Nadwozie
Sylwetka Kia Sportage jest spokojna i ponadczasowa. Choć linia nadwozia trochę się już zestarzała, jeszcze nie razi wyglądem.
Wnętrze auta nie zachwyca stylistyką. Kokpit jest monotonny, a materiały wykończeniowe średniej klasy. Wnętrze jest natomiast wygodnie i przestronnie. Walory auta podnosi także
bogate wyposażenie standardowe, jak m.in. klimatyzacja, ABS, elektrycznie regulowane lusterka i szyby. Także bagażnik jest sporych rozmiarów, a dzielone oparcie tylnej kanapy (50:50) umożliwia jeszcze powiększenie powierzchni załadunkowej. Koło zapasowe zostało umieszczone na zewnątrz, na specjalnym stelażu.
Silniki
W Polsce Sportage był oferowany z dwoma silnikami o pojemności dwóch litrów – benzynowy i turbodiesel. Na naszym rynku zadebiutował dwulitrową jednostką benzynową o mocy 128 KM, zmodyfikowanym silnikiem Mazdy. Jest on wytrzymały i mało awaryjny, a największa jego wada to spore zużycie paliwa. Przy delikatnej jeździe wynosi ono średnio od 10 do 11,5 litra na 100 km. Zimą jednak ten wynik może wzrosnąć nawet do
15 litrów. Silnik benzynowy był oferowany przez cały czas sprzedaży modelu.
W turbodiesla o mocy 83 KM Sportage został wyposażany od 1996 r. Ta jednostka jest bardzo trudno dostępna na rynku wtórnym. Można natomiast dostać diesla o pojemności 2,2 l i mocy 63 KM.
Eksploatacja
Kia Sportage to pojazd rekreacyjno-terenowy o konstrukcji ramowej i dołączanym napędem przednich kół, dwustopniowym reduktorem obrotów i blokadą. Dobrze więc podróżuje się nim zarówno po szosach jak i w terenie. Z tych powodów auto było
kupowane u nas m.in. przez służby leśne, choć nie jest to pojazd na szczególnie ciężki teren.
Sportage jest autem średnio awaryjnym. Słabym punktem jest instalacja elektryczna, szczególnie wrażliwa na wilgoć. Występuje także korozja układu wydechowego i stelaża koła zapasowego. Nie wytrzymują obciążeń amortyzatory, tylne sprężyny śrubowe, piasty przednie i łożyska kół.
Na rynku wtórnym nie ma wielu Sportage. Te pochodzące z polskiej sieci sprzedaży są często autami już mocno wyeksploatowanymi. W lepszym stanie technicznym znajdują się Sportage z importu indywidualnego. Dominuje model 5-drzwiowy. Bardzo rzadko można trafić na wersję dwudrzwiową, nie sprzedawaną w Polsce w sieci Kia Motors, a występującą przede wszystkim na rynku amerykańskim.
Wady:
- duże zużycie paliwa,
- blachy nadwozia podatne na korozję,
- trudno dostępne niektóre części.
Zalety:
- dobre właściwości terenowe,
- obszerne wnętrze,
- bogate wyposażenie seryjne.
Ważniejsze daty z historii modelu
1992 – początek produkcji modelu
1995 – Sportage trafia na rynki europejskie, w tym także do Polski
1996 – oferta rozszerzona o silnik diesla 2.0 o mocy 83 KM
1999 – lifting modelu, m.in. bogatsze wyposażenie, zmiany w zawieszeniu; wprowadzenie wersji dwudrzwiowej
2000 – pojawia się wersja z wydłużonym nadwoziem Sportage Wagon, koło zapasowe w środku
2004 – premiera nowego modelu.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | |
2.0 | 11,7-16,9 | 15,7-16,9 | 17,0-20,9 | 19,9-28,9 | 22,0-28,5 | 26,9-29,9 | 32,9 | - |
2.0 diesel | - | - | - | 23,5-25,5 | - | 26,0 | - | - |
* na podstawie ofert internetowych.
Wybrane dane techniczne*
Silnik | 2.0 | 2.0 turbodiesel |
Poj. skokowa (cm³) | 1998 | 1998 |
Moc (KM/obr./min.) | 128/5300 | 83/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 175/4700 | 191/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 145 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 14,7 | 20,4 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 9,7/15,0 | 7,8/11,0 |
Opony | 205/70/R 15 | |
Zbiornik paliwa (l) | 60 | |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 432/176/165 | |
Masa własna (kg) | 1420 | 1465 |
Kąt natarcia (°) | 30 | |
Kąt zejścia (°) | 33 | |
Nachylenie boczne (°) | 22 | |
Prześwit (cm) | 22 | |
Brodzenie (cm) | 35 |
* na podstawie danych producenta z rocznika 1998.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?