Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36674 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Kia Stonic vs Peugeot 2008. Porównanie kompaktowych crossoverów

Data publikacji: Autor: Kamil Rogala

Każdy liczący się na rynku producent, który nie chce pozostawać w tyle za konkurentami, musi nadążać za pędzącym rynkiem i szybko zmieniającymi się trendami. Ostatnio w modzie są kompaktowe crossovery, które zaczynają wypierać tradycyjne auta miejskie. Poznajmy dwie, bardzo ciekawe propozycje. Oto Kia Stonic oraz Peugeot 2008. 

Fot. materiały producenta
Każdy liczący się na rynku producent, który nie chce pozostawać w tyle za konkurentami, musi nadążać za pędzącym rynkiem i szybko zmieniającymi się trendami. Ostatnio w modzie są kompaktowe crossovery, które zaczynają wypierać tradycyjne auta miejskie. Poznajmy dwie, bardzo ciekawe propozycje. Oto Kia Stonic oraz Peugeot 2008.

Kia Stonic i Peugeot 2008. Historia

Trudno mówić o historii aut, które są na rynku zaledwie od kilku lat i nawet nie doczekały się drugiej generacji. Kia Stonic zadebiutowała w 2017 roku i jest typowym rynkowym żółtodziobem, Peugeot 2008 jest nieco starszy – debiut w 2013 roku – i obecnie oferowana jest wersja odświeżona.

Koreańska propozycja jest na rynku od 2017 roku i pozycjonowana jest w segmencie B (lub segmencie I, jeśli brać pod uwagę typ nadwozia). Warto wspomnieć, że model ten jest efektem współpracy Kii oraz Hyundaia, zaś jego odpowiednikiem jest Kona. Poza tym płyta podłogowa w tym modelu została również zastosowana w Kii Rio oraz Hyundaiu i20.

Peugeot 2008 z kolei swój debiut miał w 2013 roku, a obecnie oferowany w salonach model przeszedł facelifting w 2016 roku i zapewne za jakiś czas zostanie zastąpiony nową generacją. Nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia z autem przestarzałym. Co prawda stylistyka nie jest aż tak świeża i ekstrawagancka jak w modelach 508 i nowym 208, ale charakterystyczne elementy są widoczne w wielu miejscach. Ale o tym za chwilę.

Kia Stonic i Peugeot 2008. Stylistyka


Każdy liczący się na rynku producent, który nie chce pozostawać w tyle za konkurentami, musi nadążać za pędzącym rynkiem i szybko zmieniającymi się trendami. Ostatnio w modzie są kompaktowe crossovery, które zaczynają wypierać tradycyjne auta miejskie. Poznajmy dwie, bardzo ciekawe propozycje. Oto Kia Stonic oraz Peugeot 2008. 

Fot. materiały producenta
Kia Stonic być może nie jest najciekawiej zaprojektowanym autem w segmencie i nie wygra konkursu piękności, ale wiele ciekawych elementów i śmiałe akcenty sprawiają, że auto może się podobać, szczególnie młodszemu pokoleniu kierowców. Widać, że projektanci postawili na dynamiczną i ciekawą sylwetkę, co rozpoczyna się już w przedniej części nadwozia. Dynamiczne światła, prosty, ale nowoczesny grill, zderzak z dużym wlotem powietrza w dolnej części oraz dwa czarne elementy po bokach, skrywające światła przeciwmgielne.

Linia boczna jest raczej spokojna i nie zwraca na siebie uwagi, z wyjątkiem ciekawego przetłoczenia na tylnych drzwiach. Wygląda to tak, jakby stylista, rysując dolną linię drzwi nagle… kichnął. Z tyłu zobaczymy bardzo ładne klosze lamp i masywny zderzak z dużą, srebrną wstawką. Na pochwałę zasługuje na pewno możliwość doboru kolorów dachu i innych elementów, co daje spore możliwości personalizacji.

Każdy liczący się na rynku producent, który nie chce pozostawać w tyle za konkurentami, musi nadążać za pędzącym rynkiem i szybko zmieniającymi się trendami. Ostatnio w modzie są kompaktowe crossovery, które zaczynają wypierać tradycyjne auta miejskie. Poznajmy dwie, bardzo ciekawe propozycje. Oto Kia Stonic oraz Peugeot 2008. 

