Kia Sportage. Nadwozie/wnętrze
Czy po Kii Sportage widać już upływ czasu? I tak, i nie. Z jednej strony auto jest już na rynku od wielu lat i zdążyliśmy się do niej przyzwyczaić, z drugiej zaś jej linie są nadal świeże i przyjemne w odbiorze. Oprócz dużego grilla w kształcie „nosa tygrysa”, cechą charakterystyczną są z pewnością wysoko osadzone klosze lamp, które dodatkowo rozciągają się ku tyłowi i mocno nachodzą na nadkola i maskę. Nawet dziś wygląda to po prostu dobrze i zwraca na siebie uwagę. Przedni zderzak jest bardzo wysoki, zaś po jego bokach osadzono duże wloty powietrza z lampami przeciwmgłowymi, które pełnią również funkcję doświetlania zakrętów. Tył jest odrobinę spokojniejszy, ale tu również główną rolę odgrywają bardzo duże klosze lamp, które śmiało zachodzą na boki.
Szeroki słupek C, spojler dachowy, mocno uwydatnione nadkola oraz nakładki z tworzywa sztucznego sprawiają, że auto prezentuje się bardzo muskularnie i dynamiczne. W testowanej przeze mnie wersji praktycznie wszystkie dodatki, z wyłączeniem ramek okien, zostały polakierowane na czarno. Przyznam, że średnio mi się to podoba. Mam wrażenie, że brak wyróżniających się akcentów sprawił, że sylwetka zrobiła się nieco zbyt ciężka, ale być może to tylko moje odczucia. A co we wnętrzu?
W porównaniu do najnowszych modeli z tego segmentu, wnętrze Kii Sportage emanuje spokojem i poukładaną stylistyką. Łagodne kształty, dużo poziomych linii, przyciski grzecznie poukładane w rzędach, wszystko czytelne i usystematyzowane. Dodatkowo w testowanym egzemplarzu zastosowano skórzaną tapicerkę, czarną podsufitkę i pomarańczowe wstawki na fotelach. Kolorystycznie być może nie pasowało to wszystko do nadwozia, ale we wnętrzu czułem się bardzo przyjemnie i komfortowo. Tak czy inaczej, jeśli ktoś szuka klasycznych rozwiązań, w Kii Sportage poczuje się rewelacyjnie, choć poszukujący nowoczesności mogą być rozczarowani. No ale dla nich będzie nowa Sportage lub propozycja siostrzanej marki – Tucson. Tutaj królują tradycyjne przyciski, znajdziemy również sporo schowków, dwa złącza 12V 180W w konsoli środkowej, wygodne uchwyty na kubki itp. Dla lubiących praktyczne rozwiązania, „stara” Kia Sportage będzie miała mnóstwo zalet.
Na przestrzeń również nie można narzekać. Ponadto oparcia kanapy można regulować w sporym zakresie, a bagażnik w standardowym układzie oferuje pojemność 491 litrów (1492 litry po złożeniu oparć kanapy).
Kia Sportage. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy
Pod maską Kii Sportage pracuje znana już turbodoładowana czterocylindrowa jednostka 1.6 T-GDI o mocy 177 KM i momencie obrotowym 265 Nm. Ma ona przyjemną charakterystykę i nienaganną kulturę pracy, a w połączeniu z 7-biegową przekładnią DCT i napędem na cztery koła daje naprawdę przyjemne połączenie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,1 sekundy, od 80 do 120 km/h przyzwoite 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 201 km/h. Do bardzo sprawnego przemieszczania się w różnych warunkach, nawet na nieutwardzonych drogach – w sam raz! Niestety, jak to bywało w przypadku innych modeli z tym silnikiem, tak samo tutaj apetyt na paliwo jest nieco zbyt wysoki.
Zdaniem producenta jest to średnio 8,3 l/100km (WLTP) i przyznam, że są to szacunki, które niewiele różnią się od rzeczywistości. W trasie wynik ten jest bezproblemowo osiągalny, a przy spokojnej jeździe z prędkością 100-120 km/h można zejść do około 7,5 l/100km. Nieco gorzej jest w mieście, bo w takich warunkach ciężko zejść poniżej 10 l/100km. Korki, dynamiczna jazda, krótkie dystanse – 12-13 l/100km będą normą. Samo prowadzenie jest w porządku, auto pewnie trzyma się zadanego toru, a zawieszenie, mimo iż zestrojone komfortowo, nie daje poczucia pływania nawet w szybko pokonywanych łukach. Co prawda na drobnych nierównościach zawieszenie trochę się gubi i czasami hałasuje, ale to wszystko jest na akceptowalnym poziomie.
Kia Sportage. Ceny i wyposażenie
Najtańszą Kię Sportage kupimy za 84 990 złotych i będzie to bazowa odmiana S z silnikiem 1.6 GDI o mocy 132 KM i z manualną skrzynią 6-biegową. Topowa wersja napędowa tj. 1.6 T-GDI o mocy 177 KM z automatyczną skrzynią 7-biegową i napędem na cztery koła to koszt co najmniej 117 490 złotych (odmiana M). Testowany egzemplarz to wersja Black Edition w cenie 132 990 złotych. Wersja ta bazuje na odmianie wyposażenia L i posiada dodatkowo światła do jazdy dziennej, mijania i drogowe oraz tylne w technologii LED, tapicerkę materiałową z elementami skóry ekologicznej, podgrzewaną kierownicę i fotele przednie oraz skrajne miejsca na kanapie, pakiet bezpieczeństwa (FCA, BCW oraz RTCW), czarne felgi 17-calowe oraz liczne elementy lakierowane na czarno. Za dodatkowe 7000 złotych można dokupić pakiet Black Edition Plus z wentylowanymi i elektrycznie sterowanymi fotelami, skórzaną tapicerką i automatycznie otwieraną/zamykana klapą bagażnika.
Kia Sportage. Podsumowanie
Czy Kia Sportage czwartej generacji to nadal ciekawa propozycja? Tak, szczególnie teraz, gdy wchodzi nowa generacja i ta ustępująca może być dostępna z niezłymi rabatami. To nadal ciekawe i świetnie wyposażone auto o przyjemnej stylistyce i bardzo ergonomicznym wnętrzu. Jeśli ktoś nie szuka najnowszych gadżetów i kosmicznej stylistyki, z ustępującej Kii Sportage będzie bardzo zadowolony. Poza tym w tej cenie trudno znaleźć auto z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią biegów.
Kia Sportage – zalety:
- nadal przyjemna dla oka stylistyka;
- bardzo praktyczne i ergonomiczne wnętrze;
- niezłej jakości materiały;
- mnóstwo wersji i dodatków;
- przyjemny napęd i charakterystyka silnika…
Kia Sportage – wady:
- …ale spalanie mogłoby być niższe;
- odrobinę za sztywne zawieszenie.
Porównanie Kia Sportage 1.6 T-GDI 177 KM 4WD (AT7) do wybranych konkurentów:
| Kia Sportage 1.6 T-GDI 177 KM 4WD (AT7) | SsangYong Korando 1.5 T-GDI 163 KM AWD (AT6) | Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BoosterJet SHVS 129 KM ALLGRIP (AT6) |
Cena (zł, brutto) | od 117 490 | od 101 990 | od 119 500 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 | crossover/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4485/1855 | 4450/1870 | 4300/1785 |
Wysokość (mm) | 1645 | 1620 | 1585 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1625/1636 | 1590/1610 | 1535/1505 |
Rozstaw osi (mm) | 2670 | 2675 | 2600 |
Pojemność bagażnika (l) | 491/1492 | 551/1248 | 430/1269 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1562 | 1525 | 1310 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 62 | 50 | 47 |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna (mHEV) |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 7-stopniowa | automatyczna, 6-stopniowa | automatyczna, 6-stopniowa |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 177 | 163 | 129 |
Moment obrotowy (Nm) | 265 | 280 | 235 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,1 | b.d. | 10,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 201 | 193 | 195 |
Spalanie (l/100km) | 8,3 (WLTP) | 7,9 (WLTP) | 6,1 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 188 | 180 | 139 |
Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?