Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36077 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Kia Sportage IV. Szykuje się bestseller!

Data publikacji: Autor: Karol Biela

Kia Sportage IV

Oficjalna premiera IV generacji Kia Sportage odbyła się na salonie we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Auto odmłodniało i wygląda przy okazji bardziej dynamiczniej. Poza charakterystycznym dla tej koreańskiej marki kształtem grilla, uwagę zwracają przednie reflektory, które standardowo wyposażono w światła do jazdy dziennej LED. Do tego wyraźne przetłoczenia na masce, czy chromowane obramowanie okien w drzwiach nadają całości charakteru i elegancji.

Fot. Karol Biela W najbliższych dniach Kia rozpocznie w Polsce sprzedaż swojego najnowszego SUV-a. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że Sportage IV zdobędzie serca nie tylko polskich klientów.

Kia Sportage IV

Oficjalna premiera IV generacji Kia Sportage odbyła się na salonie we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Auto odmłodniało i wygląda przy okazji bardziej dynamiczniej. Poza charakterystycznym dla tej koreańskiej marki kształtem grilla, uwagę zwracają przednie reflektory, które standardowo wyposażono w światła do jazdy dziennej LED. Do tego wyraźne przetłoczenia na masce, czy chromowane obramowanie okien w drzwiach nadają całości charakteru i elegancji.

Fot. Karol BielaHistoria modelu Sportage sięga 1993 roku, kiedy to na rynku pojawiła się I generacja tego auta. Był to też zarazem pierwszy samochód marki Kia Motors z napędem 4WD. Ta rekreacyjna terenówka produkowana była do września 2002 roku. Jej następca, mający już zdecydowanie bardziej charakter „SUV-a”, pojawił się w sprzedaży dopiero po dwóch latach przerwy, czyli w 2004 roku.

Jednak to dopiero Kia Sportage III – obecna na rynku od 2010 roku – cieszyła się szczególną popularnością. W Europie był to czwarty pod względem liczby sprzedanych sztuk SUV z segmentu C. Także w Polsce III generacja Sportage cieszyła się znacznym powodzeniem. Obecnie kompaktowe „SUV-y” zagarnęły już 13 procent krajowego rynku nowych samochodów, a w ubiegłym roku Sportage okazała się drugim najpopularniejszym w swojej klasie pojazdem (za Nissanem Qashqai i ex aequo z Hyundaiem ix35/Tucson). Teraz przyszedł najwyższy czas na prezentację najnowszego wcielenia modelu Sportage.

Większy, przestronniejszy i lepiej wykończony

Kia Sportage IV

Oficjalna premiera IV generacji Kia Sportage odbyła się na salonie we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Auto odmłodniało i wygląda przy okazji bardziej dynamiczniej. Poza charakterystycznym dla tej koreańskiej marki kształtem grilla, uwagę zwracają przednie reflektory, które standardowo wyposażono w światła do jazdy dziennej LED. Do tego wyraźne przetłoczenia na masce, czy chromowane obramowanie okien w drzwiach nadają całości charakteru i elegancji.

Fot. Karol BielaOficjalna premiera IV generacji Kia Sportage odbyła się na salonie we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Auto odmłodniało i wygląda przy okazji bardziej dynamiczniej. Poza charakterystycznym dla tej koreańskiej marki kształtem grilla, uwagę zwracają przednie reflektory, które standardowo wyposażono w światła do jazdy dziennej LED. Co więcej, inaczej zaprojektowane osłon podwozia oraz kształt przedniego zderzaka spowodowały zmniejszenie współczynnika oporu powietrza Cd z 0,35 do 0,33. Do tego wyraźne przetłoczenia na masce, czy chromowane obramowanie okien w drzwiach nadają całości charakteru i elegancji. Z tyłu uwagę zwracają przede wszystkim lampy, które prezentują się bardzo ciekawie, zwłaszcza w ciemnościach.

