Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kia Soul EV i hybrydowy zespół napędowy w Genewie

(ip)
Kia Soul EV, Fot: Kia
Kia Soul EV, Fot: Kia
84. Salon International de l’Automobile w Genewie to miejsce europejskiego debiutu nowej Kia Soul EV, a także specjalnej prezentacji hybrydowego zespołu napędowego Kia nowej generacji. Tuż obok eksponowana będzie odświeżona Kia Sportage, restylizowana Optima Hybrid z przeznaczeniem na rynki Europy oraz samochód koncepcyjny Stinger GT4, którego światowa premiera odbyła się z początkiem roku na salonie motoryzacyjnym Detroit Auto Show. Na stoisku Kia wystawiany jest także prototypowy rower elektryczny Kia Electric Bike.

Kia Soul EV (Electric Vehicle) wejdzie do produkcji w drugiej połowie 2014 roku i stanie się pierwszym pojazdem elektrycznym

Kia Soul EV, Fot: Kia
Kia Soul EV, Fot: Kia

marki dostępnym w skali globalnej. Kia Soul EV to pojazd z napędem na koła przednie, zasilany baterią polimerowych akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 27 kWh i wiodącej w klasie gęstości energetycznej 200 Wh/kg. Napęd kół zapewnia silnik elektryczny o mocy 81,4 kW i potężnym momencie obrotowym 285 Nm. Z uwagi na zasięg rzędu 200 km z jednego ładowania baterii akumulatorów, samochód ten jest interesującą propozycją dla osób dojeżdżających codziennie do domu/pracy. Aby zwiększyć wydajność zasilania, Soul EV wyposażony jest w szereg nowych rozwiązań technologicznych pod kątem redukcji obciążenia akumulatorów i maksymalnego wydłużenia zasięgu jazdy. Są to m.in. zaawansowany system ogrzewania, przewietrzania i klimatyzacji (w tym pierwszy na świecie indywidualny system wentylacji dla kierowcy), działający w czterech trybach układ hamulcowy z odzyskiem energii (Regenerative Braking System) oraz system podgrzewania akumulatorów.

Oprócz gotowych do produkcji pojazdów niskoemisyjnych, na genewskim stoisku Kia zapoznać się można z nową technologią napędu hybrydowego konstrukcji europejskiego centrum badawczo-rozwojowego (R&D) pod kątem zastosowania w przyszłościowych pojazdach z logo Kia. Nowy napęd hybrydowy obejmuje ołowiowo-węglowy akumulator o napięciu roboczym 48 V zasilający niewielki silnik elektryczny, który wspomaga główną jednostkę spalinową. Akumulator ten dostarcza również energię elektrycznej turbosprężarce (‘E-Booster’), powodującej wzrost mocy i momentu obrotowego jednostki głównej przy

Fot: Kia
Fot: Kia

niskiej prędkości obrotowej. W sprzyjających warunkach – przy niewielkich prędkościach i jeździe ze stałą prędkością – napęd hybrydowy działa tylko w trybie elektrycznym, ładując akumulatory (odzysk energii) podczas hamowania. W trakcie krótkich postojów technologia ta pełni funkcję zeroemisyjnego systemu Start/Stop o minimalnym poziomie hałasów czy wibracji z uwagi na przekazywanie mocy rozruchowej paskiem wieloklinowym. Pozwala także na zmniejszenie wymiarów – a więc i masy – klasycznego akumulatora 12V w pojeździe.

Razem z nowym systemem napędu hybrydowego koncern Kia prezentuje także w szczegółach nową, siedmiostopniową przekładnię dwusprzęgłową (DCT). Nowa skrzynia przekładniowa – pierwsza tego typu w ofercie Kia – skonstruowana została pod kątem oszczędności paliwowej i „usportowienia” osiągów samochodu. W trakcie procesu rozwojowo-konstrukcyjnego założono siedmioprocentowe zmniejszenie zużycia paliwa oraz pięcioprocentowe skrócenie czasu przyspieszenia 0-100 km/h w stosunku do stosowanej obecnie 6-stopniowej skrzyni DCT. Za równie ważne przyjęto redukcję hałasów i wibracji (NVH), w którym to celu zastosowano zewnętrzny tłumik-amortyzator drgań podnoszący stopień technicznego wyrafinowania nowej przekładni.

Tegoroczny Salon International de l’Automobile w Genewie to także scena europejskiego debiutu niezwykłego konceptu Kia GT

Kia GT 4 Stinger, Fot: Kia
Kia GT 4 Stinger, Fot: Kia

4 Stinger, który pokazany został po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych NAIAS 2014 w Detroit. Zaprojektowany przez kalifornijski team designerów, GT4 Stinger wyznacza nowy kierunek stylistyczny dla pojazdów marki Kia. GT4 Stinger napędzany jest czterocylindrowym, 315-konnym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa (T-GDI) o pojemności 2,0 litrów – w tandemie z sześciostopniową skrzynią manualną, która przenosi moc na koła tylne. Jako demonstracja dynamicznego ‘zacięcia’ GT4 posiada niezależne zawieszenie przednie i tylne na podwójnych wahaczach poprzecznych, a jego sportowy charakter definiuje przedni splitter aerodynamiczny z włókna węglowego oraz dukty powietrza chłodzącego hamulce przednich kół. Markowy grille Kia „siedzi” nisko nad ziemią by zapewnić intensywny przepływ powietrza do komory silnikowej.

Kia Sportage,  Fot: Kia
Kia Sportage, Fot: Kia

Na genewskim salonie samochodowym Kia pokazuje ponadto odświeżoną wersję modelu Kia Sportage, jako reakcję na opinie klientów oraz sytuację konkurencyjną w Europie. Ten mały SUV, którego sprzedaż na rynku europejskim w roku 2013 przekroczyła 89.000 sztuk, pochwalić się może niewielkimi lecz istotnymi zmianami nadwozia oraz wystrojem i materiałami wnętrza o wyższej niż poprzednio jakości.

Debiutująca w Europie, restylizowana Kia Optima Hybrid prezentuje szereg zmian wizualnych oraz nowe elementy wyposażenia, m.in. układ hamulcowy z odzyskiem energii trzeciej generacji (o zwiększonej skuteczności i ‘wyczuciu’ działania przez kierowcę), nowy interfejs sterowania dotykowego napędem hybrydowym oraz nowy (dostępny opcjonalnie) pakiet High Tech Pack wspomagający kierowcę podczas prowadzenia pojazdu. Nowa Kia Optima Hybrid wchodzi do produkcji w koreańskich zakładach Kia od kwietnia 2014 i zacznie docierać do europejskiej sieci sprzedaży pod koniec bieżącego roku.

Kia przedstawia także dwie prototypowe wersje najnowszego „pojazdu zeroemisyjnego” Kia Electric Bike (KEB), który ze względu na zasięg rzędu 40 km z ‘jednego ładowania’ oraz czterogodzinny czas ładowania akumulatorów może być interesującą propozycją dla osób dojeżdżających do pracy czy do miasta. Model KEB City przeznaczony jest to użytku

Kia Electric Bike,  Fot: Kia
Kia Electric Bike, Fot: Kia

miejskiego, a wersja MTB – do jazdy plenerowej. Koncepcyjny KEB napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 250 W i pokaźnym momencie obrotowym 45 Nm. Źródło zasilania stanowi zdejmowana do ładowania bateria polimerowych akumulatorów litowo-jonowych o napięciu 36 V i pojemności 10 Ah. Rower waży około 20 kg w stanie gotowości do jazdy i rozwija prędkość 25 km/h (zgodnie z obowiązującymi przepisami Unii Europejskiej). Dzieło konstruktorów Kia Venture Business Development Team koreańskiego Centrum badawczo-rozwojowego (R&D) w Namyang, KEB posiada innowacyjną metalową ramę typu monocoque, która powstaje w zaawansowanym technologicznie procesie tłoczenia, a następnie automatycznego spawania, czego efektem jest jakość zgodna ze standardami przemysłu motoryzacyjnego. Oba prototypowe rowery korzystają z ramy, silnika elektrycznego i baterii akumulatorów produkcji koreańskiej, a hamulce i przerzutki pochodzą z japońskiej firmy Shimano. Montaż finalny wykonany został w Niemczech.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty