Kia Sportage 1992 – 2004

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Wojciech Kołatek: Kia Sportage to zgrabny samochód rekreacyjno-terenowy z dołączalnym napędem przednich kół.
Fot. Wojciech Kołatek: Kia Sportage to zgrabny samochód rekreacyjno-terenowy z dołączalnym napędem przednich kół.
Jeszcze kilka lat temu Kia Sportage pierwszej generacji sprzedawała się u nas znakomicie. Teraz te egzemplarze trafiają na rynek aut używanych.
Fot. Kia
Fot. Kia

 

Nadwozie

 

Sylwetka Kia Sportage jest spokojna i ponadczasowa. Choć linia nadwozia trochę się już zestarzała, jeszcze nie razi wyglądem.

Wnętrze auta nie zachwyca stylistyką. Kokpit jest monotonny, a materiały wykończeniowe średniej klasy. Wnętrze jest natomiast wygodnie i przestronnie. Walory auta podnosi także

Fot. Wojciech Kołatek: Kia Sportage to zgrabny samochód rekreacyjno-terenowy z dołączalnym napędem przednich kół.
Fot. Wojciech Kołatek: Kia Sportage to zgrabny samochód rekreacyjno-terenowy z dołączalnym napędem przednich kół.

bogate wyposażenie standardowe, jak m.in. klimatyzacja, ABS, elektrycznie regulowane lusterka i szyby. Także bagażnik jest sporych rozmiarów, a dzielone oparcie tylnej kanapy (50:50) umożliwia jeszcze powiększenie powierzchni załadunkowej. Koło zapasowe zostało umieszczone na zewnątrz, na specjalnym stelażu.


Fot. Wojciech Kołatek: Sportage ma awaryjną instalację elektryczną i blachy podatne na korozję.
Fot. Wojciech Kołatek: Sportage ma awaryjną instalację elektryczną i blachy podatne na korozję.

Silniki

 

W Polsce Sportage był oferowany z dwoma silnikami o pojemności dwóch litrów – benzynowy i turbodiesel. Na naszym rynku zadebiutował dwulitrową jednostką benzynową o mocy 128 KM, zmodyfikowanym silnikiem Mazdy. Jest on wytrzymały i mało awaryjny, a największa jego wada to spore zużycie paliwa. Przy delikatnej jeździe wynosi ono średnio od 10 do 11,5 litra na 100 km. Zimą jednak ten wynik może wzrosnąć nawet do

Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze pojazdu jest dość przestronne, design tablicy przyrządów – skromny.
Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze pojazdu jest dość przestronne, design tablicy przyrządów – skromny.

15 litrów. Silnik benzynowy był oferowany przez cały czas sprzedaży modelu.

 

W turbodiesla o mocy 83 KM Sportage został wyposażany od 1996 r. Ta jednostka jest bardzo trudno dostępna na rynku wtórnym. Można natomiast dostać diesla o pojemności 2,2 l i mocy 63 KM.

 

Eksploatacja

 

Kia Sportage to pojazd rekreacyjno-terenowy o konstrukcji ramowej i dołączanym napędem przednich kół, dwustopniowym reduktorem obrotów i blokadą. Dobrze więc podróżuje się nim zarówno po szosach jak i w terenie. Z tych powodów auto było

Fot. Wojciech Kołatek
Fot. Wojciech Kołatek

kupowane u nas m.in. przez służby leśne, choć nie jest to pojazd na szczególnie ciężki teren.

 

Sportage jest autem średnio awaryjnym. Słabym punktem jest instalacja elektryczna, szczególnie wrażliwa na wilgoć. Występuje także korozja układu wydechowego i stelaża koła zapasowego. Nie wytrzymują obciążeń amortyzatory, tylne sprężyny śrubowe, piasty przednie i łożyska kół.

 

Na rynku wtórnym nie ma wielu Sportage. Te pochodzące z polskiej sieci sprzedaży są często autami już mocno wyeksploatowanymi. W lepszym stanie technicznym znajdują się Sportage z importu indywidualnego. Dominuje model 5-drzwiowy. Bardzo rzadko można trafić na wersję dwudrzwiową, nie sprzedawaną w Polsce w sieci Kia Motors, a występującą przede wszystkim na rynku amerykańskim.

 

Wady:

- duże zużycie paliwa,

- blachy nadwozia podatne na korozję,

- trudno dostępne niektóre części.

 

Zalety:

- dobre właściwości terenowe,

- obszerne wnętrze,

- bogate wyposażenie seryjne.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1992 – początek produkcji modelu

1995 – Sportage trafia na rynki europejskie, w tym także do Polski

1996 – oferta rozszerzona o silnik diesla 2.0 o mocy 83 KM

1999 – lifting modelu, m.in. bogatsze wyposażenie, zmiany w zawieszeniu; wprowadzenie wersji dwudrzwiowej

2000 – pojawia się wersja z wydłużonym nadwoziem Sportage Wagon, koło zapasowe w środku

2004 – premiera nowego modelu.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2.0

11,7-16,9

15,7-16,9

17,0-20,9

19,9-28,9

22,0-28,5

26,9-29,9

32,9

-

2.0 diesel

-

-

-

23,5-25,5

-

26,0

-

-

* na podstawie ofert internetowych.

 

Wybrane dane techniczne*

 

Silnik

2.0

2.0 turbodiesel

Poj. skokowa (cm³)

1998

1998

Moc (KM/obr./min.)

128/5300

83/4000

Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.)

175/4700

191/2000

Prędkość maksymalna (km/h)

172

145

Przyspieszenie 0-100 km (s)

14,7

20,4

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

9,7/15,0

7,8/11,0

Opony

205/70/R 15

Zbiornik paliwa (l)

60

Długość/szerokość/wysokość (cm)

432/176/165

Masa własna (kg)

1420

1465

Kąt natarcia (°)

30

Kąt zejścia (°)

33

Nachylenie boczne (°)

22

Prześwit (cm)

22

Brodzenie (cm)

35

* na podstawie danych producenta z rocznika 1998.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty