostępne również z wyświetlaczem head-up, który wyświetla informacje o jeździe przed przednią szybą w polu widzenia kierowcy. Wyświetlane mogą być ostrzeżenia licznych systemów wspomagających, prędkość jazdy i wskazówki nawigacji.

 Kia oferuje do nowego Sorento także 12-głośnikowy, bardzo mocny system audio firmy BOSE, który pasażerom we wszystkich trzech rzędach zapewnia przestrzenny dźwięk. Nowa funkcja „Sound of Nature”, dostępna na wybranych rynkach, umożliwia wybór relaksujących odgłosów natury. System oświetlenia kabiny Ambient Mood Lighting pozwala dostosować wystrój wnętrza do indywidualnych preferencji. Do wyboru jest jeden z siedmiu kolorów zaprojektowanych przez stylistów Kia Motors lub jeden z gamy 64 kolorów.

Kia Sorento IV. Bezpieczeństwo

Kia Sorento 

Nowe Sorento stoi na szczycie gamy SUV-ów oferowanych przez markę Kia w Europie. Nowa platforma podłogowa jest przystosowana do zastosowania hybrydowych zespołów napędowych, także hybrydowych typu plug-in

Fot. Kia Zaawansowane systemy skupione pod nazwą ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) pomagają zminimalizować stres związany z prowadzeniem auta i zwiększają bezpieczeństwo, chroniąc zarówno pasażerów, jak i innych użytkowników dróg.

 ADAS, w zależności od wersji wyposażenia nowego Sorento, obejmuje systemy: FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów i innych pojazdów oraz najnowszy system wykrywania pojazdów nadjeżdżających do skrzyżowania podczas skrętu, BVM (Blind-Spot View Monitor), SVM (Surround View Monitor), BCA (Blind-spot Collision-Avoid Assist), ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), SCC (Smart Cruise Control with Stop&Go) oraz NSCC (Navigation-based SCC), LFA (Lane Following Assist), DAW (Driver Attention Warning) i HDA (Highway Driving Assist).

 System LFA (Lane Following Assist) zapewnia jazdę autonomiczną na poziomie drugim, poprzez kontrolowanie przyspieszania, hamowania i kierowania w zależności od ruchu pojazdów, które znajdują się z przodu. LFA działa w zakresie prędkości od 0 do 180 km/h i wykorzystuje dane z kamery i radaru, aby zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu i jednocześnie monitorować linie na drodze w celu utrzymania Sorento na środku pasa ruchu.

 Nowe Sorento jest również wyposażone w systemy: RVM (Rear View Monitor) z asystentem unikania kolizji podczas wyjazdu tyłem z miejsca parkowania PCA (Reverse Parking Collision-Avoidance Assist) i asystentem unikania kolizji w ruchu poprzecznym z tyłu RCCA (Rear Cross-traffic Collision-Avoidance Assist). Ponadto Sorento czwartej generacji to pierwsza Kia dostępna w Europie z nowym zdalnie sterowanym asystentem parkowania RSPA (Remote Smart Parking Assist), który umożliwia wyjazd samochodu z miejsca parkingowego do przodu lub do tyłu sterowany za pomocą pilota. Funkcja ta ułatwia pasażerom wysiadanie z samochodu i wsiadanie do auta w ciasnych miejscach parkingowych lub gdy inny kierowca zaparkuje samochód zbyt blisko Sorento i utrudni dostęp do którychkolwiek drzwi. RSPA automatycznie hamuje Sorento, jeśli wykryje inne auto, rowerzystę lub pieszego bezpośrednio za pojazdem lub zbliżające się do niego. Funkcja bezpiecznego wychodzenia z Sorento (Safe Exit Assist) uniemożliwia otwarcie tylnych drzwi, jeśli zostanie wykryty inny pojazd nadjeżdżający z tyłu.

 Sorento jest wyposażone w siedem poduszek powietrznych – przednie, boczne, kurtynowe i centralną poduszkę z przodu. Ta ostatnia, innowacyjna, zapewnia ochronę głów pasażerów na przednich siedzeniach i została zaprojektowana tak, aby zapobiegać zderzeniom głów podczas uderzenia w bok auta. Wszystkie modele Sorento są standardowo wyposażone w system zarządzania stabilnością auta VSM (Vehicle Stability Management) i systemy stabilności toru jazdy ESC (Electronic Stability Control), które stabilizują Sorento zarówno podczas hamowania, jak i w czasie pokonywania zakrętów.

 W nowym Sorento po raz pierwszy zastosowano także układ hamulcowy, który zapobiega kolejnym kolizjom. System automatycznie uruchamia hamulce, gdy na skutek pierwszego zderzenia eksplodują poduszki powietrzne. W ten sposób pasażerowie są chronieni przed skutkami zderzeń czołowych lub bocznych z kolejnymi samochodami.

 W konstrukcji nadwozia zastosowano stal i aluminium, co poprawia jego sztywność na skręcanie przy zachowaniu niskiej masy. Udział stali o wysokiej wytrzymałości i elementów ze stali tłoczonej na gorąco w nadwoziu również jest większy niż w wypadku nadwozia modelu poprzedniej generacji. Stal o wysokiej wytrzymałości zwiększa bezpieczeństwo pasażerów, poprzez wzrost sztywności nadwozia na skręcanie, która jest o 12,5% większa niż u konkurenta uchodzącego w segmencie dużych SUV-ów za lidera pod względem bezpieczeństwa. Mimo wzmocnienia konstrukcji nadwozia, zaawansowane materiały sprawiają, że jest ono o 5,6% (21,3 kg) lżejsze niż nadwozie poprzedniego Sorento. Sztywniejsze nadwozie zmniejsza też wibracje i hałasy pochodzące od zawieszenia.

Nowe Sorento, podobnie jak model poprzedniej generacji, na rynki europejskie i wiele innych będzie produkowane w fabryce Hwasung w Korei. Na rynki Ameryki Północnej nowy SUV marki Kia będzie powstawał również w zakładzie w West Point, w Stanie Georgia, w USA.

Sprzedaż nowego Sorento w Europie rozpocznie się w trzecim kwartale 2020 roku. Sorento czwartej generacji standardowo będzie objęte siedmioletnią gwarancją lub do przebiegu 150.000 km.

To tutaj jest produkowany Volkswagen ID.3

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • aer (gość)

    Nie zrobił na mnie jakoś spektakularnego wrażenia. Z koreańskich aut wolę jednak rextona - auto niezłe ze świetnym wnętrzem a do tego cena przyjemna

  • Agnieszka (gość)

    Cześć! Nazywam się Agnieszka, mam 23 lata. Chcę znaleźć mężczyznę do intymnych spotkań i komunikacji. Z przyjemnością odpowiem wszystkim, napisz do mnie na stronie randkowej, oto moja strona - http://loveto.one/agnieszka96

  • hada (gość)

    W tym segmencie to nie wiem, czy land cruiser nie byłby lepszym wyborem, biorąc pod uwagę trwałość ich jednostek napędowych

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Kia Sorento zdjęcia

Kia Sorento dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Kia Sorento opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Kia Sorento Cena

Części dla marki Kia

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

659 zł