Fot. materiały producenta
Na pierwszy rzut oka Peugeot 2008 oferuje więcej ciekawych elementów, ale całokształt tworzy dość spokojną i mimo wszystko, stonowaną sylwetkę. Najwięcej dzieje się z przodu, gdzie główną rolę odgrywa duży grill o kształcie odwróconego trapezu. Ciekawie prezentują się również przednie lampy, które mają charakterystyczne wcięcie u dołu. Zderzak jest dość spokojny, posiada srebrną wstawkę w dolnej części. Patrząc z boku, cały przód jest ustawiony niemal pionowo. Wygląda to ciekawie.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Bok pojazdu jest także dość spokojny, ale uwagę zwraca dość śmiałe przetłoczenie na tylnych drzwiach oraz nadkola, które nie są idealnymi okręgami. Cechą charakterystyczną jest także wybrzuszenie nad tylnymi drzwiami, które wspina się tuż pod relingi dachowe i mnie osobiście przypomina… Skodę Roomster. Tył jest masywny, muskularny, zaś duże klosze lamp, nachodzące nieco na tylne nadkola, mają bardzo ciekawą, charakterystyczną grafikę.

Kia Stonic i Peugeot 2008. Wnętrze


Każdy liczący się na rynku producent, który nie chce pozostawać w tyle za konkurentami, musi nadążać za pędzącym rynkiem i szybko zmieniającymi się trendami. Ostatnio w modzie są kompaktowe crossovery, które zaczynają wypierać tradycyjne auta miejskie. Poznajmy dwie, bardzo ciekawe propozycje. Oto Kia Stonic oraz Peugeot 2008. 

Fot. materiały producenta
Kia Stonic we wnętrzu przypomina nieco… Volkswagena T-Roc’a. Są to oczywiście luźne skojarzenia, ale symetria, wiele prostych linii i nienaganna ergonomia przywodzi na myśl stylistykę pojazdów z Wolfsburga. Czy to wada? Niekoniecznie, gdyż nie można odmówić Kii Stonic ciekawych akcentów i śmiałych dodatków w postaci kolorowych nakładek czy też ładnie narysowanych kratek nawiewu. Jest bardzo poprawnie, przyjemne, choć poszukujący elegancji mogą być odrobinę rozczarowani. Pojemność bagażnika w zależności od konfiguracji tylnej kanapy – od 332 do 1135 litrów.

Każdy liczący się na rynku producent, który nie chce pozostawać w tyle za konkurentami, musi nadążać za pędzącym rynkiem i szybko zmieniającymi się trendami. Ostatnio w modzie są kompaktowe crossovery, które zaczynają wypierać tradycyjne auta miejskie. Poznajmy dwie, bardzo ciekawe propozycje. Oto Kia Stonic oraz Peugeot 2008. 

Fot. materiały producenta
W Peugeocie 2008 jest zupełnie inaczej. Nie tylko inaczej, w porównaniu do Kii, ale inaczej w porównaniu do jakiegokolwiek innego auta. To kolejny model francuskiej marki, w którym kierownica ląduje na kolanach kierowcy, a wskaźniki pną się do góry. Dla kogoś, kto nigdy nie jeździł Peugeotem, może to być dość dziwne doświadczenie, ale wystarczy kilka chwil, aby się do tego przyzwyczaić. Mamy tu wiele zakrzywionych linii i zmian tekstur materiału, ale mimo tego zamieszania, całość sprawia wrażenie spójnego i dobrze zaprojektowanego wnętrza. Pojemność bagażnika w zależności od konfiguracji tylnej kanapy – od 350 do 1194 litrów.

Kia Stonic i Peugeot 2008. Silniki

Kia Stonic nie oferuje zbyt wiele, ale po aucie z tego segmentu trudno oczekiwać kalejdoskopu jednostek napędowych. Do wyboru są trzy silniki – dwa benzynowe i jeden wysokoprężny. Podstawowy motor benzynowy to 1.4 DOHC o mocy 100 KM (przy 6000 obr./min) z momentem obrotowym 133 Nm osiąganym przy 4000 obr./min. W połączeniu z manualną skrzynią biegów sprint do setki zajmuje 12,6 sekundy, a z automatem musimy czekać ponad sekundę dłużej – dynamika dość mizerna. Średnie zużycie paliwa to około 6-6,5 l/100km.

