Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 39050 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Kia Sportage. Oto Sportage 5. generacji

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Na polski rynek wjechała piąta generacja Kia Sportage. Model, debiutujący w roku 1993 jest najchętniej kupowaną Kią w Polsce. Od roku 1995 tzn. od jej premiery u nas, salony sprzedaży opuściło ponad 70 tys. Sportage, ale co ciekawe połowę z tej liczby stanowiły egzemplarze czwartej generacji. Czy nowa Kia Sportage powtórzy sukces swojej bezpośredniej poprzedniczki? Przedstawiciele Kia Polska są o tym przekonani, a i nam się po pierwszych jazdach testowych wydaje, że nowa Sportage jest dobrym materiałem na przebój.
Fot. Kia Na polski rynek wjechała piąta generacja Kia Sportage. Model, debiutujący w roku 1993 jest najchętniej kupowaną Kią w Polsce. Od roku 1995 tzn. od jej premiery u nas, salony sprzedaży opuściło ponad 70 tys. Sportage, ale co ciekawe połowę z tej liczby stanowiły egzemplarze czwartej generacji. Czy nowa Kia Sportage powtórzy sukces swojej bezpośredniej poprzedniczki? Przedstawiciele Kia Polska są o tym przekonani, a i nam się po pierwszych jazdach testowych wydaje, że nowa Sportage jest dobrym materiałem na przebój.

Kia Sportage. Tylko dla Europejczyków

Na polski rynek wjechała piąta generacja Kia Sportage. Model, debiutujący w roku 1993 jest najchętniej kupowaną Kią w Polsce. Od roku 1995 tzn. od jej premiery u nas, salony sprzedaży opuściło ponad 70 tys. Sportage, ale co ciekawe połowę z tej liczby stanowiły egzemplarze czwartej generacji. Czy nowa Kia Sportage powtórzy sukces swojej bezpośredniej poprzedniczki? Przedstawiciele Kia Polska są o tym przekonani, a i nam się po pierwszych jazdach testowych wydaje, że nowa Sportage jest dobrym materiałem na przebój.
Fot. KiaSportage 2021 (światowy debiut miał miejsce pod koniec zeszłego roku) zaprojektowano w dwóch wersjach. Jedna z nich przygotowywana była wyłącznie na rynki europejskie, wszak nie jest tajemnicą, że kierowcy ze Starego Kontynentu mają nieco inny motoryzacyjny gust niż użytkownicy samochodów za oceanem czy w krajach Azji. Różnice dotyczą głównie wyglądu oraz wyposażenia, a także napędów.

Najnowszą generację zbudowano na nowej płycie podłogowej N3 co umożliwia m.in. zastosowanie do tego samochodu różnego rodzaju napędów. Wymiary zewnętrzne pozostały praktycznie takie same. Także design jest znajomy, choć auto w porównaniu z poprzednikiem wygląda całkiem inaczej. Najkrócej można to określić, nowocześniej. Podobnie jak we wnętrzu, gdzie na pierwszy plan wysuwają się osłonięte jedną taflą zakrzywionej szyby dwa ekrany po 12,3 cala każdy. Jeden przed kierowcą i drugi po środku deski rozdzielczej.

Kia Sportage. Wszystkie, z wyjątkiem elektrycznego

Na polski rynek wjechała piąta generacja Kia Sportage. Model, debiutujący w roku 1993 jest najchętniej kupowaną Kią w Polsce. Od roku 1995 tzn. od jej premiery u nas, salony sprzedaży opuściło ponad 70 tys. Sportage, ale co ciekawe połowę z tej liczby stanowiły egzemplarze czwartej generacji. Czy nowa Kia Sportage powtórzy sukces swojej bezpośredniej poprzedniczki? Przedstawiciele Kia Polska są o tym przekonani, a i nam się po pierwszych jazdach testowych wydaje, że nowa Sportage jest dobrym materiałem na przebój.
Fot. KiaZestaw napędów, które Kia proponuje w tym modelu zawiera silniki benzynowe oraz wysokoprężne oraz aż trzy rodzaje hybrydy: tzw. miękką, „zwykłą” oraz plug-in. Przedział proponowanych przez nie maksymalnych mocy zawiera się od 115 do 265 KM. W podstawowej wersji (M) wycenionej na 105.900 zł nowa Sportage ma turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 150 KM i napęd przenoszony tylko na przednie koła poprzez manualną przekładnię 6-biegową.

Zobacz także: Ford Mustang Mach-E GT w naszym teście 

Wszystkie jednostki spalinowe, także te w hybrydach mają pojemność 1598 cm sześc. Benzynowa występująca samodzielnie generuje moc 150 KM (także tyle mocy w wersji Mild Hybrid), zaś wysokoprężne 115 i 135 KM (ta mocniejsza także w wersji Mild Hybrid). Najwięcej mocy rozwija hybryda plug-in (265 KM), zaś „zwykła” 230 KM. W zależności od rodzaju napędu Sportage można wybrać z 6-biegową skrzynią manualną, 6-stopniową automatyczną bądź 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią automatyczna DCT.