Kia Sportage IV zdecydowanie urosła względem poprzednika. Co ciekawe auto wykorzystuje tę samą płytę podłogową, co nowy Hyundai Tuscon. Rozstaw osi jest większy o 30 mm niż w poprzedniku, a i samo nadwozie jest o 40 mm dłuższe, chociaż wysokość i szerokość karoserii pozostały bez zmian. Dzięki temu we wnętrzu zrobiło się zdecydowanie przestronniej. Z przodu kierowca i pasażer mają o 5 milimetrów więcej miejsca nad głową i 2 mm więcej w okolicach nóg. Jeszcze więcej przestrzeni zyskały osoby podróżujące z tyłu (odpowiednio 16 i 7 mm).

Kia Sportage IV

Oficjalna premiera IV generacji Kia Sportage odbyła się na salonie we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Auto odmłodniało i wygląda przy okazji bardziej dynamiczniej. Poza charakterystycznym dla tej koreańskiej marki kształtem grilla, uwagę zwracają przednie reflektory, które standardowo wyposażono w światła do jazdy dziennej LED. Do tego wyraźne przetłoczenia na masce, czy chromowane obramowanie okien w drzwiach nadają całości charakteru i elegancji.

Fot. Karol BielaNowy Sportage oferuje o wiele lepszą jakość materiałów wykończeniowych, a i sam projekt stylistyki deski rozdzielczej prezentuje się bardzo dobrze, chociaż liczba przycisków na tunelu środkowym może początkowo przytłaczać. Standardowo bagażnik Sportage mieści 491 litrów z zapasowym kołem dojazdowym (z zestawem naprawczym 503 l). Po rozłożeniu oparć kanapy mamy maksymalnie do dyspozycji już 1492 litry.

Gama silnikowa Kia Sportage IV

Klienci mają do dyspozycji dwie benzynowe jednostki napędowe o pojemności 1591 ccm. Wolnossąca odmiana 1.6 GDI generuje 132 KM, a jej turbodoładowana wersja 1.6 T-GDI, oferuje aż 177 KM. Wśród konstrukcji wysokoprężnych znalazły się 1.7 CRDi/115 KM oraz 2.0 CRDi występujący w dwóch specyfikacjach: 136 oraz 185 KM. Fabrycznie do każdej z powyższych jednostek zastosowano 6-biegową manualną skrzynię. Osoby, które nie lubią wachlować dźwignią i wciskać co chwilę pedału sprzęgła, mogą zamówić klasyczną 6-stopniową przekładnię automatyczną. Jest jednak dostępna tylko jako dodatkowe wyposażenie (dopłata 5 500 zł) dla najmocniejszego silnika Diesla. Kolejny „automat” to dwusprzęgłowa DCT z 7-przełożeniami, lecz występuje ona jak na razie wyłącznie z silnikiem 1.6 T-GDI (ekstra 7 000 zł).

Kia Sportage IV

Oficjalna premiera IV generacji Kia Sportage odbyła się na salonie we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Auto odmłodniało i wygląda przy okazji bardziej dynamiczniej. Poza charakterystycznym dla tej koreańskiej marki kształtem grilla, uwagę zwracają przednie reflektory, które standardowo wyposażono w światła do jazdy dziennej LED. Do tego wyraźne przetłoczenia na masce, czy chromowane obramowanie okien w drzwiach nadają całości charakteru i elegancji.

Fot. Karol BielaNapęd na przednią oś oferowany jest do jednostek 1.6 GDI oraz 1.7 CRDi. Silnik 1.6 T-GDI dostępny jest zarówno w wersji 2WD, jak i z napędem na obie osie, ale kosztuje dodatkowe 8 000 zł. Z kolei wszystkie 2-litrowe Diesle mają fabrycznie montowany układ 4WD.

Cennik i wyposażenie

Bazowa Kia Sportage IV 1.6 GDI/132 KM wyceniona została na 74 990 zł. Już fabrycznie samochód jest bogato wyposażony m.in. w klimatyzację manualną z nawiewami na tylne siedzenia, tempomat z ogranicznikiem prędkości, elektrycznie regulowane oraz składane lusterka z kierunkowskazami LED, system audio CD/MP3/USB/AUX z sześcioma głośnikami, czy 17-calowe alufelgi.