Mocniejsza wersja to 1.0 T-GDI, która oferuje 120 KM oraz 171 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest w zakresie od 1500 do 4000 obr./min. Wpływa to bardzo pozytywnie na dynamikę, gdyż przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 10,3-10,6 sekundy. Spalanie podobne – około 6 l/100km. Jest także silnik wysokoprężny 1.6 CRDi, który charakteryzuje się podobną dynamiką, jak mocniejsza benzyna. Oferuje 115 KM, 280 Nm momentu obrotowego i średnie spalanie na poziomie 5 l/100km.

Peugeot 2008 wyposażony może być w jeden silnik benzynowy i jeden wysokoprężny. Na szczęście odmiana benzynowa 1.2 PureTech dostępna jest w trzech wariantach o mocy: 82, 110 oraz 130 KM. Ta ostatnia generuje maksymalną moc przy 5500 obr./min, zaś maksymalny moment obrotowy 230 Nm osiągany jest przy 1750 obr./min. W połączeniu z manualną skrzynią biegów, osiągi auta są naprawdę świetne. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 200 km/h. Również spalanie jest akceptowalne – nieco ponad 6 l/100km.

Wersja wysokoprężna 1.5 BlueHDI oferuje 102 KM oraz 250 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1750 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,6 sekundy a prędkość maksymalna to 182 km/h.

Kia Stonic i Peugeot 2008. Ceny i wyposażenie


Każdy liczący się na rynku producent, który nie chce pozostawać w tyle za konkurentami, musi nadążać za pędzącym rynkiem i szybko zmieniającymi się trendami. Ostatnio w modzie są kompaktowe crossovery, które zaczynają wypierać tradycyjne auta miejskie. Poznajmy dwie, bardzo ciekawe propozycje. Oto Kia Stonic oraz Peugeot 2008. 

Fot. materiały producenta
Najtańszą Kię Stonic kupimy już za 61 990 złotych. Będzie to odmiana wyposażenia M z silnikiem 1.4 DOHC o mocy 100 KM z manualną skrzynią biegów. Za wersję z automatem zapłacimy 66 990 złotych. W odmianie M będzie dostępny również silnik 1.0 T-GDI, ale tylko z manualem – automat pojawia się dopiero w odmianie L, podobnie jak wersja z silnikiem wysokoprężnym.

W podstawowym wyposażeniu M znajdziemy między innymi: 6 poduszek powietrznych, pakiet systemów bezpieczeństwa z elektroniczną kontrolą stabilności ESC, przednie lampy projekcyjne, manualną klimatyzację, zestaw zegarów z wyświetlaczem 3,5 cala dla komputera pokładowego, elektrycznie sterowane szyby przednie, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, 7-calowy kolorowy, dotykowy ekran, radio MP3 z RDS, 4 głośniki oraz 2 tweetery, port USB, złącze AUX, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym do telefonu, interfejs Android Auto i Apple CarPlay czy też 17-calowe aluminiowe obręcze kół.

Każdy liczący się na rynku producent, który nie chce pozostawać w tyle za konkurentami, musi nadążać za pędzącym rynkiem i szybko zmieniającymi się trendami. Ostatnio w modzie są kompaktowe crossovery, które zaczynają wypierać tradycyjne auta miejskie. Poznajmy dwie, bardzo ciekawe propozycje. Oto Kia Stonic oraz Peugeot 2008. 

Fot. materiały producenta
Za najtańszego Peugeota 2008 z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 82 KM i z wyposażeniem Active zapłacimy 64 500 złotych. Za wersję o mocy 110 KM wraz z automatyczną skrzynią biegów zapłacimy już 76 000 złotych, zaś najmocniejsza benzyna, ale z manualną skrzynią to koszt 74 500 złotych. Model z silnikiem wysokoprężnym z tym samym wyposażeniem to koszt 78 900 złotych.

W wyposażeniu Active znajdziemy: 6 poduszek powietrznych, reflektory przednie halogenowe (soczewkowe) + światła do jazdy dziennej LED, centralny zamek, system wspomagający ruszanie pod wzniesienie, tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, klimatyzację manualną, 7-calowy ekran dotykowy, radio MP3 + 6 głośników (4 przód + 2 tył) czy też felgi stalowe 16 cali z kołpakami.