W zależności od rodzaju napędu Sportage oferuje różne pojemności bagażnika, od 526 do 591 litrów. Różnice wynikają z obecności baterii i typu napędu 2WD lub 4WD. Napęd na wszystkie koła jest możliwy tylko w wersjach hybrydowych.

Kia Sportage. Co pójdzie najlepiej?

Z badań rynku przeprowadzonych przez Kia Polska wynika, że nasi kierowcy będą najczęściej wybierali nową Sportage z silnikami benzynowymi (55%), ok. 30 % powinno się decydować na hybrydę tradycyjną, a tylko 5% wybierze hybrydę Plug-in. Szacuje się, że tylko 10% sprzedawanych w polskich salonach Kia Sportage piątej generacji będzie napędzane turbodieslami.

Kia Sportage. Pierwsze jazdy

Na polski rynek wjechała piąta generacja Kia Sportage. Model, debiutujący w roku 1993 jest najchętniej kupowaną Kią w Polsce. Od roku 1995 tzn. od jej premiery u nas, salony sprzedaży opuściło ponad 70 tys. Sportage, ale co ciekawe połowę z tej liczby stanowiły egzemplarze czwartej generacji. Czy nowa Kia Sportage powtórzy sukces swojej bezpośredniej poprzedniczki? Przedstawiciele Kia Polska są o tym przekonani, a i nam się po pierwszych jazdach testowych wydaje, że nowa Sportage jest dobrym materiałem na przebój.
Fot. KiaPodczas dziennikarskiej prezentacji wybraliśmy do jazdy wersję ze „zwykłym” napędem hybrydowym o mocy 230 KM. Tworzą ją silnik benzynowy 1,6 l o mocy 180 KM oraz jednostka elektryczna rozwijająca 60 KM. Przeniesienie momentu obrotowego tylko na przód odbywa się w tym modelu poprzez 6-stopniowy automat. Do dyspozycji kierowcy są dwa tryby jazdy: Eco i Sport co doceniliśmy podróżując nową Sportage w różnych warunkach drogowych. Przy spokojnej jeździe średnie spalanie w trybie Eco wyniosło 5,1 l/100 km. Jadąc zdecydowanie dynamiczniej na Sport dochodziliśmy do 7 l/100 km, ale różnice w zachowaniu się samochodu były wyraźnie odczuwalne. Sport daje autu sporego „kopa”. Przydaje się w czasie np. wyprzedzania. Wraz z jego włączeniem usztywnia się nieco elektronicznie regulowane zawieszenie proponowane w wersji GT Line.

Niezależnie od trybu na którym się poruszaliśmy w kabinie jest przyjemnie cicho. Na równym asfalcie praktycznie nie słychać nic z zewnątrz. Obsługa instrumentów (choć w większości dotykowa) nie sprawia większych kłopotów. Wsiadając za kierownicę nie korzystaliśmy ani razu z instrukcji obsługi a i tak intuicyjnie udało nam się bezboleśnie wszystko obsłużyć. Jedynie fabryczne nawigacja nie uwzględniała niektórych odcinków dróg. Dlatego z tego pewnie jej niektóre propozycje trasy była mało oczywiste.
Bardzo pomocne okazywały się systemy wspierające kierowcę jak np. ten utrzymujący pojazd na pasie ruchu czy reagujący podczas cofania na zbliżający się poprzecznie, a niewidoczny dla kierowcy inny pojazd z tyłu.

Kia Sportage. Lekko nie będzie, ale…

Na polski rynek wjechała piąta generacja Kia Sportage. Model, debiutujący w roku 1993 jest najchętniej kupowaną Kią w Polsce. Od roku 1995 tzn. od jej premiery u nas, salony sprzedaży opuściło ponad 70 tys. Sportage, ale co ciekawe połowę z tej liczby stanowiły egzemplarze czwartej generacji. Czy nowa Kia Sportage powtórzy sukces swojej bezpośredniej poprzedniczki? Przedstawiciele Kia Polska są o tym przekonani, a i nam się po pierwszych jazdach testowych wydaje, że nowa Sportage jest dobrym materiałem na przebój.
Fot. KiaSportage staje nie tylko na naszym rynku do rywalizacji z takimi modelami Hyundai Tucson, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 czy VW Tiguan. Nie będzie więc jej łatwo, ale jak wskazują dotychczasowe wyniki sprzedaży Sportage z roku na rok lepiej sobie radziła z konkurencją i ta nowa, wzbogacona o kolejne atuty nie powinna być od swoich poprzedniczek gorsza. Plany polskiej centrali marki zakładają, że salony opuści ich ok. 10 tys.