Kolejny z rzędu pakiet L zawiera dodatkowo takie elementy jak automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu Kia Lane Assist, czy 7-calowy ekran dotykowy z kamerą cofania, nawigacją, zestawem głośnomówiącym i łącznością bluetooth.

Redakcja poleca: Szukamy drogowych nonsensów. Zgłoś się w plebiscycie i wygraj tablet!

Najdroższa w cenniku jest oczywiście topowa odmiana XL skonfigurowana ze 185-konnym Dieslem. Za 141 490 zł otrzymamy SUV-a z „automatem” oraz np. reflektorami bi-ksenonowymi, 19-calowymi alufelgami, elektryczną regulacją foteli z przodu.

Wybrane dane techniczne Kia Sportage IV i konkurentów:

Marka/model

Kia Sportage IV 2.0 CRDi 185 KM AWD GT Line

Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 KM All mode 4x4-i TEKNA

Hyundai Tuscon 2.0 CRDi 185 KM AWD Style

Cena (zł)

129 990

Od 125 300

Od 139 990

typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4480/1855/1635

4380/1806/1595

4475/1850/1645

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1609/1620

1565/1560

1608/1620

rozstaw osi (mm)

2670

2646

2670

masa własna (kg)

1587

1518

1587

pojemność bagażnika (l)

491

401

513

pojemność zbiornika paliwa (l)

62 65

62

Układ napędowy

rodzaj paliwa

olej napędowy olej napędowy olej napędowy

typ silnika

wysokoprężny, turbodoładowanie, 16V

wysokoprężny, turbodoładowanie, 16V

wysokoprężny, turbodoładowanie, 16V

pojemność (cm3)

1995

1598

1995

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

4x4 4x4

4x4

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

185/4000

130/b.d.

185/4000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

400/1750-2750

320/1750

400/1750-2750

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

9,5

10,5

9,9

Prędkość maks. (km/h)

201 190

201

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,9

4,9

5,9

Średnia emisja CO2 (g/km)

154

129

154

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • cinu (gość)

    z tylu nawet fajnie wyglada ale ten prod to jest jakas pomylka

  • Autofan (gość)

    Przód brzydki, bez gustu. Poprzednia wersja z 2010 roku wyglądała lepiej.

  • MARIO (gość)

    Kwestia gustu z tym przodem ale mi sie bardzo podoba,napewno sobie go sprawie i to w wersji GT już nie moge sie doczekać.

  • buhaj (gość)

    Wygląd, hmmmm.... najgorszy jest silnik 1,7 - okropny traktor

  • ree (gość)

    Front jest fatalny. Po prostu brzydki. Wygląda jeszcze gorzej niż mały Jeep Renegade czy przerysowane Mini. Front jest żenująco zaprojektowany. Niespójny, rozlazły, posklejany z różnych elementów. Gril jest karykaturą. Nie umywa się do Hyundaya Tucson. Prawdopodobnie już szykują facelifting.

  • waldek (gość)

    6 l haha stojąc raczej

  • alt (gość)

    Za duzo pali 1,6 177km

  • redek (gość)

    Przód to jakaś masakra, tył taki sobie, jedynie z boku to jakoś wygląda.

  • ja sam (gość)

    i to jest właśnie sztuka narysowania samochodu na początku szokuje a z czasem staje się wzorem

  • Robson (gość)

    Jest inny ; ma w sobie cos wersja gt super

  • Marek (gość) (gość)

    Ten samochód ma charakter , jak ktoś nie jeździł niech się osobiście przekona , że to auto pozostawiło w tyle Mazdę 5(nową) Nissana - to niepodważalna opinia ludzi którzy znają się na samochodach , a nie komentatorów bez pojęcia.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Kia Sportage dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Kia Sportage Cena

Części dla marki Kia

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

659 zł