Kia Stonic i Peugeot 2008. Podsumowanie

Jak zwykle w tym segmencie, wybór nie jest oczywisty i wskazanie faworyta jest bardzo trudne. Mimo wszystko, zliczając wszystkie za i przeciw, na prowadzenie wysuwa się Kia Stonic, która jest konstrukcją młodszą, posiada nieco lepsze wyposażenie w standardzie obejmujące m.in. 17-calowe felgi aluminiowe i interfejs Android Auto i Apple CarPlay, większy wybór silników oraz mimo wszystko ciekawszą stylistykę. Również w wyposażeniu dodatkowym znajdziemy sporo ciekawych dodatków. Peugeot z kolei zaoferuje nieco więcej miejsca wewnątrz oraz świetne osiągi w wersji z najmocniejszą jednostką benzynową.

Wybrane dane techniczne: Kia Stonic (XL) 1.0 T-GDI 120 KM FWD (6MT) vs Peugeot 2008 (Allure) 1.2 PureTech 130 KM FWD (6MT)

  Kia Stonic (XL) 1.0 T-GDI 120 KM FWD (6MT) Peugeot 2008 (Allure) 1.2 PureTech 130 KM FWD (6MT)
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika 3/12/benzynowy 3/12/benzynowy
Pojemność skokowa (ccm) 998 1199
Moc maksymalna (KM/obr/min) 120/6000 130/5500
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 171/1500-4000 230/1750
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,3 8,6
Prędkość maksymalna (km/h) 181 202
Pojemność bagażnika (l) 332 350
Pojemność zbiornika paliwa (l) 45 50
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 6 6
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4140/1760/1520 4159/1739/1556
Rozstaw osi (mm) 2580 2538
Masa własna (kg) 1110 1045
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 7/12 2/12
Cena (zł) 77 990 80 700

Wybrane yposażenie seryjne

  Kia Stonic (XL) 1.0 T-GDI 120 KM FWD (6MT) Peugeot 2008 (Allure) 1.2 PureTech 130 KM FWD (6MT)
Poduszki powietrzne 6 6
Układ ABS S S
Układ ESP S S
Wspomaganie układu kierowniczego S S
Centralny zamek S S
Elektrycznie sterowane szyby p/t S/O S/S
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr S S
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/O S/O
Radioodtwarzacz /CD/MP3 S/-/S S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

  Kia Stonic (XL) 1.0 T-GDI 120 KM FWD (6MT) Peugeot 2008 (Allure) 1.2 PureTech 130 KM FWD (6MT)
Przestronność wnętrza
+
Silnik + +
Osiągi
+
Podwozie +
Poziom hałasu (odczuwalny) + +
Zużycie paliwa + +
Wyposażenie +
Cena +
Wynik końcowy ++++++ (6) +++++ (5)
Każdy liczący się na rynku producent, który nie chce pozostawać w tyle za konkurentami, musi nadążać za pędzącym rynkiem i szybko zmieniającymi się trendami. Ostatnio w modzie są kompaktowe crossovery, które zaczynają wypierać tradycyjne auta miejskie. Poznajmy dwie, bardzo ciekawe propozycje. Oto Kia Stonic oraz Peugeot 2008. 

Fot. materiały producenta

Każdy liczący się na rynku producent, który nie chce pozostawać w tyle za konkurentami, musi nadążać za pędzącym rynkiem i szybko zmieniającymi się trendami. Ostatnio w modzie są kompaktowe crossovery, które zaczynają wypierać tradycyjne auta miejskie. Poznajmy dwie, bardzo ciekawe propozycje. Oto Kia Stonic oraz Peugeot 2008.

Fot. materiały producenta

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • xdc (gość)

    Kia nie tak zła w obecnych czasach, spory postęp w tych autach jest zauważalny

  • cezik (gość)

    W crossoverach aktualnie król jest tylko jeden, c-hr stylistycznie najlepszy no i jednostka napędowa 1.8 hybryda na miasto lepsze rozwiązanie

  • sss (gość)

    Ja bym jeszcze zobaczył porównanie z tivoli, można go mieć od 58 tys (a nawet taniej z kartą dużej rodziny), a 128 KM przy 1,6l silniku też nieźle

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Kia Stonic zdjęcia

Peugeot 2008 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Kia Stonic Cena

Części dla marki Kia

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

659 zł