 

Kia Sportage V - dane techniczne:

Model

Hybryda plug-in

Hybryda „zwykła”

Hybryda „miękka”

Hybryda „miękka”

 

 

                                                               Silnik benzynowy

Silnik Diesla

Pojemność
(cm 3)

1598

1598

           1598

1598

Moc maks. (KM)

265

230

150

136

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

350

350

250

320

Silnik elektryczny 1

 

Moc maks. (KM)

91

60

-

-

Maks. moment obrotowy (Nm)

304

264

-

-

Silnik elektryczny 2

 

Moc maks. (kW)

-

-

-

-

Maks. moment obrotowy (Nm)

-

-

-

-

Zasięg w trybie EV (km)

40

-

-

-

Skrzynia biegów

automatyczna/6

automatyczna/6

automatyczna/7

Automatyczna/7

HYBRYDA

 

Moc maks. (KM)

265

230

150

136

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

350

350

250

320

Poj. baterii (kWh)

13,8

1,49

0,437

0,437

OSIĄGI

 

Prędkość maksymalna (km/h)

191

193

201

180

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.)

8,2

8,0

8,8

11,5

WYMIARY

 

Długość (mm)

4515

4515

4515

4515

Szerokość (mm)

1865

1865

1865

1865

Wysokość (m)

1645

1645

1645

1645

Rozstaw osi (m)

2680

2680

2680

2680

Prześwit (cm)

17,0

17,0

17,0

17,0

Pojemność bagażnika (l)

540

587

562

526

Cena modelu od (zł)

177.900

147.900

116.900

143.900

 

Silniki

Benzynowy

 

Turbodiesel

 

Liczba cylindrów

4

4

Pojemność (cm sześc.)

1598

1598

Moc maksymalna (KM)

150

115

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

250

280

Prędkość maksymalna (km/h)

182

175

Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)

10,3

12,1

Poj. bagażnika (l)

591

571

Cena modelu od (zł)

105.900

114.900

Zobacz także: Kia Sportage V - prezentacja modelu

Na polski rynek wjechała piąta generacja Kia Sportage. Model, debiutujący w roku 1993 jest najchętniej kupowaną Kią w Polsce. Od roku 1995 tzn. od jej premiery u nas, salony sprzedaży opuściło ponad 70 tys. Sportage, ale co ciekawe połowę z tej liczby stanowiły egzemplarze czwartej generacji. Czy nowa Kia Sportage powtórzy sukces swojej bezpośredniej poprzedniczki? Przedstawiciele Kia Polska są o tym przekonani, a i nam się po pierwszych jazdach testowych wydaje, że nowa Sportage jest dobrym materiałem na przebój.
Fot. Kia

Na polski rynek wjechała piąta generacja Kia Sportage. Model, debiutujący w roku 1993 jest najchętniej kupowaną Kią w Polsce. Od roku 1995 tzn. od jej premiery u nas, salony sprzedaży opuściło ponad 70 tys. Sportage, ale co ciekawe połowę z tej liczby stanowiły egzemplarze czwartej generacji. Czy nowa Kia Sportage powtórzy sukces swojej bezpośredniej poprzedniczki? Przedstawiciele Kia Polska są o tym przekonani, a i nam się po pierwszych jazdach testowych wydaje, że nowa Sportage jest dobrym materiałem na przebój.
Fot. Kia

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Tadek (gość)

    Poprzednia wersja kosztowała poniżej 80 tyś w opcji podstawowej i tym m.in. biła konkurencję, tu tego nie widzę. Był to też jeden z nielicznych samochodów z silnikiem wolnossącym - dlatego ją kupiłem.

  • Mały (gość)

    Dobrze, że się nie pakują w elektryka, bo to ślepa uliczka. 105.900 zł!!! Trochę droga, ale teraz niestety wszystko poszło w górę i na tym się chyba nie skończy.

  • Komentarz usunięty.
  • Andrzej (gość)

    Sportage V silnik1,6T 6mt. Podczas jazdy do 120 km/h średnie spalanie 5,5 l/100km.Pierwsze tankowanie 22 litry pb 95 po 430 km. - z jazdy mieszanej . Na pełnym zbiorniku można śmiało tankować po 850 km . Zbiornik 55 litrów. Przyjemna jazda. Asystenci ok. na gładkiej nawierzchni cisza, Zawieszenie trochę twarde ale bez przesady. 150 mocnych koni daje przyspieszenie przy wyprzedzaniu. Nawigacja ok. Czy wart ceny- okaże się po 10.000km Wygodny i przestronny.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Kia Sportage dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Kia Sportage opinie

Oceń swoje auto

Kia Sportage Cena